[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lys_PPA

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:15

Spannend, alvast veel succes! Ik hoop te kunnen komen kijken, maar ligt een beetje aan hoe t morgen verloopt.

Lastige beslissing, maar ik snap het wel, geeft wat meer zekerheid voor de toekomst en dat is wel handig als je ze bij elkaar wil houden.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 17:32

Succes Jelske! En ik snap het helemaal van de verhuizing! Ben benieuwd hoe het gaat en met het oefenrondje gaat.

Mooie leeftijd van de Sjaard merrie zeg!

Wat fijn Meya dat je weer even op het paard hebt gezeten ! Hopelijk inmiddels alweer een x.

Ja het rijden gaat goed al is hij wel erg voorwaarts. Galop vind ik nog wat lastig ik geef snel de hulp te hard. Dan issie aardig gepikeerd dus daar zit voor mij nog wel wat werk aan. Maar hij is verder erg stoer en is niet snel bang.

In het land gaat het wel goed maar hij staat nog wel met een draadje er tussen. Verder vind ik hem helaas nog niet echt op zijn plek ogen. Dus weet ook niet zo goed wat ik daar mee aan moet. Maar tijd geven gok ik.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:23

Denneboom, duimen voor een merrieveulen. Als de combinatie je bevalt, waarom niet weer proberen :D

Boemel ik vind het echt een leukerd en super fijn dat ze het al zo goed doet.

Heb ik trouwens gemist of je Mir al verkocht had?

Lastig probleem Marjolein. Ben wel blij dat het rijden verder wel goed gaat. Klinkt als een heel ander paard dan Caro. Binnenkort hem maar eens bewonderen!

En een nieuwe stal kost gewoon tijd om te wennen. Hiske heeft hier op sommige stallen ook erg lastig van gehad. Werd gewoon een heel vervelend/nerveus paard, terwijl ze eigenlijk heel makkelijk is.

Wat fijn meya, dat kan een mens goed doen!

Wel bijzonder dat 30 jaar oude sperma nog gewoon gebruikt kan worden.

Succes vandaag Jelske!! Gekukkig is het niet zo extreem warm *\o/*

Begrijp wel dat je nu al naar een nieuwe stal opzoek bent gegaan. Het is ontzettend lastig een geschikte stal te vinden, laat staan voor 2 paarden.

Dat zullen de huidige stalhouders ook wel begrijpen.

Vorige week met Hiske in het dorp meegedaan met het ringsteken, hoe leuk is dat! Nog nooit zoveel publiek gehad, elk rondje werd ze fanatieker, een echte showmerrie. Uiteindelijk 4e geworden.

De jonge Auwert doet het goed, heb haar even 2 weken voor mijzelf en dat doet ons goed. Rustig vertrouwen opbouwen, maar kan mij helemaal alleen redden, dus dat is fijn. Het is echt een lieverd.

Over een maandje mag Maan haar veulen krijgen, begin nu wel wat zenuwachtig te worden. Hoop zo dat ze een gezond (merrie)veulen krijgt.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 12:06

Laura1982 schreef:
Jelske veel plezier op de keuring.
En succes met de voorbereidingen.

Waar ga je heen verhuizen? Ik snap dat je iedereen op dezelfde plek wil hebben en dat je ook graag zekerheid hebt. Opzeggen is nooit leuk. Wanneer verhuis je?

Dankje! De paarden staan eind van deze maand in Angerlo, eigenlijk maar een klein stukje de andere kant op ten opzichte van waar ze nu staan.

boemel schreef:
Joh, een verhuizing, die had ik even niet aan zien komen. Ik wist ook niet dat het daar overgenomen zou worden. Hoewel lastig, snap ik je wel. Ik hoop dat de nieuwe plek je goed gaat bevallen! Toch wel weer spannend allemaal hè.

De mensen worden ouder, dus vroeg of laat zat het er wel aan te komen omdat hun eigen kinderen bijvoorbeeld ook geen interesse hebben. In dit geval misschien wat eerder ipv later. In ieder geval bedankt :o Het is inderdaad geen licht besluit om de paarden te verhuizen.

