[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:01

Ideaal dat Picasso niet geschoren hoeft Lys! Mijne hoefde dat ook niet. Echt ideaal.

Gefeliciteerd met jullie merrie veulen Jelske! Leuke naam ook! Wat ziet dat er ook schattig uit allemaal zeg!
En Pit bijna terug bij jullie! Wat fijn.

Wat een lekker koppie die 3 jarige van jou Sanet! Prachtig. Die moeder van haar loopt ook lekker hoor! En Syb mag natuurlijk ook niet ontbreken! Die blijft er ook goed uitzien voor haar leeftijd hoor.

Ben benieuwd hoe het zal gaan bij Mir haar trainingsadres Boemel. Wel bizar dat ze daar zo braaf is zeg.

Laura lijkt me lastig als ze zo gevoelig zijn voor prikkels. Lekker km weer maken dus.

Schiet lekker op met de drachtige merrie ook Sunnyhorse. Wel fijn dat je nog lekker op pad kan!

Wat een handige tool Dala!

Lekker weer lessen Getty!

Hier ook weinig nieuws op dit moment. Lekker weer wat naar alle hengsten shows toe en rondtoeren op de kwpn.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 23:18

Gefeliciteerd jelske *\o/* *\o/* en ook nog een merrie, wat een geluk.

De Hilbert die ik ken wordt dit jaar 1, maar is ook ver uit de grootste van de 3 mannen, als veulen al.

Wat fijn zeg dat Mir ineens zo lief is. Aan de andere kant, als ze het wel aan de locatie linkt. Is ze misschien straks gemakkelijker te verkopen, als dat het plan nog is.

Onwijs knappe 3-jarige heb je daar sanet (ook een mooi hoofdstel *D )
Fijn dat de jongens ook zo goed samen gaan nu.

Ik heb vandaag om onze 3-jarige gereden. De trainer zij dat we er zelf wel op mochten, volgende week mag ik weer komen te rijden.

Was wel even wennen, ze is nog zo slank. Viel met het opstappen bijna de andere kant weer weer af :+
Ze duikt nog wel heel er achter de loodlijn, maar dat komt met training wel goed. Er zit absoluut geen druk op het bit.

Maar jeetje wat is ze braaf en leuk!

Op m'n insta heb ik wel een filmpje, hier een paar momenten uit het filmpje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:17

Lys_PPA schreef:
Mn 2 jarige dochtertje wou meekijken en zegt, ik wil er ook wel zo eentje :D

Hihihi! Ik heb de indruk dat jullie dochter al aardig besmet is met het P-virus :=

@Marjolein: heb je nog plannen om bij paarden te gaan kijken?

@Getty; Wat gaat dat je er eindelijk op kon! Wat zul je daar naar uitgekeken hebben! En nu? Blijft ze nog even in training of mag ze al (bijna) mee naar huis?

Hier wel een redelijk vol weekje/weekend achter de rug := Iedere dag op en neer naar Boxmeer hakt er sowieso wel in. Ik had mijn werk zo veel mogelijk ingericht zodat ik vanuit daar kon werken. Want we zijn nog wel even druk geweest met dat poppedeintje. Volgens mij had ik al eens geschreven dat ze overkoot stond - zo niet, dan nu. Daar heeft ze een infuus voor gehad met oxytetracycline en op haar rechter voetje een schoentje gelijmd dat de toon wat verlengt. Voor het linkervoetje was dit genoeg om goed gezet te worden, maar rechts had meer tijd nodig. Dus het infuus nog eens herhaald. Helaas heeft dat ook niet genoeg geholpen. Schoentje is nog een dag blijven zitten en toen zijn we begonnen met ieder uur even de stal uit om op harde ondergrond te staan/lopen. Toen ging het ineens heel snel. Ik mag inmiddels wel huur betalen geloof ik, want ik heb daar menig uurtje met mijn laptop in een hoekje zitten werken totdat ik het zooitje weer uit de stal kon trekken :+ Maar het resultaat mag er zijn!

