[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jelske

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:41

Ik heb haar idd ingeschreven voor de fokdag van Limburg. Ik ben daar sinds een tijdje lid het is een gezellig clubje.

Alleen moet ik (of een voorbrenger). En gisteren begon het mij ineens te dagen of die merrie dat wel kent/meewerkend zal zijn en of het niet verstandig is dat voor die tijd een paar keertjes te oefenen. :=

Wat een leuke vooruitzichten allemaal Jinthe! Welk niveau wil je gaan debuteren? En waar zou jij jouw paard heen brengen voor het sportpredicaat mennen? Klinkt wel als een prima verdeling i.r.t. de 4-jarige :D

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:43

Nav jou berichtje zie ik dat de fokdag verplaatst is van Panningen naar Kronenberg.. dat is jammer, ik werkte vaak mee in de manege op de fokdag, want als ik dan toch verplicht een aantal bardiensten moet draaien, dan liever bij leuke evenementen :P Maar ik zal de datum eens in de agenda zetten, wellicht dat ik toch even een kijkje kom nemen. Is heel dicht bij ons in de buurt.

Maar dan ken je Klauwers ook denk ik, daar rij ik wekelijks de friesen les mee (al heb ik besloten van april tm einde zomer even te stoppen, werd me allemaal iets teveel) en zijn we aan het oefenen met de showgroep/zestal. En degene waarmee we van huis wilden ruilen, (maar helaas niet doorgaat :( ), is ook fokker en altijd op de fokdagen.

Sanet, hoe is je driejarige? Loopt ie alweer goed?

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:03

Jelske, een keer oefenen is misschien wel een goed idee. Voor het stappen kun je nu zelf al oefenen natuurlijk. Tijdens het stappen moet het veulen aangelijnd lopen. Jullie oefenen dat al aardig volgens mij :D
Zit daar geen voorbrenger in de buurt? Misschien Jolmer Langen? Die kennen ze bij Van Kempen ook wel.
Ik heb het sportpredicaat al binnen maar wil hem eigenlijk minimaal Z2 klaar of liever nog ZZL voordat ik weer de ring in ga. Het is wel even fijn om verder te trainen zonder dat er iets gepland is. We zien wel waar we landen uiteindelijk.
Ik heb twee opties in mijn hoofd voor het sportpredicaat mennen maar ik moet met 1 partij nog in gesprek dus ga er nog niets over zeggen.

Lys, ik ken familie Klauwers wel in ieder geval. Fijne mensen en leuk dat je daar lest!
Op de locatie bij Peelbergen is de fokdag al vaker doorgegaan en is ook een prima locatie. :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:23

@Boemel: Hoe gaat het nu met Mir?

@Lys: mooie plannen. Sportpredicaat mennen zie ik ook vluchtig voorbij komen, wil je op die manier naar Elite? Of gewoon omdat het leuk is?

Zijn er inmiddels al meer veulentjes geboren? Ik ben gek op veulentje foto’s!! En of nog merries die op knappen staan? Ik kijk regelmatig foto’s en filmpjes terug van toen mijn gupjes nog maar net uit het ei waren, dat is wel een hele leuke periode hoor, jeetje…

Lys_PPA schreef:
Sanet, hoe is je driejarige? Loopt ie alweer goed?

Thyra liep gelukkig weer zuiver, dus dat is fijn! *\o/*

_Jelske schreef:
Die Thyra, hopelijk loopt ze vanavond wel weer goed.
Wat grappig om te lezen dat Lyr zo "ijverig" is! Hehehe! Zo te horen kan die weer mooi aan het werk. := Wat zijn jouw plannen eigenlijk met Lyr? Is het plan bijvoorbeeld om weer op wedstrijd te gaan?

Ik kan soms best een beetje jaloers zijn op hoe jij alles zo lekker bij elkaar hebt staan en alles lekker op kan groeien. Ik vind dat echt rijkdom!

Het is wel mijn bedoeling om met Lyr richting de lange jas toe te werken en op die manier Elite binnen te gaan halen. Die jas hangt inmiddels al jaaaaaren in de kast en dat is natuurlijk een doorn in het oog.

Het is wel hard werken hoor, met de paarden thuis, veel poepscheppen, veel regelen ook. En jij bent ook de enige die verantwoordelijk is, het moet bedenken en ook die moet betalen :) En dat moet ook als je ziek bent of je een slechte dag hebt of gewoon ff helemaal geen zin. Het was ook niet perse de bedoeling om 5 paarden te hebben, maar goed, zo is het nu eenmaal gelopen.
Maar het rijden schiet er wel eens (vaker) bij in, ik had me dat wel anders voorgesteld. Al kan ik er ook heel erg van genieten dat ze lekker buiten staan in het gras, allemaal de koppies naar beneden.

Hebben jullie gister allemaal gezongen voor Syb? Die werd 28!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:41

Ik vind 5 paarden knap hoor. Ik zie het werk en de kosten wel.

Hartelijk gefeliciteerd met Syb. Wat een geweldige leeftijd.

Over Mir … ik heb gisteren de harde knoop doorgehakt dat Mir niet meer terugkomt naar huis. Ze wordt langer doorgetraind en zij gaan er een ander baasje voor zoeken.

