Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:15

Balen is dat he! -O-
Wel fijn dat je goed hebt kunnen afsluiten in de kleine bak!

Ik wil ook gewoon met lange teugel kunnen uitstappen maar dat gaat gewoon echt niet, kans is gewoon te groot dat ik dan ernaast lig. En ik wil ook gewoon buitenritten maken, dikke kans dat hij dan gewoon braaf is, maar ik durf het niet aan ...

Geen idee hoe hij doet als iemand anders hem rijd, aangezien toen hij in training stond hij dit niet had (alleen spanning in de buitenbak). Helaas, degene die hem doorgereden heeft is nu zwanger, anders had ik haar eens kunnen vragen :j

Autumnn

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 13:46

tjonge Tarzan, wat een pech heb jij met je dieren. Denk je eens een rustig dier erbij te kopen…….
Wil je hem niet terug in training zetten?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:21

Ja ik baal echt, de pech kan niet op .. -O-
Hmmm dat zie ik niet zitten, kostentechnisch (Fuego staat dan wel op pensioen maar is op het moment het meest kostbare paard aangezien daar heel wat geld in is gestoken := ) en gezien degene die hem getraind heeft nu zwanger is en het dus niet kan doen. En een ander vragen wil ik ook niet eigenlijk, zij reed hem precies zo zoals ik hem ook rijd namelijk, alleen is zij vele malen handiger :')

Als ik fijn gereden heb, heb ik er weer alle vertrouwen in dat het goedkomt, doet hij zo schijterig is dat in een keer weer helemaal weg -O-

BugsFunnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:39

Tarzan, misschien eens rijden met zelf oordopjes in?
Wellicht als je zelf minder alert bent op je omgeving je zelf minder gespannen bent met rijden?
En eventueel voor Rambo een geluiddempend oornetje?
Mijn vorige merrie spiegelde enorm, als ik je verhalen zo lees spiegelt Rambo jou ook enorm?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:45

Superlief dat jullie allemaal meedenken ondanks het geen Spanjaard is en hier niet thuis hoort.

BugsFunny, het is absoluut geen spiegelen wat hij doet maar pure angst en onzekerheid vanuit zichzelf. Ik zit er vrij relax op als hij normaal doet. Gisteren had ik het al in de gaten toen ik hem van de wei ging halen, hij vond richting de stal al alles akelig, het was vrij druk op stal en hij was zich echt van binnen op ‘nt vreten van de spanning. Als ik alleen was geweest was ik er gewoon niet opgestapt omdat ik het dan niet wil opzoeken.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 20:52

Hej allemaal! Ik ben weer terug thuis na een prachtige huwelijksreis :)
Heb even snel bijgelezen, wat sneu dat Rambo zo schrikkerig is Tarzan!

Gaat het verder nog goed met iedereen hier?

Ik ben gisteren even langs Jenara geweest, had haar even volledig vakantie gegeven terwijl ik weg was op reis, maar helaas, ze is nog steeds een nerveuze stresskip ... Heb ook even filmpjes teruggekeken van afgelopen jaren en ik zie het zo hard dat ze zich duidelijk anders gedraagt, de rust die ze normaal over zicht heeft is volledig weg, ze is in heel haar "zijn" zo druk ... vind het echt moeilijk om te zien.
Morgen komt de DA in ieder geval, normaal gezien beginnen we met bloed prikken, o.a. om haar hormoonhuishouding eens te controleren. Ik hoop echt heel hard dat we iets vinden dat een verklaring kan zijn .... zowel voor haar, als voor mij, want ik ben het zo beu om van sommige stalgenoten te horen dat het "gewoon mijn training is", dat ik "maar wat strenger moet zijn" ... ik herken mijn paard gewoon niet meer :'(
Gelukkig heb ik ook stalgenoten die zeggen dat ik mijn gevoel moet volgen en mijn gevoel is dat er iets niet pluis is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 21:05

Hey welcome back, wat fijn dat de huwelijksreis helemaal geslaagd is geweest :D

Groot gelijk dat je je gevoel volgt als je Jenara gewoon niet kent op de manier hoe ze zich nu gedraagt. Lastig hoor, maar stap voor alles uitsluiten daar kom je ook een eind mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:02

Wat vervelend Jenara! maar zo te lezen luister je goed naar je gevoel en je paard. Ik hoop voor jullie dat er wat uit gaat komen waar iets aan te doen is.