M_arjolein schreef:
Ja het rijden gaat goed al is hij wel erg voorwaarts. Galop vind ik nog wat lastig ik geef snel de hulp te hard. Dan issie aardig gepikeerd dus daar zit voor mij nog wel wat werk aan. Maar hij is verder erg stoer en is niet snel bang.

In het land gaat het wel goed maar hij staat nog wel met een draadje er tussen. Verder vind ik hem helaas nog niet echt op zijn plek ogen. Dus weet ook niet zo goed wat ik daar mee aan moet. Maar tijd geven gok ik.

Klinkt wel erg leuk! := Volgens mij is het een kwestie van tijd voordat jullie een prima combinatie worden.

Met betrekking tot de weidegang/het landen kan ik mij voorstellen dat je het even aankijkt. Meestal hebben ze toch sowieso wel een poosje nodig om goed te wennen aan de nieuwe locatie en wellicht is er dan na verloop van tijd toch een goede combinatie te maken met één of meer andere paarden.

Getty_Maan schreef:
Vorige week met Hiske in het dorp meegedaan met het ringsteken, hoe leuk is dat! Nog nooit zoveel publiek gehad, elk rondje werd ze fanatieker, een echte showmerrie. Uiteindelijk 4e geworden.

Ik vind dit er altijd heel leuk uit zien, maar weet niet zeker of ik het zou durven. Wel gaaf zeg, dat jullie zo samen mee konden doen!

Getty_Maan schreef:
De jonge Auwert doet het goed, heb haar even 2 weken voor mijzelf en dat doet ons goed. Rustig vertrouwen opbouwen, maar kan mij helemaal alleen redden, dus dat is fijn. Het is echt een lieverd.

Over een maandje mag Maan haar veulen krijgen, begin nu wel wat zenuwachtig te worden. Hoop zo dat ze een gezond (merrie)veulen krijgt.

Klinkt allemaal weer heerlijk optimistisch! En die uitgerekende datum van Maan komt zo ineens toch gauw dichterbij. Ik ben zó benieuwd! Ik blijf rustig door duimen op een heel soepel en voorspoedig verloop van die laatste loodjes hoor!

_____________________________________________________________________________________________

Nou, dat was het keuringsweekend alweer!

De grootste les die ik geleerd heb is dat ik waarschijnlijk in mijn enthousiasme weer blind ergens ingestapt ben en dat ik daarbij niet meegewogen heb hoe sterk die merrie kan zijn. :=

Bij het oefenrondje bleek bijvoorbeeld al heel snel dat we haar beter niet aan een hoofdstel mee konden nemen, maar aan een halster. En nog maakte ze zich zo ongelofelijk sterk. Ik ben blij dat we gebruik konden maken van geoefende voorbrengers, want dit was mijzelf natuurlijk nooit gelukt. Dat zou gevaarlijk worden denk ik.

Vrijdag de wasstraat... Dat was strijd. Ik had net zo goed een recorder neer kunnen zetten met 'hooooo.... Hoooo maar... Neeee.... Rustig.... Braaaaaaf....' :\ Maar goed. Merrie gewassen, veulen gewassen. Alles voor elkaar. Zo goed en zo kwaad nog de manen geknipt (die waren erg lang) en knotten gemaakt, maar het eerste wat ik zaterdag ochtend na aankomst heb gedaan is die knotten er weer uit en een liter anti-klitmiddel erin.

Eenmaal op het keuringsterrein stond die merrie stijf van de stress - ik had er namelijk ook niet bij stilgestaan dat ze dit waarschijnlijk helemaal niet kent. Frouwke trok zich er echter niets van aan en vond het allemaal enig, interessant en gezellig. Top karaktertje <3 Lijkt echt op haar moeder daarin. Keuringsrondje ging hartstikke goed en daar hebben we echt van staan te genieten. Dat is dan ineens altijd zo snel voorbij. We hebben heel mooi commentaar gekregen van de jury, waaronder dat ze zo'n aansprekend hoofdje heeft en ruim en goed door het lijf stapt. En mochten vervolgens met een 2e premie weer huiswaarts!

