Wie kent mn merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjanien

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:43

Een paard moet ook niet te mager zijn. Maar de regel is dat wanneer een paard buigt moet je de ribben kunnen zien en als je met je handen over de buik strijkt moet je de ribben kunnen voelen.
Toen ik in een hondenpension werken hadden ze daar altijd de kreet: MENSEN VOEREN HUN DIER LIEFDEVOL VET, ZODAT HIJ DE LAATSTE PAAR JAREN VAN ZIJN LEVEN HET NIET MEER RED.
Dat zie ik helaas ook vaak van die vet gemeste honden en maar snoepjes blijven geven want hij vind het zo lekker, vervolgens kan het dier amper meer lopen.

Bij het paard van Geerke is dit NIET het geval. Maar nijgt wel sterk na de te dikke kant zo van de foto te zien.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 22:28

ER is niks vaags aan. Pling Het paard ookt ongelukkig, het staat vreemd op de benen alsof het het voorbeen ontlast, oogt gespannen in de houding, amper hals, afhangend kruis, zit gewoon niet lekker in elkaar. Knipoog
Dat kun je met alleen voeding niet oplossen.

TS, ik vind het jammer dat als ik je vanaf het begin heb ondersteund tegen al het commentaar van anderen en ik nu ook eerlijk ben- je nu alleen maar in de verdediging schiet; durf ook kritisch te blijven naar jezelf en hoe je paard in haar vel steekt. Knipoog
Sta daar dan ook voor open, daar kun je nl van leren, het is goed bedoeld.

DAt iedereen nu ineens je bejubelt terwijl je in eerste instantie werd afgekraakt, daar kan ik gewoon niet zo veel mee. Clown

Maar doe gewoon wat jou goeddunkt mbt je paard! Ze is tenslotte van jou. Knipoog

MOcht je echt vragen hebben of tips willen, mijn pb staat open.
Sterkte! Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 22:30

biancanij schreef:
Een paard moet ook niet te mager zijn. Maar de regel is dat wanneer een paard buigt moet je de ribben kunnen zien en als je met je handen over de buik strijkt moet je de ribben kunnen voelen.
Toen ik in een hondenpension werken hadden ze daar altijd de kreet: MENSEN VOEREN HUN DIER LIEFDEVOL VET, ZODAT HIJ DE LAATSTE PAAR JAREN VAN ZIJN LEVEN HET NIET MEER RED.
Dat zie ik helaas ook vaak van die vet gemeste honden en maar snoepjes blijven geven want hij vind het zo lekker, vervolgens kan het dier amper meer lopen.

Bij het paard van Geerke is dit NIET het geval. Maar nijgt wel sterk na de te dikke kant zo van de foto te zien.

Het paard van Geerke is ietwat vol maar oogt verder prima gezond.
Vreemd dat mensen haar niet complimenteren, zij heeft tenslotte ook een goede daad verricht! Maar nee, daar struikelt men over. Clown

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:45

Ik zou haar best een compliment willen geven, maar ik vind haar reactie niet helemaal gepast. Ze zet haar foto's hier neer met de bedoeling kijk het kan wel in een paar maand. Daarover struikel ik en geef daarom geen reactie. Bij elk paard is het anders en deze merrie heeft meer tijd nodig omdat ze ook drachtig was. Hoe weet jij na 1 foto wel zeker dat het paard van Geerke wel gezond is?? Heb je denk ik meer foto's voor nodig. Hij is vol ja maar gezond kun je niet van een foto zien. Het paard van TS is meerder malen door een DA en diverse mensen nagekeken en heeft in een kliniek gestaan. Dan kun je wel zeggen dat paard gezond is. Of het paard de oren na achter heeft staan zegt totaal niks daarover. Als ik foto's van mijn paarden neem heb ik vaak dat de oren na opzij/achteren staan. Maar zijn ze dan ongezond nee. Ik vind het niet terect dat jullie haar zo aanvallen dat paard ineens vanalles mankeert. Als je ziet wat het paard allemaal heeft meegemaakt en wat TS er allemaal aan heeft gedaan dan zegt mij dat dit een gezond paard is wat goed opknapt. En dit zeg ik niet alleen nu nadietijd maar heb ik van het begin af aan al gedaan!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:04

Ik pb je in het vervcolg wel, Amigo'tje, als je dat tenminste wilt. Anders wens ik je gewoon succes verder hier. Het is helemaal geen aanval;als je me aan het begin had gevolgd in dit topic had je het kunnen weten. Als er uberhaupt sprake is mbt een aanval dan ku je het beter noemen als opmerken, en dan meer mbt hoe het dier oogt en de andere reacties tov het begin.