Is haar voer ook veranderd nadat ze van stal is verhuisd?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 21:24

Altijd naar je eigen gevoel luisteren, ik hoop dat je snel erachter komt wat er gaande is met Jenara :(:)
Wat fijn om te lezen dat je huwelijksreis :') mooi was!

Fuego gaat goed <3
Afbeelding
Afbeelding

En als je dit ziet snap je dat ik geen beslissing kan maken toch?! <3
Afbeelding
Afbeelding

Ik liep het bergje met Rambo af en er lag een hoopje zand dat bij elkaar geveegd was Ivm de regen, nou, doodeng en paard in m’n nek, echt een sul is het! (Daarna even paar keer erlangs wat hij niet meer durfde en doorgegaan tot het niet meer eng was).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 09:22

Ziet hij wel goed?

Nouja met Fuego moest je ook even ergens doorheen Tarzan, ik hoop voor jou dat dit met Rambo ook zo is en jullie straks gewoon kunnen lezen en schrijven met elkaar.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:58

Elisa2 schreef:
Wat vervelend Jenara! maar zo te lezen luister je goed naar je gevoel en je paard. Ik hoop voor jullie dat er wat uit gaat komen waar iets aan te doen is.

Nee, dat is hetzelfde gebleven, de hoeveelheid en frequentie is wel veranderd omdat ze mee moest in het ritme van 's ochtends en 's avonds een keer, daarvoor gaf ik haar alleen een portie als ik gewerkt had.
Bloed is gisteren geprikt, morgen of overmorgen normaal al resultaat!

Iets dat ook in mijn hoofd spookt is dat misschien de omgeving van de stal te druk is voor haar ... het is echt een stal gericht op lessen voor kinderen, dus nu ook wekelijks kampen, heel veel volk dat aankomt, vertrekt, veel lawaai en gedoe rondom ... ze is behoorlijk stressgevoelig, dus misschien dat ze daardoor te weinig rust vindt?
Stap 1 is nu wel even bloedonderzoek voor mij, daarna eventueel even iets geven om hormonen stil te leggen en kijken wat dat doet, maar eventueel zit ik er ook aan te denken om te vragen of ik haar terug op de weide een beetje verder kan zetten en kijken of dat een verschil maakt ... Ergens blij dat ik wat mogelijkheden heb om uit te proberen, maar wou dat het sneller kon :p

@Tarzan, het is ook wel een knapperd die Rambo! Is het waarschijnlijk ook niet gewoon nog een groot stuk onzekerheid omdat hij nog zo jong is? Dan is het nog steeds niet leuk natuurlijk, maar hopelijk betert het wel!!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:02

Goeie Elisa, zou ik zelf niet aan denken maar aangezien hij zo enorm snel door heeft als er iets gebeurd rondom hem lijkt het mij van wel, ik heb het dan nog niet in de gaten namelijk. Is er een manier dat ik het zelf kan checken?

Er is ook niks lichamelijks wat het uitlokt, puur de omgeving die hem ‘bang’ maakt, als er niks rondom gebeurt dan loopt hij echt heel fijn! .. ik vind het zo lastig! Ik wil hem graag helpen en met hem verder maar ik heb geen idee hoe en hoe meer hij schrikt hoe onzekerder ik ga worden .. -O-

Sorry Jenara die smiley hoorde niet na je huwelijksreis te staan maar na m’n eigen verhaaltje, zie het nu pas _O-

Wel fijn dat je al bloed af hebt genomen en vrij snel uitslag krijgt! En fijn dat je wat dingen kunt uitproberen. Heel veel succes en ik hoop dat je snel weet wat het is!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:16

Drukte op stal zal zeker niet mee helpen om een paard dat al stressgevoelig is ontspannen te laten zijn. Ik ben daarom wel blij dat ik op een kleinschalige stal sta qua rust voor Izarra.
Voor mezelf als ruiter hadden iets meer “ buitenrij maatjes “ wel gemogen haha.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:55

_Tarzan schreef:
Goeie Elisa, zou ik zelf niet aan denken maar aangezien hij zo enorm snel door heeft als er iets gebeurd rondom hem lijkt het mij van wel, ik heb het dan nog niet in de gaten namelijk. Is er een manier dat ik het zelf kan checken?

