[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lys_PPA

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:38

Hahah, mooi patroon :P

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:46

Haha geweldig Jelske. Je hebt ook helemaal gelijk Lianne maakt inderdaad mooie foto’s! Dus als je bereid bent om dat te reizen is dat natuurlijk top!

Wat leuk dat Grondwerk Lys! Lijkt mij ook wel wat.

Wat jammer Meya!

Ah Boemel is er al meer bekend? Ben heel benieuwd!

Interessant om die Ibop verhalen te lezen. Ze hadden het er ook over om dit met Marty te doen. Om zijn moeder prestatie te krijgen. Maar was nu geloof ik al een half broer die mooie resultaten had behaald dus was volgens mij al voor elkaar.

Laura super toch weer een hele mooie punt. Gefeliciteerd!

Leuk Moner! Ben benieuwd wat het voor Nieta nu gaat worden.

Gefeliciteerd met het veulen Dennenboom! Hoe is t nu met de bloedeieren ?

Hier gaat alles goed. Wat heb ik een fijn paard gekocht zeg. Onder het zadel heel veel go (Uh moet ik even aan wennen) maar als er spannende dingen gebeuren boeit hem dat echt niet! Inmiddels een paar lessen gehad en in stap en draf heb ik de trukendoos uitgespeeld :')
In galop rechtsom issie nog wat wild dus daar moeten we nog even aan werken.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:08

Hey marjolein wat fijn dat hij het zo goed doet en dat je de handleiding al een beetje kent. Op naar heel veel plezier samen.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:26

Dat zijn fijne berichten Marjolein!
ik heb ze lieven goed voorwaarts en bewerkbaar dan het tegenovergestelde :D

Hier gaat het ook zo zijn gangetje. We zijn spelenderwijs van alles met Pit aan het ondernemen en ik ben bezig geweest om een passend hoofdstel en bijpassend/geschikt bit voor haar te vinden. Nu heb ik 4 hoofdstellen liggen van Jels en zelfs het kleinste hoofdstel is te groot :\ Ook heb ik verschillende bitten liggen die in de tijd zijn verzameld/gebruikt. 12,5 is te klein en 13,5 is eigenlijk aan de ruime kant. Dus dat schoot weer lekker op... Ikke naar de ruitersport. Eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op een hoofdstel met een lage neusriem maar die lijken wel van de aardboden te zijn verdwenen. Om allerlei redenen uiteindelijk sowieso thuisgekomen met een hoofdstel, maat cob, met gecombineerde neusriem. Blijkt ze echt op alle fronten tussen alle maten in te vallen... ^)

Inmiddels hebben we een allegaartje:
    - Cob kopstuk/bakstukken;
    - Full keelriem van een ander hoofdstel;
    - full (lage :Y) ) neusriem van weer een ander hoofdstel (wel extra gaatjes bijgeprikt).

Bit dat ik bij de ruitersport had uitgezocht, ligt voorlopig nog ongebruikt in de kast. Ik heb momenteel een trust inno sense bustrens flexi soft (zeg dat maar eens 3x snel achter elkaar...) te leen van een stalgenoot en daar is ze een stuk minder druk mee. Dus waarschijnlijk dat ik het hier even bij laat, tot ze wat meer aan het bit is gewend.

Het grondwerk pakt ze wel heel leuk op eigenlijk. Stemhulpen begint ze aardig te snappen en ook mijn positie/lichaamstaal begint ze al op te reageren. Ik vind het ook wel weer erg leuk om met zo'n jong paard in de weer te zijn. Moet soms ook enorm om haar lachen, als bijvoorbeeld de reactie op een draf-hulp wel voorwaarts is, maar bijvoorbeeld een heel onstuimige galop betreft. Een paar keertjes per week rommelen we zo een paar minuten. Andere keertjes wandelen we een eindje of heb ik iets anders bedacht. :+

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:32

Dat hebben jongere paarden wel vaker Jelske dat ze op zo’n bit beter reageren. Marten was ook heel onrustig met een dubbel gebroken en daar heb ik een bitfitter bij gehad en kwamen we ook op zo’n bit uit maar dan van Stubben.

Leuk dat het zo goed gaat met Pit en dat jullie al lekker bezig zijn. Hoofdstellen met lage neusriem zijn er indd bijna niet meer maar op marktplaats nog wel genoeg aanbod hoor :D

Hier afgelopen vrijdag onze eerste clinic meegereden houding en zitles. Nu heel veel handvaten meegekregen en daarmee gaan we aan de slag.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:25

Dat klinkt als een heel interessante clinic! Wie gaf de clinic?

