Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:12

Precies dat bedoel ik Elisa ... valt tegen hoor zo'n "koudbloed" na zon sensibele meedenkende Spanjaard :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:14

Ja ik snap je wel, om heel eerlijk te zijn..nu ik wat ouder en minder fit ben hoef ik dat soort paarden met dat soort schrikreacties ook niet meer.

Kan veel meer genieten van brave en coole paarden, in welk jasje ze dan ook zitten..dan iedere keer half verongelukken door zo'n dombo haha.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:23

Ik noem hem ook altijd ezel :') Gewoon de domste dingen doet hij alsof hij opgevreten wordt :')
En ja ik ben ook moeder en heb zo m'n verantwoordelijkheden dus heb nu eenmaal graag dat ik erbovenop blijf zitten en gewoon relax m'n rondje kan maken ..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:24

Haha nou dat dus..ezel is wel toepasselijk haha.

Ik snap je hoor, welk besluit je ook maakt. Vind het gewoon jammer voor je dat hij zo niet is wat je hoopte.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:31

Dat vind ik ook want hij is verder wel gewoon hartstikke leuk en lief -O-
Dat maakt het ook meteen zo moeilijk, als ik nu gewoon totaal geen klik had was het makkelijker geweest ..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:45

Mijn eerste pony ( kruising Arabier/ Welsh x IJslander ) was er ook zo 1. Super eerlijk in zijn doen en laten, want hij heeft mij ook echt een paar keer “ gered “ en zo gezorgd dat ik niet gewond raakte of nog net boven bleef.

Als je op een volte in galop zat en je had je buitenhand / buitenbeen er niet voldoende bij, dan draaide hij in 1x om. Schrok dan niet, maar hij deed dat gewoon :')
Tja de eerste weken lag ik er steeds vanaf als ie dat flikte. Daarna niet meer, maar dan verzon hij wat nieuws _O-
Hij gaf je altijd wel de kans om te blijven zitten. Alleen ik heb de pech dat ik natuurlijk een minder goede balans heb dus met dat soort acties lig ik er sneller naast. Hij bokte of steigerde overigens nooit in zijn acties en daarom ben ik niet bang van hem geworden.

Hij sprong met andere ruiters gewoon de bak uit bijvoorbeeld ( geen bakrand, maar een biels ) om vervolgens gras te kunnen eten :D
Dit deed hij ook met zeer ervaren ruiters en dan dus weer niet met mij.
Ik heb wel wat afgelachen met hem en om hem :D

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:54

Maar hij deed het niet bij zijn vorige eigenaren zeg je? Kan je niet eens contact met hun opnemen of hun laten langskomen? Is er qua voeding wat veranderd? Wat voor persoon reed er op hem? Willen zij niet eens langskomen?

Die schrikreactie herken ik hoor ten opzichte van KWPN’ers. Nero schrikt op zijn plaats, moet het daarna ff in zijn hoofd verwerken maar hij zal niet opeens 360 graden omdraaien, steigeren of iets.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:03

Hahaha Ineke, grappige pony :') Maar Rambo doet het echt alleen als hij iets ziet haha!

Autumnn, ik heb in ieder geval wat voor Rambo besteld om rustig te worden, ik ben benieuwd :D
Nou, hij werd eerder niet opgevoed dan wel en hij had geen vaste ruiter zeg maar, was een eigenaresse die allemaal kinderen liet rijden. Hij schrok zeker wel eens, is ook gemeld maar dit had ik niet verwacht. Met die kinderen ging hij gewoon aan de haal :=

Dát, dat heeft Fuego ook, schrikt maar blijft bij je, heeft even tijd nodig en gaat dan weer verder, veel fijner :')
Rambo schrikt, rent weg en zodra je hem teruggepakt hebt kijkt hij eens waarvan hij eigenlijk ook alweer wegrende :+

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:17

Ik ben benieuwd, laat even weten hoe het bevalt :)

Is er wat veranderd in zijn voer?
Ah ja, ze geven het dus al aan dat hij ook bij hun schrikt. Lastig hoor. Hebben ze hem ook daarom weggedaan?

