Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:36

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb een zwartbruine hengst van 1.63. Heel veel behang, goed lopen en een gouden karakter. Maar we gaan hem niet via K.I aanbieden. Zou dat wel leuk vinden maar we hebben nog een groot bedrijf dus ik kan dat niet zo makkelijk er naast doen. De merries komen dadelijk gewoon een paar daagjes bij ons logeren of alleen langs om te dekken.

Maar wie zegt dat ik dat niet zou willen avonturen? :D
Serieus, wat is zijn afstamming?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 09:20

Hoe is het met alle knappe Spanjaarden hier?

Fuego geniet van z'n pensioentje, volgens mij vindt hij het wel prima zo! <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Donderdag even dagje wellness en hem helemaal gepoetst, manen en staart weer helemaal uit de klit <3
Afbeelding

Rambo doet het ondertussen ook goed, we beginnen elkaar langzaam te begrijpen! :D
Best een omschakeling, zo'n totaal ander paard!
Ohja en z'n manen zijn eraf, durfde eerst niet goed maar zo is echt veeeeel beter!

Afbeelding

Afbeelding

Balou_k

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 10:42

Hier alles op het gemakje!
De witte zijn we langzaam aan het revalideren. De dierenarts raadde nu de osteopaat aan dus die komt asap.

Afbeelding
Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:01

Hier gaat ook alles goed, zie het oortje wat in mijn richting staat <3

Afbeelding

Ik ga vandaag weer mee groomen op wedstrijd van Izarra met mijn bijrijdster.

Fuego ziet er goed uit Tarzan en Rambo ook! Korte manen staat stoer!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 18:36

Ze zien er goed uit! <3

Neva gaat ook zijn gangetje verder!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 13:05

Met Taruga gaat het heel goed. Afgelopen weken weinig met haar gedaan, we zijn druk geweest met het verbouwen van de wei naar een track. Ook merkte ik dat ze zich momenteel niet verveelt. Ze is voor een ruim-2-jarige heel fijn in de omgang en laat zich makkelijk leiden etc. Het weer voor het eerst omdoen van het vliegenmasker was wel even een dingetje :+ Maar na twee of drie keer was dat leed ook weer geleden :D
Bij ons staan ze ‘s nacht op stal, en Taruga is heel schoon, zo fijn. Ze mest altijd aan de kant… :')
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 16:06

Wat fijn dat iedereen goed gaat! Hier ook alles goed, we hebben er sinds vorige week een haflinger merrie bij dus alles is lekker hengstig :=
Elevada gaat best heel goed met revalideren. Lissy gaat steeds beter met beleren. Vandaag bijna een kwartier erop gezeten zonder dat ze er mentaal heel veel over na moest denken, dus we boeken vooruitgang!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 20:25

Met Pegaso gaat het ook goed, Kolinde knapt ook weer op nadat ze maandag koliek heeft gekregen.
Mijn eigen gezondheid laat echter te wensen over momenteel.
Afgelopen week wel weer het rijden opgepakt en gaat nu echt wel steeds beter met dit zadel.

Afbeelding

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:50

Neva is ook hengstig op dit moment :7 Ze kan het wel beter handelen dan afgelopen jaar. Ze werd vorig jaar zo vervelend ervan binnen de kudde (heel erg opdringerig). Nu heeft ze 1 pony als vriendin en hun cyclus loopt samen dus staan ze lekker samen hengstig te wezen :')

Wat vervelend BugsFunny! Is een beterschap op zijn plaats of helaas niet? :(

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:24

Izarra ging gisteren tijdens het instappen opeens een paar passen heel hard achteruit en bijna zitten… Bleek er 1 groot zwart beest op der kont te zitten. Ik kon er niet bij, maar wel met mijn zweepje. Dus weggeveegd en het was weer goed. Diepe zucht van Izarra en we gingen weer heel lief de bak door.
Dit was een duidelijk teken dat ze iedere dag weer ingespoten wordt met anti daas / vliegenspray. :')

Beterschap Bugsfunny

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:40

Afbeelding

Even een ego post!
Mijn jongedame Xio is vandaag 3 geworden en ik heb een rondje gestapt voor het idee <3 komende tijd eerst maar eens zorgen dat we een goed bevestigd gas, stuur en rem hebben :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:41

Gaaf Zoey! Wat oogt ze nog puppy zeg

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:42

Maartje_M schreef:
Gaaf Zoey! Wat oogt ze nog puppy zeg

Ja ze gaat momenteel echt gigantisch de hoogte in -O- een mega groeispurt.. die hopelijk snel stopt

Denk dat ze nu richting de 160 zit. Dus komende tijd lekker vanaf de grond verder en her en der even zitten zodat het bekend blijft. Maar zoals verwacht was ze doodbraaf *\o/*

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:08

@Zoeyderks, leuk om weer met zo’n jong dier te starten!