Ik wil daar gewoon eerlijk in kunnen zijn. Jammer dat je het nodig vindt zo verdedigend te moeten zijn, biancaij, daaropm trek ik me hier terug.
Een andere mening word niet gewaardeerd.
En mbt Amigo: NO hard feelings,meid, vond het toen al klasse dat je er voor ging, maar maak me gewoon een beetje zorgen. Thats all! Knipoog Ach gut

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:25

Amigo_tje schreef:
Liever een hooi/grasbuik dan géén buik!
Ik wil dat mn paarden een soort van speklaag hebben, zéker tegen de winter. Ceara heeft dit (nog) niet, daarom dat ze terug onder dekens komt deze winter. Dat ze haar NRG maar steekt in zichzelf ipv in haarzelf warm houden.

Idem, ik heb nu ook een jaarling bij die erg schraal is, in de verste verte geen sprake van een speklaagje en ze maakt ook geen wintervacht aan.
Nu ja, dan hou ik ze ook liever onder een dekentje dit jaar, ze stond onlangs bij een bui toen het nog 20 ° was te beven.
Het klinkt raar, een jaarling onder een deken, maar als het niet anders kan...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:08

Wat een verschil zeg. Heb je topic een jaar geleden gevolgd en uit het oog geraakt. Wat een prachtige laatste foto 's zeg petje af voor het harde werk.

Moet je nu nog een foto laten maken van de knie? Of hoeft dat niet meer van de arts omdat ze niet kreupel loopt oid?

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 13:02

Horse_ schreef:
Wat een verschil zeg. Heb je topic een jaar geleden gevolgd en uit het oog geraakt. Wat een prachtige laatste foto 's zeg petje af voor het harde werk.

Moet je nu nog een foto laten maken van de knie? Of hoeft dat niet meer van de arts omdat ze niet kreupel loopt oid?

Dankuwel Haha!

Ik denk niet dat ik nog een foto ga laten maken van haar been... Je moet weten dat ik ben te weten gekomen dat mijn meisje een flessenmerrie is. Dit been is de schuld van haar moeder, zij heeft een stamp gegeven recht op haar been, toen ze nog maar enkele dagen oud was. Deze fractuur (of hoe noem je het?) is dus al 8 jaar oud. Zij heeft er perfect mee leren leven, kan alles wat een "normaal" paard kan, alleen iets minder mooi. Er zijn 4 verschillende DA'en die gezegd hebben dat het toch geen nut heeft om er foto's van te laten nemen. Het is onnodige stress voor haar en er kan toch noooooit meer iets aan gedaan worden...

Wél wil ik nu foto's van haar kaken laten nemen. Ze eet niet goed genoeg naar mijn zin en de DA kan niets vinden qua haken in de mond.
Weet je nog dat ik zei dat haar tanden verkeerd gegroeid waren? Dit is bijna goed gekomen, de DA stond zelf versteld ervan. Ik ben blij, ze doet het dus goed op het soort eten dat ik haar geef.
Maar nu sukkelt ze ín haar mond, maar we weten/vinden niet wat. De DA denkt daarom dat het iets ofwel inwendig moet zijn of iets gewoon tss haar oren. Foto's moeten duidelijkheid brengen, dat hoop ik althans.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:05

Wat ik zie op het filmpje is dat je merrie niet wilt draven, zo loopt met samen geknepen billen, en als ze draaft loopt ze onregelmatig.
Als je het filmpje goed bekijkt is haar bekken scheef want haar linkerheup staat lager, dat wil dus zeggen dat ze als een banaan naar links staat en meer gewicht draagt op haar rechter voor been (w.s ook de reden van haar dikke knie).
Vervolgens zet ze haar linker achterbeen buiten haar linker voorbeen, en haar rechter achterbeen onder de massa (op een rechtelijn moeten de hoef afdrukken sporen)
Ook zie ik dat ze rechtsachter haar been minder ver onder haar lichaam zet dan met haar linkerachterbeen, dat wil dus zeggen dat ze linksgebogen is en dat haar spieren aan haar linkerkant korter, strakker en sterker zijn dan de spieren aan de rechterkant.
M.a.w je paard is scheef en als je haar gezond wilt krijgen zou je haar verticaal moeten rechtrichten. (kijk eens op www.hoefkatrol.be).

