Wat een leuke foto's Tarzan! Nog steeds heel blij voor jullie dat Fuego er toch weer door gekomen is!
Welkom ook aan de nieuwe gezichten

Hoe gaat het hier nog met iedereen?
Ik zit weer wat te puzzelen in mijn hoofd ...
We hadden een tijdje een dekkende ruin in de kudde die volgens mij Jenara haar hormonen enorm overhoop heeft gehaald. Die is nu gelukkig alweer een tijdje weg en je voelde echt meteen de rust in de kudde!
Ik blijf het alleen wat moeilijk hebben met Jenara haar onvoorspelbare gedrag ... of ja, onvoorspelbaar is het niet helemaal, want het is vooral als er wat wind staat, of als er wat gaande is op stal, waardoor je snel denkt dat het normaal is ... maar als ik even terug denk aan vorige jaren met haar, en zeker vorige zomers ... was ze echt veel chiller en niet zo snel uit haar lood geslagen. Waardoor ik nu toch begin te denken dat ze ergens met wat onderhuidse stress zit... maar waardoor? Geen idee ...
Ik merk het gewoon aan kleine dingen. Ze kan bijna niet stilstaan, terwijl ze normaal niet liever doet tijdens de training. Ze is veel kijkeriger en angstiger dan ik haar gewoon ben, tenzij ik haar dus meeneem naar het centrum van de stad, of op weekend, ... dan is ze weer super chill.
In het verleden heb ik al vaker met haar periodes meegemaakt dat ze meer of minder gestressed was door omgevingsfactoren en telkens als ik haar een omgeving kon bieden zonder stressfactoren, werd ze weer het door en door brave, dappere paard dat ik ken. Toen ging het echter extremer en was het héél duidelijk dat er iets niet goed zat. Nu is het sinds de winter wat gradueel gebeurd, met ups en downs, dus ze is niet altijd enorm gestressed, maar wel kleine signalen, die ik, een beetje onder invloed van stalgenoten, heb weggewuifd als "ah maar er was wind, er was dit of dat" ... terwijl ik met dit paard nog ben gaan buitenrijden in een storm en ze geeft er niets om. Ze is wel héél erg stressgevoelig, en als ze stress heeft, verandert haar gedrag echt heel erg.
Ik ben eigenlijk vooral op zoek naar wat herkenning? Of eventueel tips hoe ik kan achterhalen waar de stress vandaan kan komen? Ik heb echt de indruk dat ze nu in een rustige kudde staat, ze ligt ook goed in de groep ... Het is voor mij mentaal een beetje een uitputtingslag aan het worden omdat ik de ene dag vanalles kan met haar en de volgende dag plots niets, waardoor ik mijn vertrouwen in haar enorm aan het verliezen ben en ook echt mijn plezier in het werken met haar. Als ik laatst grondwerk deed met haar als ze echt gestressed loopt, probeert ze te bijten, gaat ze omhoog, wil ze mij omver lopen ... Ik weet op zich wel wat ik moet doen op dat moment en ik ben beslist standvastig zonder emotioneel of boos te worden, maar ik heb dan zooo weinig zin om de volgende keer terug te gaan ...