Waren er nog mensen naar de APTO geweest met hun paard?

Hier is afgelopen Vrijdag ons eerste KWPN (Le Formidable) x PRE hengstveulen geboren. 2,5 week te vroeg maar alles ging gelukkig super goed. Merries eerste veulen maar ze is super zorgzaam en ze liet mij meteen goed toe. Veulen is super chique en groot, meer KWPN dan PRE.

Afbeelding

Binnenkort mooie foto’s laten maken, als ze vroeg geboren zijn, zijn ze toch een beetje schraal.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:11

Wat een knap veulen!
Nee dit jaar niet omdat ze net geen 3 was helaas. Maar staat voor volgend jaar wel op de planning!

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:51

Hello, sinds kort ook een PRE hengst is thuis. Hij is heel erg kompakt met veel werklust. Ik ben benieuwd hoe jullie werken met zo korte paarden die zelfs in arbeidsdraf zijn heel erg ruim? Onze hengst is makkelijk 168/169 in schoft maar ruglengte is van een grote D pony := Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:36

Zsazsa knap veulen zeg <3

Zoey gefeliciteerd! Oogt zeker nog erg puppy achtig, die moet nog lekker de breedte in.

Skogan ehm ik snap niet helemaal wat je bedoelt met hoe je ermee werkt? Zorgen in elk geval voor een passend zadel. Ik heb een IJslander dressuurzadel voor mijn paard.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 21:19

Zsazsa wat een knapperd zeg. Oogt wel meer als kwpn inderdaad. Ik ben benieuwd naar het karakter straks!
Ineke, ik ben ook weer met de spray begonnen. Lijkt wel alsof niks helpt....
Ik wissel af met citronella en stinkspray.

Zoey gefeliciteerd! Wat een braaf paard!

Skogan wat een plaatje! Ik hou wel van compact! De mijne is best lang voor een PRE.
Met een korte rug is het wel goed zoeken naar een passend zadel.

Mijn knapperd is pas 4 jaar geworden!!
Ik heb hem nu ruim een jaar.
Terugkijkend al veel geleerd, voetjes geven, wassen, longeren, zadelmak: stap draf galop gas en rem. Alles moet nog veel verfijnder maar toch!
We hebben de tijd maar soms wil ik teveel en te snel dus is het goed om even terug te kijken!
Afbeelding
Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:37

Nuveo_mien, ook gefeliciteerd *\o/*
Die is duidelijk al wel meer af, geen puppy meer. Knapperd hoor!

Ik heb deze vliegenspray. https://hypostore.nl/paardenparfum-vach ... gIpNvD_BwE

Die werkt tot nu toe het beste bij ons.

Het lukte mij zondag niet om in mijn eentje op te stijgen. Na een tijdje proberen was ik gefrustreerd en verdrietig dat het niet lukte. Izarra deed zo haar best en duwde haar neus tegen mijn arm en bleef zo een hele tijd staan. Pas achteraf besefte ik hoe bijzonder dat eigenlijk is he <3

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:52

Zadel is al uitgezocht met fitter, dat is nog foto voor het zadelpas sessie. Wij hebben IW wintec gekocht voor hem, om op zijn korte rug te passen.
Voor het werken, ik heb altijd alleen wat langgelijnde paarden gehad, het is de eerste keer dat ik een Spaans paard volledig te werk heb vanaf het ''begin''.
Lange paard is iets makkelijker te rijden op de contact. Hier probeer ik lang en laag te rijden, gewoon rustig basis op te leggen. Hier vraag ik mij aan hoe je kan zo korte paard opbouwen met spieren, hij heeft zoooo ruime passen vanzelf. %)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 07:21

Hoezo kun je een kort paard niet opbouwen qua spieren? Ik vind een kort paard veel prettiger, en zeker PRE's kunnen goed verzamelen.

Qua contact kruipen ze er snel achter maar dat is een kwestie van er weer uit rijden en niet teveel aan de voorkant zitten. Maar dat is met elk paard zo.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 07:48

Ik ga mee met Captain… Wij rijden ook lang en laag met losrijden en de coolingdown.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 13:25

Ik zeg niet dat kort paard kan je niet opbouwen, ik zeg alleen dat een kort paard rijd je niet op dezelfde manier als een langgelijnde. En met korte paarden, heb ik geen ervaring, daarom mijn vraag hier. :?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 15:00

Volgens mij rijd je elk paard toch op dezelfde manier? Van achteren naar voren en in balans? Of snap ik je vraag niet?

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 15:14

Captain schreef:
Volgens mij rijd je elk paard toch op dezelfde manier? Van achteren naar voren en in balans? Of snap ik je vraag niet?

Nee, dat is 100% waar in grote lijnen. Maar ik vraag om nuances. Maar ik zie dat ik toch geen antwoord krijg, dus ik ga zoeken naar mijn antwoorden bij iemand die iets meer begrijp wat ik bedoel. :)