Hoewel ze echt in mijn hart zit en ik het heel erg vind voor haar dat ze het zo moeilijk heeft met zichzelf, voelde ik vooral opluchting dat we haar niet meer thuis hadden.

En mijn vriend en ik merkten dat we beide er tegenop zagen straks het traject opnieuw aan te moeten gaan met hulp van de trainer en haar weer terug zouden moeten nemen.

Ik heb van de week de trainer gebeld en ze gaf zelf ook al aan dat ze het niet zo’n goede optie zou vinden als Mir terug zou komen. We hebben echt wel een trauma opgelopen van alles wat hier gebeurd is en zij is zo gevoelig dat ze haarfijn aanvoelt als wij haar niet vertrouwen en dat de negatieve vicieuze cirkel er gemakkelijk weer kan komen.
Dus dat ….
Ik ben er best van slag van, maar het is beter zo en ik ga het nu ook loslaten.

Diekke doet het gelukkig super en ik rij haar regelmatig en mijn vriend af en toe.
Er spelen wat redenen waardoor ik liever niet teveel budget vrij maak voor een ander paard.

Diekke heeft wel een maatje nodig, dus besloten uit te gaan kijken naar een grote stevige pony die mooi mee kan naar het bos.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:53

Sanet schreef:
@Lys: mooie plannen. Sportpredicaat mennen zie ik ook vluchtig voorbij komen, wil je op die manier naar Elite? Of gewoon omdat het leuk is?

Deze vraag is voor Jinthe, ik ga nooit Z2/ZZL niveau rijden (helaas) of predikaten behalen :+ haha

Fijn dat Lyr weer goed gaat en nog gefeliciteerd met Syb, wat een mooie leeftijd!

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:55

Oef laatste tijd alleen af en toe meegelezen en geen moment gepakt om bij de schrijven. Sorry.

Gefeliciteerd met het veulentje _Jelske Je mag best wat foto's spammen hoor *\o/* Daar kan je nooit genoeg van krijgen.

Dennenboom gefeliciteerd met jullie zoontje! Lekker genieten van elkaar <3

Wat een moeilijke beslissing Boemel, maar zo te lezen hebben jullie er goed over na gedacht en jullie gevoel gevolgd.

Afbeelding
En die momentjes had ik gisteravond gewoon een paar keer! Wauw wat heb ik genoten van het rijden op Hylke gister.
Waar we de afgelopen weken eigenlijk steeds wat strijd en veel onrust hadden. Paar keer weer vast aan de longeerlijn omdat hij het steeds vandoor schoot. En dan ineens ging het knopje om en kon ik hem heel fijn rijden. Dus altijd wel goed kunnen afsluiten.

Had hem eerst even rondje los gegooid. Dikke bokkensprong, plat door de bocht en daarna flinke snuif. Toen stukje grondwerk en erop. Direct ontspannen en actief rijden. Nieuwe oefeningen mee genomen. Eerste pasjes wijken gedaan. (afgelopen tijd aan de hand geoefend) En zelfs voor de 2e keer galop mee gepakt en dat deed de topper ook gewoon even.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 05:41

Sanet fijn dat lyr weer goed is altijd naar als ze een schuiver maken.

Jinthe mooie doelen!

Lys jullie doen het toch ook super leuk en goed

Boemel pittige keuze maar wel overwogen als ik het zo lees. Fijn dat dieke goed gaat.

Dala het zijn inderdaad dat soort momenten waar je je blij van wordt.

Jelske die fokdag komt echt goed gewoon beetje oefenen. Het gaat om de kwaliteit van dat kleine popje.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:17

Ik ben netjes bij met lezen, maar heb zelf niet zoveel te vertellen. Zit inmiddels al weken niet meer op de paarden, loopt ff anders dan gedacht. Laten we het daar maar op houden.

Knap veulentje Jelske. En Pit is nu thuis of was het volgende week woensdag? En die fokfag, vtv paar x ff oefenen?

Sanet, haha hier precies hetzelfde. 5 boxen vol.. het liep zo. Maar ik denk dat ik eerder weer x zou gaan krimpen dan voor altijd 5 boxen vol houden :+ Alles wat jij zegt indd. En vooral plek regelen tijdens vakanties, is wel lastiger met 5 dan bv 2 of 3 :')
Gefeliciteerd met Syb, mooie leeftijd!