Afbeelding

Sinds dit weekend ook maar begonnen met het halstertje. Het is een lief ding hoor, maar ook ontzettend nieuwsgierig, dus ze had al heel snel bedacht dat ze zelf wel op onderzoek uit kan over het terrein. En omdat ik niet continu andere mensen tot last wilde zijn om mee te lopen, daar de oplossing maar in gezocht. Het voetje heeft zich inmiddels zodanig hersteld dat het schoentje er niet meer onder hoeft en ze het vooral moet blijven gebruiken. Vermoedelijk zal dat wel los lopen, want poppedeintje heeft inmiddels ontdekt dat ze met die vier lange stelten ook heel hard kan:

Vandaag sla ik even een keertje over denk ik. Al ben ik er nog niet helemaal over uit. Wilde eigenlijk Jels wat extra aandacht geven vandaag, aangezien die de afgelopen dagen wel een beetje is verwaarloosd. Stalgenootjes en mijn vriend hebben haar gelukkig nog steeds veel aandacht en wortels gegeven, maar dat is toch anders natuurlijk :Y)

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:53

Wat een dotje jelske fijn dat alles beter gaat.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:43

_Jelske schreef:
Hihihi! Ik heb de indruk dat jullie dochter al aardig besmet is met het P-virus :=

Zou je denken? (jammer dat zn oren net naar achteren draaiden)
Afbeelding
En dan te bedenken dat Picasso er een hekel aan heeft als je m aan zn halster vasthoudt, maar dit vond hij prima <3

Wat fijn dat er al zoveel progressie is mbt het overkoot staan. En heerlijk om ze zo door de bak te zien vliegen :D Komen ze daar dagelijks buiten?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:42

Hahahaha! Heerlijk he? Voelen ze toch aan hoor, die paarden.

Ze komen idd dagelijks buiten. Mocht ik daar zijn en de bak is vrij mag ik ze ook nog extra naar buiten doen. Ze zal deze week wel uit de kraamstal verhuizen naar een gewone box totdat ze groepen kunnen gaan maken. In de tussentijd gaan ze dan per 2 merries naar buiten, dus kan ze vast wat vriendjes maken. En daarna gaan ze per 4 merries op een groep in een grote uitloopstal waar ze ook nog een deel van de dag het land op mogen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:57

Lys te schattig

Jelske klinkt super

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:38

_Jelske schreef:
Hahahaha! Heerlijk he? Voelen ze toch aan hoor, die paarden.

Ze komen idd dagelijks buiten. Mocht ik daar zijn en de bak is vrij mag ik ze ook nog extra naar buiten doen. Ze zal deze week wel uit de kraamstal verhuizen naar een gewone box totdat ze groepen kunnen gaan maken. In de tussentijd gaan ze dan per 2 merries naar buiten, dus kan ze vast wat vriendjes maken. En daarna gaan ze per 4 merries op een groep in een grote uitloopstal waar ze ook nog een deel van de dag het land op mogen.

Ahh, dat klinkt fijn!

Cas10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:16

Ahhh jeetje wat een leuke en lieve foto's weer!! En die kleine griet bij Picasso, te schattig!!!!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:08

Klinkt als een fijn plek Jelske!

Lys_PPA wat een lieve foto <3

Ik was laatste tijd wat rustig, want druk en weinig te melden. Twee weken geleden is ons derde kindje geboren, een zoontje <3

En afgelopen weekend is bij ons het eerste veulen geboren, een merrie! Ziet er verder goed uit, alleen heeft ze over (bijna) haar hele lichaam een wildkleur/grijze gloed. En weten we nog niet zo goed wat we daar van vinden.. merrie zelf is gitzwart ook zomers. Hebben jullie dat vaker gezien bij friese veulens?

Mij staat ergens bij eens gehoord te hebben dat gitzwarte paarden als veulen een grijzige gloed/kleur kunnen hebben? Ik hoop in dit geval ook.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:36

Dennenboom gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon.

Ik heb dat nog niet eerder gezien bij veulen ik duim dat ze gitzwart wordt!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 23:27

Komt best wel regelmatig voor dat ze echt muissgrijs geboren worden hoor. Worden gewoon zwart, volgens de volksverhalen zouden dat ook de zwartste worden, maar geloof niet dat daar wetenschappelijk bewijs voor is :)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:49

@Dennenboom: Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon! Hoe doet hij het? Verder klinkt het als een heuze babyboom met het veulen op de koop toe! Welke afstamming had dit veulen ook alweer?