Al met al kijk ik terug op een geslaagde fokdag/veulenkeuring, waar ik tegelijkertijd echt veel van heb geleerd. :D

En ik moet nu wel ventjes ons poppedeintje showen natuurlijk:

Afbeelding
Foto door: Daniëlle Vink

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 12:09

Gefeliciteerd met de 2e premie. Ze heeft dus haar moeder het goede voorbeeld laten zien. Prachtig!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:54

Dankjewel Boemel!

Klopt inderdaad. Ik vind het ook echt heel bijzonder dat zo'n jong diertje al zo onvermurwbaar kan zijn.

Kennelijk zijn er trouwens twee ruiters die zich zowel voor het EK Youngriders hebben geselecteerd, als met meerdere paarden onderdeel uitmaken voor de selectie voor het WK Jonge paarden. Volgens de FEI regels mag je kennelijk niet aan beide meedoen. Afhankelijk van wat die ruiters dus besluiten, zie ik ineens mogelijkheden voor Murk 540 :Y) Zou dat niet wat zijn?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:17

Ooooh dat zou wel heel gaaf zijn! Ik ben echt wel fan van Murk in combinatie met Franka Loos. Ik wens niemand wat slechts toe, maar zou wel heel gaaf zijn dat ze alsnog door zouden mogen!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:18

Ik kan jouw standpunt alleen maar onderschrijven Sanet :D

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 20:46

Gefeliciteerd Jwlske met de 2e premie!

Hier vandaag weer wat rondjes gestapt Afbeelding <3

Als iemand nog een zadel zoekt, ik verkoop de mijne :)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 12:06

Klinkt alsof je weer stappen vooruit zet Meya! En succes met de verkoop van jouw zadel.

Ik lees net dat Franka Loos en Murk niet stilzitten; gisteren een eerste plek bij de laatste selectiewedstrijd van de Pavo Cup.
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:27

Blije oortjes Meya. Jijzelf ook vast blij.

Ik zag je Pensionstalling op Funda staan Jelske. Waarschijnlijk zal t zo’n vaart niet lopen, maar toch heel fijn dat je al wat hebt. Helemaal in een regio waar stalling schaars is.

Omdat Ice 25% Fries is, mag ik vast af en toe wat posten :D

Vandaag een leuke schriktraining gedaan
[OHZ] Schriktraining met mijn nieuwe pony van 160cm

En gisteren met de dochter van mijn vriend op Diekke een fijne bosrit gemaakt.
Afbeelding

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:44

Zeker, ik kan hier super van genieten <3

Leuk topic, plezier spat er van af!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:45

Ik vind dat jij het volste recht hebt om lekker te blijven posten boemel!
Erg leuk topic geworden, ik kan hier wel van genieten.

Het staat idd gewoon online. Al merk ik dat ik moeite heb met al het gespeculeer wat ik (o.a. op bokt, maar ook elders) voorbij zie/hoor komen. Ik laat mij er eigenlijk ook niet over uit (en laat het hier ook vooralsnog bij). Die mensen weten wat ze verkopen en aan wie. Het is echt niet zo dat het verkocht is aan de eerste willekeurige persoon die de vraagprijs biedt (tuurlijk heeft alles een prijs). Maar ze zijn gericht op zoek naar een opvolger die verder wil bouwen aan hun bedrijf, die hun visie deelt. Ze hebben dit van niks opgebouwd sinds 1989. Alle vergunningen en bestemmingen zijn corresponderend met het gebruik en ook nog op een goede locatie. Het is hun levenswerk. Dat is ook waarom ik het onwaarschijnlijk vind dat het 1, 2, 3 overgenomen is.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:07

Prachtig Boemel, plezier spat er vanaf :D

Spannend Jelske, gelukkig heb jij alvast een ander plekje..