Prima tip voor marktplaats trouwens! Denk dat ik dat even in de gaten ga houden

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:28

Het nieuws is dat we nu met een lege trailer naar huis rijden. Negatief aankoopadvies n.a.v. buigproef en zorgen over mogelijke kroonrand dystrofie .
Echt balen |(

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:08

Dat meen je niet Boemel! Wat een pech dit ook weer… Ik moest vanmiddag nog aan je denken. het was je zo gegund om een nieuw maatje mee naar huis te kunnen nemen… Y;(

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:18

Bijna vergeten nog een foto te delen van copy and paste, aka kopie en duplicaat, bizon en kit, beter bekend als; Jelske en Tjitske :+

Afbeelding

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:39

Ohnee Boemel, balen!!
Jelske leuke foto!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 15:03

Gaan er hier eigenlijk nog meer mensen naar de voorlichtingsavonden?

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:05

Hier wel aangemeld, maar kan je dan sws met zijn tweeën komen? Moet morgen nog maar ff bellen, kon nergens het aantal personen doorgeven.

Jij ook?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:46

Ja ik ben gisteren geweest in Apeldoorn. :) Was weer een enerverend avondje.

Ik vind het een interessant voorstel op bepaalde punten, hoewel bepaalde bezwaren (al dan niet uit bepaalde hoeken) natuurlijk wel voor de hand liggen en ik ook nog wel wat ruimte zie voor verbetering/verdere uitwerking. Maar ik denk oprecht dat de fokkerijraad hier al een flinke stap mee heeft gezet.

Volgende vraag is hoe dit uit gaat pakken bij de regiovergaderingen. :=

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:25

Ik ben gisteren naar Leeuwarden geweest. Vond het veel informatie, op sommige punten was ik het er wel mee eens, sommige ook een twijfel. Maar ze hebben veel werk verricht en het was een duidelijke presentatie.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:05

Ben ik ook weer eens, sorry :7

Is het ook een idee fanatiek te trainen voor een Ibop en op het laatste moment aanmelden. Zodat je weet of beetje kans maakt. Slechte resultaten blijven ook staan, en ze stellen misschien wel wat hoge eisen?

Geen idee hoor, heb er geen ervaring mee. Hiske is wel eens weg geweest om voor een ibop getraind te worden (was ze nog van de vorige eigenaar), maar die trainer zei dat we het beter niet konden doen. Ze is een goed paard, maar niet een paard die spectaculair binnenkomt en dan loop je gelijk al punten mis.

Moner ik vindt het wel een heel vreemd verhaal dat een paard weer terugkomt vanwege een omheining? Dat is toch geen reden om een paard terug te brengen...

Pff jeetje Boemel het zit jullie ook niet mee, helaas weet ik ook niet een leuk beestje voor jullie. Is Mir al verkocht?

Vind dat altijd zo knap als je vanaf de grond je paard oefeningen zoals travers kan laten doen.

Ahj jelske wat heb je toch een prachtige merries en wat fijn dat je weer aan het rijden bent.

Zo fijn Marjolein dat je zo'n leuk paard gevonden hebt, al die tijd kon je hem niet loslaten en blijkt maar weer dat je gelijk hebt.

Mwah niet naar de voorlichtingsavond geweest, heb momenteel andere dingen aan het hoofd en ben voorlopig wel weer klaar met fokken :Y)

Maan haar uier begon ineens te veranderen en ze is pas 8 maand drachtig. Dus ik helemaal in de stress, bang om het veulen weer te verliezen. Dus afgelopen dinsdag dierenarts erbij gehad en zij heeft mij kunnen gerustellen. Er zit een levend veulen in, ligt goed en de placenta ziet er goed uit. Alles op schema.

Hiske is afgelopen week drachtig gescand, volgend jaar maart/april krijgt ze weer een veulen van Auwert.

Moet toegeven dat deze combi wel een succes is.

Haar 3-jarige Auwert dochter is echt een beauty en ontzettend lief.

Sinds deze week ben ik daar het rijden weer mee aan het oppakken, ze was namelijk beetje 'ingepikt' door de staleigenaresse, zij ment met de merrie. (Communicatiefoutje :D ).
Afbeelding

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:38

Getty- maan,
de omheining was overal houtje touwtje en op een plek 75cm en zonder stroom. Antje gleed uit in het natte gras en schrok en stapte zo over de omheining. Na een helse tocht van ongeveer 10 km, door het dorp en over de provinciale weg, is ze over een slagboom over de kop geslagen en even bewusteloos geweest, waardoor iemand haar kon vast pakken. De koper zei toen, die hoef ik niet meer. Trailer gehaald en Antje stormde bijna de trailer in.
Dierenarts heeft haar nagekeken op overal bloed en oppervlakkige verwondingen na, wonder boven wonder geen ernstig letsel.
Paar dagen metacam gegeven tegen de pijn en honing zalf op de wondjes. Ze is ondertussen weer helemaal de oude.