Ja helemaal eens, de KWPN’ers op stal die rennen weg en kijken van een afstandje. Ik vind dit veel fijner.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:29

Nee, die vrouw had 5 paarden en moest ze allemaal wegdoen vanwege d'r gezondheid en het financiele plaatje, ze zijn ook inmiddels allemaal weg.

Hij krijgt al niet veel, gewoon een beetje muesli omdat hij extreem heet wordt van brok.

Echt he, sinds ik het heb ervaren met Fuego ben ik het ook helemaal kwijt dat paarden weg kunnen rennen uit angst. Geef mij maar zo'n sensibel geval die onder complete spanning staat dan maar wel bij je blijft :=

BugsFunnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:42

Lastig Tarzan, snap je dilemma volkomen.
Volg je gevoel.

Gisteren weer hard gewerkt met Pegaso, les gehad en wat gaat hij nu vooruit en hij lijkt nu echt uit te zwaren en groeien heb ik het idee? Puppy gaat er echt steeds meer vanaf.
Afbeelding
Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 11:01

Dankjewel BugsFunny, ik ga nog wat doen met alle tips!
Heb nu ook de kruiden binnen om rust te creëren, de tip van Autumn, dus hopelijk doet dat ook iets.
Wat fijn dat je zo heerlijk met hem kunt werken!

Fuego net nog eens lekker geborsteld <3
Ik ben blij dat hij weer wat beter uitziet en hij het nog altijd heel goed doet <3
Laatst had hij weer even last, toen was het warm én vochtig, dat is helaas funest voor hem.
Afbeelding

en ja op deze manier mag hij wel wat stro, is vochtig en buiten dus geen last van stof en kunnen ze toch wat scharrelen tussen het stro
Afbeelding

<3 <3 <3
Afbeelding

Met z'n kleine vriendje :D Heerlijke combi die twee!
Afbeelding

En m'n showbinkie Rambo *D
Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:36

Hoe oud is Pegaso nu BugsFunny? Hij ziet er goed uit!

Jouw paarden zien er ook goed uit Tarzan, ik vind het wel grappig dat je die haflingerbouw ziet in Rambo, hij lijkt net iets langer dan zijn beentjes zijn haha.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:26

Jullie gaan weer even hard!

Dat verschil van Spanjaarden met andere types paarden herken ik ook wel (als Jenara in normale doen is toch)
Hoewel ik als laatste verzorgpaard toch een KWPN reed die ook in freeze ging i.p.v. dom ging doen, dus toch ook wat persoonlijkheidsgebonden dan ...

Heb nog steeds niets gehoord van de DA ... normaal ging ik donderdag of vrijdag nieuws hebben ... maandag zelf maar even achteraan bellen.
Ik ben sinds donderdag trouwens Calm beginnen bijgeven van cavalor, als en soort "baadt het niet, dan schaadt het niet" en na 1 dag merkte ik en een stalgenoot al verschil op!
Ik had donderdag les en ik merkte het meteen, ze was al rustiger ... Nog niet hoe het hoort, want bij het rijden kon ze nog steeds niet stilstaan en niet echt rust vinden, maar haar hele "aura", bij gebrek aan een beter woord, was al anders, minder paniekerig. Mijn verzorgster ging gisteren en stuurde me een filmpje en daarop was het nog beter!
Morgen of overmorgen ga ik zelf weer, dus héél benieuwd naar het verschil...

@Autumn, De huwelijksreis was heerlijk! We zijn 10 dagen in Sri Lanka geweest, rondreis gemaakt over iets minder dan het halve eiland; heel veel mooie natuur gezien, 2 superleuke safari's gedaan, veel lekker gegeten.

Wat Jenara betreft, ze staat 24/7 buiten met grote schuilstal, in een kudde van 6 die nu toch al 3 maanden terug stabiel is, daarvoor wel wat wissels. Een andere stal zie ik echt niet meteen zitten, ik heb er echt al verschillende geprobeerd in de omgeving en een goeie vinden is hier een drama. Maar eventueel kan ik wel vragen dat ze terug kan naar de weide op 300m waar ze vorig jaar stond, maar dan wil ik eerst zekerder zijn dat de drukte op stal de oorzaak is.

