Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 10:32

Wat zijn je wensen voor een paard?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 10:42

T moet vooral klikken, ik houd van gevoelige beleefde paarden. Wel een wat breder dier met plek voor een 18 inch zadel. Geschikt voor bos, dressuur en eventueel WE. Mag rijtechisch wat werk aan zitten. Als t maar niet gevaarlijk is. Heb lymfoedeem aan beide benen dus mis wat kracht en ze zijn wat dikker (vandaar de 18 inch) leeftijd tot een jaar of 13, liefst een merrie :)

Geen voorkeur voor kleur oid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:35

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:39

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:41

Ow jammer, ben je al lid van de Facebookgroepen? PRE en Lusitano verkoop? Gaby Vegelin heeft ook nog weleens wat staan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:59

Elisa2 schreef:
Ow jammer, ben je al lid van de Facebookgroepen? PRE en Lusitano verkoop? Gaby Vegelin heeft ook nog weleens wat staan.

Jup :D maar vaak is m’n budget het probleem. Kreeg een hele gave ruin aangeboden maar ja 8,5..

We gaan zien waar het schip strand :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:02

Ik zou kijken naar Cruzado's als ik jou was, zijn vaak hele leuke paarden zonder papieren maar voor een vriendelijker budget. :-)

Ik houdt mijn oren en ogen open in ieder geval voor je!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:25

Dank je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:34

Ik ben even stil geweest ivm drukte thuis en op mijn werk.

Helaas heb ik wel besloten Cordobes te verkopen.
Hij is super leuk, lief en betrouwbaar maar ook vrij dominant en onder het zadel kom ik niet met hem verder omdat ik niet consequent genoeg ben.
Wanneer een stalgenoot of mijn instructrice hem rijdt zie ik meteen een ander paard.
Hij is erg braaf maar we halen niet het beste in elkaar naar boven.
En dat is jammer want in hem zit veel potentie, zo kent hij zelfs de beginselen van de passage en piaffe.
Mochten jullie iemand weten die zoiets zoekt hoor ik het graag, anders gaat hij begin september in de verkoop.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:06

Ah wat jammer dat je hem gaat verkopen.
Ik zal de omgeving eens in de gaten houden.

Hoe uit zich het dominante?

BugsFunnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 22:39

Ook hier stil geweest.
Was enorm druk met 2 paarden maar de merrie is nu verkocht.
Rijden met Pegaso gaat steeds beter nu met het nieuwe zadel.
Ook een "nieuwe" instructeur die meer ervaring heeft met Spanjaarden en net Pegaso aangezien ik hem bij hem heb gekocht..

Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 08:55

Wat een knap dier <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:32

keeyzie schreef:
Ah wat jammer dat je hem gaat verkopen.
Ik zal de omgeving eens in de gaten houden.

Hoe uit zich het dominante?

Hij maakt zich sterk, bedenkt dat hij dan ineens de andere kant op wil of gaat achteruit.
Heeft een fase gehad dat hij rechtsom op de volte bij C halverwege de volte (precies op hetzelfde punt) niet meer wilde lopen. Dit deed hij alleen bij C en op hetzelfde punt. Pakte ik de volte bij de A of BEB/EBE deed hij het niet.
Je moet hem echt consequent rijden als je iets van hem wil want je krijgt het niet cadeau, en ik ben niet consequent genoeg en heb geen zin in een strijd zo nu en dan. Soms is hij weken super makkelijk maar dan ineens begint het weer, en zo gaat dat al anderhalf jaar waardoor ik nog steeds niet kan starten.
Mijn stalgenoot en instructrice kunnen hem echt leuk rijden, maar zijn zelf consequenter en zien het als een leuke uitdaging maar ik wil raak af en toe het plezier kwijt.

Heel jammer want hij heeft zo'n fijn karakter verder en we hebben vooral veel goede momenten, maar uiteindelijk vertoont hij best wel dominant gedrag en ik ben gewoon een softie :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:39

Had nog wel ff je berichten terug gelezen. Heeft hij KS? En in welke mate? Want dat kan qua rijden wel wat verklaren als hij er net niet lekker door loopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:43

MarjanB schreef:
Had nog wel ff je berichten terug gelezen. Heeft hij KS? En in welke mate? Want dat kan qua rijden wel wat verklaren als hij er net niet lekker door loopt

Nee hij heeft geen KS, mijn vorige merrie wel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:44

Rodevlinder schreef:
MarjanB schreef:

Nee hij heeft geen KS, mijn vorige merrie wel.

Ahhhh check! Begrijpelijk lezen :')

Hoop dat je een fijn huis voor hem vind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:50

MarjanB schreef:

Ik hoop het ook. Twijfel nog steeds hoor, maar ga nu 3 weken met vakantie en dan rijdt mijn instructrice hem volledig.
Als ik terugkom wil ik haar eerlijke mening of zij denkt dat wij een match kunnen worden of hij te temperamentvol is voor mij.
Ik weet nu wat ik heb en als ik dan zie wat er soms te koop staat dan krab ik nog wel even achter mijn oor... paarden verkopen en kopen vind ik echt niet leuk :')

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:46

Ah nee dat gevoel kan ik goed begrijpen, lijkt me niet fijn.
Misschien ook goed even een paar weken nadenktijd. En jouw instructrice kan je daarna vast een goed advies geven. Soms is de match er gewoon niet, hoe graag je dat ook wil.

En idd verkopen en kopen is niet het leukste wat er is.