W.s heeft je paard (door de slechte voeding) last van haar darmflora, om je paard te helpen dikker te worden zou je haar voer de komende tijd kunnen weken (zo worden de voedingsstoffen beter opgenomen door de darmen)
Mocht je paard niet drachtig zijn, zou ik haar geslachtsorganen laten controleren.

Ik heb nu een merrie in training staan met precies de zelfde verschijnselen toen ze 3 mnd geleden kwam en ze is nu een glimmende en goed uitziende merrie.
Overigens was zij niet drachtig, maar had een cyste op haar eierstok.

Over het maan oog weet ik niet veel, maar met haar blindheid kan ze vanzelf wel omgaan als de omgeving heb leren kennen, had een paard die door infectie op het laatst aan 2 ogen blind was en die liep alsof hij alles kon zien Haha! (hij hoorde aan het geluid wie het was, en hoe ver hij bij iets vandaan was)

Heel veel succes met je mooie merrie, je hebt nog een lange weg te gaan, maar als het lukt heb je een maatje voor het leven.
Kijk ook eens op www.cherokeepaarden.nl, ook als je er niet in gelooft geef het aub een kans want zij kan het echt. (als je meer wilt weten PM dan maar even, dan zal ik je het verhaal van mijn merrie mailen)

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 17:08

labionics schreef:
Wat ik zie op het filmpje is dat je merrie niet wilt draven, zo loopt met samen geknepen billen, en als ze draaft loopt ze onregelmatig.
Als je het filmpje goed bekijkt is haar bekken scheef want haar linkerheup staat lager, dat wil dus zeggen dat ze als een banaan naar links staat en meer gewicht draagt op haar rechter voor been (w.s ook de reden van haar dikke knie).
Vervolgens zet ze haar linker achterbeen buiten haar linker voorbeen, en haar rechter achterbeen onder de massa (op een rechtelijn moeten de hoef afdrukken sporen)
Ook zie ik dat ze rechtsachter haar been minder ver onder haar lichaam zet dan met haar linkerachterbeen, dat wil dus zeggen dat ze linksgebogen is en dat haar spieren aan haar linkerkant korter, strakker en sterker zijn dan de spieren aan de rechterkant.
M.a.w je paard is scheef en als je haar gezond wilt krijgen zou je haar verticaal moeten rechtrichten. (kijk eens op http://www.hoefkatrol.be).
Dat draaffilmpje is ondertss een jaar oud en al helemaal niet meer van toepassing. Zij zal nooit helemaal goed en zuiver lopen, maar een osteopathe is geweest en zij vindt ze vrij goed lopen met dit been. Mijn paard is in dit jaar lichamelijk al héél veel veranderd én verbeterd. Rechtrichten is moeilijk voor haar, weer door dat been. Het is trouwens ook niet de bedoeling dat zij ofwel niet bereden wordt of iig niet veel.
Verder, zoals ik al zei daarnet, haar been is zo al 8 jaar. Dit is gebeurd bij haar geboorte door haar moeder. Als ze er nu nog niet mee kan leven...?

W.s heeft je paard (door de slechte voeding) last van haar darmflora, om je paard te helpen dikker te worden zou je haar voer de komende tijd kunnen weken (zo worden de voedingsstoffen beter opgenomen door de darmen)Idd, zij heeft jáááren slechte of zelfs geen goede voeding gekregen waardoor haar tanden zelfs zijn verkeerd gegroeid. De DA heeft er vorige week maandag weer naar gekeken en vond ze al héél sterk verbeterd! Hij zei 4 maand geleden dat die kans nochtans heel klein was...
Mocht je paard niet drachtig zijn, zou ik haar geslachtsorganen laten controleren.
Verder krijgt mijn paard nu het beste van het beste eten en zij krijgt ook enorm veel slobbers. Mijn paard is niet meer drachtig. Ik apprecieer ten zeerste dat je dit allemaal schrijft, maar AUB lees dit topic voor je (in mijn ogen) verkeerde dingen zegt. We zijn haar veulen verloren 5 maanden geleden Verdrietig !
Het idee van haar voer te weken kan ik mss wel toepassen. Kan zeker geen kwaad, zéker als dan de voedingsstoffen beter worden opgenomen. Thx voor de tip!

