Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cyrina schreef:Het is geen albino. Echte Albino paarden zijn niet levensvatbaar.
Karina schreef:nombrado schreef:Persoonlijk ben ik zelf niet zon voorstander van supplementen , die zomaar gegeven worden naast de dagelijkse voeding.
Ik geef al jaren master brok, gewoon basis en goed kuil hooi
tussen de middag krijgen ze een halve schep granenmix
verder niks tussendoor.
soms met training bij gemelo een weekje magnesium . maar de rest helemaal niks extra.
In de meeste brok, zit al alles in wat ze nodig hebben. vooral de barokke rassen zijn sobere dieren, dus oppassen met voeren.
Met het laatste ben ik het helemaal eens, en daarom voer ik dus juist geen brok. Het ligt er dus aan wat je onder "de dagelijkse voeding" verstaat. Hier krijgen ze hooi, grasbrok (wiesencobs), evt wat lucerne en een vitaminebrokje. Evt. aangevuld met wat magnesium en/of olie. Ervaring leert dat veel iberische paarden een hogere magnesiumbehoefte hebben als wat ze uit "normaal voer" kunnen halen- zelfs als je de richtlijn van leverancier qua te voeren kilo's brok per dag aanhoudt die vaak belachelijk hoog zijn... zoveel brok wil niemand aan een paard geven toch? ...maar pas op die hoeveelheid kilo brok zit een doorsnee paard aan zijn dagelijks aanbevolen hoeveelheid vit/min...
En dan heb je er wel een hoop graan en sojaschroot en weet ik veel wat ingestopt waar ze eigenlijk niet op ingericht zijn, een paard kan nu eenmaal veel beter overweg met cellulose als met zetmeel/suikers.