Er is ook niks lichamelijks wat het uitlokt, puur de omgeving die hem ‘bang’ maakt, als er niks rondom gebeurt dan loopt hij echt heel fijn! .. ik vind het zo lastig! Ik wil hem graag helpen en met hem verder maar ik heb geen idee hoe en hoe meer hij schrikt hoe onzekerder ik ga worden .. -O-

Sorry Jenara die smiley hoorde niet na je huwelijksreis te staan maar na m’n eigen verhaaltje, zie het nu pas _O-

Wel fijn dat je al bloed af hebt genomen en vrij snel uitslag krijgt! En fijn dat je wat dingen kunt uitproberen. Heel veel succes en ik hoop dat je snel weet wat het is!

Ja het hoeft natuurlijk ook helemaal niet, je kan dit checken door zelf je hand naar zijn ogen te brengen vanaf verschillende kanten en kijken of hij reageert. (kijkt, knippert, achteruit deinst etc.)

Het kan natuurlijk ook dat hij op prikkels reageert, bij sommige paarden kan een geluidsdempend oornetje ook helpen. Anderen reageren daar weer averrechts op.

Ik zou hem sowieso longeren voor het rijden zodat de ergste spanning er al uit is en hij wat meer "moe" is voordat je er op stapt. En dan gewoon korter rijden maar met grotere kans dat het goed gaat voor beide zeg maar. Sowieso kan grondwerk ook heel erg helpen om hem meer te leren omgaan met spanning en zodat jij kan kijken hoe je dat het beste af kan laten vloeien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:57

Jenara schreef:
Elisa2 schreef:

Nee, dat is hetzelfde gebleven, de hoeveelheid en frequentie is wel veranderd omdat ze mee moest in het ritme van 's ochtends en 's avonds een keer, daarvoor gaf ik haar alleen een portie als ik gewerkt had.
Bloed is gisteren geprikt, morgen of overmorgen normaal al resultaat!

Iets dat ook in mijn hoofd spookt is dat misschien de omgeving van de stal te druk is voor haar ... het is echt een stal gericht op lessen voor kinderen, dus nu ook wekelijks kampen, heel veel volk dat aankomt, vertrekt, veel lawaai en gedoe rondom ... ze is behoorlijk stressgevoelig, dus misschien dat ze daardoor te weinig rust vindt?
Stap 1 is nu wel even bloedonderzoek voor mij, daarna eventueel even iets geven om hormonen stil te leggen en kijken wat dat doet, maar eventueel zit ik er ook aan te denken om te vragen of ik haar terug op de weide een beetje verder kan zetten en kijken of dat een verschil maakt ... Ergens blij dat ik wat mogelijkheden heb om uit te proberen, maar wou dat het sneller kon :p

@Tarzan, het is ook wel een knapperd die Rambo! Is het waarschijnlijk ook niet gewoon nog een groot stuk onzekerheid omdat hij nog zo jong is? Dan is het nog steeds niet leuk natuurlijk, maar hopelijk betert het wel!!

Niet ieder paard gedijt op een grotere drukke stal, heb dat wel vaker gezien dus dat zou mij niet verbazen als dat een rol speelt. Misschien komt ze inderdaad slecht tot rust. Het enige wat je kan doen is uitsluiten waar je nu al mee bezig bent. Ik hoop echt dat je de oorzaak gaat vinden. :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:12

Elisa2 schreef:
_Tarzan schreef:

Ja het hoeft natuurlijk ook helemaal niet, je kan dit checken door zelf je hand naar zijn ogen te brengen vanaf verschillende kanten en kijken of hij reageert. (kijkt, knippert, achteruit deinst etc.)

Het kan natuurlijk ook dat hij op prikkels reageert, bij sommige paarden kan een geluidsdempend oornetje ook helpen. Anderen reageren daar weer averrechts op.

Ik zou hem sowieso longeren voor het rijden zodat de ergste spanning er al uit is en hij wat meer "moe" is voordat je er op stapt. En dan gewoon korter rijden maar met grotere kans dat het goed gaat voor beide zeg maar. Sowieso kan grondwerk ook heel erg helpen om hem meer te leren omgaan met spanning en zodat jij kan kijken hoe je dat het beste af kan laten vloeien.

Dankjewel, ik waardeer het enorm dat iedereen probeert mee te denken!
Ik wil hem eigenlijk helemaal niet weg doen, maar als het zo blijft is houden ook gewoon niet eerlijk tegenover mijzelf en al helemaal niet tegenover Rambo.