Ik heb nu een merrie in training staan met precies de zelfde verschijnselen toen ze 3 mnd geleden kwam en ze is nu een glimmende en goed uitziende merrie.
Overigens was zij niet drachtig, maar had een cyste op haar eierstok.
Zij had een veulen in haar buik Verward

Over het maan oog weet ik niet veel, maar met haar blindheid kan ze vanzelf wel omgaan als de omgeving heb leren kennen, had een paard die door infectie op het laatst aan 2 ogen blind was en die liep alsof hij alles kon zien Haha! (hij hoorde aan het geluid wie het was, en hoe ver hij bij iets vandaan was)
Ze heeft geen maanoog! Dit is al véle pagina's geleden al gezegd Verward Het is een oog dat kapot geslaan is door de mens of iig door toedoen van de mens.
Maar verder heeft zij er idd perfect mee leren leven en ondervind ook daar geen hinder van.

Heel veel succes met je mooie merrie, je hebt nog een lange weg te gaan, maar als het lukt heb je een maatje voor het leven.
Kijk ook eens op http://www.cherokeepaarden.nl, ook als je er niet in gelooft geef het aub een kans want zij kan het echt. (als je meer wilt weten PM dan maar even, dan zal ik je het verhaal van mijn merrie mailen)
Je mag gerust het verhaal van je merrie per pm vertellen. Ik kan er steeds uit leren, want idd heb ik nog een lange weg te gaan. Maar zoals ik al veel heb gezegd, mijn meisje heeft tijd. Ze komt van een heel eind en het is moeilijk om oude gewoontes er weer uit te krijgen. Ze is verwaarloosd geweest en wist niet meer wat het was om paard te zijn. Dit komt nu geleidelijk terug!
Ik zeg het, ik doe zoveel ik kan voor mijn paarden, alles wat in mijn macht ligt! Helaas kan ik ook geen wonderen verrichten. Ik mag al blij zijn dat ze zo mooi staat op deze korte tijd (sinds kleine Charley)

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:18

Het was een mooie dag vandaag, dus de wei op met fototoestel. Zijn weer mooie foto's uitgekomen :D

Amigo vond een nieuwe, trendy manier om je halster te dragen :+
Afbeelding

Mijn muis kan al heel mooi staan 8-)
Afbeelding
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... kijken.jpg

Ceara in een drafje.
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... adraf2.jpg

Mn meisje heel mooi aan het wezen :)
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... astand.jpg

Hun wei waarop ze in het weekend lopen. Héél veel gras, daarom ook enkel in weekend of Amigo kan ik straks gaan rollen. Alleen wil ze helaas niet eten en staat ze constant aan het hekken te kijken :roll:
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... raswei.jpg

Mn kleine shetterman, Domino }>
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... ennen6.jpg

En als laatste mn meisje en jongen aan het kroelen :+:
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... oelen2.jpg

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:01

hele leuke fotos amigotje.
ziet er goed uit hoor,en ze ziet er blij en vrolijk uit.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:03

amazone77 schreef:
hele leuke fotos amigotje.
ziet er goed uit hoor,en ze ziet er blij en vrolijk uit.

Inderdaad! En ik vind die nieuwe trend ook super Huilen van het lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:24

ik moet je eerlijk zeggen dat ze er nu wel erg goed uitziet!
Ze kijkt ook blij uit haar ogen....het is een mooie merrie!
Ik hoop dat ze zo blijft,ook als het gras op is.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 22:44

Thx Haha!

Ik heb dit jaar redelijk veel gras, nieuw gezaaid van vorig jaar, dus...
Maar ik heb dit jaar héél veel hooi gekocht, voornamelijk voordroog, dus ideaal voor haar. Ook op stal krijgt ze à volonté, en dat eet ze allemaal ook goed op.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 00:05

Ze zien er alle drie super uit Charlotte!
Ceara ziet er echt blij uit op de foto's. Het is ook een grote merrie, mooie lange benen. Ze wordt echt mooi!
Hopelijk blijft deze stijgende lijn zich zo voortzetten!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:55

wat heeft ze voor bult bij haar linker elleboog?
Gestoken of een legger misschien?

