Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cyrina schreef:Inhoud basisbrok master;
ZETMEEL EN SUIKER 35 %!!!!!!!! Ik ken geen brok die zoveel suikers/ zetmeel heeft. Magnesium staat er niet op e4n calsium is heel hoog. En waar zijn alle sporenelementen die een paard nodig heeft??? En Koper, Jodium???
Ik zou dit zelf echt nooit kiezen, maar iederen zijn keus natuurlijk. Maar mocht je problemen krijgen als; paarden die te dik zijn/ moeilijk afvallen, veel drinken, vocht vasthouden, stijf worden ect, dan moet je oppassen, want deze verhoudingen kunnen heel makkelijk tot suikerziekete leiden.
Brok is zowiezo onnatuurlijk. Nou geeft het echt niet als ze een beetje krijgen. Mijn paarden krijgen max 1 schep verdeeld over de hele dag en nog een klein beetje musli en daar redden ze het prima op. Ik geef idd ook nog extra magnesium bij. Magnesium is geen enkel probleem om te voeren, goed juist aangezien het calsiumgehalte in voer vaak veel te hoog is en je dit dus moet compenseren. Daarnaast raken ze een overschot aan magnesium heel makkelijk kwijt, wordt niet toxisch ect.
cloris schreef:mbt het brok verhaal, ik ben jaren geleden gestopt met het geven van brok, Piropo werd daar ineens heel druk van, na doorheten direct gestopt vanwege de suikers, tijd op alleen granen gestaan en toen werd het direct beter ben sinds hij thuis staat weer langzaam over gegaan op een suikerarme muslie maar meer omdat ik gek werd van de kraaien die de granen uit de mest gingen halen.
nombrado schreef:cloris schreef:mbt het brok verhaal, ik ben jaren geleden gestopt met het geven van brok, Piropo werd daar ineens heel druk van, na doorheten direct gestopt vanwege de suikers, tijd op alleen granen gestaan en toen werd het direct beter ben sinds hij thuis staat weer langzaam over gegaan op een suikerarme muslie maar meer omdat ik gek werd van de kraaien die de granen uit de mest gingen halen.
In brok zitten suikers, maar ook in granen.
de suikers die in brok zitten, maar ook zetmeel, komen van granen.
ik geloof meer in de combinatie hooi/brok. Het droog kuil kan nl enorm veel suikers e/d bevatten.
suikers zijn zeker belangrijk voor de verbranding en de spieren.
en dan heb ik het niet over een suikerklontje
Citaat:Ruw eiwit
10,5 %
Ruw vet
5,5 %
Ruwe as
6,5 %
Ruwe celstof
12,0 %
Bevat tevens naast alle mineralen ook zink, koper, jodium, mangaan, ijzer, enz.
Vitamine A
15.000 IE/kg
Vitamine D3
3.000 IE/kg
Vitamine E
250 mg/kg
Vitamine K3
0,5 mg/kg
Vitamine C
15 mg/kg
Vitamine B1
1 mg/kg
Vitamine B2
4,5 mg/kg
Vitamine B3
10 mg/kg
Vitamine B6
2 mg/kg
Vitamine B12
0,1 mg/kg
Vitamine PP
20 mg/kg
Biotine
0,12 mg/kg
Choline
425mg/kg
Cyrina schreef:Mayke ik ken dat stuk, dat is een testuitlag van PAVO
...
marialva schreef:Anouk Dalvëira komt van Malveira een plaatsje in Portugal, maar gezien we met een R moesten beginnen heb ik er Dalvëira van gemaakt ;)
zasread schreef:en nog even het allerknapste paard hier uit het topic (A)