Boemel, wat verdrietig maar een moedige keuze. Hopelijk komt er tzt weer wat op je pad en komt er voor Mir een leuk huisje :)

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:00

Wat fijn Sanet, dat Thyra weer goed loopt. En inderdaad, het is veel werk om paarden aan huis te hebben. Vraag mij ook af of het wel goedkoper is aan het einde van de rit. Ik bedoel dan dat je ook natuurlijk je weide en machine onderhoud moet tellen, mestafvoer en al dat soort dingen.
Wij hebben er teveel naar mijn zin en ik zou wel terugwillen naar max 6. We hebben er nu 11 en als mijn mannetje van huis is heb ik er in mijn eentje gewoon teveel werk aan naast mijn gewone baan.
Maar tja, dan begint het. wie zou je weg doen? Het oudje is hier al 23 jaar dus dat gaan we niet doen. Dan twee goed fokkende merries welke ook langzaam ouder worden dus doen we ook niet weg. Dan nog de twee jarige merrie die waarschijnlijk de opvolger gaat worden van een van de oudere fokmerries. Mijn ruin waar ik mee rijd blijft uiteraard ook. De vier jarige hengst zou weg mogen want ik vermoed niet dat ik tijd ga hebben om die fanatiek in de sport te rijden. De jaarling hengsten willen we aanhouden tot de eerste bezichtiging maar zouden eventueel ook nu al weg kunnen (ligt eraan naar wie ;-)) en dan blijft er ook nog een zes jarige fokmerrie over die nu dragend is. Die zou ook weg mogen maar aangezien we het veulen eerst willen afwachten is dat ook nog niet voor direct. Moeilijk moeilijk :+
En over het Elite predicaat, nee, dat heb ik niet perse in gedachte. Ik zie hem gewoon graag aangespannen lopen en het maakt het voor mijzelf ook wat makkelijker om hem daarna over te nemen.
Ik ben er alleen nog niet helemaal over uit. We zien wel.

Boemel, ik begrijp je keus en ik begrijp ook dat je er toch wat van slag door bent. Jullie hebben zoveel gedaan voor Mir en dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Hopelijk geeft het je uiteindelijk wel een goed gevoel en geeft het rust.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:27

Oh, en Jelske, succes vanavond met je examen van de beoordelingscursus! :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:05

@Boemel, klinkt als een verstandig besluit. Als je er nu alweer stress van krijgt dat ze mogelijk thuis zou komen. Dat is gewoon niet de bedoeling.
Ik had eerder ook echt stress van het opfokmaatje van Thyra, dat werkte gewoon niet. Ik dacht, we komen er samen wel uit, als ze hier wat langer staat, maar was gewoon elke dag wel gedoe. Daar is gewoon echt niets aan. En dat is eventjes wel oké, maar niet de hele tijd.

@Lys, oh sorry, blijkbaar scheel zitten lezen :)

@Dala, lekker bezig! Fijn dat er wat puzzelstukjes op hun plek vallen!

@Laura, wanneer heb je weer wedstrijd met je knappie?

@Meya, breng jij ze weg als je op vakantie gaat? Ik durf dat met Syb gewoon echt niet. Die is niet zo makkelijk en moet dagelijks medicatie, dat is gewoon wel veel gedoe. Ik ben dus na onze huwelijksreis niet meer op vakantie geweest en dit jaar zijn we 15 jaar getrouwd. Maar misschien later ooit, als die er over 10+ jaar niet meer is.. :)

@Jinthe, goedkoper denk ik niet. Maar denk wel dat ik ze betere zorg kan bieden aan huis. Zeker met Syb. Al ging ik eerder ook echt elke dag erheen, ook toen ze op bijna 45 minuten met de auto stond. Jij hetzelfde probleem dus eigenlijk qua hoeveelheid paarden. Ik zie het ff aan. Zolang het met de jongens goed blijft gaan, mogen ze hun ballen houden en samen opgroeien. Ze zijn deze maand beide jarig en worden dan 1. Maar als het niet meer gaat, dan de ballen eraf. En anders zelfs maar 1 weg. Maar goed, de bedoeling is om ze wel tot 2,5-3 samen te houden. Syb natuurlijk 28 nu. Ik verwacht niet dat ze 38 wordt, maar die kans is ook weer niet 0.
En lekker bezig met je ruin. Dat is ook wel gewoon heel fijn.

@Jelske, examen gehaald?

Hier komt komende week de zadelmaker, ook om te kijken of mijn huidige zadel mogelijk op Thyra past of dat ik moet sparen voor wat anders. Dus die moet ook al een paar keer zadel op hebben deze week. Daar gaan we mee bezig, dat ze dat ook kent. Ze is ook eindelijk aan het verharen. Dat werd tijd, want daar zit nog een dikke bolliewollie vacht op.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:36

Gefeliciteerd denneboom!! Hopelijk gaat alles goed met jullie.

Wat een prachtig veulen is het geworden jelske en wat een dapper ding.
Wou je niet naar een keuring in Friesland, aangezien mij dat gemakkelijker lijkt samen met de merrie, omdat ze toch in Friesland staan. Van Manen kan je vast wel helpen aan een voorbrenger, misschien gaan ze zelf ook wel?

Ik ben benieuwd naar pit, hoe zij er nu uitziet!

Wij oefenen altijd wel even voor de keuring, ervaring is wel dat ze op de keuring vaak beter bij de moeder blijven lopen dan thuis. Veulen van vorig jaar was een uitzondering, die wou alleen maar hard galopperen :Y)

Boemel in elk geval fijn dat de trainster ook de vervelende Mir ziet, zodat ze het gericht kan aanpakken. Begrijp je heel goed dat er een last van je schouders valt nu ze weg is.

Hopelijk vinden jullie gauw een leuk maatje voor Diekke en voor jullie.

