[HK]Barokke paardenliefhebbers kletsen door in deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [HK]Barokke paardenliefhebbers kletsen door in deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:11

Ja, zo denk ik idd ook Ilona.
Veel plezier bij Chico! Zal zo ook maar ff naar buiten hihi

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:16

Ilona: op het moment een beetje slecht, hij was verkouden en had verhoging, maar dat is al goed, maar mag hem nu 2 weken niet laten werken omdat hij een hele erge hoest heeft. Ga morgen of maandag even proberen onder het zadel (want niemand heeft hem nog horen hoesten deze week) en als hij onder het zadel ook niet meer hoest, dan geef ik hem nog even een paar daagjes zijn drankje en ga ik eht WEER opnieuw opbouwen met rijden... pfff blij bezig hahaha

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:28

Prinslover schreef:
Ellis: Ik hoop ook op goed nieuws! Zijn er nog foto's van paard en wagen :D ?

:j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en lekker uitstappen...
Afbeelding

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:31

Wat een pláááátje,en wat loopt ze prachtig voor de wagen :+:

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:33

thanx!
was ook zo weer helemaal blij met 'r, en heb zo genoten van het mee kunnen met de wagen, ze liep zooo fijn! :+:

De zadelmaker is gisteren ook gelijk geweest omdat het zadel ietsje achterover lag.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er is een maatje grotere boom in gegaan en toen kon Saskia erop voor een testritje...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en daar sta ik met m'n krukjes... 8-)
Afbeelding

Fifi is tevreden met haar aangepaste zadeltje! ;)
Afbeelding

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:27

Nou ik zet me er toch even aan toe om even bij te reageren...
Niet alles want daarvoor gaan jullie te hard maar een stuk of 7 pagina's...

robijntjah: Je had een rijfoto geplaatst, dat roze is echt een gave kleur!!
Melvinnek: Ik had jou nog niet gezien, welkom :D Wat is je naam?
Ik snap je berichtje niet echt, maar je vriend hefet je die cursus gegeven?
Superlief hoor *D
evdpanne: Leuk joh die fotocursussen klinkt echt interessant! En lekker dat Atlas zo goed gaat :j
Wat een mooi cijfer zeg voor Europees Recht!!
Saida: Haha, wat schattig van Rintske met zo'n bal :D
Furia vind t alleen interessant als ie m kan oppakken (dus een skippybal met hengsels) en na een paar minuten heeft ie t alweer gezien.
Vervelend dat de paarden zo een ruzie hadden. En helemaal dat Rintske nu niet helemaal goed loopt.
Heikedenise: Wat een mooie foto's met die blauwe lucht!! Ik neem me camera zo ook maar even mee denk ik..
Utixo: Wat hebben jouw paarden een pech de laatste tijd zeg, hoe gaat t er nu mee?
Fijn dat Utixo zo lekker ging :j
Sanne: Nou nu ben je bij Jasmijn en Bandito als t goed is :D Arme Igneo hoor, maar t wordt vast een grote stoer kerel ook zonder zijn mama :D
Zo, Cascabel ziet er stoer uit hoor zo onder het zadel!!!
Brrrr, dat is naar zeg.... Jakkes!
Frank: Vervelend dat je daardoor je huis moet beveiligen. Sterkte met je oren.
Marielle: Beterschap!
Ahhh, wat was die schattig toen ie klein was... Ik ben zo gek van langharige duitse herders!
Als ik nou tegen die tijd in een groot huis met tuin woonde zou ik t wel weten..
Heidi: Sterkte met je verkoudheid! Hoe loopt t met de verkoop van Llano?
Mies: Hahaha, maar druk met de opening? Volgens mij wordt ie echt VET :D
Weet niet wat een Ukies Bloemie frontriem is dus ik wacht de foto wel af :D
Iloon: Super gaaf he, dat t zo goed gaat! Ik wil ook zien :j
Regine: Lekker met Capriola bezig zo te zien, mooie foto's hoor!!
Borderjay: Coooole foto van Moreno zeg!!
Jelle&tagi: He jou heb ik ook nog niet gezien maar gezellig :D
Fijn dat je paarden het naar hun zin hebben op hun nieuwe plekkie :j
Lisenka: Goed dat je instructrice je heeft overgehaald :D You go Girl! (en paard) :D
MelisXFeikje: Haaha, ja niks mis met Penny's toch *D
jus: Geen idee waraom je niet gewoon in dat topic zou kunnen reageren..
Misschien van de vorige Olypmische spelen ofzo? ACh sowieso moet je verkoopadvertenties met een korreltje zout nemen :D
Ellis: Ahh, super he lekker genieten op de wagen! Ik wil Furia er ook nog steeds voor hebben..
ECht suuuuper mooi die foto's!!! Echt :+: Ze ziet er sowieso echt goed uit :j
Fijn dat ze weer een aangepast zadel heeft..
Soeske: Ja, dat gebeurd echt heel vaak he...
Toen ik ook in Belgie werkte, ook super vaak gehad dat iemand een dag zou meelopen om te komen werken, alles afgesproken en vervolgens niet komen opdagen.
En gewoon niks laten horen en ook niet reageren he, das zeker bij 3 mensen gebeurd!!