Maar het grijs ken ik wel en het is inderdaad dat er gesteld wordt: muisgrijs veulen maakt een gitzwart paard. Pas geleden was er bij ons in de buurt nog een muis-grijs veulentje geboren, beestje was prachtig maar had een slechte start: redbag delivery en wilde maar niet op gang komen. Heeft het uiteindelijk dus jammergenoeg niet gered.

Gaan er hier nog mensen naar de hengstenshow van Van Manen morgen? Of Friesians On Ice? Wij gaan naar beiden. Friesians On Ice wordt is nieuw voor mij en ik ben reuze beniewd!

Gisteren nog eventjes met het Poppedeintje gewandeld. Gaat steeds makkelijker. Ze is in zoveel dingen zo anders dan Pit en ik vind dat zo grappig. Jels lijkt bij haar laatste veulens de zelfde stempel herbruikt te hebben en met deze combinatie is dat dus heel anders uitgepakt. Heet voor en nadelen; iets wat Pit nog nooit heeft laten zien in tegenstelling tot Frouwke: salvo's met hele lelijke bokkensprongen :=
Hopelijk bewaart ze die voor op de weide en tijdens het losgooien en blijft mij dat t.z.t. als ruiter bespaard.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:04

Gefeliciteerd met jullie zoon Dennenboom!
En uiteraard ook met het veulen, geen ervaring met (ver)kleuren.

Wat een cutie Jelske <3

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:41

Bedankt iedereen, ik meende ook al dat grijs zwart betekent maar toch fijn extra geruststelling door anderen.

Jelske: onze zoon doet het verder erg goed. Wat loopt Frouwke al netjes en dapper mee aan het touw :) ons veulen is van Martinus

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:52

Jelske ohh heerlijk

Dennenboom als je tijd en zin heb spam van jou knappe veulen? En zoon mag ook maar snap ook dat je die niet zo op internet zet hahaha

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:51

Gefeliciteerd met de veulentjes en met jullie zoon Dennenboom!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:12

Wat een cute en goed luisterend meisje Jelske!

Mir staat nu bijna 2 weken in training. Waar ze de eerste week lief en overdonderd was, was ze deze week een stuk minder lief. Voelt een beetje dubbel, want enerzijds heb ik natuurlijk een lief paard, anderzijds nu kan er wel actief gewerkt worden aan het probleem (wat ze daar heftiger laat zien dan hier).
Er wordt o.a TRT toegepast en het aanraken van de flanken hoort daar bij. Iets wat thuis probleemloos kon, maar bij de trainer een bijtend en meppend paard oplevert Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgens de trainer gaan andere dingen juist weer heel goed, dus het is zeker niet alleen negatief. Waarschijnlijk gaat ze volgende week weer onder het zadel.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:30

Dennenboom schreef:
Jelske: onze zoon doet het verder erg goed. Wat loopt Frouwke al netjes en dapper mee aan het touw :) ons veulen is van Martinus

Dat is goed om te horen! Maar voor het overige sluit ik mij wel aan bij Laura; ik ben wel benieuwd naar de nafok van Martinus. :D

boemel schreef:

Wat een cute en goed luisterend meisje Jelske!

In veel opzichten wel al begint ze nu met de dag meer en meer de grenzen te verkennen :Y)

boemel schreef:
Mir staat nu bijna 2 weken in training. Waar ze de eerste week lief en overdonderd was, was ze deze week een stuk minder lief. Voelt een beetje dubbel, want enerzijds heb ik natuurlijk een lief paard, anderzijds nu kan er wel actief gewerkt worden aan het probleem (wat ze daar heftiger laat zien dan hier). Er wordt o.a TRT toegepast en het aanraken van de flanken hoort daar bij. Iets wat thuis probleemloos kon, maar bij de trainer een bijtend en meppend paard oplevert.

Volgens de trainer gaan andere dingen juist weer heel goed, dus het is zeker niet alleen negatief. Waarschijnlijk gaat ze volgende week weer onder het zadel.