Nu vraag ik aan de mensen €150,- voor het vervoer, bijdrage dierenarts en een bloemetje voor de vrouw die achter haar aan is gegaan en dat vinden ze te veel, er is immers ook een paaltje van hun omheining kapot. Heel vreemd

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:42

Ik ben naar de voorlichtingsavond in Eindhoven geweest. Ik denk dat deze weg een oplossing kan zijn en dat we als we het ras in stand willen houden stappen moeten zetten.
Alleen het niet mee inzetten van de kooi, is misschien een te makkelijke beslissing

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 20:29

moner schreef:
Getty- maan,
de omheining was overal houtje touwtje en op een plek 75cm en zonder stroom. Antje gleed uit in het natte gras en schrok en stapte zo over de omheining. Na een helse tocht van ongeveer 10 km, door het dorp en over de provinciale weg, is ze over een slagboom over de kop geslagen en even bewusteloos geweest, waardoor iemand haar kon vast pakken. De koper zei toen, die hoef ik niet meer. Trailer gehaald en Antje stormde bijna de trailer in.
Dierenarts heeft haar nagekeken op overal bloed en oppervlakkige verwondingen na, wonder boven wonder geen ernstig letsel.
Paar dagen metacam gegeven tegen de pijn en honing zalf op de wondjes. Ze is ondertussen weer helemaal de oude.

Nu vraag ik aan de mensen €150,- voor het vervoer, bijdrage dierenarts en een bloemetje voor de vrouw die achter haar aan is gegaan en dat vinden ze te veel, er is immers ook een paaltje van hun omheining kapot. Heel vreemd

Dat meen je niet, wat een fatsoen heb je dan..

Eigenlijk is dit niet jouw probleem, maar ik begrijp het helemaal dat je haar gelijk hebt opgehaald, arm dier.

Gelukkig is ze weer de oude.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:42

De eigenaresse van mijn verzorgpaard zou naar leeuwarden voor de info avond. Het paste toch niet in haar planning. Weet iemand of we er ook ergens verslagen oid van kunnen lezen?

Ik had afgelopen wo weer les. Had al 3 a 4 weken niet gereden door flinke griep, kids mee (dan rij ik niet) en eigenaresse kon een keer niet. Wel aantal keer grondwerk gedaan. Hij pakte het best netjes op met al zijn extra gras kilo's...
hoe doen jullie dat je paard op gewicht houden?
Gister ook weer gereden en hij was zelfs wit van zweet onder z'n hoofdstel. Flinke training maar hij maakte zichzelf ook erg druk.. heb een giga bokkesprong kunnen uitzitten. Als hij nogmaals was gesprongen had ik ernaast gelegen. Het eendjes paar dat in het weiland woont was ineens heul eng.

Afbeelding

Moner, wat een verhaal! Heftig. Nu alles goed?

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 22:58

Antje is helemaal opgeknapt, soms zijn paarden zo kwetsbaar, maar wat een sterk paard is dit.

Vanochtend vroeg is Sterre bevallen van een hengstveulen. Bevalling ging goed, maar het was zo'n dom veulen dat we uiteindelijk maar een fles zijn gaan geven, na 7 uur tobben vond hij uiteindelijk de tepel. Sterre bleef aan de nageboorte staan, dus toch nog even de DA erbij, ze is gespoeld omdat er een dunne gescheurde plek in zat. Haar temperatuur blijft stabiel, dus voor de zekerheid morgen nog een keer spoelen en ook een snaptest bij het veulen.Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:49

Meya_ schreef:
Ik ben gisteren naar Leeuwarden geweest. Vond het veel informatie, op sommige punten was ik het er wel mee eens, sommige ook een twijfel. Maar ze hebben veel werk verricht en het was een duidelijke presentatie.

Ik herken het beeld dat jij schept!