Hieronder een paar foto's van onze reis! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 23:21

Wauw wat een prachtige huwelijksreis zo, en gefeliciteerd nog!

Ik ben op vakantie en Cordobes wordt door mijn instructrice gereden. Hij is heel braaf maar ze vind hem best een moeilijk paard, je krijgt het echt niet cadeau.
Toch fijn om de bevestiging te krijgen van iemand die er verstand van heeft.

BugsFunnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:50

Elisa2 schreef:
Hoe oud is Pegaso nu BugsFunny? Hij ziet er goed uit!

Jouw paarden zien er ook goed uit Tarzan, ik vind het wel grappig dat je die haflingerbouw ziet in Rambo, hij lijkt net iets langer dan zijn beentjes zijn haha.

Hij is net 6 geworden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:49

Elisa2, dankjewel. Rambo is stiekem een Totilas op varkens poten :')
Julie, prachtige foto's, klinkt als een geslaagde reis <3
Wat jammer dat je de uitslag van de DA nog niet hebt, maar wat fijn dat de Calm al werkt! Bij Rambo merk ik nog niks :')
Rodevlinder, toch fijn inderdaad om die bevestiging te krijgen, maar het blijft lastig!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 19:54

Julie, inmiddels al een uitslag gekregen van Jenara?

Rambo heeft vandaag een cranio sacraal behandeling gehad, volgens haar had hij flink wat blokkades dus wie weet heeft het geholpen. Mocht ik iets verschil merken komt ze nog eens langs. Ik ben erg benieuwd!

En verder is hij gewoon enorm braaf en als je hem zo ziet snap je waarom ik zo enorm twijfel en vraag je je af of dit wel hetzelfde paard is }:0 :')
Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:11

Ja gisteren heeft de DA eindelijk teruggebeld, in het bloed niets gevonden, behalve licht tekort aan Selenium.
Aangezien hij dat sluitend vond en ik het dan voor de rest maar trainingsmatig moest uitzoeken, heb ik een andere DA gebeld die ons een paar jaar geleden heeft bijgestaan als Jenara echt heel ziek was.
Zij denkt ook iets holistischer en verder dan de traditionele diergeneeskunde, zij komt nu maandag eens langs!

Jenara reageert in ieder geval enorm op het supplement Calm van Cavalor, ze is terug rustig, ze kan terug stilstaan, niet zo druk met haar mond meer, ook het schrikkerige is er af, echt terug het paard zoals ik haar ken! Dat is voor mij toch wel een heel duidelijk signaal dat er iets aan de hand is, anders zou een paar dagen supplement niet zo'n verschil maken.
Eind deze maand komt ook de ostheopaat langs, dus ik vertrouw er wel op dat we iets zullen vinden waarmee ik haar kan helpen.

Heb ook even duidelijk gemaakt deze week aan een paar stalgenoten dat hun goedbedoelde commentaar nog meer heeft bijgedragen aan mijn verlies van plezier en motivatie dan Jenara haar gedrag.

Ik begin ook helaas erg te beseffen dat ik mijn vorige lesgeefster enorm mis, ik begin wat moeite te hebben met het zeer strikte parelli keurslijf waar we op stal in geduwd worden .. Ik weet ook niet goed wat ik ermee aan moet, over een jaar of 2-2,5 gaan we zowieso nog eens moeten verhuizen met Jenara, omdat ik dan 60km verderop ga wonen, dus ik wou haar nu echt graag op dezelfde plek nog houden tot dan. Daarnaast heb ik ook echt al bijna 100 stallen afgezocht hier in de omgeving, er zijn er zo weinig goeie, ik zou niet weten naar waar we zouden moeten gaan ...

@Tarzan, ik hoop voor jou dat je een verschil merkt!! Wat lastig ook, dat wispelturige, snap ik helemaal!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:24

Oh balen dat je vertrouwen in de DA weg is, hopelijk kan de ander je verder helpen!
En ook vervelend om te horen dat de stalling toch niet helemaal lijkt te passen bij jullie. Jammer dat daardoor je plezier weg is! Misschien is verhuizen dan toch de beste optie voor jullie.