Ik kan mij voorstellen dat het een beetje dubbel voelt maar ik zou het denk ik ook in een bepaald opzicht functioneel vinden dat ze het gedrag ook nu laat zien, zodat de trainer effectiever kan zijn en gericht kan trainen. Je kunt immers niet gedragspatronen veranderen die niet getoond worden. Hopelijk pakt Mir de draad gauw op en kan de trainer tot die tijd zonder kleerscheuren haar werk doen. Ik ben heel benieuwd hoe ze het onder het zadel gaat doen.
:knuffel:

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:09

Dennenboom: gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon. Wat fijn dat het goed gaat, ik hoop dat het met jou ook goed gaat.
Martinus: ook heel benieuwd wat je ervan vindt! We hebben hem voor dit jaar gereserveerd.

Boemel: denk dat het goed is dat ze nu wel haar probleem gedrag laat zien, anders kun je er ook niet aan werken en Mir niks leren.

Jelske, genieten hoor van jouw Poppie. En wat een geluk dat het zulk heerlijk droog weer is, vind dat toch erg prettig voor dat jonge spul. Ga je dit jaar nog weer verder met fokken?

Had wel naar van Manen gewild, maar kamp weer even met schaarste in tijd.

Lys, ah, daar is de leuke Picasso weer. Van zo’n foto smelt je toch gewoon? Wereld paard is het.

Getty, mooi beeld al hoor! Die drie jarige zijn idd nog zo slank. Moeten echt nog uitzwaren. Mooie fase hè?
Gelukkig zit je postuur totaal niet in de weg.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 11:54

ja wij waren weer even bij van Manen geweest, was wel weer een mooie avond.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:27

@Sunny: Nou, ik ben geloof ik even genezen van het fokken hoor! Ik vind dit hartstikke leuk en ik ben ook echt heel blij met het resultaat, maar ondertussen hebben wij immers wel alles in pension staan. En die ouwe wordt er in elk geval niet jonger op := Mocht er dan iets gebeuren, dan kunnen we er ten minste voor kiezen om nog wat te proberen. Tegelijkertijd kriebelt het wel hoor. Dit scenario had er echt heel anders uitgezien als we ze in eigen beheer hadden staan. Want stiekem ben ik toch wel trots op het resultaat aan de hand van het puzzeltje dat ik heb gelegd. En zeker na de cursus Beoordelen zou ik nog wel eens iets willen proberen. Jels is gewoon ook heel vruchtbaar en met de draagmerrie is het gewoon echt een ideale oplossing.

Nou; hier was het wel een feestelijk weekend zou ik willen zeggen. Donderdag de één na laatste bijeenkomst van de cursus Beoordelen voor ons en we hebben stiekem een heel leuk groepje. Dus eigenlijk is het jammer dat het er alweer op zit. Vrijdag naar Van Manen; we hadden goede plekken en ik heb werkelijk genoten van de paarden. Ze hadden het mooi opgezet op deze manier. En dan zondag nog als klap op de vuurpijl naar Friesians on Ice. Ik was er nog niet eerder geweest en vond het werkelijk een groot spectakel zoals ze met zoveel geweld over dat ijs gingen. Heel indrukwekkend! Was ook heel gezellig, ben stiekem best een boel bekenden tegen gekomen :D Dan hadden we gisteren Algemene Ledenvergadering van het Friese Paard Limburg, gevolgd door een lezing door Nextmune. Dan heb ik vrijdag dus de laatste bijeenkomst van de cursus Beoordelen en zondag mag ik nog met JongKFPS naar Raepshille en Frysk-Andaluz. :D

Voor je het weet is de nieuwe week al aangebroken en mogen we (volgende week) woensdag Pit eindelijk ophalen uit de opfok. :o

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:50

Het is wel een prachtig poppetje Jelske! Blijft ze daar staan? Of komt ze ook bij Jel op stal?
Volle agenda heb je!
Ik ben zo benieuwd naar recente Pip foto’s.

