Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:56

Rare vraag misschien maar wat doe je aan werk nu met hem? Verveelt hij zich niet tijdens het werk?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 17:01

Ik heb hem 2x buiten proef gereden en daar was hij braaf, maar met een paard die hij al z'n hele leven kon én bekend terrein voor hem natuurlijk, hij kon alle paadjes ...

Ja maar als hij buiten zo'n sprint gaat trekken ben ik echt bang dat ik onder een auto beland. Hij stopt uiteindelijk wel, maar toch het idee := Daarom rijd ik hem nu in de buitenbak, ziet hij toch veel maar is hij wel relaxer.

Hij is geweldig leuk ja <3 Daarom dat ik ook eigenlijk niet toe wil geven aan m'n zware twijfel :=
Hij heeft ontzettend veel looplust en werkt enorm graag! Ik zet hem nu veel aan het werk aan de longe (en dan ook écht aan het werk) en dat doet hem wel echt goed moet ik zeggen. En opzich vind ik het dressuurmatig rijden ook enorm leuk en heeft hij wel genoeg in z'n mars, maar toch .... moeilijk! :=

Ineke, ik longeer hem best veel en met rijden zet ik hem juist flink aan het werk, doe dingen zodat hij niet zelf kan gaan nadenken en dat doet hij wel allemaal heel netjes hoor! Je kunt heel fijn met hem werken als hij niet schrikt :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 17:31

Doe je ook werk met balkjes en pionnen bijvoorbeeld?
Eventueel schriktraining ( eerst op de grond maar voor de veiligheid )

Het helpt bij Izarra en mij wel om echt hersenwerk te doen. Voor mijn eigen focus, maar ook die van Izarra. Zij is minder met de omgeving bezig en ik leer meteen heel precies te sturen :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:11

Doen we inderdaad aan de hand!

Net weer gereden, hadden ze voor mij zo’n grote gele bal in de bak, even laten kijken en dan vindt hij het prima, hij schrikt van de onnozelste dingen en enge dingen dan weer niet :')
Hij is ook echt niet gemeen, bokt of steigert niet, soms met aangalopperen dat hij wat jolig wordt maar meer niet dus dat is ‘t ‘m net …

Net weer in de buitenbak gereden en hij deed het weer fijn. Hij laat zich ook fijn corrigeren en sturen en pakt alles zo netjes op. Alleen dat schrikken, daardoor zit ik niet helemaal relax erop zeg maar.

Moeilijk is het in ieder geval! Maargoed hij is zeker nog niet weg, ik laat het eens door m’n hoofd gaan in ieder geval …

Net na het rijden <3

Afbeelding

(Martingaal hangt eraan als noodrem)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:17

Ik snap het, constant alert moeten zijn is vermoeiend :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:50

Dat is het zeker, heb er al een paar keer bijna naast gelegen :')

Vorige week nog schrok hij van een klein meisje die langs de bak liep met 2 plastic zakjes, doodeng vond hij haar en durfde niet langs die kant .. en dan zo’n gele bal is niet eng, echt dat beest is zo raar _O-

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 22:05

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Je staat altijd aan en op een gegeven moment ga je zelf schrikken in plaats van je paard _O-

Wel heel vervelend hoor Tarzan, had gehoopt dat je met Rambo juist die lekkere ritjes kon gaan maken. Maar goed, wie weet is hij je aan het uittesten en/of zit hij in zijn puberfase. Heb je nog wel les?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 22:17

Precies dat ja :') Je gaat ook gewoon zelf dingen zien en denken oké hij gaat zo schrikken.

Maar hoop inderdaad dat we er toch samen uit gaan komen.
M’n vriend helpt vaker en geeft mij dan les.
Voor nu heb ik uitgevonden dat hij in de buitenbak minder schrikt dus als ik zelf rijd ga ik gewoon maar in die bak voorlopig, beter ook voor mijn vertrouwen in hem!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 22:22

Jep zeker doen. Met Nero hebben we ook eerst, ook in de zomer :)) , alleen maar in de binnenbak gereden omdat hij in de buitenbak helemaal niet te rijden toen was (pff wat heb ik toch veel meegemaakt met dat dier als ik er zo over nadenk _O- )

