[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lys_PPA

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:37

Ze ziet er goed uit, en wat een mooi vooruitzicht met Pit en jullie aankomend veulen!

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:52

Ze ziet er indd goed uit! Leuke vooruitzichten en ben ook erg benieuwd naar het veulen!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 15:39

Het management is de laatste tijd idd wel met de hoofdletter "M" := Maar goed. Het is een braaf beest dus in een bepaald opzicht is het ons idd de moeite wel waard. De economische kant moesten we maar weer gauw vergeten...

De vorderingen van het veulentje deel ik uiteraard zodra er wat te melden valt. Ik merk dat ik mijzelf in moet houden om niet dagelijks Van Kempen te appen met allerhande vragen naar de bekende weg - ze geven immers heus wel een seintje als er schot in de zaak zit. :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:03

Ik weet een beetje hoe je je voelt Jelske rondom dat management gebeuren. Gaat hier soms net zo. Die oudste is verreweg de duurste die erbij loopt. Maar goed, zolang ze dat nodig heeft en het daar goed op doet. Dan gaan we daar gewoon mee door. Volgende maand weer naar de tandarts.

Ik heb gister voor het eerst op m’n knappie gehangen. Ze keek even naar dat mijn hoofd nu aan de andere kant van haar hing en toen vond ze het ook wel prima.
Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:16

Ik denk soms dat ik niet mag klagen, juist omdat jij wel eens wat uit de doeken doet over Syb := Met een beetje mazzel is dit voor ons namelijk "slechts" een tijdelijke situatie. Neemt niet weg dat ik het wel bewonderenswaardig vind hoe jij met Syb om gaat en wat jullie samen hebben - mag wat mij betreft wel als voorbeeld mogen gelden.

Klinkt alsof Thyra er lekker nuchter onder blijft! Moet sowieso wel om de foto lachen. Jullie non-verbale communicatie spreekt boekdelen. :D

Cas10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 13:38

Net even bijgelezen en wat een leuke foto's en berichten komen er voorbij!!! Genieten met dit weer!

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 14:23

Wat een gave foto's van picasso *D fijn dat het goed ging.

Wat fijn dat het zo goed gaat met Jelske, harde werken wordt beloont.

Spannend wanneer het veulen geboren wordt, blijft gek dat een Fries veulen uit een kwpner.

Benieuwd hoe Pit er nu uit ziet, wat zijn jullie plannen straks met haar?

Vriendin haar merrie is goed hersteld, het is nu uitkijken naar een gezond veulentje.

Afgelopen week een filmpje van de 3-jarige onder het zadel ontvangen. Ze doet het braaf. Mooie draf heeft ze, kan niet wachten om zelf met haar bezig te gaan.

Heb met Hiske maar weer eens een lesje ingepland, maar jeetje wat is dat duur geworden :Y) maar wil ook niet switchen naar een andere instructrice.

Ohja en Maan is vandaag 180 dagen drachtig, hoewel ze veel verder lijkt met haar dikke pens... _/-\o_

Afbeelding

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 19:54

Mijlpaal: we hebben gegaloppeerd!

De hoe laten we maar even achterwegen.. als een soort opstijgend vliegtuig dat tegelijk net niet ging bokken aka een hertje..

Maar 3e keer aanspringen ging al best netjes.

Ik had een nieuwe tool op m'n Horloge gevonden dat ook paardrijden kon registreren.

Afbeelding
Afbeelding

Ik vond de galop helemaal niet intensief hoor...tjeem wat heb ik een slechte conditie :=

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 20:35

Getty wat fijn dat hiske zo goed gaat. Wat kosten jou lessen?

Maan neemt dat extra hapje gras hahaha.

Dala wat goed!!
Alle begin is moeilijk.

Hier M1 debuut gehad ook bij ons ging het niet vlekkenloos maar we zijn geweest en weten waar we aan moeten werken. We gaan weer km's maken na 4 maanden niet weg geweest te zijn.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 23:30

Dala, ik ben altijd gek op dat soort overzichten en grafieken! Interessant toch, ook om zo je hartslag te zien. Lijkt me ook gaaf om hartslag van paard te meten. Super dat je jullie zo lekker bezig zijn. Galop is nou eenmaal voor veel paarden best lastig in begin.

