Meya_ schreef:Ik ben gisteren naar Leeuwarden geweest. Vond het veel informatie, op sommige punten was ik het er wel mee eens, sommige ook een twijfel. Maar ze hebben veel werk verricht en het was een duidelijke presentatie.
Ik herken het beeld dat jij schept!
Ik zie inderdaad ook dat er veel werk is verzet. Tegelijkertijd merk ik ook op (stukje beroepsdeformatie als beleidsmaker) dat ze dit proces beter kunnen borgen, waardoor ze mensen minder in de weerstand treffen en het meer over de inhoud kunnen gaan. Mogelijk heb ik hier ook iemand van de fokkerijraad over aangesproken in de pauze...
Mensen leken namelijk sterk de indruk te hebben dat ze op een rijdende trein moesten stappen, terwijl dat wellicht nog niet noodzakelijkerwijs aan de hand hoeft te zijn (proef ik). Voor zover ik mij heb ingelezen is het ook de taak van de fokkerijraad om over dit soort dingen na te denken - dus daarover heb ik geen kritiek. Ik neem ook met een gerust hart aan dat die mensen er meer verstand van zullen hebben dan ik. Maar als ze nu lopende het proces (al dan niet over delen van het voorstel zoals het er nu ligt, of in dit stadium alsnog) een ieder van de leden van het stamboek gelegenheid bieden om een zienswijze in te dienen. Als ze die zienswijzen nou verwerken (en voor zover niet verwerkt, wel reageren in een aanvullende nota), dan hebben mensen in ieder geval minder het idee dat ze geen invloed hebben, niet gehoord worden, of dat er niets met hun feedback wordt gedaan. Verder gaat dit voorstel over meerdere schijven en kennelijk heeft het bestuur het - voor zover het hun bevoegdheid betreft - al integraal overgenomen. Maar maak dan ook een duidelijk overzicht waarin men af kan lezen welk orgaan over welk gedeelte gaat, of dat orgaan al gelegenheid heeft gehad om inspraak te leveren, in hoeverre dan wel, en wanneer dat plaats gaat vinden. Ook een duidelijke was-wordt-lijst, waarin men kan lezen wat nou eigenlijk het verschil is ten opzichte van bestaand beleid, kan daarbij helpen. Zo zijn er nog een aantal dingen die ik eigenlijk een gepast middel vind in zo'n proces.
Ik denk namelijk dat ze met dit soort maatregelen eerder aan de inhoud toe komen, in plaats van dat de discussie verzand in een welles-nietes op basis van oud zeer en wantrouwen. Het maakt het proces ook transparanter. Het kan op zich weliswaar een puist werk opleveren (wellicht een nadeel want dat kost capaciteit), maar ik denk echt dat je aan het einde van de streep winst behaalt wanneer je dit proces zorgvuldig aanloopt.
@Getty_Maan: wat leuk dat je er weer bent!!
Getty_Maan schreef:Is het ook een idee fanatiek te trainen voor een Ibop en op het laatste moment aanmelden. Zodat je weet of beetje kans maakt. Slechte resultaten blijven ook staan, en ze stellen misschien wel wat hoge eisen?
De resultaten blijven inderdaad staan, maar ik denk dat een resultaat waarbij geen (of niet het gewenste) resultaat wordt behaalt niet perse een nadeel hoeft te zijn. Ik zat onlangs toevallig een IBOP te volgen in Wargea (denk ik) en daar was een paard uit de Syneada stam die geloof ik voor de 3-4e keer meedeed, inmiddels weliswaar een AA-predicaat heeft gehaald maar in een eerdere poging ook een lagere score had gehaald.
Getty_Maan schreef:Ahj jelske wat heb je toch een prachtige merries en wat fijn dat je weer aan het rijden bent.
Dankje!
Het is ook echt weer super fijn om weer in het zadel te zitten. In de periode dat ik er uit ben geweest/niet regelmatig heb gereden blijk ik wel een bepaalde mate van onzekerheid te hebben ontwikkeld en ik ben er ook niet handiger op geworden. Aanvankelijk zou ik vorige week les hebben en zou mijn instructeur mij daar bij gaan helpen, maar door allerhande omstanigheden is de les komen te vervallen... Dus ik moet nog eventjes zelf blijven werken en evalueren
Het is in veel opzichten ook een mooie stuk achter de deur. Het is wat makkelijker om gemotiveerd te blijven om op mijn eten te letten en zo staat de teller inmiddels al op -4,5kg. Er is nog een lange weg te gaan, maar het begin is er en het helpt Jels gewoon als ze minder gewicht mee hoeft te zeulen.