Hier weinig te melden, alleen dat mijn beide dames drachtig zijn <3

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:31

Gefeliciteerd Dennenboom!

Ik heb weer een puzzel te pakken en van het stamboek word ik momenteel niet zoveel wijzer.

Voorafgaand aan de veulenkeuring had ik het stamboek nog gebeld om te vragen hoe het werkt bij veulens uit embryotransplantatie, voor wat betreft de check op de afstamming. Toen is mij verteld dat ik separaat DNA van Jels op moest sturen, omdat haar DNA alleen op basis van de oude gentest in de database zit. Helemaal prima.

Maar ik zit nog eens op de website te kijken, want ik meende dat er een instructie te vinden was over hoe je dan die haren moet trekken. Kom ik er achter dat die in feite uit gaat van één van twee scenario's:
    - het betreft een veulen voor een veulenregistratie omdat het niet naar de keuring gaat;
    - het betreft een DNA-monster om in te dienen voor het onderzoek naar genetische afwijkingen.

Ook de formulieren zijn niet toegespitst op een ouderschapstest t.b.v. een veulen uit embryotransplantatie. Dus ik weer bellen met het stamboek, want ik wil het wel graag in één keer goed doen. Ook gelijk gevraagd of het evt. nog voorzien moet worden van een dierenartsverklaring dat het inderdaad afkomstig is van dier X. Maar de juiste persoon van het stamboek is kennelijk met vakantie en de persoon die ik aan de lijn had, wist mij niet meer te vertellen dan 'dat het kan'. Ik heb nog gevraagd of het 'kunnen' of 'moeten' betreft, aangezien dit voor mij twee verschillende scenario's betreft. Maar dat antwoord moest ze mij verschuldigd blijven.

Nu heb ik woensdag toch de dierenarts op stal. Die mag voor mij mooi haren trekken en een verklarinkje schrijven - dan stuur ik dat wel op naar het kantoor. Dan hebben ze de boel iig gedekt in ieder denkbaar scenario. En als ze dan menen dat het zinvol is haar DNA mee te nemen in het onderzoek, doen ze dat ook maar gelijk. Ik weet het anders ook niet. :?

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:59

Jelske, is je veulen op de keuring niet gechipt dan? Want daar wordt dan ook meteen dna getrokken. In jouw geval moet er dan nog dna van de moeder worden getrokken door de veearts.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:04

Ja, ze is gechipt en er is ook DNA getrokken. Alleen al het overige wat betreft Jels haar DNA wordt ik nu dus niet wijzer uit als je afgaat op wat ik van het stamboek hoor. Heb jij dit ook eens bij de hand gehad?

Maar ik heb woensdag evengoed de dierenarts al op de planning, dus ik had mij idd voorgenomen die het DNA te laten trekken en het geboorte bericht gewoon nog eens te printen/voor de zekerheid mee te sturen, evenals een verklaring van de veearts. En dan maar hopen dat het in orde komt.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:57

Het stamboek moet inderdaad het dna van veulen en moeder hebben. Volgens mij kun je alles mailen. Gegevens hengst, merrie en veulen en DNA van merrie en veulen voorzien van de getekende verklaring van de dierenarts. Geloof dat je ook het ubn nummer/stal moet doorgeven. Ik heb het niet zelf aan de hand gehad hoor :+

Verder moet ik nog heel veel bij lezen!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:30

Vandaag is wel even een mijlpaal hoor dames... Precies een jaar geleden haalden we Jels van de kliniek na die hele nare koliek en 3 weken hotel Lienden. Hoewel ze begin dit jaar een kort herhaalrecept heeft gegeven, moet ik zeggen dat ze het eigenlijk gelukkig weer heel goed doet. :o