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:24

Rodevlinder schreef:
MarjanB schreef:

Ik hoop het ook. Twijfel nog steeds hoor, maar ga nu 3 weken met vakantie en dan rijdt mijn instructrice hem volledig.
Als ik terugkom wil ik haar eerlijke mening of zij denkt dat wij een match kunnen worden of hij te temperamentvol is voor mij.
Ik weet nu wat ik heb en als ik dan zie wat er soms te koop staat dan krab ik nog wel even achter mijn oor... paarden verkopen en kopen vind ik echt niet leuk :')

Herkenbaar. Ik had zoiets ook met m’n vorige paard. Elke dag je afvragen; hoe zou het vandaag gaan? Hebben we eerst weer een gevecht of kunnen we gewoon leuk rijden?
En dan wel gek op het paard zijn maar er geen ontspanning meer uit kunnen halen.
Ik moest eerst naar vallen voor ik de knoop door gehakt heb en zelfs toen was het moeilijk. En inderdaad het weer op zoek gaan was ook niet echt leuk maar ben uiteindelijk heel blij dat ik m’n match heb gevonden. Heb m’n huidige paard nog maar 2 maanden maar het gaat nu al zoveel beter dan met m’n vorige merrie dat ik uiteindelijk super blij ben dat ik die keus heb gemaakt. Leuke bijkomstigheid is dat het met de huidige eigenaar van m’n vorige merrie wel heel goed klikt dus dan heeft het zo moeten zijn ;)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:06

Vervelend Rodevlinder! Maar net zoals Durquia heb ik eigenlijk hetzelfde met Rambo. Ik twijfel heel erg of we wel een match zijn. Hij is echt heel lief maar met rijden zo schrikachtig dat ik nooit eens relax kan rijden en er steeds op zit van oh help zometeen schrikt hij weer ... Frustrerend! En ik ben er zelf ook nog niet uit wat ik doe, ik wil niet zo snel opgeven, maar wil ook gewoon zorgeloos een buitenritje kunnen maken -O- .. Dus ik begrijp je heel goed!!

Echt jammer dat Fuego niet meer bereden mag worden anders deed ik dat gewoon met Fuego ..

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:11

Wat naar zeg Tarzan, ik dacht dat het met Rambo juist zo goed ging en dat hij zo chill was! Wat doet hij dan met buiten rijden?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:20

Nou ik ben nog niet buiten geweest, in de binnenbak schrikt hij al van alles dus durf echt niet naar buiten met hem :=
Ben sinds vorige week wel met hem in de buitenbak 'nt rijden en dat gaat raar maar waar beter, ondanks daar ook rare dingen om hem heen te zien zijn.
Hij is gewoon serieus bang voor alles wat om hem heen gebeurd, is totaal geen gemeen gedrag ofzo maar wel heel vervelend als je eigenlijk gewoon relax je rondje wilt rijden!

Wat ik zelf denk is dat hij gewoon zo ontzettend wereldvreemd is (niet) opgevoed dat hij nu met 7 jaar dus pas alles moet leren kennen ... Gemeen is hij écht niet maar hij raakt soms al in paniek van nat zand en staat dan vanuit het niets boem op de rem :')

Laatst was ik 'nt rijden, eerste keer weer na 5 weken ivm vakantie en even geen tijd. Lag er een hoop zand naast de bak in een paddock. Hele tijd fijn gereden, ging ik even langer uitdraven, ziet die berg zand opeens en vliegt ervandoor (x20 ofzo) _O- Dan kun je dus door blijven gaan tot hij er wel langs gaat en hopen dat je blijft zitten, het is helaas een halve quarter :))

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:31

Oei lastig Tarzan!
Izarra is in een binnenbak overigens ook schrikkeriger dan in een buitenbak, dus dat een buitenbak beter gaat dat vind ik dan weer niet vreemd. :')

Heb je geen stalgenoot met bomproof paard waar je achteraan mee naar buiten kunt en iemand mee op de fiets ofzo voor extra steun.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:34

Bij degene die hem heeft doorgereden was het juist andersom, relax binnen en buiten mega gespannen :')
Ja dat kan opzich wel maar weet niet of ik dat al aandurf. Als hij schrikt rent hij gewoon even weg namelijk hahaha!

Edit: hij is gekocht als paard waar ik lekker mee naar buiten kan en af en toe in de bak maar dat lijkt nu echt heel ver weg dus de twijfel is heel groot! := Hij is verder wel heel leuk hoor <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:47

Oef wat lastig zeg. Ik wil je niet ontmoedigen maar vaak als ze zo schrikkerig zijn worden het niet opeens ‘makke lammetjes’, is mijn mening. Hij zal braver worden (kijk maar naar Nero), maar niet opeens nergens meer van schrikken (dat doet geen een paard maar je snapt het idee). Aard van het beestje zeg maar.
Hoe was hij met proefrijden? Ben je daar ook naar buiten gegaan?
Tja en niet naar buiten durven nu. Ik snap je, maar ik moet zeggen dat Nero juist braver is geworden door het buiten rijden. Hij heeft me veel meer leren vertrouwen.
Rambo is wel een super leuk dier hoor en er zit een leuke kop op <3
Je moet je ook wel afvragen, doe ik er genoeg mee en kan ik hem dat bieden?
Ik bedoel: jij wil er af en toe mee in de bak en soms naar buiten. Is dat genoeg voor hem? Heeft hij niet meer uitdaging nodig? Er zit nogmaals een leuke kop op, maar hij kijkt ook echt wel ‘vol levenslust’ de lens in, zeg maar :')