Getty_Maan schreef:Maan haar uier begon ineens te veranderen en ze is pas 8 maand drachtig. Dus ik helemaal in de stress, bang om het veulen weer te verliezen. Dus afgelopen dinsdag dierenarts erbij gehad en zij heeft mij kunnen gerustellen. Er zit een levend veulen in, ligt goed en de placenta ziet er goed uit. Alles op schema.
Juuuuu... Maar dan schrik je! Wat fijn dat de veearts je gerust heeft kunnen stellen. Gewoon rustig blijven doortellen voorlopig.
Ik zal voor jullie duimen!
Gefeliciteerd met de dracht van Hiske! In mijn optiek is het niets dan heel begrijpelijk dat je die combi interessant vindt. Persoonlijk ben ik ook erg gecharmeerd van de nafok van de Auwert van Sunnyhorse ook totaal niet gevoed door Redmer ofzo. Wellicht moet ik maar een fanclubbie beginnen ofzo - even info inwinnen bij de Elias-fanclub over hoe zoiets in z'n werk gaat
).
moner schreef:De omheining was overal houtje touwtje en op een plek 75cm en zonder stroom. Antje gleed uit in het natte gras en schrok en stapte zo over de omheining. Na een helse tocht van ongeveer 10 km, door het dorp en over de provinciale weg, is ze over een slagboom over de kop geslagen en even bewusteloos geweest, waardoor iemand haar kon vast pakken. De koper zei toen, die hoef ik niet meer. Trailer gehaald en Antje stormde bijna de trailer in. Dierenarts heeft haar nagekeken op overal bloed en oppervlakkige verwondingen na, wonder boven wonder geen ernstig letsel. Paar dagen metacam gegeven tegen de pijn en honing zalf op de wondjes. Ze is ondertussen weer helemaal de oude.
Nu vraag ik aan de mensen €150,- voor het vervoer, bijdrage dierenarts en een bloemetje voor de vrouw die achter haar aan is gegaan en dat vinden ze te veel, er is immers ook een paaltje van hun omheining kapot. Heel vreemd
Volgens mij mogen die mensen blij zijn dat je hun ter wille hebt willen zijn en het paard terug hebt willen nemen... (Even los van het feit dat dit waarschijnlijk wel het enige besluit in het belang van het paard zal zijn geweest). Gelukkig is ze wel weer helemaal de oude. Wat een veerkracht!
moner schreef:Ik ben naar de voorlichtingsavond in Eindhoven geweest. Ik denk dat deze weg een oplossing kan zijn en dat we als we het ras in stand willen houden stappen moeten zetten.
Alleen het niet mee inzetten van de kooi, is misschien een te makkelijke beslissing
Interessante stelling! Kun je uitleggen waarom je het besluit met betrekking tot de kooi zo ziet?
Gefeliciteerd met het veulen van Sterre.
@Dala8: Verslagen van de bijeenkomsten zullen er wel niet (openbaar) zijn. Maar het voorstel zelf is wel via de website van het KFPS en de Phryso te lezen.
Ik heb eigenlijk geen goede tip voor je m.b.t. het gewicht. Die van mij worden niet zo makkelijk dik namelijk. In theorie is het vaak vooral een kwestie van minder (rijk) eten.
Klinkt alsof jullie flinke vooruitgang boeken met het rijden. Foto's zien er ook fijn uit
-------------------------------------------------------------------
Nou, ik ben weer bij! Leuk dat er weer wat gekletst wordt.
Hier gaat het zo zijn gangetje.
Jels heeft een paar dagen preventief binnen gestaan. Mest werd wat dunner (ondanks dat we het voeren van psyllium al weer ruim een week hadden opgestart. Maar een paar daagjes binnen heeft wonderen gedaan, want de mest was weer goed. Ze was verder totaal niet symptomatisch, dus ik denk dat we er op tijd bij zijn geweest. Verder heeft die zo fijn aan de dubbele longe gewerkt gisteren. Ik kon haar met de allerkleinste hulp een overgang laten maken, aanleuning was heel fijn, ze schakelde makkelijk. Maar ook van de hoefslag naar de binnenhoefslag, schouder binnen/buiten. Het was oprecht genieten.
Pit gaat ook heel lekker. Die begint aardig te landen en haar plekje te vinden in de merrie groep. Ze is wel echt ongelofelijk onderdanig. Als er ook maar eentje kwaad naar haar kijkt, hobbelt ze al gauw de andere kant op
Ik heb gisteren wel nog een laatste wijziging aan het hoofdstel gemaakt. Tegen mijn voorkeuren in toch nog een gecombineerde neusriem er aan gehangen (die ik nog had liggen, dat dan weer wel). Die blijft momenteel eigenlijk nog het beste te zitten van alle mogelijke combinaties die ik te maken heb.
Maar ik hoop dat dit voorlopig de laatste wijziging is geweest.