[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:23

Even in 2 posts..

Hoe bedoel je Marjolein, dat een proefrit er voorlopig ook niet in zit? Leuk dat die kwpn zo braaf was en zo leuk lijkt! Tja, lastige keuze.. ik heb ooit de "fout" gemaakt. Daarvoor altijd Friezen gereden, zei: mijn eerste paard wordt een kwpn. Maar toch, ik bleef de Fries missen. Dus 4 jaar geleden alsnog alle kwpn weg en Friezen weer op stal :+

Hier voer ik havens. Basissportbrok en de optigrow. Geen supplementen, daarin deel ik toch de mening van Lys.. ik heb niet het gevoel dat het iets toevoegt/werkt. Ze krijgen ook zo goed als onbeperkt ruwvoer.

boemel

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:41

Uiteindelijk gaat het om de klik met het paard toch?
Als het paard lief, leuk en fijn is, dan zou ik gerust voor de KWPN-er gaan.

Ik denk dat als je persé een Fries zou willen, dat je niet eens naar de KWPN-er was gaan kijken :o

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:48

Ik had me voorgenomen om me voor beide rassen open te stellen I.v.m. dat ik nu een kwpn bijrijdt en die me best wel positief verrast zeg maar. Deze stond in de buurt dus kwam ik tegen. Ik heb ze niet in mijn zoekertjes staan verder :')

Maar ik kan inderdaad niet overtuigend genoeg ja zeggen dus bij twijfel moet ik het gewoon niet doen voorlopig. Daar heb ik echt meer denktijd voor nodig. Ik wil wel echt een paard voor het leven en niet na 2 jaar spijt krijgen.

Heb je even pb gedaan Meya.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:10

Marjolein ik denk dat dat een goed uitgangspunt is bij twijfel niet doen het is wel een levend wezen.
Hopelijk gaat alles goed met je ind zoals Meya zegt waarom geen proefrit?

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:38

Afbeelding

Ik heb echt een super les gehad!
Trailer laden ging beide keren moeizaam... als we de nieuwe trailer krijgen maar gaan oefenen.
Heenweg zo'n 20 min over gedaan en toen ik door het deurtje buiten de trailer ging staan liep hij er ineens op. Helaas werkte de tactiek terug weg niet en weer tijdje bezig geweest. Maar he, het is gelukt. :+

Obstakels zelf vond hij eigenlijk niet zo eng. Hadden thuis al heel wat geoefend dit jaar. Maar dat er paarden weg gingen, paarden buiten de lente aan het vieren waren.. pfoe wat maakt hij zich dan groot en sterk. Ik heb deze keer zelf de lijn in handen gehouden op die momenten ipv dat m'n instructie hem weer rustig kreeg dus stiekem ook best trots op mijzelf. *\%/*

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:17

Inderdaad, bij twijfel vooral niet doen, daarvoor is de keuze (in mijn geval, want ik kan niks verkopen) te definitief.

Leuk zo'n obstakeltraining!

Heeft iemand van jullie een Julius, of iig ervaring hiermee? Ben benieuwd naar het karakter.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:01

Buurvrouw had een julius merrie was erg lief beetje een doetje.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 17:03

Lys_PPA schreef:
Inderdaad, bij twijfel vooral niet doen, daarvoor is de keuze (in mijn geval, want ik kan niks verkopen) te definitief.

Leuk zo'n obstakeltraining!

Heeft iemand van jullie een Julius, of iig ervaring hiermee? Ben benieuwd naar het karakter.

Mijn verkochte paard was een julius . Loopt nu bij de Koninklijke stallen in Den Haag . Bijzonder fijn dier. Of ze allemaal zo zijn kan ik niet zeggen want de mijne heb ik wel in de hand gehad sinds hij 4 maanden oud was. Ook buiten mee gelopen als veulen . Was zeer weinig hengst in gedrag . Maar wel een mooie Nek erop voor zijn toenmalige leeftijd.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:02

Leuk Dala!
Was hij voorheen ook 'lastig' met de trailer?

Ik ken zo geen Julius nakomelingen.

---

Hier vanavond met de Bikkel merrie weggeweest, naar de instructrice. Het stelt wellicht niet veel voor, maar zó blij dat ik weer te paard zit! Hoop dat ik 2x pw even in het zadel kan kruipen <3

Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:03

Die van jou kan ik me nog wel herinneren absolem. Maar idd veel valt of staat ook wel met de opvoeding.

Heerlijk Meya! Nu was het gisteren sws echt perfect weer om te rijden.