Sanet je hebt wel een mooie kudde zo te horen. Fijn dat je 3-jarige het goed doet.
En die lange jas moet toch eens in gebruik, een mooi doel! En wauw 28 jaar alweer, gefeliciteerd!

En ik hoop voor je dat je geen extra zadel hoeft, die dingen zijn ook duur als je wat wensen hebt..

Klinkt als een goed plan Jinthe, het is ook leuk om met je 4-jarige aan de slag te gaan! En mei schiet al op, hopelijk straks een mooi gezond veulen. En jeetje 11 paarden, dat zou ik niet aankunnen (financieel ook niet :+), maar als je het zo opnoemt klinkt er ook noet echt 1 geschikt voor de verkoop.

Voor het mennen vindt ik Udo echt een fijne man, heb nu paar keer les van hem gehad en hij is echt heel vriendelijk en duidelijk.

Wat fijn dala, voor zulke momenten doe je het!

Ik geloof dat ik weer een beetje bij ben..

Hier gaat het ook gewoon weer door. Vorige week nog een keer op de 3-jarige gereden en ging echt al veel vertrouwder, ze heeft nu een paar keer voor de kar gelopen, maar echt wauw wat een dier. Voor de kar duidelijk meer balans en wat een gangen heeft dat dier. Ze lijkt echt sprekend op haar vader Auwert, denk dat het een hele goed wordt.

Hiske verhuizen we vandaag weer naar huis, nouja huis. Ze komt bij de buren met bak te staan :D. Enige nadeel is dat de eigenaar dwars is en haar weer laat insemineren met Auwert.
Laat me er niet te veel over uit, maar kort gezegd, het is geen verstandig plan, wegens omstandigheden. Zal alleen wel wel goed komen.

Dat brengt ons nu dan ook dat de Arent enter merrie eigenlijk echt wel verkocht moet worden, dus mochten jullie een leuke Friese enter met vol papier zoeken. Stuur mij maar een berichtje

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:24

@sanet ik heb 12 april 1 proef gepland en paas weekend ook 1. Verder thuis lekker aan het trainen en ik zie en voel de vooruitgang

Dinsdag een hele gave foto shoot op de planning. Dus maandag middag wordt het wassen.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 13:51

Sanet ja, met vakantie gaan de paarden altijd elders logeren. Dan kan ik het pas echt loslaten en genieten :') Dat is al lang niet op vakantie geweest, maar snap het wel als het lastig is qua medicatie etc.

Laura alvast succes met de proefjes :)

Getty leuk dat de 3 jarige het zo goed doet! Ik ben het even kwijt, is die net als de enter van jou? Of ook van dezelfde eigenaar als van Hiske?
Wel fijn dat Hiske dichtbij komt te staan. Vervelend dat je het niet eens bent met het insemineren (als ik het goed begrijp)

Jinthe.. 11?! Wow, veel haha. Maar dat wordt 'm hier sws niet ivm de regels hobbymatig etc.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:36

Inderdaad meer veulenspam Jelske!
En super leuk en spannend die veulenfokdag.
Moet je dan zelf met de draagmerrie op stap of doet de eigenaar dat?

Wow 11 paarden. Ik vind het knap hoor.

Getty, fijn van de 3 jarige en de stalverhuizing

Spannend van het zadel Sanet. Inderdaad verstandig ha ha om alvast eraan te wennen.

Van Mir is inderdaad een erg moeilijk besluit geweest. Maar. Ik voel me wel bevrijd van zorgen.
Ze doet het op zich goed hoor, is ook weer onder het zadel en omdat het toch allemaal wat langer duurt, staat ze nu in de kudde. Ze heeft direct een poging ondernomen om de dienst uit te maken, maar als snel begrepen dat ze niks te vertellen heeft :D

Ze verwachten ook echt dat t helemaal goed gaat komen, maar wel bij iemand die er zeker en onbevangen in staat en niet bij mensen die toch wel een Mir-trauma opgelopen hebben :=

Het heeft me echt niet meegezeten met de paarden.
Mijn ruin met 14 jaar in laten slapen ivm kapotte knie (door ongeluk)
Tess in laten slapen na 6 jaar van zorgen en revalideren.
En dan alle zorgen en stress van Mir, pffff
Mijn wedstrijdplannen staan al 8 jaar in de koelkast en ik weet niet of ik er nog aan begin.

Zelfs overwogen het bij Diekke te laten en haar in pension te zetten. Maar toch besloten er nu wat bij te zoeken.
Mijn vriend vindt ook dat we moeten verhuizen als we thuis geen paarden hebben :=

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 16:30

Iedereen bedankt voor de felicitaties! Nog terugkomend op ons Martinus veulen. Haar karakter is echt ontzettend lief. Knuffelig ook met onze 3 jarige dochter. In de omgang wel een dame met pit en veel voorwaartse drang (daar hebben we de handen nog wel eens vol aan). Mijn merrie heeft dit ook wel wat dus weet niet of ik dit op Martinus kan 'verhalen'. Haar stap is ruim en actief (heeft moeder ook). De draf laat ze nog niet heel overtuigend zien maar van wat we gezien hebben niet gek. Ze heeft een mooi gesprongen en gedragen galop. Die van haar moeder is niet zo goed dus dit is echt bij Martinus vandaan gekomen. En bij kritisch kijken zou ze over de hele bouw langgelijnder mogen maar ze is verder hoogbenig en luxe/fijn gebouwd. ik vind het verder niet storend. Mijn merrie is een royale langgelijnde merrie. Dus dat korte komt wel wat bij Martinus vandaan. Wij zijn verder heel tevreden en houden haar waarschijnlijk ook aan. Daarnaast overweeg ik om Martinus nog een keer te gaan gebruiken.