Mooi dat jullie weer geweest zijn Laura. Is een mooi start punt. Binnenkort weer een wedstrijd?
Heb jij en of paard ook nog last van zenuwen met een wedstrijd?

Getty, gaaf zo’n eerste filmpje onder zadel te zien. Heb je al idee wanneer ze weer terug komt? Hoeveel veulens heeft de drachtige merrie al gehad?

Mijn merrie is nu 255 dagen drachtig. Aan de achterkant zie je geen buik uitsteken. Maar haar zij aanzicht is echt niet normaal. Volgens mij heeft zijn maanden geleden al besloten helemaal niets meer met buikspieren te doen. Is het zevende veulen op rij, dus wellicht gaat dat meetellen. Tempo met de buitenritten is er ook echt uit. Sneller buiten adem. We gaan nog wel op pad, maar doen het rustig aan.
Afbeelding
Even geen fanatieke galop meer op dit soort mooie paden.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 07:52

Sunnyhorse ja ilias heeft altijd wel beetje spanning maar nu 4 maanden niet mee geweest en het was super druk in de losrijbaan dat helpt niet. Maar we zijn geweest en we gaan binnenkort weer dus lekker trainen en dan komt het goed

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:05

Getty_Maan schreef:
Spannend wanneer het veulen geboren wordt, blijft gek dat een Fries veulen uit een kwpner.

Ik heb dat ook hoor!

Getty_Maan schreef:
Benieuwd hoe Pit er nu uit ziet, wat zijn jullie plannen straks met haar?

Over pit heb ik altijd gedacht; met dit paard wil ik alles beleven. Buitenritten, dressuur ambities, aangespannen werk, wedstrijden, keuringen etc. E.e.a. wel genuanceerd door dat pit het tempo bepaald.

Getty_Maan schreef:
Vriendin haar merrie is goed hersteld, het is nu uitkijken naar een gezond veulentje.

Afgelopen week een filmpje van de 3-jarige onder het zadel ontvangen. Ze doet het braaf. Mooie draf heeft ze, kan niet wachten om zelf met haar bezig te gaan.

Wat fijn dat de merrie goed hersteld is. En met het interessante vooruitzicht van de 3-jarige heb jij zo te zien ook weer genoeg om naar uit te kijken.

Ik herken het euvel van de prijzen van goede instructie… mijn instructeur rekent €70 voor les op locatie, inclusief reiskosten. Maar net als jij ben ik niet zo genegen om over te stappen. Bovendien, om het voorbeeld van de vereniging aan te halen die tegenover onze stal is gevestigd; daar betaal ik weliswaar €35 per les en kan ik iedere week terecht, maar ik leer daar niet half zoveel als van mijn instructeur. Ik les al jaren bij deze mensen en nog iedere keer heb ik zoveel huiswerk dat ik gerust weer 2-3 weken vooruit kan. Dus ik denk dat ik tegelijkertijd niet ècht kan stellen dat ik duurder uit ben.

@Laura: het spits is er in ieder geval vanaf! Ik vind het interessant om te lezen dat jullie wat last van spanning kunnen hebben. Terwijl jullie toch al zo ervaren zijn en ver zijn gekomen. Waar komt dat vandaan denk je?

@Sunny: klinkt evengoed als een heerlijk ritje!

Wij zijn gisteren naar het Kootwijkerzand geweest. Was voor Jels best wel een inspannende middag, want die was duidelijk munt na zo’n tripje/middag. Maar goed, ik presenteer u: onze 22-jarige :=

Afbeelding

En dan Thijs, die blijft beweren niets met paarden te hebben:
Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:42

@jelske hahaha nou zo ervaren voelen wij ons nog niet hoor.
Ilias is heel gevoelig snel onder de indruk van prikkels van buitenaf. Hij verwerkt dat door zich wat af te sluiten. Zolang hij lekker mee gaat kan ik hem daarbij helpen en mag ik hem helpen. Nu waren we even niet weg geweest en kost het ons weer wat meer moeite. Ik wist al voordat we gingen starten gisteren dat dit zou gebeuren dus we gingen voor de ervaring en de km's. Hen pushen en doordrukken werkt niet dus we gingen voor proberen ontspannen en proef uitrijden en dat is gelukt gelukkig.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:48

Wel een gezonde instelling, als je dat vantevoren weet. :D En interessant ook. Ik ben wel eens benieuwd hoe Pit (immers ook een Elias) dat straks gaat doen.

We hebben overigens ook een datum geprikt: 9 april komt ze terug uit de opfok. *\%/*

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 06:38

Mag ik even tromgeroffel?

Afbeelding
EEN MERRIE <3
Moeder is nog erg beschermend maar bevalling ging helemaal volgens het boekje. Nageboorte kwam er goed af, veulen stond zo vlot dat degene die de begeleiding deed precies te laat was met filmen. Drinken doet ze ook al goed.

Mooi, hoogbenig veulen en het lijkt goed in elkaar te zitten. Strakjes na het ontbijt gelijk die kant op.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 07:30

Gefeliciteerd Jelske! Fijn dat alles goed is gegaan <3

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 07:37

Wow geweldig Jelske! Ze is prachtig! Hartelijk gefeliciteerd!

Sorry, verder niet echt goed bijgelezen.
Wel een Mir update :o
Afgelopen zondag hebben we haar naar haar trainingsadres in Vaassen gebracht. Ze staat op een prachtige oude hoeve.

Het was best bizar. We haalden haar van de trailer af en ze was direct als een ander paard. Vrolijk, zacht en lief.
We hebben heel veel knuffels van haar gekregen en toen we wegreden rende ze achter de auto aan zover haar weitje reikte. Pfff, ik had het toch wel even moeilijk.

Gisteren bericht van de trainster gehad dat ze nog steeds heel erg lief was. Zich netjes liet pakken en heel braaf geweest was met grondwerk en een wandeling.
Ik ben zo benieuwd hoe ze het verder gaat doen.
Op dit moment lijkt het dus dat haar trauma gekoppeld is aan onze locatie. Dat zou slikken zijn, maar uiteindelijk gaat het mij om het welzijn van Mir en ben ik vooral blij voor haar als ze haar stress kwijt is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:03

Wat een mooi nieuws Jelske !! Had je al gefeliciteerd, maar nogmaals gefeliciteerd!! En lekker vandaag genieten van haar.

Boemel, fijn dat ze daar ontspannen is. En dat is best bijzonder snel als dat op een voor haar nieuwe locatie is. Fijne berichten. Hopelijk zet deze lijn zich voort.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:41

Oooooh wat prachtig Jelske. Een merrieveulentje! Gefeliciteerd. Weet je al een naam?

En wat fijn Boemel, dat Mir het goed lijkt te doen op die andere locatie.

Laura op wedstrijd geweest met prachtige Ilias. Ik zag echt mega vlechten op Facebook voorbij komen. Lekker kilometers maken met je vent.

Sunny haar knapperd wordt al goed rond en is weer een mooie baby aan het bakken.

Ik word erg hebberig van die pasgeboren baby’s. Maar gezien ik dus niet in staat ben om beestjes te verkopen en nu dus 5 paarden en 4 stallen heb. Niet meer baby’s hier. Maar ik zou dat echt wel heel gaaf vinden, stiekem.
Wel voor het eerst mijn bijna 3 jarige aan de longe gehad. Ik vind haar zo leuk en knap.
Afbeelding
Kijk nou hoe leuk ze is!

Afbeelding
We hebben veel ovaaltjes gedaan en die waren de ene keer heel snel en de andere keer stond ze ineens stil. Maar al met al voor de allereerste keer echt wel heel braaf.

Afbeelding
Dit is haar alweer 14 jarige moeder, die had de turbo er ook op staan.

Afbeelding
En mijn bijna 28jarige SuperSyb. Die heeft ook weer aan de longe gejogd. Dat hoeft niet zo super fanatiek meer (dat wilde ze wel, dat mocht niet van mij). Beetje kalm aan met haar oude lijf, kijken of we er toch weer wat spieren op kunnen krijgen. Want dat is wel flink afgenomen deze winter met die dubbele longontsteking enzo.