Mijn 3 jarige heeft een schuiver gemaakt en liep dit weekend ff niet lekker. Vanavond maar weer eens kijken. Ze was wel heel braaf, heb haar aan de longe laten stappen en ze snapt al steeds beter dat ze op afstand moet blijven en halt gaat ook al beter. Het is zo’n gezellige snuiter <3
Haar moeder had vooral veel haast met alles, vorige week dinsdag onze eerste les weer gehad, maar dat was houden en keren. Ik overweeg een anker, voor haar dan.
Syb had zondag met die harde wind ook last van gekte. Pfoe, die ging te keer in haar paddock, niet normaal. Ze mag nu steeds als ik aan het uitmesten ben, alvast even op het gras, dat vindt ze geweldig, maar dan niet meer komen natuurlijk…
De jongens zijn lekker aan het klieren met elkaar en deze maand ook alweer een jaar oud. De tijd gaat echt zo snel!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:39

Dankje! :o :D Ze blijft daar in ieder geval tot het spenen idd. Ik heb haar inmiddels ingeschreven voor de fokdag, dus ze blijft daar zèker nog tot juli. Daarna ergens de opfok in, maar daar heb ik nog geen besluit over genomen. Ze kan terecht vaar Pit nu ook staat, die heeft het daar overigens ook altijd goed gedaan/gehad. Ik wil alleen ook wel eens verder kijken en eens zien of het gras niet groener is aan de overkant. :Y)

Pit zet ik op de foto zodra ze gewassen is. Die is mij een portie smerig! Die gaat zo echt het internet niet op. Het doet mijn denken aan die Schleich-paardjes van vroeger. Die staart zit zo vol geklonterd met alles wat smerig is, dat je hem rechtop tegen de muur aan zou moeten kunnen zetten. Wat dat aangaat merk je dat het tijd is dat het zomerseizoen weer aanbreekt: bij de eerste regenbui is dan alles weer schoon geregend. :')

Die Thyra, hopelijk loopt ze vanavond wel weer goed.
Wat grappig om te lezen dat Lyr zo "ijverig" is! Hehehe! Zo te horen kan die weer mooi aan het werk. := Wat zijn jouw plannen eigenlijk met Lyr? Is het plan bijvoorbeeld om weer op wedstrijd te gaan?

Ik kan soms best een beetje jaloers zijn op hoe jij alles zo lekker bij elkaar hebt staan en alles lekker op kan groeien. Ik vind dat echt rijkdom!

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:26

ooh ik heb heel wat gemist!

Dennenboom gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoontje! Fijn dat het goed gaat! En uiteraard ook gefeliciteerd met jullie veulen. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over de kleur. Wij hadden een beige veulen, echt een hele lichte kleur. Onder de veulenharen kwam een prachtige gitzwarte vacht uit! Ook een grijzig veulen gehad en ook die is helemaal zwart.

Boemel, ik hoop dat Mir zichzelf kan leren ontspanning bij de training. Ik begrijp wel dat dit voor zorgen blijft geven.

Getty, wat leuk dat je op het jonkie gezeten hebt. Op naar veel mooie ritten!

Sanet, leuke jonkies zo samen. Wat balen van je 3 jarige. Hopelijk loopt ze snel weer goed.
En mag ik dat anker van je lenen? Hier ook een vliegmachine met deze wind. Stukken gaan dan heel goed maar uit het niets gaat de kont eronder en heb ik toch even mijn handen vol. Overigens doet hij dat ook als hij in de wei staat. Hij denkt mee te moeten met de wind ofzo :+

Jelske, ook gefeliciteerd met je veulen. Wij hebben ook een veulen met soortgelijk voetje gehad en een schoentje gehad. Dat is helemaal goedgekomen en zie je niets meer van. Zelfs geen afwijkende stand.
En fanatiek al ingeschreven voor de fokdag. Bedoel je dan Limburg denk ik?
De beoordelingscursus zit er alweer bijna op. Leuk dat jullie een leuke groep hebben en dat je nav je cursus toch nog eens een puzzel voor een veulen zou willen maken. Wie weet voor de toekomst!
Wij zijn ook naar Van Manen geweest, inderdaad een mooie show en mooie paarden gezien, niet alleen de Friezen maar ook de warmbloeden waren knap <3

Hier weinig nieuws te melden. In mei verwachte we pas ons veulen en de wedstrijden heb ik even stil liggen. We willen eerst de puntjes op de i en ons klaarmaken voor een niveau hoger. Ik denk er ook over om hem een paar maanden weg te brengen om ook het sportpredicaat mennen te behalen. Het enige wat ik moeilijk vind is dat ik hem dan zo lang moet missen :D Ik zou dan ondertussen wel onze inmiddels 4 jarige eindelijk eens op kunnen pakken. Ik moet er nog wat nachtjes over slapen :z