Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:59

Hier gister de grijze gewassen, althans staart en benen. Op de pensionstal in het dorp. Ze knapte er goed van op.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

En Chi groeit braaf als kool. De 15e de OCD screening, spannend!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:01

Heerlijk en wat is ze weer fijn schoon!
Prachtig jonkie heb je toch <3 Spannend!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:47

@Zoey, wat goed zeg! En heel slim dat je zo doordacht te werk gaat! Komt vast helemaal goed!

@Tarzan, ach, arme Fuego .. wel fijn dat iemans hem heeft kunnen bekappen! Goed gedaan!!
En mhm, zou leuk kunnen staan bij Rambo denk ik wel! Zo’n kortere coupe.

@Balou, oh die is inderdaad mooi opgeknapt! Wat een mooie staart!!
En wat spannend inderdaad, die screening!

Ik zit wat met mijn handen in het haar .. velen onder jullie volgen mij en Jenara nu toch al een tijdje, dus ben benieuwd naar jullie mening..
Heb er zelfs een apart topic over geopend.
Nara heeft altijd een lentekriebel-periode, die duurt normaal 2-3 weken. En dan is het kwestie van haar 15min even te laten rondcrossen rn daarna is het best ok. Ze is wel drukker en kijkeriger in die periode.
Nu duurt het al ruim 2 maanden en is het ook heel wisselend. Tijdje geleden beschreef ik haar gedrag in de buitenbak.. echt zo’n vreselijke zenuwpees, met haar aandacht overal anders, heel vermoeiend.
Vorige week was ze dan weer terug haar superchille zelf, helemaal terug zoals ik haar ken. En gisteren weer helemaal zenuwpees. Ok, het was de eerste keer dat ik met haar dit jaar de track op ging, maar vorige jaren vond ze zo’n dingen leuk. Nu voelt ze gefrustreerd aan en heb ik echt de indruk dat ze weg wilt i.p.v. mee te werken.
Ik begin me af te vragen of het hormonaal is en of die wisselende hormonen in stand gehouden worden door een dekkende ruin in de kudde, waar Jenara extreem hard aan hangt. Elke keer als je haar of de ruin uit de groep haalt, is het hinnik-concert ..
ik word in ieder geval stilaan wat moedeloos van het enorm wisselende gedrag en begin er flink mijn plezier in te verliezen.
Ik weet echt even niet wat ik ermee aan moet.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:01

Lastig Jenara! Ik heb totaal geen ervaring met merries dus ook geen idee van hun hormonen.
Maar wat als je haar van te voren even goed longeert? Ook even bijzetten zodat ze al aan het werk moet en dan erop? Zo heb ik het geleerd met Rambo omdat die anders echt te lollig gaat doen onder het zadel ( :') ) Die maak ik even "moe" aan de longe, teugels even achter de beugels zodat hij al wat druk heeft en daarna pas erop. Ga dit uiteraard weer afbouwen maar nu in het begin is dat voor hem en mij de fijnste oplossing!

Als het hormonaal is zal het alleen niet werken denk ik.

Ndn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:07

@jenara
Wat vervelend zeg, ik heb ook een merrie en zij kan ook echt dat typische merrie gedrag hebben. Eerst gaf ik haar monnikspeper maar had het idee dat ze er alleen maar drukker van werd dus daar ben ik mee gestopt. Ik geef mijn merrie nu magnesium door haar brokken en zie hier wel effect van, ze is een stuk rustiger. Mijn merrie kan heel snel spanning opbouwen en doordat ik haar nu magnesium geef heb ik wel het idee dat ze veel relaxter is.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:56

Leuk hè Zoey, dat proces van beleren!

Tarzan komt Rambo niet bij de rest te staan?

Staart is mooi schoon geworden!

Julie is ze hormonaal al eens gecheckt door de DA? Het zou mij niks verbazen als het aan de hormonen ligt.

Afbeelding
Lis doet het deze week zo goed! Ik heb haar iets meer aan het werk gehad en dat lijkt haar wel goed te doen. Ik vind het echt lastig, want naar mijn mening werkt ze nu ‘te veel’ voor een 4jarige, maar ze lijkt het zelf wel dik prima te vinden. Maar de grens tussen goed en overvragen is zo dun natuurlijk :=

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:45

Maartje, op de wei heb ik geen bak en aangezien Rambo toch nog wel erg groen is en we net geïnvesteerd hebben in z’n training was het slimmer hem voorlopig ergens te stallen waar ze een bak hebben. Vind het ergens wel heel jammer maar wel veel fijner wat het rijden betreft!