Afbeelding
M’n twee jongens als laatste dan ook nog maar even. Cheffie links, Cyseautje rechts. Die doen elke ochtend alsof ze noooooit buiten komen en al helemaal niet samen. Ze gaan dan rennen en spelen als een stel idioten :D

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:01

Ja Jelske, gefeliciteerd!!!

Hopen dat haar gedrag daar zo blijft Boemel, ik snap dat je het moeilijk had toen je wegreed.

Haha Sanet, 5 paarden 4 stallen, hoe doe je dat? :')

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:57

Meya_ schreef:
Haha Sanet, 5 paarden 4 stallen, hoe doe je dat? :')

Mijn twee jongens staan samen in een grote stal van 6,5 bij 3,5 ofzo. En dat kan de komende 1,5-2 jaar ook nog wel. En dan… weet ik nog even niet. Waarschijnlijk wordt Chef dan verkocht. Maar dan zou Syb ook al bijna 30 zijn.. kweetnie of dat reëel is dat ze dat gaat halen. Maar niet te ver vooruit kijken, van dat idee word ik een beetje verdrietig :)

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:16

Wat fantastisch, Jelske! Ik had het natuurlijk al op Instagram gezien, maar wat zal je blij zijn als je haar straks in het echt mag bewonderen!

Boemel, ene kant heel fijn dat Mir het daar zo goed doet, maar aan de andere kant natuurlijk ook wel heel erg balen dat het zo'n fijn paard kan zijn maar niet op jullie locatie. Lijkt me dubbel..

En Sanet, weer prachtige foto’s! Die stijgerende jonkies doen me denken aan Picasso met z'n weidemaatje. Leuk om te zien hoe ze zich zo vermaken, maar toch met een beetje spanning in je buik, hopend dat ze geen blessures oplopen of hun ijzers verliezen :')

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:56

Jelske ook hier gefeliciteerd met je knappe veulen!

Sanet heerlijk die foto's!
Ja hebben jou Eliasen ook zoveel manen?

Boemel wat fijn dat het goed gaat bij de trainer hopelijk kan die haar goed helpen zodat het trauma minder wordt.

Lys ik zag kale kleintjes bij jou op insta heerlijk iedereen klaar voor de lente.

Sunny wanneer moet jou veulen komen?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:46

Dankjulliewel! We - ik :') - hebben haar “Frouwke J.” genoemd. :o

@boemel: Ik ben reuze benieuwd hoe Mirtje het gaat doen, de eerste berichten geven een mens hoop!

@Sanet: wat een leuk overzicht zo! Die Thyra… <3 Ik geloof dat het je best gaat lukken om weer wat bespiering terug te trainen bij jouw Syb.

Vandaag lekker wat uurtjes staan turen naar ons nieuwe veulen. Het is een dapper ding en vlot ook. Ze is rechtsvoor wel overkoot en dus heeft ze vandaag een infuus gehad om de pezen te ontspannen en een pijnstiller. Ze moet nu een paar keer per dag even op het harde lopen in de hoop dat de pees zich wil laten rekken en het voetje wil rechten.

Ik ben nu maar wat blij dat ze bij zulk ervaren mensen staat. Die hebben vaker met dit bijltje gehakt, waardoor we in één streep door hebben kunnen pakken. Maar voor nu moeten we geduld en vertrouwen hebben. :o

En dan, om het af te leren:
Afbeelding

Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:40

Laura1982 schreef:
Lys ik zag kale kleintjes bij jou op insta heerlijk iedereen klaar voor de lente.

Klopt, het is even wat gedoe met dekens, maar scheelt een hoop dwarrelende haren op ons terras. Ze staan immers dichtbij ons huis :') Picasso heeft zo'n heerlijk velletje, die hoef ik niet eens te scheren :D

Dat is dan zeker extra handig dat ze op zo'n plekje staat Jelske, des te vroeger je erbij bent des te beter gok ik... Knap veulen.
Mn 2 jarige dochtertje wou meekijken en zegt, ik wil er ook wel zo eentje :D