Ik zie inderdaad ook dat er veel werk is verzet. Tegelijkertijd merk ik ook op (stukje beroepsdeformatie als beleidsmaker) dat ze dit proces beter kunnen borgen, waardoor ze mensen minder in de weerstand treffen en het meer over de inhoud kunnen gaan. Mogelijk heb ik hier ook iemand van de fokkerijraad over aangesproken in de pauze... :=

Mensen leken namelijk sterk de indruk te hebben dat ze op een rijdende trein moesten stappen, terwijl dat wellicht nog niet noodzakelijkerwijs aan de hand hoeft te zijn (proef ik). Voor zover ik mij heb ingelezen is het ook de taak van de fokkerijraad om over dit soort dingen na te denken - dus daarover heb ik geen kritiek. Ik neem ook met een gerust hart aan dat die mensen er meer verstand van zullen hebben dan ik. Maar als ze nu lopende het proces (al dan niet over delen van het voorstel zoals het er nu ligt, of in dit stadium alsnog) een ieder van de leden van het stamboek gelegenheid bieden om een zienswijze in te dienen. Als ze die zienswijzen nou verwerken (en voor zover niet verwerkt, wel reageren in een aanvullende nota), dan hebben mensen in ieder geval minder het idee dat ze geen invloed hebben, niet gehoord worden, of dat er niets met hun feedback wordt gedaan. Verder gaat dit voorstel over meerdere schijven en kennelijk heeft het bestuur het - voor zover het hun bevoegdheid betreft - al integraal overgenomen. Maar maak dan ook een duidelijk overzicht waarin men af kan lezen welk orgaan over welk gedeelte gaat, of dat orgaan al gelegenheid heeft gehad om inspraak te leveren, in hoeverre dan wel, en wanneer dat plaats gaat vinden. Ook een duidelijke was-wordt-lijst, waarin men kan lezen wat nou eigenlijk het verschil is ten opzichte van bestaand beleid, kan daarbij helpen. Zo zijn er nog een aantal dingen die ik eigenlijk een gepast middel vind in zo'n proces.

Ik denk namelijk dat ze met dit soort maatregelen eerder aan de inhoud toe komen, in plaats van dat de discussie verzand in een welles-nietes op basis van oud zeer en wantrouwen. Het maakt het proces ook transparanter. Het kan op zich weliswaar een puist werk opleveren (wellicht een nadeel want dat kost capaciteit), maar ik denk echt dat je aan het einde van de streep winst behaalt wanneer je dit proces zorgvuldig aanloopt.

@Getty_Maan: wat leuk dat je er weer bent!!

Getty_Maan schreef:
Is het ook een idee fanatiek te trainen voor een Ibop en op het laatste moment aanmelden. Zodat je weet of beetje kans maakt. Slechte resultaten blijven ook staan, en ze stellen misschien wel wat hoge eisen?

De resultaten blijven inderdaad staan, maar ik denk dat een resultaat waarbij geen (of niet het gewenste) resultaat wordt behaalt niet perse een nadeel hoeft te zijn. Ik zat onlangs toevallig een IBOP te volgen in Wargea (denk ik) en daar was een paard uit de Syneada stam die geloof ik voor de 3-4e keer meedeed, inmiddels weliswaar een AA-predicaat heeft gehaald maar in een eerdere poging ook een lagere score had gehaald.

Getty_Maan schreef:
Ahj jelske wat heb je toch een prachtige merries en wat fijn dat je weer aan het rijden bent.

Dankje!
Het is ook echt weer super fijn om weer in het zadel te zitten. In de periode dat ik er uit ben geweest/niet regelmatig heb gereden blijk ik wel een bepaalde mate van onzekerheid te hebben ontwikkeld en ik ben er ook niet handiger op geworden. Aanvankelijk zou ik vorige week les hebben en zou mijn instructeur mij daar bij gaan helpen, maar door allerhande omstanigheden is de les komen te vervallen... Dus ik moet nog eventjes zelf blijven werken en evalueren 8)7

Het is in veel opzichten ook een mooie stuk achter de deur. Het is wat makkelijker om gemotiveerd te blijven om op mijn eten te letten en zo staat de teller inmiddels al op -4,5kg. Er is nog een lange weg te gaan, maar het begin is er en het helpt Jels gewoon als ze minder gewicht mee hoeft te zeulen. :o

Getty_Maan schreef:
Maan haar uier begon ineens te veranderen en ze is pas 8 maand drachtig. Dus ik helemaal in de stress, bang om het veulen weer te verliezen. Dus afgelopen dinsdag dierenarts erbij gehad en zij heeft mij kunnen gerustellen. Er zit een levend veulen in, ligt goed en de placenta ziet er goed uit. Alles op schema.

Juuuuu... Maar dan schrik je! Wat fijn dat de veearts je gerust heeft kunnen stellen. Gewoon rustig blijven doortellen voorlopig. :Y) Ik zal voor jullie duimen!