Wel wennen overigens om weer ergens te staan als je gewend bent om alles zelf te doen :+

Hoeveel werk je nu met Lis? Sommige paarden willen in hun koppie ook gewoon graag werken. Merk dat heel erg aan Rambo, die is in z’n koppie niet moe te krijgen maar lichamelijk is hij vaak al ‘op’

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:51

Jenara schreef:
@Zoey, wat goed zeg! En heel slim dat je zo doordacht te werk gaat! Komt vast helemaal goed!

@Tarzan, ach, arme Fuego .. wel fijn dat iemans hem heeft kunnen bekappen! Goed gedaan!!
En mhm, zou leuk kunnen staan bij Rambo denk ik wel! Zo’n kortere coupe.

@Balou, oh die is inderdaad mooi opgeknapt! Wat een mooie staart!!
En wat spannend inderdaad, die screening!

Ik zit wat met mijn handen in het haar .. velen onder jullie volgen mij en Jenara nu toch al een tijdje, dus ben benieuwd naar jullie mening..
Heb er zelfs een apart topic over geopend.
Nara heeft altijd een lentekriebel-periode, die duurt normaal 2-3 weken. En dan is het kwestie van haar 15min even te laten rondcrossen rn daarna is het best ok. Ze is wel drukker en kijkeriger in die periode.
Nu duurt het al ruim 2 maanden en is het ook heel wisselend. Tijdje geleden beschreef ik haar gedrag in de buitenbak.. echt zo’n vreselijke zenuwpees, met haar aandacht overal anders, heel vermoeiend.
Vorige week was ze dan weer terug haar superchille zelf, helemaal terug zoals ik haar ken. En gisteren weer helemaal zenuwpees. Ok, het was de eerste keer dat ik met haar dit jaar de track op ging, maar vorige jaren vond ze zo’n dingen leuk. Nu voelt ze gefrustreerd aan en heb ik echt de indruk dat ze weg wilt i.p.v. mee te werken.
Ik begin me af te vragen of het hormonaal is en of die wisselende hormonen in stand gehouden worden door een dekkende ruin in de kudde, waar Jenara extreem hard aan hangt. Elke keer als je haar of de ruin uit de groep haalt, is het hinnik-concert ..
ik word in ieder geval stilaan wat moedeloos van het enorm wisselende gedrag en begin er flink mijn plezier in te verliezen.
Ik weet echt even niet wat ik ermee aan moet.

Ik herken het wel dat sommige merries in het voorjaar hormonaal nogal door de war kunnen raken. Zeker als er een hengst/ dekkende ruin of veel nieuwe paarden zijn.

Maar wat ik ook lijk te lezen in je bericht is een vorm van verlatingsangst.

Wat ik zou doen is even de eierstokken na laten kijken er geen tumor oid is (ik vermoed van niet, maar uitsluiten is belangrijk).
En eens kijken hoe ze op hormonale ondersteuning reageert, Oestress.
Mocht het echt heel vervelend worden dan kan is regumate ook nog een optie.

En verder, ze staat hier nog niet zo lang toch? Zijn er meerdere kuddes?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:56

Ah, dan is een bak wel fijn ja! Kan me voorstellen dat het wennen is hahaha!

Ik pak Lis nu om de dag, maar daar heeft ze blijkbaar dus nog niet genoeg aan. We werken meestal tussen de 10 tot 25 minuten (behalve als we les hebben) aan de hand/longe en 1x per week probeer ik er op te gaan

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 07:26

Bak is wel zo fijn ja, vooral omdat Rambo toch gewoon echt nog vrij groen is met z'n 7 jaar. Degene die hem getraint heeft zei ook, hij lijkt meer een 3 jarige die alles nog moet leren :') (Hij was wel al onder het zadel). Als het goed is kan ik vanmiddag ook weer even rijden :D

Om de dag is toch prima, lijkt mij ook voor een jonkie prima, heeft ze elke keer weer tijd om te verwerken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:05

Ja Ik vind om de dag echt wel prima, maar ze wordt zelf veel minder druk als ze vaker werkt. Vandaar mijn twijfel. Ze staat ook iedere dag vooraan in de paddock met een gezicht van: en ik dan -O-

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:53

Lastig Maartje, ze zijn zo werkwillig he. Is ze minder druk in het weideseizoen wellicht? Dan kun je haar wat meer vakantie geven de zomer en dan in de herfst / winter wat meer doen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:51

Ze gaan hier niet de weide op, dus ik merk daar niet echt verschil in. En het is ook niet druk als te veel energie maar druk als in te graag willen. Het is niet dat ze onhandelbaar staat te stuiteren ofzo, maar ik merk dat haar concentratie veel beter is als we wat vaker wat doen