Eigenlijk was ik vorige maand ook een beetje teleurgesteld dat ze met haar 22 jaar nog niet in eenmerking komt voor het onderzoek/de oproep om een haarmonster in te leveren van paarden die 25 jaar of ouder zijn. Eigenlijk vind ik dat vorig jaar minstens voor 3 telt en dat ze dus eigenlijk door zou moeten mogen gaan voor 25. :+ :Y)

Heb jij toen haar ingeleverd van Syb eigenlijk Janet? Die is de 25 toch al ruim gepasseerd?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 12:38

Jelske ja super fijn dat ze het weer zo goed doet. 2 knappe dochters fijne baas wat wil ze nou nog meer.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 14:05

Ik heb laatst inderdaad haren ingeleverd van Syb. Die doet aan 2 onderzoeken mee, zowel die van oude paarden, maar ook die met slokdarm.
Syb is overigens nog niet oud. Gister stuiterde ze nog door de wei heen toen ik met m’n trekkertje voorbij reed. Mal dier <3

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 14:23

Fantastisch zo fit nog!
Rij jij haar ook nog?

Diekke is pas 16, wat volgens mijn vorige osteopaat overeenkomt met een KWPN-er van 26.
Ze constateerde ook een peesprobleem.
Heb haar vervolgens op de kliniek laten onderzoeken en er was geen peesprobleem.

Morgen een andere osteopaat, die ook dierenarts is en waar ik hopelijk een reëler beeld van krijg. Jaarlijkse check/ behandeling en volgende week de tandarts.

Diekke ziet er super uit, maar eigenlijk zou ik haar dikker verwachten nu ze zoveel op het gras staat. Voorgaande jaren was ze echt rond in deze tijd. Vind ik toch wat raar. Maar misschien zie ik spoken :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 16:41

Zeker! Afbeelding
Altijd nog vol goede moed enzo.
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 16:49

Heel gaaf! Sterk paard!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:49

Laura1982 schreef:
Jelske ja super fijn dat ze het weer zo goed doet. 2 knappe dochters fijne baas wat wil ze nou nog meer.

Ja, ik ben echt volkomen tevreden :o Ik kan niet anders zeggen dan dat ik mijn zegeningen tel!

Sanet schreef:
Ik heb laatst inderdaad haren ingeleverd van Syb. Die doet aan 2 onderzoeken mee, zowel die van oude paarden, maar ook die met slokdarm.
Syb is overigens nog niet oud. Gister stuiterde ze nog door de wei heen toen ik met m’n trekkertje voorbij reed. Mal dier <3

Heerlijk! Ik heb hier eigenlijk wel een beeld bij :D

@boemel: zolang ze attent en vitaal reageert zou ik mij over ‘iets’ minder gewicht nog niet zo’n zorgen maken denk ik. Niet zolang het wel nog gezond gewicht betreft zeg maar.

Ik ben wel benieuwd waarom die eerste osteopaat vindt dat een 16-jarige Fries gelijk staat aan een 26-jarige kwpn’er. Zit er dan bij Friezen zoveel meer slijtage bijvoorbeeld? Had hij daar een uitleg bij?

Ik heb vandaag weer een hele tour uitgehaald :=
Eerst jels naar de kliniek voor de controle. Die mag een nachtje vasten en dan morgen een scopie en foto’s. Morgen ochtend rijd ik met pit naar de kliniek voor röntgenfoto’s voor de verzekering en de tandarts. Na het hele riedeltje neem ik ze dan beiden weer mee terug naar stal. Morgen gelukkig hulp van mijn ouders, want extra handjes is op zo’n dag ook niet mis.

Vanavond nog even bij Pit langs geweest. Die vindt het duidelijk maar gek dat Jels er niet is. Die is toch wat onrustig. Dus wij hebben lekker een uurtje staan tutten samen. <3

En eerlijkheid gebied mij te zeggen; ik krijg dat vlechten inmiddels aardig onder de knie. Bij die drie plukken van jels is het de moeite niet, dus het vergt wel wat oefening. Gelukkig kan ze in de regel beter stilstaan dan haar moeder.

Afbeelding