He, he, dat was weer heel wat.
Nu zometeen naar Furia, eens kijken of er nog wat te doen valt.
Gisteren was het weer zo koud, en de bak hard, had 20 minuutjes gestapt en wat gedraaft maar viel zo tegen (de bak he) dat ik een rondje om buiten ben gaan stappen.
Ik word er ZO moe van dat je het opbouwt, en dan als je weer op gang komt je weer niet aan de slag kan.
Straks kan ik weer een week niet trainen! Nouja, vandaag ga ik wandelen en neem mijn camera iig mee.
Bijrijdster is nog steeds een succes, ze zou eigenlijk vandaag les hebben maar die gaat niet door ivm de bak.
Dus gaat ze morgen ff heen en ik vandaag. Ben heel blij met haar!

Morgenmiddag/avond even lekker naar het strand met mijn vriend :+:
Lekker even zonsondergang bekijken en daarna een pizzaatje eten ofzo, kan niet wachten.
We zijn nog steeds zo verliefd :+: Hebben besloten dat we in sept/okt/nov ergens, willen gaan samenwonen kunnen we nu nog lekker sparen en lekker op zoek naar een leuk appartementje!

Ooohja, hoe zit t met jullie zomervakantieplannen? Ben erg benieuwd en heb hier een topic over gestart op bokt:
[BI] Waar en hoe boeken jullie je zon/strand vakantie 2009?

Tot snel liefs Madelief!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:42

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:57

_STS_Angels_ schreef:

Misschien wat meer info? Enne, als het een wikipedia is moet je wel de juiste benaming gebruiken he.... O:)
Stamboek van het P.R.E. staat erop dat de P.R.E.'s gewoon P.R.E.'s worden genoemd ;)
Géén Andalusier, dit is namelijk niet hetzelfde :o

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:00

Djemo: Geweldig dat stuk over mannen :).
Soeske: Balen dat je zadel niet is opgehaald... En dan ook nog vriendlief van huis.
Nouvel: Wat is je witte spookje wit zeg :). Ziet er echt goed uit, voor de wagen en onder het zadel :). Hopelijk kan jij ook weer snel met haar gaan mennen en rijden ;).
Madelief: Balen van de bak.... Bij ons viel het gister nog wel mee, maar denk dat het nu ook wel steeds erger wordt. Veel plezier met vriendlief!

Ik ben hard aan het leren voor me laatste tentamen... Privaatrecht. Die was de vorige keer ook echt moeilijk toen had ik een 4,6.... Je moet allemaal arresten uit je hoofd weten en dat is echt lastig!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:02

Andalusier is toch het zelfde als pre?

Pura Raza Española daar staat pre voor (als het goed is)
Maar het blijft toch het zelfde kwa paard..?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:13

Tip: kijk even op het PRE stamboek:
http://www.pre-stamboek.nl/index.php?paginaid=1

Een tijdje terug is er heeeel duidelijk gecommuniceerd dat de benaming Andalusier absoluut niet wordt gewaardeerd.
Een andalusier kan in principe elk paard uit Andalusie zijn.

Een Pura Raza Espanola is een volwaardig Spaans paard, behorend bij het stamboek mét papieren.
Ik wil niet banketstaaf overkomen maar wij PRE mensen zijn hier redelijk fanatiek in :=
Maar als je niet weet wat nou precies een PRE is, snap ik eigenlijk die wikisite niet :o
Bedoel t echt niet banketstaaf, maar goed...