Wij hebben deze week een leuk vooruitzicht, onze eerste men marathon. Voor degenen die er niet mee bekend zijn, normaliter is dat 2 dagen en dan dag 1 dressuur en vaardigheid (pionnetjes met ballen erop) en dag 2 heb je een A-traject (een buitenrit waarin je moet finishen binnen bepaalde tijd) en B-traject, dat zijn een stuk of 6 hindernissen. Dit is een oefen wedstrijd, dus enigszins verkorte versie, je mag dressuur rijden, hoeft niet. Wegtraject is kort, 3,5 km. Hindernis 1 is de vaardigheid en dan zijn er nog 5 gewone hindernissen. Aangezien dit onze eerste keer is hebben we ons ingeschreven bij jonge paarden, dat wil dus zeggen dat we alleen wegtraject, hindernis 1 (de vaardigheid) en nog 3 andere hindernissen rijden. Ik ben al heel blij en trots op Picasso als dat goed gaat :o

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:34

Klinkt super leuk lyss! Veel plezier alvast.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:57

Veel plezier Lys!

Oohh.. dit weeeerr {:} Hier beide alweer gelongeerd. En staan nu even zonder dekens buiten. Geloof dat ze net zo gelukkig worden van het zonnetje als ik :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:03

Hier ook blote billen dag. Heerlijk deze zo'n en temperatuur lente komt eraan.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:33

Dit weer is echt zo heerlijk na een herfst en winter!!

Vandaag voor tweede keer op de jonge hengst gestapt: als een kind zo blij <3 Zon , vogeltjes, en dan op de rug mogen zitten door het paard wat je als veulen geboren hebt zien worden: Wauw!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:19

Sunnyhorse wat goed!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 00:14

Dankjewel!

Jaaa dit weer doet echt goed! <3

En leuk sunnyhorse, lijkt me heel speciaal.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 15:03

Tijdje beetje stil meegelezen, te druk om fatsoenlijk te reageren :o

Boemel hoe gaat het nu met Mir in training?

Wanneer is je marathon met picasso, Lys? Leuke afwisseling in training.

Lees al dat je het dit weekend hebt, jullie treffen het met het weer, zal wel zweten worden. Succes!

En Laura hoe gaat het nu met de paarden, alweer wat rustiger geworden?

Heerlijk Meya, ze zijn niet allemaal zo dat ze lekker knuffelen willen.

Leuk zo'n obstakeltraining en ook weer een trailer training. Vaker oppad helpt vaak met makkelijker laden :Y)

Geen ervaring met een julius, hij schijnt zelf wel moeilijk te zijn. Maar he, afstamming zegt niets over het paard zelf.

Gaaf sunny, is dat de Auwert?

---

Zo weer een beetje bij. Ik heb ondertussen ook niet stil gezeten, hiske gaat erg fijn met het rijden, blijft een geweldig gaaf dier <3 . Vandaag haar eindelijk weer een kunnen wassen.

De net 3-jarige Auwert merrie is afgelopen zondag weg gebracht om te beleren. Zelf helaas geen tijd voor o. Het even goed door te pakken, ben echt heel benieuwd.

Als ze weer terug komt gaan we heel rustig haar een beetje door trainen, maar hebben verder totaal geen haast.

Maan gaat verder goed, staat een beetje dik te wezen, hopelijk bakt ze een mooi merrieveulen voor me.

Vriendin haar Friese merrie heeft op de kliniek ik gestaan. Had een gedraaide baarmoeder, gelukkig konden ze haar staand opereren en gaat alles weer goed met merrie en veulen. Maar spanning is pas weg als er begin mei een gezond veulen en merrie staan.

Mochten jullie nog iemand weten (liefst iemand in Friesland 8-)) die interesse in een leuke enter merrie (Arent X Bartele) hebben. Er zal hier toch eens wat verkocht moeten worden. Het heeft alleen niet veel haast met de zomer in aantocht.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 15:48

Mir gaat volgende week zondag in training.
Ze is er aan toe, want ze groeit dicht. Of er komt een veulen uit, maar dat lijkt me sterk :D

Sunnyhorse, super joh . Ik zag een rijfilmpje van een heel gaaf paard voorbijkomen.

Getty Maan, klinkt goed allemaal! Spannend hoe je jonkie het gaat doen.

Het is hier echt t- shirtjes weer. De paarden hebben het warm en staan lekker in de wei.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:30

@ Meya_ Hij is voorheen nog weinig op de trailer geweest. Een keer naar de plek waar hij is beleerd en weer terug en nog een keer naar de dierenarts. Het is gewoon iets wat we moeten gaan oefenen en vaker doen.
Lys_PPA hoe ging de men marathon? Lijkt mij erg leuk om een keer te doen trouwens.. mennen.

Getty_Maan lekker bezig geweest lees ik wel! Als je dan weg brengt om te beleren ga je er dan tussendoor ook langs? Als er iemand paar keer op heeft gereden dan daar er onder begeleiding er ook op?