Longeren van te voren doe ik inderdaad al, maar je moet hem zien als een paard met uithoudingsvermogen van 10 paarden bij elkaar, die krijg je echt niet moe en galop is z'n favoriete gang :') _O-

Ik heb zelf echt het idee dat hij reageert op wat hij ziet en niet wat hij hoort, de keren dat hij wegrende omdat hij schrok was telkens doordat er 'opeens' iets of iemand in z'n zicht kwam namelijk.

Grondwerk pak ik nu ook erbij en bij 'enge' dingen geef ik hem de tijd.
Alleen als hij al 10 keer de wasplaats op is geweest en gewassen en hij dit heerlijk vind, wil je toch echt eens een paard die de 11e keer gewoon normaal met je die wasplaats oploopt := Dus soms help ik hem met wat aanmoediging van achter.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:29

Ik heb echt hele goede resultaten bereikt met NAF Oestress, misschien een idee voor jullie ook, Tarzan en Jenara?

Welkom terug trouwens!! Hoe was je huwelijksreis? Waar waren jullie heen? :D Heel vervelend dat Jenara zo onrustig is en het niet beter lijkt te gaan. Misschien toch eens wat serieuzer kijken naar een wat rustigere stal als het niet beter lijkt te gaan. Hoe staat ze verder buiten, staat ze in de nacht op stal? Is het een wisselende kudde?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:31

Loopt hij nageeflijk ohz? Want dat wil ook nog weleens uitmaken bij hoe ze schrikken als ze "ineens" wat zien. Sommige paarden hebben moeite met een stukje overgave daar tussen de oortjes. Het is wel lastig zo'n kijkerig paard..ik herken het type wel hoor van wat je omschrijft.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:07

Dankjewel Autumnn, ga het eens opzoeken en bestellen, wie weet helpt het!

Elisa, hij loopt gewoon netjes nageeflijk. Dressuurmatig kun je echt leuk met hem werken (al is alles nog nieuw voor hem). Alleen zodra hij iets ziet is de focus compleet kwijt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:18

Ik ben heel benieuwd. Ik had het ook geadviseerd aan mijn vriendin met haar kijkerige KWPN-merrie, die heeft er ook echt hele goede resultaten mee geboekt :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:20

Ja ik snap het wel, dit is ook geen raar gedrag voor jonge paarden. Het zou alleen fijn zijn als je hem wat beter bij je kunt houden denk ik. :-)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:29

nou dat klinkt goed Autumnn, als al het scherpe randje eraf zou zijn, zijn we al een eind op weg.

Snap ik helemaal Elisa, maar hij is 7 en toch al 2 jaar onder het zadel en voorheen áltijd buiten gereden en met kinderen erop dus ik had toch iets meer gehoopt dat hij wat stabieler was haha!
Als hij al eens niet weg zou rennen zodra hij schrikt dan is voor mij ook alle onzekerheid weg. Schrikken mag heus wel, of iets eng vinden, maar hij is voor mij gewoon extreem daarin.

M'n vorige paard Tarzan schrok ook wel eens en rende dan weg, alleen 10000x minder vaak := En Fuego gaat dan in de freeze stand haha die bekijkt zich liever alles en loopt dan verder (dat heb ik het liefste := )

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:39

Ja ik snap je hoor Tarzan. Izarra schrok vorige week ook een keer toen ik er net op zat en rende 3 passen weg, ondertussen zat ik al achterover en stond ze weer stil. Waarom ze schrok geen idee, maar belangrijker is dat ze niet als een kip zonder kop aan de kletter gaat.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:58

Dat aan de kletter gaan valt ook wel mee, zodra je zelf door hebt wat gebeurt kun je hem ook weer terugpakken dus hij blijft opzich wel gewoon bestuurbaar zeg maar, alleen dat je als hij schrikt er bijna naast ligt omdat hij dan uit het niks 180 graden draait :') Let je dus even niet op ga je sowieso ernaast liggen haha! Maar dat is het hem juist, hij blijft ten alle tijden wél gewoon braaf alleen dus dat je ten alle tijden erop attent moet zijn dat hij kan gaan ..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:02

Ja maar dat is ook een beetje het verschil tussen Spanjaarden vele andere paarden. De meeste Spanjaarden zijn redelijk cool, schrikken wel..maar blijven nadenken en cool in het hoofd en blijven bij je. Veel andere paarden (kwpn's vaak bijv.) schrikken en doen dan eerst iets doms en denken als je geluk hebt daarna een keer na.

Dat rijdt heel anders ja, moet je continu alert zijn en anticipieren op waar hij mogelijk van kan schrikken. Is best vermoeiend.