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:23

Ik ga een soort wikisite maken het gaat voornamelijk om de foto's maar der zijn zoveel rassen en ik weet natruulijk niet van alle rassen even veel :P

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:27

Ik zal je die fotos nog even sturen STS Angels.
Madelief, tja, sommige mensen snappen het niet helemaal he :S echt stom is dat. Je rekent ergens op en er gebeurd gewoon helemaal neits. Lekker hoor, ff met vriendlief weg. Wil ik ook wel hihi maar gaat moeilijk nu..
evdpanne, succes ermee

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:31

Dankje soeske Maar ik geloof jullie en wil graag op jullie vetrouwen dus ik zou de andalusier in pre moeten veranderen?

En dan eventuweel er bij kunnen zetten Pre vroeger bekend als Andalusier?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:33

Oke no problemo, dan snap ik t wat beter ;)
Denk wel dat het heel belangrijk is dat je dat idd vermeld, neerzetten vroeger bekend als Andalusier is een goed idee.
Zou ook vermelden waarom een PRE een PRE is en geen andaulsier zoals net uitgelegd. We willen duidelijkheid :D Haha!
Hoe meer mensen de PRE als benaming te weten komen hoe beter!! Enne, wat voor foto''s do you need? Ik heb echt lots of heel mooie foto's van Furia (een echte PRE dus :P )

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:41

mhh alles is welkom portret,lichaam,sport enz..

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:46

Er staat hier goed beschreven wat een PRE is en wat een andalusier is op t forum, in dit subtopic

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:50

zo goed?
Uiterlijk en karakter heb ik van wikipedia zo als aangegeven. mocht hier wat fout in zijn hoor ik het graag!

Met dank aan http://nl.wikipedia.org , madelief88 op www.bokt.nl.

De PRE (Pura Raza Española), vroeger bekend als Andalusiër.

Waarom verandering in naam:
Een andalusier kan in principe elk paard uit Andalusie zijn.
Een Pura Raza Espanola is een volwaardig Spaans paard, behorend bij het stamboek mét papieren.

Uiterlijk:

Dit edele ras, in klasse enkel overtroffen door de Arabier (qua zuivere bloedlijnen) wordt gekenmerkt door zijn vaak zijdeachtige, zilverwitte, lange manen en laag ingeplante volle staart. Ze zijn meestal gemakkelijk te verzamelen door hun lichaamsbouw, een korte rug, een korte, sterke hals en een goed gespierde achterhand. Andalusiërs hebben een fijn, lang hoofd, een lichte ramsneus en het voorhoofd is eerder plat. Ze hebben ronde, zachte en intelligente ogen. De meest voorkomende kleur is schimmel, maar ook zwart, bruin en vos komen voor. De schimmels worden wel witter, naarmate het paard ouder wordt.

Men noemt dit type paard, wegens zijn bouw ook een barokpaard; tijdens de Renaissance werd met dit paard aan het hof dan ook de klassieke rijkunst beoefend.

Veel andere rassen zijn gebaseerd op dit ras, onder meer de Fries, de Connemara pony en zelfs de Lipizzaner.

De schofthoogte ligt tussen de 1,55 en 1,74 meter.

Karakter:

Dit elegante paard is temperamentvol en moedig maar erg meegaand. Het karakter van de Andalusiër is zo zachtmoedig, dat men in Spanje de hengsten zelden of nooit castreert. Dit paard is moedig, vurig, en wendbaar. En heeft bovendien vaak een natuurlijk vertrouwen in zijn begeleider of berijder. Dit maakte hem een uitstekende bondgenoot in oorlogstijd, en bewijst vandaag nog steeds zijn nut bij het stierengevecht. Het is een eerlijke, trotse en intelligente partner voor de mens, een paard dat graag werkt en snel leert. Bovenal is het ook een zachtmoedig paard, wat erg bijzonder is gezien hun temperament.