En wauw, 11 paarden. Wat een werk en droom tegelijk! :D

Snap je keuze Boemel maar jammer dat het niet zo mee zit de laatste jaren

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:41

Lys_PPA schreef:
Nav jou berichtje zie ik dat de fokdag verplaatst is van Panningen naar Kronenberg.. dat is jammer, ik werkte vaak mee in de manege op de fokdag, want als ik dan toch verplicht een aantal bardiensten moet draaien, dan liever bij leuke evenementen :P Maar ik zal de datum eens in de agenda zetten, wellicht dat ik toch even een kijkje kom nemen. Is heel dicht bij ons in de buurt.

Maar dan ken je Klauwers ook denk ik, daar rij ik wekelijks de friesen les mee (al heb ik besloten van april tm einde zomer even te stoppen, werd me allemaal iets teveel) en zijn we aan het oefenen met de showgroep/zestal. En degene waarmee we van huis wilden ruilen, (maar helaas niet doorgaat :( ), is ook fokker en altijd op de fokdagen.

Kan ik mij iets bij voorstellen, dat had je dan goed bekeken!

De naam zegt mij inderdaad wel iets, maar ik kan zo even gezichten voor de geest halen. Wellicht heb ik al kort kennisgemaakt hoor, maar ik moet iemand altijd even een paar keer zien voor het beklijft - ik ben heel slecht in gezichten.

Maar jullie hadden dus een huizenruil voor ogen? Dat lijkt mij heel spannend := Hoe zijn jullie daar toen zo bij gekomen?

Jinthe2 schreef:
Jelske, een keer oefenen is misschien wel een goed idee. Voor het stappen kun je nu zelf al oefenen natuurlijk. Tijdens het stappen moet het veulen aangelijnd lopen. Jullie oefenen dat al aardig volgens mij :D
Zit daar geen voorbrenger in de buurt? Misschien Jolmer Langen? Die kennen ze bij Van Kempen ook wel.

Ja, meelopen aan een halstertje wil meestal wel lukken. Maar ik kan die merrie nog niet zo goed inschatten. Ik zal ook wel eens vragen of die merrie dat wellicht al een beetje kent. De fokvereniging had ook wel aangegeven dat ze voornemens waren om voorbrengers te verzorgen, maar ik begreep ook dat dat nog niet in kannen en kruiken was.

Jinthe2 schreef:
Ik heb het sportpredicaat al binnen maar wil hem eigenlijk minimaal Z2 klaar of liever nog ZZL voordat ik weer de ring in ga. Het is wel even fijn om verder te trainen zonder dat er iets gepland is. We zien wel waar we landen uiteindelijk.
Ik heb twee opties in mijn hoofd voor het sportpredicaat mennen maar ik moet met 1 partij nog in gesprek dus ga er nog niets over zeggen.

Ik ben reuze benieuwd!

Jinthe2 schreef:
Oh, en Jelske, succes vanavond met je examen van de beoordelingscursus! :j

Dankje!

Sanet schreef:
_Jelske schreef:
Die Thyra, hopelijk loopt ze vanavond wel weer goed.
Wat grappig om te lezen dat Lyr zo "ijverig" is! Hehehe! Zo te horen kan die weer mooi aan het werk. := Wat zijn jouw plannen eigenlijk met Lyr? Is het plan bijvoorbeeld om weer op wedstrijd te gaan?

Ik kan soms best een beetje jaloers zijn op hoe jij alles zo lekker bij elkaar hebt staan en alles lekker op kan groeien. Ik vind dat echt rijkdom!

Het is wel mijn bedoeling om met Lyr richting de lange jas toe te werken en op die manier Elite binnen te gaan halen. Die jas hangt inmiddels al jaaaaaren in de kast en dat is natuurlijk een doorn in het oog.

Ik heb veel bewondering voor deze ambitie en bovendien ontzag voor de capaciteiten om het nog waar te maken ook. :o Ik kijk dus in ieder geval uit naar jullie vorderingen!

Sanet schreef:
Al kan ik er ook heel erg van genieten dat ze lekker buiten staan in het gras, allemaal de koppies naar beneden.

Precies dit. En ik durf het werk voor eigen beheer niet te onderschatten hoor. Maar als je dan jouw eigen paarden in de weide ziet staan zoals jij het nu beschrijft, dan heb je het level wat mij betreft wel uitgespeeld.

Sanet schreef:
Hebben jullie gister allemaal gezongen voor Syb? Die werd 28!

