[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:24

Ik voer veel ruwvoer, weinig krachtvoer en heb wakkere brave paarden die prachtig glanzen en goed bespierd zijn (en een hele vette Ice)

In de zomer staan ze minimaal 6 uur per dag in de wei met verschillende soorten grassen. Dan voer ik ‘s avonds wat Hertog grasmix met een pavo vital balancer.

Als ze van het gras af gaan, ga ik over op een duurdere balancer nml Metazoa Esparcette en daarnaast geef ik ook de pure Esparcette brok voor de eiwitten.

Soms krijgen ze ter ondersteuning nog wat kruiden erbij. Ben vooral fan van gedroogd kleefkruid en brandnetel.

Paarden worden hier meestal 4 a 5x per week getraind.
1x dressuurles
1x grote buitenrit
1x kleine buitenrit
1x thuis dressuur
1x grondwerk in combinatie met longeren.

Ze hebben altijd genoeg energie.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:26

je kan Florian altijd even een bericht sturen voor een advies. Ik voer het al 3 jaar en ben zeer tevreden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:34

Trouwens wat leuk Sanet dat je al een paar keer op je jonge paard gezeten hebt. Stoer ook!

Ha ha mooie omschrijving van de Merens. De eigenaar vertelde dat ze heel pittig was. Ik vond haar relaxter dan onze eigen heethoofden en de bravert (Comtois x Cob) waar mijn vriend op zat, vonden we maar een trapzak

Van haflinger grapjes weet ik wel wat. Ice is half haflinger. Het zware type.
Ice is goudeerlijk, maar heeft graag een eigen mening.
De andere helft is sportgefokt (Willem v Nassau/ bonte Willem) en ze is erg energiek en fanatiek.

Toen ik haar net had, zette ze continu haar kracht tegen mij in. En die kracht en eigenwijzigheid heeft ze! Inmiddels doet ze dat gelukkig amper meer :D

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:48

@boemel: Ik gaf eerder vitalbix DC en active+. Maar daar kreeg hij jeuk van en werd erg kijkerig.
Toen ben ik overgegaan naar Metazoa. Jeuk en kijkerigheid was weg. Maar energie ook. Muslie van Metazoa er bij gaan geven. Maar helaas nog steeds te weinig energie. Hij krijgt onbeperkt goed ruwvoer. Alle andere paarden doen het er goed op in combi met de vitalbix. Maar die van mij heeft dus kennelijk iets extra's nodig. Vandaar dat ik aan het kijken ben naar Florian, want dat spreekt mij erg aan.

@barb: ik had indd advies gevraagd. Kreeg van hun door de slow fit muesli en de basic growth. Alleen in die laatste zit luzerne en daar gaat hij niet goed op.
Zit daarom te kijken naar de Friesian impact of de Vimi proteïne voor naast de slow fit.

Maar ben ook gewoon benieuwd hoe andere friezen het doen op het voer van Florian

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:16

Ik zou idd niet iets nemen met luzerne. Die van mij krijgen Friesian Impact (en Equilin) en dan minder wat hun adviseren, mijn 6 jarige loopt Z1. Ergens op FB of Insta (jepaardinbalans) zijn er wel filmpjes of foto's te vinden.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:19

Dat worstelen met het juiste voer herken ik wel. Ik ben op dit moment paddys choice aan het uitproberen zit iets meer suiker en zetmeel in maar ik merk wel meer energie en ook zwaardere trainingen vol kunnen houden. En einde training dan het gevoel hebben oh hij is niet leeg. Daarnaast kijken naar ijzer tekort is ook niet verkeerd want friesen hebben dat toch wat sneller.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 17:47

Laura1982 schreef:
Dat worstelen met het juiste voer herken ik wel. Ik ben op dit moment paddys choice aan het uitproberen zit iets meer suiker en zetmeel in maar ik merk wel meer energie en ook zwaardere trainingen vol kunnen houden. En einde training dan het gevoel hebben oh hij is niet leeg. Daarnaast kijken naar ijzer tekort is ook niet verkeerd want friesen hebben dat toch wat sneller.