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:34

Om de dag voor een 4jarige vind ik wel netjes idd! Maar als ze aangeeft vaker fijner te vinden, misschien 10 min hersenwerkjes? Stilstaan, volgen, schriktraining oid
Ik pak Xio (over 2 weken 3 jaar) 2x in de week max 15 min en vaak gewoon alleen hersenwerkjes. Zodra ze zadelmak is (is ze eigenlijk al, kan er op zitten als ze ligt :+) veranderd dat het komende jaar ook niet

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 17:23

Ja ik ben nu aan het puzzelen inderdaad met tussendoor wat andere activiteit aan te bieden

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:37

Ik lees nog steeds met jullie mee hoor, stiekem van onder mijn steen :7

@ Jenara: bij Neva heeft Pavo Nerv Control heel goed geholpen met dit gedrag. Niet mega goedkoop, maar wat mij betreft wel de moeite waard om het anders eens te proberen.

@ Maartje, ik vind om de dag niet veel hoor, zeker als er ook trainingen van maar 10 minuten tussen zitten. Het is niet dat je elke keer een uur intensief bezig bent. :) Als je merkt dat ze het hier goed op doet en met minder niet zo lekker gaat, zou ik haar niet minder aan het werk zetten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:07

Ik ben gewoon aan het testen nu. Ze gaat nu wat vaker mee, dan maar wat kortere hersendingetjes. Ze is ook zo beledigd als mijn andere dames wel mogen en zij niet :=

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:51

Weet iemand hier al waar de APTO-keuring plaatsvindt komend weekend? Ik kan het nergens vinden :n

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:44

Hoe is het met Cordobes, Rodevlinder? Zijn jullie bij de kliniek geweest?

De hoefsmid is vandaag weer eens langsgeweest. Izarra staat weer netjes op der voeten. :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:00

Dorien66 schreef:
Weet iemand hier al waar de APTO-keuring plaatsvindt komend weekend? Ik kan het nergens vinden :n

Zaterdag bij Caballo de Colores op stal, en Zondag bij de Woeste Hoeve.

Ik kom onder mijn meeleessteen vandaan. Wij zijn afgelopen winter verhuisd naar een fantastische plek, maar moesten nog heel veel verbouwen. Dus ik heb wel meegelezen maar niet gereageerd. Beetje te druk allemaal. Ik ga weer proberen wat meer actief te zijn.
We hebben nu 8 stallen thuis. Met 4 Pre’s, een kwpn en de NRPS van mijn dochter. We verwachten binnen nu en 6 weken 2 KWPN veulens uit de PRE merries. Daar ben ik echt heel benieuwd naar. Voor dit jaar worden ze met onze eigen PRE hengst gedekt. De KWPN is al dragend voor volgend jaar van Fynch Hatton. En de pony is gisteren geïnsemineerd dus we hopen op 4 veulens volgend jaar. Onze hengst mag dit jaar ook merries van buiten af dekken dus we zijn heel benieuwd wat hij gaat geven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze staan hier echt super fijn en waren al meteen heel relaxed dus geen gestress qua verhuizen gelukkig.
Laatst bijgewerkt door _Zsazsa_ op 09-05-23 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:02

Mooi plekje Zsazsa! Lekker he, alles aan huis

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:06

Ziet er goed uit Zsazsa, leuk ook al die veulens die verwacht worden. Ik ben benieuwd <3

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:38

Dank voor je reactie _Zsazsa_
Allebei voor mij te ver weg om ‘even’ te gaan kijken. Ik slaap er nog even een nachtje over.

Je hebt het trouwens mooi voor elkaar zo, mijn complimenten.

Taruga heeft een halfzus KWPN x PRE. Ik ben ook naar die ‘keuring’ geweest in Ermelo. Leuk en goed initiatief van KWPN. Nu ook nog omgekeerd gaan doen (PRE x KWPN).

Welke hengst heb jij? Ik ben erg benieuwd, want ik overweeg Taruga volgend jaar te laten dekken.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:10

Ik heb een zwartbruine hengst van 1.63. Heel veel behang, goed lopen en een gouden karakter. Maar we gaan hem niet via K.I aanbieden. Zou dat wel leuk vinden maar we hebben nog een groot bedrijf dus ik kan dat niet zo makkelijk er naast doen. De merries komen dadelijk gewoon een paar daagjes bij ons logeren of alleen langs om te dekken.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:30

Spannend Zsazsa! En wat heerlijk, de paarden aan huis. <3