[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 11:43

Dala, fijn dat je t rijden weer kan oppakken.
Diekke blijft wel netjes op gewicht. Heeft altijd voer, maar overeet zichzelf niet. Ik kan haar op de camera volgen. Ook als de wei open staat, gaat ze regelmatig op stal staan niksen.

Moner, gefeliciteerd met je veulen, hopelijk gaat het vanaf nu goed.

Jelske, toch vervelend die zorgen om haar darmen, maar goed gehandeld denk ik zo. Fijn dat het nu beter gaat.

Ha ha wat een hoofdstel gepruts :D
En t gaat vast nog veranderen. Ik heb voor Diekke heel lang lopen prutsen met anatomische hoofdstellen, die helemaal niet pasten en daardoor niet anatomisch waren.

Ik heb toen zelf een hoofdstel samengesteld bij Kramer. Beetje op de gok Cob en Full onderdelen besteld en ik ben voor een simpele hoge neusriem gegaan.
Zit super en de kwaliteit is ook super en was onder de eur 100,00 klaar.

Prachtig Getty-Maan! Hartelijk gefeliciteerd samen. Super die Mustang en die paarden.

Ik heb nog geen concreet paardennieuws. Het is een barre zoektocht :=
Maar, gisteren echt een heel leuk dier gereden waar ik een klik mee had. En doe dan toch nog een heel klein beetje mee hier ha ha 25% Fries (vader barock pinto)
Maandag nog op een ander adres eentje rijden en dan kiezen :o

Hoop zo dat deze energievretende, inmiddels niet leuke zoektocht ten einde komt :)

SunnyHorse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 12:05

Getty: gefeliciteerd!! En wat zag je er waanzinnig mooi uit! Met de paarden en de Mustang erbij, maakt het helemaal af. Nog maar even lang op deze roze wolk blijven zitten.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 20:42

Gefeliciteerd Getty, super leuke foto's.

Nog mensen bij Van Manen geweest gisteren? Mijn werkgever zijn driejarige merrie is bij Jasper in training geweest en kwam gisteren uit de keuring met een ster tweede premie. Iedereen blij. Nu hopelijk nog een goed huisje vinden voor haar want ze staat te koop.

Ik heb weinig verstand van keuringen maar zijn ze bij een tweede premie altijd ster? Nee toch?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 21:03

Gefeliciteerd!

Zeker, tweede premie is altijd ster (bij een volwassen paard: ruin of merrie). Veulenboek hengsten doen niet aan premies, die krijgen alleen maar wel of niet een ster.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 09:40

Dank je voor de uitleg! Maar veulenboek merries kunnen wel premies krijgen toch?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 09:42

Afbeelding

Erg mooie foto van Ingrid Truijens van Tamara

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 10:18

Meya_ schreef:
Ik weet niet of ik het eerder heb gevraagd hier, maar welk scheerapparaat hebben jullie voor de paarden? Voor het beenwerk?

Ik heb ook de Heiniger Saphir en kan volkomen onderschrijven wat Sanet meegeeft.

Nogmaals van harte gefeliciteerd met jullie huwelijk Getty! De foto’s zien er prachtig uit. :o

boemel schreef:
Ha ha wat een hoofdstel gepruts :D
En t gaat vast nog veranderen. Ik heb voor Diekke heel lang lopen prutsen met anatomische hoofdstellen, die helemaal niet pasten en daardoor niet anatomisch waren.

Ik heb toen zelf een hoofdstel samengesteld bij Kramer. Beetje op de gok Cob en Full onderdelen besteld en ik ben voor een simpele hoge neusriem gegaan. Zit super en de kwaliteit is ook super en was onder de eur 100,00 klaar.

Bedankt voor de tip! Ik vind Kramer een fijne winkel wat dat aan gaat. Hun rijbroeken zijn ook altijd super fijn. Blijven ook lang mooi. Dus ik wil mij ook wel eens m in de hoofdstellen verdiepen.

boemel schreef:
Ik heb nog geen concreet paardennieuws. Het is een barre zoektocht := Maar, gisteren echt een heel leuk dier gereden waar ik een klik mee had. En doe dan toch nog een heel klein beetje mee hier ha ha 25% Fries (vader barock pinto). Maandag nog op een ander adres eentje rijden en dan kiezen :o

Hoop zo dat deze energievretende, inmiddels niet leuke zoektocht ten einde komt :)

Ik help het je ook hopen Boemel. Het is je echt van harte gegund.

BarbaraNova schreef:
Dank je voor de uitleg! Maar veulenboek merries kunnen wel premies krijgen toch?

Gefeliciteerd met de primering en het predikaat ;)

Paarden ingeschreven in het veulenboek kunnen naar keuringen voor veulens, enters en twenters (ongeacht geslacht). Veulens, enters en twenters worden wel geprimeerd, maar hier hangt geen predikaat aan vast.