Uiteraard :D Nogmaals proficiat!

boemel schreef:
Over Mir … ik heb gisteren de harde knoop doorgehakt dat Mir niet meer terugkomt naar huis. Ze wordt langer doorgetraind en zij gaan er een ander baasje voor zoeken.

Hoewel ze echt in mijn hart zit en ik het heel erg vind voor haar dat ze het zo moeilijk heeft met zichzelf, voelde ik vooral opluchting dat we haar niet meer thuis hadden.

En mijn vriend en ik merkten dat we beide er tegenop zagen straks het traject opnieuw aan te moeten gaan met hulp van de trainer en haar weer terug zouden moeten nemen.

Ik heb van de week de trainer gebeld en ze gaf zelf ook al aan dat ze het niet zo’n goede optie zou vinden als Mir terug zou komen. We hebben echt wel een trauma opgelopen van alles wat hier gebeurd is en zij is zo gevoelig dat ze haarfijn aanvoelt als wij haar niet vertrouwen en dat de negatieve vicieuze cirkel er gemakkelijk weer kan komen.
Dus dat ….
Ik ben er best van slag van, maar het is beter zo en ik ga het nu ook loslaten.

Diekke doet het gelukkig super en ik rij haar regelmatig en mijn vriend af en toe.
Er spelen wat redenen waardoor ik liever niet teveel budget vrij maak voor een ander paard.

Diekke heeft wel een maatje nodig, dus besloten uit te gaan kijken naar een grote stevige pony die mooi mee kan naar het bos.

Pittig besluit, maar ik denk wel dat het eerlijk is. Ik denk dat als jullie het vertrouwen hadden gehad dat jullie dat eenmaal thuis weer hadden kunnen passeren, dat het ook niet perse een slecht besluit was geweest. Maar jullie zijn heel eerlijk naar jezelf en elkaar geweest en dat kan ik alleen maar waarderen.

Over de fokdag: dan moeten we zelf op pad. Wat op zich geen probleem is, maar ik wil dat logistiek altijd wel even goed uitgedacht hebben zeg maar. :=

@Dala: Fijne berichten zeg!

Laura1982 schreef:
Jelske die fokdag komt echt goed gewoon beetje oefenen. Het gaat om de kwaliteit van dat kleine popje.

Dat is zeker waar. Maar als die merrie uit haar stekker gaat zodra er een aanjager bij komt kijken, of zodra er gedraafd wordt, dan zou ik mij daar wel heel bezwaard bij voelen := Ik denk dan; niet mijn merrie, wel mijn verantwoordelijkheid. Ik ben ook niet van plan er een heel trainingsschema van te maken hoor, maar wel even testen of het goed kan/gaat.

@Meya: Klinkt pittig. Heel veel sterkte.

Getty_Maan schreef:
Wat een prachtig veulen is het geworden jelske en wat een dapper ding.
Wou je niet naar een keuring in Friesland, aangezien mij dat gemakkelijker lijkt samen met de merrie, omdat ze toch in Friesland staan. Van Manen kan je vast wel helpen aan een voorbrenger, misschien gaan ze zelf ook wel?

Ik ben benieuwd naar pit, hoe zij er nu uitziet!

Wij oefenen altijd wel even voor de keuring, ervaring is wel dat ze op de keuring vaak beter bij de moeder blijven lopen dan thuis. Veulen van vorig jaar was een uitzondering, die wou alleen maar hard galopperen :Y)

Ze staan in Rijkevoort bij v. Kempen. :o Dus Limburg is eigenlijk goed te doen.
Maar ik fijn het wel fijn om te lezen dat jullie ook een beetje oefenen! Dat geeft mij toch een beetje het vertrouwen dat het misschien nog niet zo gek is.

Getty_Maan schreef:
Hier gaat het ook gewoon weer door. Vorige week nog een keer op de 3-jarige gereden en ging echt al veel vertrouwder, ze heeft nu een paar keer voor de kar gelopen, maar echt wauw wat een dier. Voor de kar duidelijk meer balans en wat een gangen heeft dat dier. Ze lijkt echt sprekend op haar vader Auwert, denk dat het een hele goed wordt.

Hiske verhuizen we vandaag weer naar huis, nouja huis. Ze komt bij de buren met bak te staan :D. Enige nadeel is dat de eigenaar dwars is en haar weer laat insemineren met Auwert.
Laat me er niet te veel over uit, maar kort gezegd, het is geen verstandig plan, wegens omstandigheden. Zal alleen wel wel goed komen.

Dat brengt ons nu dan ook dat de Arent enter merrie eigenlijk echt wel verkocht moet worden, dus mochten jullie een leuke Friese enter met vol papier zoeken. Stuur mij maar een berichtje

Wat een boel ontwikkelingen!
Ik vind die 3-jarige heel veelbelovend klinken. Hoe heet ze eigenlijk? En dan Hiske straks weer dicht bij huis. Scheelt dat voor jou in praktisch opzicht veel? Je hebt daar duidelijk wel een best dilemma te pakken...

@Laura: heb jij al voorproefjes van de shoot? Het zag er heel veelbelovend uit.

@Dennenboom: interessante analyse, maar het veulen klinkt wel heel veelbelovend. Ik hoor allemaal optimistische dingen over de veulentjes van Martinus. :o Super leuk!

Beoordelingscursus is goed gegaan hoor! Tegenwoordig doen ze weliswaar geen examen meer, je gaat samen paarden beoordelen en wat je uiteindelijk scoort wordt 1-op-1 nog even laagdrempelig met je besproken. Is goed bevallen, smaakt eigenlijk naar meer :D

Oké, beetje veulenspam dan maar!

En dan was gisteren eindelijk de grote dag <3 <3 <3

Pit heeft werkelijk geen pas verkeerd gezet. Ik wist dat ze braaf was, maar dat ze zo braaf zou zijn, heeft mijzelf ook verbaasd. Stond zo op de trailer: even kijken en doorlopen. Hele reis rustig hooi staan plukken uit de ruif. Ook heel braaf weer van de trailer. Eenmaal op stal was ze wel even een tikkie overbluft, maar nog steeds braaf. En Toen maar bij Jels gezet. Die twee waren zo lief naar elkaar. <3 Ik ben zo trots op mijn beesten op dit moment. :D

Komende dagen lekker landen en gaan we haar vooral WASSEN, met SOP. Mijn hemel wat is ze smerig -O-

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 19:29

Wat fijn dat het goed is gegaan met Pit Jelske. Dat is heerlijk genieten zo!
Je kent familie Klauwers wel hoor. Je hebt er, vermoed zelfs twee avonden, beoordelingscursus gehad. Stal Le Winne heten ze.
Leuk dat je het positief ervaren hebt. Nu voortaan mooi met de jury mee scoren naast de baan :Y) Het seizoen komt eraan dus je kunt je lol weer op :D

Haha Dennenboom dat zeg je mooi, veel werk en een droom tegelijk. Soms is het ook een nachtmerrie :Y)

Jeetje Boemel, wat heb je een ontzettende pech gehad met de paarden. Hopelijk kunnen jullie voor Mir een goed thuis vinden :(:)

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:55

Meya, alleen Maan is van mij.

Verder zijn de paarden allemaal van de eigenaar van Hiske, het zijn de veulens uit Hiske die hij heeft gefokt. Ik heb alleen het geluk dat ik ze rijden mag en Hiske niet kwijt ben.

Pensionstal staat 2 minuten van mijn huis en Hiske staat nu 5/10 min van mijn huis. Dus dat is allemaal heerlijk dichtbij.

Hiske moet alleen weer heel erg wennen en kan nog niet echt haar plaats vinden. Is erg alert en kan bijna niet opstappen. Gelukkig als we eenmaal bezig zijn, krijg ik wel weer een beetje rust erin. Maar ze heeft even tijd nodig <3

Boemel jullie hebben je tegenslagen ook wel gehad, hopelijk vind Mir straks een goed plekje en kunnen jullie een leuk vriendje voor Diekke vinden.

Jelske wij konden op de keuring zelf ook altijd nog wel een voorbrenger regelen. Die drukten we dan qat geld in de handen.
Ben nu eigenlijk van plan om het zelf te doen, met een veulenkeuring hangt er niet zoveel vanaf.

Ohja bij Van Kempen, door de hengst ben ik in de war. Dan scheelt het weer reizigen.

De 3-jarige heet Tjitske van de Haalover (Pit haar officiële naam ook meende ik?). Wordt echt een pareltje, zaterdag halen we haar weer op.

En hiske stond dus altijd al dichtbij huis, het zijn de buren van de eigenaar. Die hun veel helpen met de paarden (is ook dierenarts).

Wat is Pit knap zeg, daar krijg je een leuk dier aan!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:57

Getty fijn dat je alles zo dichtbij hebt en je plekje vinden( Hiske in dit geval) kost soms tijd het komt vast goed.

Jinthe ja ind veel werk maar ook dat schept een band. Wij hadden tot 2 jaar geleden een pensionstal bij schoonouders thuis met 40 boxen veel werk maar toch ook voldoening.

Jelske zo super fijn dat alles zo goed ging succes met wassen! Nee nog geen kiekjes van eindresultaat helaas.

Sanet ja die slipjas moet wel weer een keer uit de kast dat kunnen jullie!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:13

Zo zal weer even reageren. Wel alles bijgelezen maar veel drukte dus even niet tijd om uitgebreid te reageren.

Hopelijk is Hiske snel gewend Getty en kan je straks ook lekker met de Auwert aan de slag!

Super leuk die beoordelingscursus Jelske! En heerlijk die veulenspam. En wat leuk dat moeder en dochter herenigd zijn!

Wat leuk een Martinus veulen Dennenboom!

Wat een lastig besluit Boemel met Mir. Maar het is vast het beste. Hopelijk vind je zelf een nieuwe leuke topper!

Bijna wedstrijd Laura! Succes alvast!
En hoe is de fotoshoot gegaan?

Hopelijk is het allemaal goed gegaan met de zadelmaker Sanet of wordt het een nieuw zadel?

Wow 11 Jinthe dat is een flinke kudde haha!

Wat balen Meya dat je al ff niet gereden hebt. Jammer dat het even anders loopt nu dan.