Dit paard vertoont zelden wangedrag in de stallingen.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 16:03

Iedereen bedankt voor de sterkte- en beterschapswensen voor Rintske, ik zal ze doorgeven. ;)
Straks even naar stal om haar te longeren, het is belangrijk dat ze nu elke dag even beweging krijgt.
Morgen gaan Marieke en ik met de meiden langs de weg wandelen, zo sla ik 2 vliegen in 1 klap.
Rints en ik zijn n.l. al sinds november de straat niet meer op geweest, dus gaan we weer rustig aan opbouwen met wennen aan verkeer e.d.
Nog even en het mooie weer komt eraan, en dan willen we natuurlijk lekker buitenritjes maken!
Lisanne gaat morgen mee op Rakker, vindt ze geweldig!
Als we toch alleen gaan wandelen kan Rakker het wel bijhouden met z'n korte beentjes. *D
Fien, mijn nichtje, gaat ook mee en mag dan ook op Rakker terwijl Lisanne hem vast houdt, of anders zetten we haar op Buehne of Rintske.
Fien heeft haar B-diploma gehaald en heeft van mij een cap gekregen.
Er is haar n.l. beloofd dat ze na haar B-diploma op paardrijles mag.
Gisteren kwam ze op visite en vertelde dat ze ook een oude broek mee had naar papa én haar cap, want misschien mocht ze wel met tante Saida mee naar de paarden, hahaha! :D
Lekker grietje is ze! :+:

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:18

In de USA is de Andalusier wel degelijk een ras, incl. eigen stamboek. Een Andalusier is een kruissing tussen een Lusitano PSL en een PRE.
In Europa (buiten Spanje, want in Spanje zijn ze helemaal niet bekend met de aanduiding Andalusier) kan een Andalusier in pricipe elk Iberisch paard zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:23

Saida, ik heb het laatste een beetje gemist geloof ik... :o
maar ik begrijp dat het nog niet goed gaat met Rintske, sterkte en ik hoop ook dat jullie straks in het voorjaar weer lekker kunnen gaan genieten van het mooie weer!

Wat leuk zeg van Fien!

wow, uitgebreide anda beschrijving! :D

evdpanne, dank je!
succes met leren!
klinkt lastig...

madelief, bedankt!
leuk als het je ooit gaat lukken om Furia in te gaan spannen!
ja in deze tijd kun je weinig opbouwen he, je bent zo afhankelijk van het weer...
Ik heb enorm geluk met hoe Fifi nu staat, ze kan bijna elke dag wel iets doen en dat heeft ze echt nodig vanwege haar kogel, ze moet in beweging blijven.

hier nog geen zomervakantie plannen, meestal gaan we ook niet echt ver en lang...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:34

ben ik nog een keer, nu ik toch bezig ben spam ik gelijk even verder met foto's van gisteren, nu heb ik eindelijk weer een foto's! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en daarom keek ze zo leuk... 8)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:52

Ellis: Wauww... wat is ze toch mooi he! Het blijft echt een sjiek ding voor de wagen, maar ook onder het zadel doet ze het onwijs goed :D . En die manen van haar en die voorpluk, waaaaaaaaaaauw :~ .

Madelief: Leuk om te lezen dat jij en je vriendje nog zo goed gaan :D . En Fuur ook dus.. alleen het trainen minder.. balen is dat als je een buitenbak hebt... Hopen op beter weer dus! Ik heb nog geen vakantie plannen eigenlijk... :+

Naat: Heh, meen je niet... balen zeg... :( . Maarja.......... zo blijf je bezig ja _O- .

Vandaag lekker naar Chico geweest. Hij heeft al 3 dagen een VIP behandeling te pakken :D :D . Eerst een uur poetsbeurt, vlechtbeurt, staartje wassen.... Dan nog lekker spelen met vriendjes, wandelen, grazen, af en toe wat werken.. Wat een leven heeft ie :P .

Ben hartstikke blij met mn paard :D . Hij doet het echt super! Vandaag voor het eerst alleen gereden. Morgen weer hulp van Benthe. Maar ging goed vandaag! Hij was heel braaf en deed alles netjes wat ik vroeg :+: . Echt een schatje. Daarna nog gaan grazen. Ook nog een paar leuke plaatjes geschoten.. Die zal ik eerdaags ff uploaden. ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:53

Thanx!

Fijn dat 't zo goed met je kanjer gaat!! *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:11

Fijn idd dat het zo goed gaat Iloon!

Ellis, ik zei het al eerder, maar ik vindt het echt een sprookjespaard! Wat een plaatje zeg!

Nou, longeren ging echt vet goed :oo
Heb veel overgangen gedaan, en op een gegeven moment ontspande ze echt helemaal, neusje op de grond en een superfijn NORMAAL tempo :+: