Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:50

gefeliciteerd laura! *\o/*

bij deze een foto
Afbeelding

iEmmaaa

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:52

Gefeliciteerd met de resultaten! :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:45

Bij ons helaas even een enorme tegenvaller wat betreft de paarden.
De zadels waarvan we dachten die pasten op de paarden, passen dus helemaal niet :( Dit heeft best wel schade opgericht. Edwin Ligtvoet is hier geweest om zadels te passen en aan te meten, maar hij vond het niet verstandig nu te gaan rijden. Voor ons als ruiter natuurlijk jammer, maar we willen het beste voor onze paarden! Dus de komende 10 weken gaan we intensief longeren en trainen aan de hand in de hoop de spieren weer dusdanig op te bouwen zodat er een zadel passend kan worden gemaakt :) Hopelijk kunnen we dan weer verder!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:06

Balen myrth. Edwin is naar mijn idee wel een hele prima zadelmaker. Ik ben ondertussen overgestapt op een ander, maar prima man. Toen mijn eigen paard niet goed was, was hij de eerste die het opmerkte. Elke week naar springles, 1x in de maand naar de crossles en niemand had wat gezien. Edwin zag meteen dat het niet aan het zadel lag dat mijn paard niet voorwaarts was. In de kliniek bleek hij een dubbele peesblessure te hebben. k Ben Edwin nog altijd dankbaar!
Wie had je eerst als zadelmaker? En hoe passen de zadels niet?

Ik ben de naam vergeten van de persoon met de monsterscores hier op wedstrijd, maar gefeliciteerd!
Mooie foto hierboven.

Friesje dat ik rijd, gaat de laatste tijd weer de goede kant op! Ik hoef niet meer te longeren voordat ik op kan stappen en ze is al veel rustiger. Het nagevelijke begint ook weer wat te komen. Afgelopen woensdag zijn we ook voor het eerst onder de man naar de clubles gegaan. Dat deed ze echt super!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:44

WoW jeetje gefeliciteerd allemaal met de resultaten!!

Goh Myrth wat zonde van je zadels!! Altijd een gedoe wanneer ze niet goed passen -O- valt het nog aan te passen of moet je opzoek naar wat nieuws?

Annette, jee wat een bizar verhaal :oo gewoon een dubbele peesblessure? Is dat nog wel helemaal goedgekomen?

Ik ben vorige week nog op wedstrijd geweest maar vanwege een hele drukke week helemaal vergeten te vertellen! Ik ben met gossa in de eerste proef 2e geworden met 197 punten en in de 2e proef 1ste met 200,5 punten in de L2

Eigenlijk zou ik vandaag mijn laatste L2 wedstrijd rijden maar helaas heeft mij nichtje(waar ik voor zorg) vanmorgen vroeg een extreme hypo gehad dus heb me last minute moeten afmelden! gezondheid gaat voor!
5 nov mogen we weer *\o/* En hopelijk 12 nov M1 <3

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:58

bedankt!

balen zeg myrth! :(

fijn dat het de goede kant op gaat annetje!

gefeliciteerd gossa4ever! succes in de M1 +:)+

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:55

Hannelover en Gossa4ever, gefeliciteerd!!! :D

Annetje & Gossa4ever:
We hadden eerst geen zadelpasser... Ik heb niet superveel verstand van zadels, maar we wisten wel dat we nieuwe zadels nodig hadden. Dus is er iemand van Brabants Ruiterhuis gekomen om wat zadels te passen op de paarden. Er werden wat zadels gauw opgelegd, hier en daar wat gepast en "ja was goed!". Ik heb niet veel kennis van zadels, maar ik zag wel dat deze 3 zadels echt niet op onze paarden pasten :( Dat was wel echt een domper eigenlijk. Dus verder gezocht en toen kwamen we bij Edwin uit. Echt heel tevreden over hem. Hij legde precies uit wat hij deed bij de paarden en hoe alles werkte etc. Hij was erg duidelijk en heeft heel eerlijk zijn advies gegeven.

Bij beide paarden zijn de spieren achter de schouder behoorlijk weggevallen. Er zit 10 cm verschil bij de schouder en de rug. Eén kant is 4,5 cm smaller en de andere kant 5,5 cm. Edwin gaf het advies om dit niet met zadels etc. op te gaan lossen, omdat er dan o.a. enorm dikke kussens in moeten komen om alles tijdelijk op te lossen. Hij raadde aan om 10 weken intensief aan de hand te gaan trainen zodat die spieren weer kunnen herstellen.
Het andere paard heeft atrofie in de lange rugspier. Paard is bikkelhard voor zichzelf en heeft nooit aangegeven dat hij pijn heeft. Ik kan er nu een slecht zadel opleggen en zo wegrijden -> hij geeft niks aan en loopt braaf door. Arm beest... Die gaan we nu ook 10 weken aan de hand trainen, zodat die spier kan herstellen :)

Het kost allemaal tijd en geduld, maar we gaan er het beste van maken. Als we dit goed oppakken zal het rijden over een tijdje zijn vruchten afwerpen, daar ben ik van overtuigd.

Over 10 weken komt Edwin terug en kunnen we kijken welke zadels passend zijn voor de paarden.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:53

Mythe mag ik je een tip geven hal er een masseur bij of osteo zodat de spieren goed los zijn en je gelijk goed kunt opbouwen en ze recht kunt maken. Ik heb een longeerhulp die ik veel gebruik aan de longe (over de rug tussen de voorbenen en vastklippen aan bit) heb daar erg goede resultaten mee behaald toen die van mij daar ook wat meer spieren moest kweken.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:00

Masseur komt inderdaad :)!
Bedankt voor de tip, altijd welkom.

De longeerhulp is helaas voor mijn paard onvoldoende. In stap zakt hij, maar in draf loopt hij zo hoog als'ie komt... Ik longeer nu met dubbele lange lijnen door de longeersingel :) Daar zakt hij heel goed op en in draf ook steeds meer. Hij probeert echt te zakken, maar is nog zoekende naar balans enzo :)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:59

Ik gebruik altijd graag een gogue tijdens het longeren. Dit is hetzelfde principe als de longeerhulp, maar is veel rustiger in de mond. Ik heb een aantal keer mensen zien longeren met een longeerhulp, maar heb altijd het idee dat dit heel erg trekt in de mond. Dit doordat het touw heen en weer gaat wanneer het paard zijn voorbeen naar voor of achter beweegt. Hebben jullie daar geen last van?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:15

Hier ook dubbele longe, vind ik zelf het fijnste en ook het leukste, helaas nu alleen longeercirkel maar eerder deed ik dat gewoon in de bak en dan kon je ook mooie lange rechte stukken doen, ook in draf en galop, is ook goed voor je eigen conditie haha dan waren paar den ik altijd allebei afgemat na het longeren :')

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:39

Ik longeer inderdaad ook met een gogue! Een gogue met dubbele lange lijnen haha :)

Ilsemarie, best een goed idee als ik een keer energie over heb :')

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:44

Emma ik heb daar geen last van maar douwe loopt aan de longe makkelijker lang en laag dan met rijden.

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:36

ik vind een pessoa echt heel fijn zodra hanne die omheeft zie je die buikspier aanspannen en een bolle rug! :j

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:09

Yentaah schreef:
Ik vraag me toch altijd af met friezen, zitten ze door hun doorgezakte rug nou lekkerder of minder lekker?

ja heerlijkkk _O-

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:19

_/-\o_ Fantastisch zitten ze. Als je geluk hebt

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 23:15

Dubbele lijnen vind ik nog het fijnste werken, al hou ik eigenlijk helemaal niet van longeren :P

Zondag 1e keer L2 starten, ben heel benieuwd en heb er zin an!

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 23:36

He Babette wat leuk! Ik ook! *\o/* vind jij dat in galop afwenden ook moeilijk?

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 23:45

Ja op de korte zijde EB bedoel je, dat is wel een dingetje inderdaad. Al wordt het voor ons vooral een uitdaging om vanuit halsstrekken-opmaatmaken-aanspringen-volte 12 15 meter een grotere uitdaging :P

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 23:56

Inderdaad dat is ook lastig! Het is allemaal zo snel achter elkaar!

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 08:36

Succes Babette. Ik vond die snel op elkaar volgende oefeningen ook lastig. Maar gaat vast goed komen. Wij longeren met singeltje en touwtje vlgns lammert haanstra. Ook wel eens met longeerhulp. Maar ik rijdt ook liever.
Gisteren weer lekker getraind voor het M1. Volgend weekend gaan we het weer proberen.
Afbeelding

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:47

Hihi heel herkenbaar die dingen die jullie opnoemen.. Gisteren twee keer gestart.. Met losrijden best fijn maar in de baan lukt het allemaal net niet.. Dan zit je steeds alles 'op te lossen' ipv lekker te rijden zoals normaal lukt.. En zo traag op t been.. En dan komt alles heel snel achter elkaar, haha. Maar wel mooi twee winstpunten te pakken weer. Vrijdag weer een poging

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:30

Vanmiddag onze laatste L2 wedstrijd gereden! Mooi afgesloten met 2 maal een 2e plek en 199 en 202 punten *\o/* nu officieel M1 startgerechtigd <3

Zo trots op mijn grote vent! <3
Afbeelding

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:43

Gefeliciteerd Gossa, dat is nog eens een mooie afsluiter!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:35

Gefeliciteerd Gossa! Knap paard!