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 22:24

Wij hebben het dus andersom, raar beest is het :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 22:26

We hadden trouwens afgelopen zondag clinic op ander terrein van Laurens van Lieren. We zijn goed aan het werk gezet zeg, maar wel hele goede tips gehad.
Nog een vette foto eraan over gehouden <3 Afbeelding

Oh, en ik zei dat hij zaterdag vies was, nou alsof hij wist dat we naar clinic moesten zondag want man man, wat was dat dier vies. Ik werd om half 10 wakker met deze foto op de stal Facebook dat ze “hoopte dat ik geen plannen had en anders een stuk of 2 flessen zilvershampoo mee moest nemen” _O- . Ik heb als een idioot me aangekleed en naar stal gegaan om hem te wassen haha.
Dat dier gaat dus ook niet schuilen met de regen maar laat zich liever nat regenen en gaat daarna lekker rollen. Volgens de stal eigenaar heeft hij er érg van genoten _O-
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 26-07-23 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 22:28

Wat een gave foto bij die clinic! Wow, je had duidelijk ook veel werk te doen vóór de clinic :wow:

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 22:31

Ineke2 schreef:
Wat een gave foto bij die clinic! Wow, je had duidelijk ook veel werk te doen vóór de clinic :wow:

Dat zeg je heel goed _O-

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 06:55

Prachtige foto van jullie 2 <3 <3
En je wilde toch echt een bruine :)) wat een varken _O-

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:12

Hoi! Ik lees al een tijdje mee omdat ik een paar maanden geleden ook een spaanse dame heb gekocht, waarbij ik tegen wat aanloop probleempjes liep. Inmiddels gaat het beetje bij beetje beter. Wat voor haar goed werkt bij rijden en longeren is een soundproof oornetje. Ik zeg wel dat haar oren zo goed zijn dat ze iets hoort dat 3 dorpen verderop gebeurt. Misschien dat iemand anders hier ook wat aan heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:29

Haha leuk he zo'n schimmel! Erg leuke foto trouwens van de clinic.

Tarzan, misschien is het ook even een kwestie van doorzetten en mee leren omgaan? Dat soort paarden heeft vaak een duidelijke leider nodig. Eentje die zegt, hej joh stel je niet aan, been geeft en doorrijdt zeg maar. Dan helpt het ook wel als je een One Rein Stop er op kunt installeren zodat je hem in ieder geval bij je kunt houden als hij schrikt.

Moet het natuurlijk wel leuk blijven, niet alles is een match.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:44

Dankjewel voor de tip henshem, maar ik heb het idee dat de mijne meer reageert op wat hij ziet dan wat hij hoort.

Elisa, vandaar dat ik ook nog lekker met hem bezig blijf. Het is niet dat ik niet meer durf te rijden maar ik weet wel dat ik er vandaag of morgen toch eens naast ga liggen, en ik zocht juist een waarbij ik daar niet over hoefde na te denken ....
Het remmen opzich is niet zo'n probleem, het is meer dat hij dan met z'n hele 500kg niet meer doorheeft dat jij er ook nog bovenop zit :') Hij is dan écht bang en rent gewoon weg, laat zich daarna weer goed corrigeren maar voor mijzelf is die martingaal gewoon even handig (zit misschien ook gewoon tussen de oren, en zolang we gewoon rijden heeft dat ding geen enkele functie).

Als hij nergens van schrikt kun je zo fijn met hem werken! Hij loopt echt zo ontzettend fijn voor een paard die daar niet helemaal voor gebouwd is. En hij is ook alles behalve gemeen, hij zal nooit met opzet een bok geven of ervandoor gaan en dat maakt het zo lastig, hij is in geen enkel opzicht gemeen. Alleen dat bange word ikzelf op een gegeven moment ook onzeker van en dan durf ik ook niet meer te rijden. Zolang iemand naast mij staat en aanmoedigt lukt het wel maar alleen nog niet.