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 13:30

geerke schreef:
wat heeft ze voor bult bij haar linker elleboog?
Gestoken of een legger misschien?

Oei, was me nog niet eerder opgevallen. Ik ga direct kijken ernaar.

@ Aise: Thx Haha! Ik hoop ook dat het zo blijft doorgaan, zowel lichamelijk als in haar hoofd.

Edit: ze heeft daar idd iets zitten, een oedeem, denk ik. Ze schijnt er geen pijn aan te hebben en je kan hem los bewegen. Ik zie geen wondjes, enkel wat eelt. Kga er zalf aandoen die ik verleden keer voor oedemen heb gekregen en anders bel ik morgen de DA.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:24

Wat is dat voor zalf?..

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:29

jawadde Amigo_je, wat ziet het muizemeisje er prachtig uit in vergelijking met vorig jaar. Ja Wedden dat ze volgend voorjaar al bokkend door de wei sjeest ? Lachen

hihi, die nieuwe trend lijkt mij nu niet bepaalt handig. Nagelbijten / Gniffelen

Al foto's van de mond kunnen nemen ?

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 15:16

Haha, dat bokken doet ze nu al, hoor. Niet heel hoog, maar toch... Galop doet ze minder dan draf, al is het voor haar makkelijker om te galopperen dan te draven. Maar ze doet alledrie de gangen Lachen

Nee, vond ik ook niet bepaald. Met zo'n halsterriempje tss je ogen lijkt me niet bepaald het van het *LOL*

Nee, nog niet. Ik moet nog vervoer vinden naar de kliniek, want ik wil haar slokdarm ook laten checken. Mss komt het daaruit voort. Alhoewel het nu weer verbeterd is, het morsen. Pfff, ik weet soms niet meer wat ik ervan moet denken.
De DA zei het nog: "ofwel is het inwendig, ofwel chronisch ofwel doet ze erom". Tja, wie zal het zeggen.
Maar ze gaat iig nog naar de kliniek voor foto's e.d.

detour schreef:
Wat is dat voor zalf?..

Ze heet "Reparil Gel". Heb ik gekregen voor Amigo toen die met een mega-oedeem zat.

"... voor de symptomatische behandeling van oedemen en hematomen van traumatische oorsprong en bij pijnen van de varikeuz van de onderste ledematen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:53

Mmm, interessant!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 16:19

detour schreef:
Mmm, interessant!

Idd, is een goede zalf en kan je gewoon bij de apotheek halen. Op 2 dagen was Amigo zn oedeem héél sterk verminderd en na een week was ie helemaal weg. Je moet het er wel 2 x daags opwrijven en de vorige zalf eraf "wassen". Is een beetje plakkerige gel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:21

hou je ons op de hoogte wat de kliniek zegt morgen?

edit....zou het niet mogelijk zijn dat ze een paar rotte kiezen heeft?
dat komt vaker voor bij friezen,het bot raakt dan ook ontstoken.
misschien dat de tandarts dat de laatste keer niet gezien heeft?

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 16:30

Maar ze gaat morgen niet naar de kliniek, hoor. Ik weet nog niet wanneer ze gaat. Ze gaat, dat staat vast, maar nog geen idee wanneer.

Ik weet het niet. De tandarts (mijn DA dus) is op 4 maand tijd 2x geweest voor een heuse controle én een vijling. Hij zag niks uitwendig, daarom dat ie dus zei dat het mss inwendig was. Daarvoor moeten er dus foto's genomen worden. Hij dacht ook aan iets chronisch en dan is er weinig aan te doen, en als ze erom doet, tjah, dan is het gedragmisvorming en dan moet ik dat nog even bekijken.
Zij zelf lijkt er niet echt problemen mee te hebben. Slobbers en geweekt voer morst ze nooit, tenzij van gulzigheid, dan zit gewoon haar hele hoofd vol. Gewoon voer, daar morst ze mee, al is het te zien van dag tot dag ook.

Even ter vergelijking.

Dit was mijn toen nog naamloze paard op 16/09/2007:
Afbeelding

En dit is Ceara dus, anno 12/10/2008, een dik jaar bij mij en 5 maanden na Charley ( Verdrietig ):
Afbeelding