Ik heb deze week 2x kunnen rijden. Woensdag startte met een wat gespannen paard maar al gauw ging het prima. Totdat Hylke iets zag.. wij zagen niets, het was donker en ik kreeg hem niet meer ontspannen. Hij sloot zich helemaal af en pakte het bit vast en bepaalde plek wou hij niet meer heen. Toen maar wel weer even de longeerlijn eraan gedaan en na paar rondjes ben ik weer los gegaan en toen was er eigenlijk niets meer aan de hand.

Gister dacht ik; te lekker weer om niet te rijden. Normaal als ik mijn kids mee heb dan rij ik niet; dus ze naast de bak met een paw patrol filmpje geparkeerd.. ( := )
Grondwerk ging top, toen erop heerlijk ontspannen paard ondanks dat de buurman hout aan het hakken was.. Maar toen kwam opeens de buurvrouw met een gloed nieuwe geel groene glinsterende kruiwagen en toen hebben we onze eerst passen galop onder het zadel gedaan.. de ontspanning compleet weg en na nog een wegschietactie toch ook nu maar weer de longerlijn eraan. Pas doen buurvrouw klaar was met hout stapelen heb ik hem weer ontspannen gekregen en gelukkig echt TOP afgesloten.

Ergens baal je dan.. toch weer die lijn eraan.. andere kant.. ongelukken willen we ook niet...

Heerlijk om zo je dochter aan te treffen. Met het oudje van het stel.
Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:50

Getty wat fijn dat je zo lekker bezig bent. En de 3 jarige mag alweer aan de bak benieuwd hoe die terug komt.spannend met de gedraaide baarmoeder klinkt als niet vaak voorkomend.

Ilias gaat na 4 weken niets doen weer super fijn volgend weekend ons M debuut.

Dala wat jammer dat je buren niet zien dat het teveel is voor z'n jong ding en even de ruimte geven om te laten bezinken. En kids langs de bak met een film klinkt top toch soms mag het echt.

Mijn zoontje helpt met mesten en voeren en borstelen en is heel sociaal dus als ik hem kwijt ben staat die te kleppen met een stalgenoot haha

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:59

Spannend boemel, zal goed zijn voor Mir.

Hier nog 1 die dichtgroeit, alleen wel drachtig, maar pas voor augustus :7

Ik heb geen idee dala, dit is ook nieuw voor mij. Normaal was het paard of zadelmak of we beleren zelf.
Maar het is niet mijn eigen paard en hoorde pas 2 dagen later dat ze was weg gebracht om te beleren.

Wel goede verhalen van bekenden gehoord, dus ik wacht het gewoon rustig af.

Wat een lieve foto met je dochter.

Met je jonkie komt het ook wel goed, kilometers maken en geluiden zullen ze toch aan moeten wennen. Buren kunnen zich helaas niet altijd aanpassen.

Spannend laura jullie M-debuut, alvast heel veel succes!

Trouwens nog vergeten te melden dan er op stal alweer 2 veulentje zijn geboren, een Tymen X Norbert en een Markus X Alwin.

Bij de laatste was ik aanwezig, voordat ik weg ga, check ik ook even de merries en toen zag ik dat ze bezig was. Was een staande bevalling :Y) maar er dartelen nu 2 gezonde hengstveulen rond <3

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:02

Getty, fijn dat het goed gaat met Hiske. Hoelang is je driejarige weg, of weet je zoiets nooit op voorhand?

Haha, Dala lang leve de telefoon. Mijn dochter zit soms ook naast de bak met een 'picknick', is ze weer helemaal happy. En tja, als die lijn werkt, dan werkt ie he..

Laura, mooi vooruitzicht je M debuut.

De wedstrijd was superleuk om mee te rijden. Echt een hele mooie ervaring.
Picasso was met inspannen niet heel makkelijk, hij zag de boshindernis in de verte en voelde zeer wss mijn eigen spanning :') Maar zodra de kar erachter hangt voelde het meteen goed.
Ik kan niet kiezen welke foto, dus jullie krijgen er drie :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:54

SunnyHorse schreef:
Zadel met dikke wrongen vind ik zelf persoonlijk eng, waarschijnlijk omdat het opgesloten voelt. Daarbij heb ik veel te lange benen dus zit het ook niet prettig.

Dit is precies hoe ik het beleef. Maar het valt nog niet mee om een beetje economisch zadeltje te vinden zonder die wrongen. Want ik ga voor een 22-jarig paard geen nieuw zadel kopen om zo af en toe eens een rondje te kunnen maken.