Wat fijn Dala dat het nu weer wat beter gaat met het rijden. Niks aan als je een paar weken wat onrust hebt.

Zo, morgen eindelijk proefritje op de ruin doen. Toevallig stond er nog een paard wat evt. Misschien wel wat voor mij was. Een merrie. Dus ben benieuwd.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:15

Jinthe2 schreef:
Wat fijn dat het goed is gegaan met Pit Jelske. Dat is heerlijk genieten zo!

Dat is het zeker <3 Het is zo leuk om haar er weer bij te hebben. Grote rijkdom!

Jinthe2 schreef:
Je kent familie Klauwers wel hoor. Je hebt er, vermoed zelfs twee avonden, beoordelingscursus gehad. Stal Le Winne heten ze.
Leuk dat je het positief ervaren hebt. Nu voortaan mooi met de jury mee scoren naast de baan :Y) Het seizoen komt eraan dus je kunt je lol weer op :D

Ah! Dan wel ja! Aardige mensen :D Die mevrouw heb ik nog leuk mee zitten kletsen over een van de paarden die is voorgesteld.

Maar ik denk idd dat ik komend keuringsseizoen even lekker veel langs de baan ga staan turen, beetje oefenen.

Getty_Maan schreef:
Meya, alleen Maan is van mij. Verder zijn de paarden allemaal van de eigenaar van Hiske, het zijn de veulens uit Hiske die hij heeft gefokt. Ik heb alleen het geluk dat ik ze rijden mag en Hiske niet kwijt ben.

Pensionstal staat 2 minuten van mijn huis en Hiske staat nu 5/10 min van mijn huis. Dus dat is allemaal heerlijk dichtbij.

Hiske moet alleen weer heel erg wennen en kan nog niet echt haar plaats vinden. Is erg alert en kan bijna niet opstappen. Gelukkig als we eenmaal bezig zijn, krijg ik wel weer een beetje rust erin. Maar ze heeft even tijd nodig <3

Hopelijk kan Hiske gauw weer settelen!

Getty_Maan schreef:
Jelske wij konden op de keuring zelf ook altijd nog wel een voorbrenger regelen. Die drukten we dan qat geld in de handen.
Ben nu eigenlijk van plan om het zelf te doen, met een veulenkeuring hangt er niet zoveel vanaf.

Ohja bij Van Kempen, door de hengst ben ik in de war. Dan scheelt het weer reizigen.

De 3-jarige heet Tjitske van de Haalover (Pit haar officiële naam ook meende ik?). Wordt echt een pareltje, zaterdag halen we haar weer op.

En hiske stond dus altijd al dichtbij huis, het zijn de buren van de eigenaar. Die hun veel helpen met de paarden (is ook dierenarts).

Wat is Pit knap zeg, daar krijg je een leuk dier aan!

Pit heet idd eigenlijk Tjitske ;) Maar die naam heeft ze bijzonder weinig gehoord. Doorgaans heet ze Pit, Paard, Baby (al is ze daar een beetje uitgegroeid := ). Maar bedankt voor het compliment! Ik hoop ook dat het een leuk paard wordt, ik heb mij altijd voorgenomen met pit alles te willen beleven - keuring, wedstrijden, aangespannen werk, misschien wel een aanlegtest. We gaan zien waar het schip strand :o

Wel fijn om het hele boeltje zo dicht bij huis te hebben zeg. En daar worden ook eigenlijk ieder jaar wel veulentjes geboren toch? Hoe is het gisteren gegaan? En dan nu lekker met Tjitske aan de slag? Is het de bedoeling dat ze blijft?

@M_arjolein: hoe was de proefrit?

Ik zit hier inmiddels te overwegen het stamboek te bellen met de mededeling dat Jels maar “kopieermachine” moet heten…

Alles wat je eromheen ziet lopen staat overigens in een andere weide. Jels en Pit zijn vanmorgen samen ingeschaard bij de merries. Ik had een beetje een nu of nooit gevoel, maar het is allemaal goed gegaan. Jels vindt het sowieso enig om nu bij haar grote vriendin te staan en Pit vindt het ook allemaal wel gezellig. Dus nou maar lekker vriendjes maken :D Hoeft Jels ook niet apart te staan.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 19:06

Ik vond het tijd voor spam :D
Afbeelding
Afbeelding

Daarna doorgereden op stal. Jels en Pit hebben lekker in de merrieweide vertoefd met de andere merries, zonder gekkigheid. Wat wel leuk is, is dat als ik nu ‘paard!’ roep, er nu twee zwarte gevaartes op mij af komen stormen. <3 Ik heb sterk de indruk dat Pit het ook erg fijn vindt om weer van de partij te zijn.

Ik werd nog door de stalhouder aangesproken. Die hadden vanuit hun achtertuin zitten kijken naar de merrieweide en kwamen tot de conclusie dat zij ze op afstand niet uit elkaar halen :+ Pas als ze dichterbij komen, zien ze wie wie is.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 19:48

Ahhh leuke spam Jelske!
We zijn gisteren weer op pad geweest.
Gelukkig heleboel stress en spanning minder. Nog geen winst maar super blij met hoe het ging en wat hij liet voelen.