Ja klopt, uit bloedonderzoek tijdje terug bleek hij indd een laag HB gehalte te hebben. Dit toen verder laten onderzoeken. Bleek vitamine B12 keurig op pijl. Maar ijzer zat op de onder grens. Hier Redplex voor gekregen van de DA, maar daar raakte hij heel erg van aan de diarree. Geef hem nu brandnetel van heltie horse. Over een tijdje weer bloedprikken.

Vitalbix blijkt ook erg laag te zitten in ijzer, gehalt wordt niet eens benoemd in de analyse. Voor de meeste paarden prima, maar voor die van mij dus niet.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:30

Mijn oudje staat vooral op slobbers. Nutrimash en speedibeet. Met pavo vital voor de vitaminen enzo. Hij begint nu echt bij te komen op de rug. Wervels zijn bijna helemaal ‘gevuld’ zeg maar. Omdat hij nu met pensioen is qua rijden ben ik me aan het verdiepen in speuren etc.

Vandaag ‘verrijkte omgeving’ gedaan eerste keer maar meneer was geloof ik teleurgesteld dat zijn slobber emmer leeg was (slobber kreeg hij later wel hoor)

En hij begint alweer teddybeer te worden m zijn wintervacht!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:04

@Zilfstar wat houdt dat precies in een ‘verrijkte omgeving’?

Over voer kan ik zelf weinig mee praten, maar vind het wel interessant om te lezen!

Mijn plannen zijn helaas allemaal wat in het water gevallen of weg gewaaid... Hylke bleek de 2-paards trailer toch wel erg spannend te vinden en keerde volledig in zichzelf met de trailerlaad les. We kwamen uiteindelijk tot 2 benen op de klep en toen hij 1x met 4 benen erop stond zijn we daarna gestopt.
Van alles geprobeerd toen. Met pony ernaast, brokjes, 2 lijnen er langs en zo stimuleren. etc.
Elke keer wanneer ik daarna naar stal ging of zo hadden we windkracht 6 a 7 of het regende pijpenstelen. Dus van oefenen kwam het niet. Afgelopen woensdag zou ik bij mijn instructie thuis dan gaan lessen. Maar dit hebben we veranderd in weer trailerladen oefenen bij ons thuis.
Dit ging met GROTE stappen beter! hij heeft er meermalen volledig op gestaan, ook met tussenschot weer normaal, we hebben gerommeld met de stang achter hem maar deze nog niet vast gezet. Hij liep uiteindelijk gewoon met mij mee en stormde er niet meer af. Dus blij met dit resultaat.
Maar om volgende week op WE clinic te gaan is toch nog een stap te ver. En laden, en langer op de trailer, dan nog iets nieuws doen, op vreemd terrein weer laden en nog stuk terug. Dat gaat hij niet als positief ervaren. Dus helaas de clinic afgezegd.
Nu wel een stappenplan voor komende maand gemaakt met als doel eind oktober naar les op de club a kleine 10 min rijden met de trailer te gaan, wat gegeven wordt door mijn instructrice.

Wat wel helemaal geweldig is is dat ik een plekje heb gevonden waar mijn dochter nu inmiddels 4 lessen heeft gereden. Er is daar een hele brave, lieve pony voor haar waar ze zelfs vorige week al zelfstandig mee heeft gegaloppeerd. Doet ze gewoon even. Het is dat ik haar niet op internet wil delen maar die lach op haar gezicht is goud waard!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:34

Dala wat goed van jullie om dit zo op te pakken. Uiteindelijk krijgt hij voldoende vertrouwen en kunnen jullie lekker op pad.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 21:35

Hoe oud is hij Zilfstar?
Hij kijkt er moe bij, was het speuren vermoeiend? :D
Wel goed dat je m lekker bezig houdt.

Balen van de trailer Dala, maar zo te lezen zijn jullie goed bezig en dit gaat vast goedkomen.

Diekke heeft vandaag in de nieuwe trailer haar 1e testronde gedaan en daarna Ice er nog even bij. Ging gelukkig heel relaxed. Binnenkort oefenen in het donker. Met verlichting aan is t ook altijd weer anders.