Als jij een 3 jaar, of ouder paard aanbiedt voor de keuring is dit automatisch voor stamboekopname. Als het paard niet voldoet aan de minimale eisen, wordt het niet opgenomen in het stamboek en blijft het automatisch een veulenboek-registratie.

Hierop geldt één uitzondering; hengsten en ruinen van 3 jaar, of ouder. Als deze op een gewone keuring worden aangeboden, wordt er inderdaad niet geprimeerd maar kan het paard wel ster worden verklaard (het paard behoudt evengoed een veulenboekregistratie). Dit kan voor een fokker bijvoorbeeld interessant zijn als hij/zij het moeder dier graag preferent wil hebben en dus minimaal 4 sternakomelingen uit die merrie nodig heeft.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:31

BarbaraNova schreef:

Je kunt met merries van 1 en 2 jaar oud ook naar de keuring, dan kunnen ze de volgende uitslagen krijgen: niet geprimeerd, 3e/2e/1e premie.
Maar ster (of meer) worden ze pas als ze 3 jaar of ouder zijn.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:52

Gefeliciteerd Getty!

Geduld wordt vast een keer beloond Boemel! :)

Ik zit in dubio scheerapparaat met accu of zonder. Lijkt het laatste me stront irritant als je aan het scheren bent en er zit een snoer in de weg. Andere kant heb ik me laten vertellen als je niet vaak scheert, accu's leeg/kapot gaan en je daar ellende mee krijgt..

Hier vandaag de Bikkel merrie eventjes gelongeerd, ze had er wel zin zin na zo'n lange vakantie :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 14:10

Ik heb alleen maar accu apparaten en tot nu toe geen enkel probleem en gebruik ze niet vaak. Ik vind het echt zoveel gemakkelijker.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 14:45

Mijn grote scheerapparaat heeft een snoer, daar doe ik het hele lijf mee. De kracht en oppervlakte vind ik ideaal daarin. Mijn kleine is op accu, dat is ideaal voor benen, baard en oren enzo, dat is perfect qua gewicht en wendbaarheid etc.
Beide hebben gewoon hun voordelen. Ik ben echt blij met beide (Heiniger Saphir en een Heiniger Progress Style).

Mijn oudste dame vandaag weer ontdaan van haar bontjas, veel te waaaarm voor komend weekend. Geen idee ook waarom ze dacht zoveel haar te moeten maken. Maar het is nu weer lekker allemaal eraf. Echt mooi glimmend onder vandaan gekomen <3

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 10:15

Getty gefeliciteerd met jullie huwelijk!

Boemel hopelijk komt er snel iets op ke pad.

Ik heb een heiliger apparaat en een sectolin voor baard en oren.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 11:36

Moner, gefeliciteerd met het veulen!

En Getty maan gefeliciteerd met jullie huwelijk! Mooie foto's ook. Wij hebben ook ooit als verrassing met 6 (of 8?) friezen meegereden in een bruiloft, was erg leuk om te doen.

Ik heb een Liscop Lite, daar scheer ik eigenlijk alleen de pony's mee, want Picasso zit nooit dik in zijn vacht.
En Picasso zijn sokken en baard scheer ik met een Oster (A6 meen ik), heel handig ding, geruisloos en doet het goed. Wel met kabel. Of ik pak soms de sectolin.
Zijn oren mag ik niet aan komen :')

Mijn uitzicht gisteravond <3 eerste rondje buiten met mn 3 jarige dochter (nadat we ouder-kindles hadden)
Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 17:41

Lyss te schattig!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:46

Oh dit is wel heel schattig ja, zo gingen wij vroeger ook altijd op pad met kind en shetje, te cute...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:25

Omdat ze een kwart Fries is, is mijn foto vast niet helemaal illegaal hier :D

Zojuist is Ice goedgekeurd op de kliniek in Wolvega.
Eindelijk weer.

Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:28

Gefeliciteerd!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:36

Gefeliciteerd Boemel!!
Fijn dat je eindelijk geslaagd bent na deze lange zoektocht.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:26

Afbeelding

Blije Diekke <3

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:13

Ahh dat verklaart haar schoonheid ;) fijn hoor! Ook voor diekke

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:26

Gefeliciteerd Boemel en leuke foto van de paarden samen. Voor Dieke ook wel gezellig

Sentinel1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:58

Ik ben op zoek naar Roeliena ,dochter van Bartele 472 en haar leeftijd zou tussen de 4/5 jaar moeten zijn. Ze is toendertijd verkocht als onbekeerd aangezien ze nogal aan de grote kant was.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 22:11

Helaas is er weinig over Roelina (geboren 2021) te vinden. Haar nieuwe eigenaren staan niet openbaar op de KFPS website, ze is (nog) niet naar de keuring geweest, dus op basis daarvan ook geen gegevens. En ook de KNHS heeft geen resultaten van haar. Dus helaas geen idee..