We hobbelen nog even zo verder en hopen dat we er samen uitkomen! <3

Nog wat leuke plaatjes van Fuego die gelukkig heel goed gaat :D <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:48

Ja, ik doel ook meer op dat je hem voor bent :-) dus dat hij niet de kans krijgt om zo te gaan rennen. Maar goed, angst kan daar in lastig zijn want dan ben je eigenlijk snel te laat ipv pro actief maar hopelijk lukt het jullie om er een weg in te vinden. :-)

Wat een leuke plaatjes van Fuego, vooral die eerste!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:52

Hij ziet alles en rent al weg, dan heb ik nog niet eens in de gaten dat er iets is _O-
Lastig zo'n Quarter hoor die zijn zo snel :') _O-

Dankjewel, Fuego is en blijft geweldig <3 Zo jammer dat ik hem niet meer kan rijden!
Éen voordeel, van Fuego heb ik wel leren zitten :Y)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:55

Knappe Fuego <3 fijn dat hij zo goed gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:32

Ergens wel fijn om herkenbaarheid te vinden. Ik twijfel zo erg omdat ik gewoon weet dat hij gezond is, het is echt een knuffelbeer en vanaf de grond kan ik alles met hem. Met rijden is het echt ups en downs. Het zou makkelijker zijn als het alleen maar slecht ging, maar dat is niet zo en maakt het zo moeilijk.
Je weet nu wat je hebt en wat koop je straks misschien voor ellende?!

Hij is overigens wel heel leuk Tarzan, hoelang heb je hem? en waarom kan Fuego niet meer bereden worden?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:56

Ik begrijp je gevoel als geen ander rodevlinder, met ups en downs inderdaad en verder is hij geweldig hoor, echt een lief paard! Ik heb hem van eind november dus nog niet zo mega lang.

Fuego heeft astma en net een (dure) behandeling gehad omdat ik hem anders moest laten inslapen, verschillende aanpassingen moeten doen en advies was om ook niet meer te rijden, helaas!

Ik weet wel, mocht ik overwegen een ander te kopen ga ik weer terug naar de Spanjaarden :o
Vind het karakter van ze toch wel echt fijn nu ik het verschil zo goed kan zien!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:05

Hahaha ja van Neva leer ik nog dagelijks zitten hoor, zo ontzettend wendbaar _O-

Wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat met Fuego!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:31

Heerlijk zo'n wendbaar paard he Jorinda :')
Fuego doet het goed ja, daar ben ik heel blij mee <3

Rambo gisteren weer in de binnenbak gereden aangezien m'n vriend mee was en mij dan kan helpen en les geven, maar wat een bonk spanning en nee ik kan daar echt niks mee, heb geen idee hoe ik het moet oplossen en word er zelf gespannen van. Ging ook nog iemand met een aangespannen pony voor de kar naast de bak rijden, geweldig :')
Hij is niet geschrokken of weggerend ofzo maar ik kan dan alles behalve relax rijden en ben heel blij dat m'n vriend mij dan kan helpen anders was ik niet eens opgestapt :=

Als zoiets gebeurt komt die twijfel dus echt weer :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:47

_Tarzan schreef:
Heerlijk zo'n wendbaar paard he Jorinda :')
Fuego doet het goed ja, daar ben ik heel blij mee <3

Rambo gisteren weer in de binnenbak gereden aangezien m'n vriend mee was en mij dan kan helpen en les geven, maar wat een bonk spanning en nee ik kan daar echt niks mee, heb geen idee hoe ik het moet oplossen en word er zelf gespannen van. Ging ook nog iemand met een aangespannen pony voor de kar naast de bak rijden, geweldig :')
Hij is niet geschrokken of weggerend ofzo maar ik kan dan alles behalve relax rijden en ben heel blij dat m'n vriend mij dan kan helpen anders was ik niet eens opgestapt :=

Als zoiets gebeurt komt die twijfel dus echt weer :=

Ah balen.
Voor mij herkenbaar, ik ging donderdag nog even rijden voor mijn vakantie en moest in de grote bak tussen de menners want in de kleine bak was iemand bezig met proefje oefenen dus dacht ga er niet tussen rijden.
Maar hij was echt opgefokt, duurde 45 minuten voordat ik hem fijn had.
Kost me dan zoveel tijd en moeite.
Dag daarna heb ik toch nog een keer gereden (in de kleine bak dit keer) en dat ging goed dus mooie afsluiter voor mijn vakantie wel maar hier blijft de twijfel ook zo.

Hoe is hij als iemand anders hem rijdt?