Gefeliciteerd met de dracht van Hiske! In mijn optiek is het niets dan heel begrijpelijk dat je die combi interessant vindt. Persoonlijk ben ik ook erg gecharmeerd van de nafok van de Auwert van Sunnyhorse ook totaal niet gevoed door Redmer ofzo. Wellicht moet ik maar een fanclubbie beginnen ofzo - even info inwinnen bij de Elias-fanclub over hoe zoiets in z'n werk gaat ;) ).

moner schreef:
De omheining was overal houtje touwtje en op een plek 75cm en zonder stroom. Antje gleed uit in het natte gras en schrok en stapte zo over de omheining. Na een helse tocht van ongeveer 10 km, door het dorp en over de provinciale weg, is ze over een slagboom over de kop geslagen en even bewusteloos geweest, waardoor iemand haar kon vast pakken. De koper zei toen, die hoef ik niet meer. Trailer gehaald en Antje stormde bijna de trailer in. Dierenarts heeft haar nagekeken op overal bloed en oppervlakkige verwondingen na, wonder boven wonder geen ernstig letsel. Paar dagen metacam gegeven tegen de pijn en honing zalf op de wondjes. Ze is ondertussen weer helemaal de oude.

-O- Volgens mij mogen die mensen blij zijn dat je hun ter wille hebt willen zijn en het paard terug hebt willen nemen... (Even los van het feit dat dit waarschijnlijk wel het enige besluit in het belang van het paard zal zijn geweest). Gelukkig is ze wel weer helemaal de oude. Wat een veerkracht!

moner schreef:
Ik ben naar de voorlichtingsavond in Eindhoven geweest. Ik denk dat deze weg een oplossing kan zijn en dat we als we het ras in stand willen houden stappen moeten zetten.
Alleen het niet mee inzetten van de kooi, is misschien een te makkelijke beslissing

Interessante stelling! Kun je uitleggen waarom je het besluit met betrekking tot de kooi zo ziet?

Gefeliciteerd met het veulen van Sterre. <3

@Dala8: Verslagen van de bijeenkomsten zullen er wel niet (openbaar) zijn. Maar het voorstel zelf is wel via de website van het KFPS en de Phryso te lezen.

Ik heb eigenlijk geen goede tip voor je m.b.t. het gewicht. Die van mij worden niet zo makkelijk dik namelijk. In theorie is het vaak vooral een kwestie van minder (rijk) eten.

Klinkt alsof jullie flinke vooruitgang boeken met het rijden. Foto's zien er ook fijn uit ;)

-------------------------------------------------------------------

Nou, ik ben weer bij! Leuk dat er weer wat gekletst wordt.

Hier gaat het zo zijn gangetje.

Jels heeft een paar dagen preventief binnen gestaan. Mest werd wat dunner (ondanks dat we het voeren van psyllium al weer ruim een week hadden opgestart. Maar een paar daagjes binnen heeft wonderen gedaan, want de mest was weer goed. Ze was verder totaal niet symptomatisch, dus ik denk dat we er op tijd bij zijn geweest. Verder heeft die zo fijn aan de dubbele longe gewerkt gisteren. Ik kon haar met de allerkleinste hulp een overgang laten maken, aanleuning was heel fijn, ze schakelde makkelijk. Maar ook van de hoefslag naar de binnenhoefslag, schouder binnen/buiten. Het was oprecht genieten. <3

Pit gaat ook heel lekker. Die begint aardig te landen en haar plekje te vinden in de merrie groep. Ze is wel echt ongelofelijk onderdanig. Als er ook maar eentje kwaad naar haar kijkt, hobbelt ze al gauw de andere kant op :=

Ik heb gisteren wel nog een laatste wijziging aan het hoofdstel gemaakt. Tegen mijn voorkeuren in toch nog een gecombineerde neusriem er aan gehangen (die ik nog had liggen, dat dan weer wel). Die blijft momenteel eigenlijk nog het beste te zitten van alle mogelijke combinaties die ik te maken heb. :') Maar ik hoop dat dit voorlopig de laatste wijziging is geweest.
Laatst bijgewerkt door Coby op Gisteren, 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht op verzoek aangepast.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:01

Ik herken indd wat je bedoelt Jelske

Getty fijn dat het er bij Maan goed uit zag en dat Hiske drachtig is gescand.

Moner, hele vreemde mensen dus. Bizar. Fijn dat ze weer de oude is!

Geen tips Dala, die van mij blijven vrij stabiel. Blijkbaar zelfs als ze niks doen blijft het vrij steady. Misschien paar kilo erbij, maar vind ik niet erg :)

Fijn dat jullie er op tijd bij waren met Jels en dat ze zo goed haar best doet. Haha je blijft puzzelen met hoofdstellen :+ Pit mag dus wat meer Pit krijgen naar de andere paarden :')