Dankjewel, ik hoop het ook echt, hij is verder zo enorm lief hè..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:46

Jenara wat fijn dat het supplement wel lijkt te helpen, dat is toch wel een beetje een geruststelling om weer met plezier iets te kunnen doen met je paard.
Balen mbt je stalgenoten, maar ik vind het wel sterk van je dat je hebt gezegd dat ze met hun goedbedoelde advies het tegenovergestelde bereiken en je motivatie daarvan erg daalt. Hopelijk werkt het en laten ze je gewoon met rust.
Kan je oude lesgever niet op je huidige stal komen?

Ik ben benieuwd of jij ook verschil gaat merken Tarzan.

Zelf heb ik gisteren gereden. Eerst even gelongeerd, want Izarra is de laatste dagen nogal vrolijk en fris. Eerst liep ze kalm en braaf haar rondjes, tot ze een ander paard achter de heg hoorde en toen ging ze van kiet inclusief bokken en echt ala Arabier met de staart erop en snorkend in galop aan de lijn. :+
Bak omgeploegd natuurlijk dus ik mocht weer harken. Heel fijn _-:(

Met rijden was ze superbraaf overigens dus ik mag niet klagen haha. Ik gaf lange teugel om uit te stappen. Hoorde ze wat achter de heg en ik voelde dat ze wat wilde gaan doen en zei streng “HO denk erom he” en toen voelde ik de spanning weer verdwijnen. Volgens dacht ze “ O oeps zij zit erop, een sprint trekken is niet zo’n goed idee “ _O-

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:49

BugsFunny: Hoe oud is hij nu? Hugo is echt pas vanaf zijn 7/8 breder geworden. Duurde heel lang.

Jenara: Fijn om te lezen dat het supplement helpt! Hopelijk kan je oude dierenarts je meer duidelijkheid geven. Het is niet fijn als je paard ineens anders is qua karakter.

Wat een heerlijke huwelijksreis hebben jullie gehad en wat een prachtige plaatjes <3

_Tarzan: Ik ben benieuwd wat de therapie gaat doen qua schrikkerigheid.

Ineke: Fijn dat ze toch wel weten wanneer er iemand op zit. Als ik Hugo soms gek zie doen aan de longeerlijn ben ik heeeeeel blij dat hij dat niet bedenkt als ik erop zit.

Sinds vorige week een barebackpad aangeschaft en ik ben verkocht. Voel me echt weer een pennymeisje. We rijden lekker dressuurmatig en zelfs de vliegende wissel lukt zonder zadel ;-)
Nu ben ik natuurlijk helemaal enthousiast en wil ik het eigenlijk gaan uitbouwen naar bareback en neckrope. Maar daarvoor moeten we nog even oefenen ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:26

Vergeten te zeggen, maar inderdaad leuke huwelijks reisfoto's Jenara!

Zo te lezen ben je goed bezig met uitzoeken en fijn dat het supplement al helpt. :-)
Een goede instructeur die bij je past kan ook heel veel uitmaken.

Zolang ze maar gek doen aan de longe is er niks aan de hand he? :-)

Ik was gisteren bij de crossbreed informatiekeuring van het KWPN, Bert Rutten was volgens mij ook wel fan van de Iberische paarden. Hij trainde er veel in Spanje, was een hele interessante clinic ook over de verschillen en overeenkomsten. Hij benoemde het goede en werkbare karakter regelmatig en dat bleek ook wel uit de paarden die er liepen. Een 7 of 8 jarige volle PRE hengst die voor het eerst van huis was. (gaf nergens wat om) En later een 3 jarige kruising warmbloed x pre die pas 6 weken onder het zadel was en al super braaf zijn rondjes liep daar op vreemd terrein.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:45

Had daar ook wel heen gewild. Enige nadeel is het aanbod van fijne pre hengsten tegen een fijne prijs in nl. Zou het wel op 1 van de dames willen proberen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:51

Je kan ook voor een Lusitano kiezen, hun bewegingsvorm lijkt meer op die van een warmbloed over het algemeen. Lusitano Steiner en Ploumen hebben echt enorm goedbewegende hengsten staan. In September is er weer een keuring, misschien interessant?