SunnyHorse schreef:
Hier mogen ze vanwege de harde bodem lekker de weide op voor twee uurtjes. Wat een pret hebben ze daarmee! De inmiddels twenters zijn mooi op gewicht. Ze hebben een gigantisch groeispurt gehad waarbij 1 echt weer even wat kaal werd, maar nu weer goed op gewicht. En de ander heeft echt aanleg snel dik te worden, is is eigenlijk te dik. Ik ben een echte feeder, dus minder hooi geven vind ik echt heel lastig, ik wil dat ze genoeg te eten hebben. Ik hoop dat het zodra ze aan het werk gaat, weer beter wordt.

Ze zien er ook serieus goed uit!

@Meya: Die Yme-twenter van jullie ziet er ook goed uit zeg <3 Zo te lezen zit je zo langzaam maar zeker weer lekker te paard. Lekker bezig wel!

@boemel: bedankt voor de tip voor Hessing zadels. Die houd ik nog even in mijn achterhoofd. Wat pittig dat Mir even een terugval had. Maar ik snap wel dat je hebt overwogen om de training uit handen te geven.

Laura1982 schreef:
Nou na 4 weken op ilias gestapt en God dank niet meer kreupel! Wel heel explosief dus mijn hele rit riep ik nee nee nee niet doen hou op gedraag je enz.

Daarna douwe nog even gereden voordat een vriendin en haar dochter erop gingen. Bij mij mega energiek en pittig kleine meid erop en zo zoet en makkelijk hij is zo geweldig wat dat betreft.

Nog even een vraagje welke supplementen geven jullie en waarom en waarvoor voor die gekozen? Ik ben zoekende naar iets voor spierherstel en souplesse en de keuze is zo reuze dat ik niet weet wat te kiezen

Die Ilias, gelukkig is hij weer opgeknapt. Nu weer lekker aan de slag zo te lezen. Hoe staat het met de voorbereidingen van jullie debuut? En dat Douwe zo kan schakelen tussen ruiter getuigd wel echt van een top karakter. :o

Ik geef in principe geen supplementen aan mijn paarden. Jels staat op Gastro+, daar zit al heel veel in. Verder krijgt ze periodiek weliswaar psyllium en dat zou je strikt genomen als suppletie kunnen zien. Pit gaat straks op basisbrok en verder gewoon goed ruwvoer.

@Marjolein: zo te lezen ben je vooral op zoek naar een bepaalde instelling in het paard dat je aanspreekt. En dan is het toch juist goed om niet alleen naar Friezen te kijken? Een goed gefokt warmbloed kan net zo'n fijn paard zijn als je het mij vraagt.

@Dala: wat mij betreft mag je idd gerust trots zijn op jezelf hoor. Dat is een hele vooruitgang! :D
Ik zie geen reden om te balen om de manier waarop je de momenten van spanning hebt aangepakt hoor. Ik denk dat je het verstandig hebt aangepakt en het paard evengoed het vertrouwen hebt gegeven dat hij op dat moment nodig heeft gehad.

@Absolem: Ah! Daar ben je weer! Hoe gaat het met je?

@Lys: Gave foto's van de marathon zeg!

@Sunny: Wellicht ten overvloede, maar toch fijn bericht hoor. Ik geniet echt van het enthousiasme.

@Getty: Klinkt wel heftig van die merrie zeg. Hoe ziet de weg van herstel er inmiddels uit? Goede berichten over Hiske! Wat zijn jullie doelen? Werk je ergens naartoe of gewoon lekker rijden?

Ik ben weer bij hoor :Y)

Hier vrijdag de zadelmaker langs gehad. Toch een aardig dealtje kunnen sluiten voor mijn oude zadel. Ding gaat gewoon de deur uit, linksom of rechtsom. Alleen had de zadelmaker de "oude" Jels nog voor ogen en allemaal zadels meegenomen die inmiddels veel te klein zijn. Vorige zadel had een medium boom en was met veel aanpassingen passend gemaakt. Dus nu had hij wederom zadels met een medium boom meegenomen. Ja, die pasten dus niet meer :+ Jels staat er bovendien sowieso aardig goed voor momenteel. Ze werkt zo'n 3x per week aan de hand, dan wel aan de dubbele longe en dan maken we nog wekelijks een boswandeling met haar van 45min tot een uur. De bespiering wil er inmiddels ook op komen en ik wat ik nu ga zeggen, kon wel eens als schokkend ervaren worden, dus ik hoop dat jullie stevig zitten als jullie dit lezen: er zitten tegenwoordig namelijk zelfs reserves op en we moeten oppassen dat ze niet te zwaar wordt. :')

18 april komt hij terug. Heeft ook allemaal geen haast. Verder weten we inmiddels dat we 9 april Pit op gaan halen uit de opfok. En de draagmerrie zit nu ook ongeveer een week voor de uitgerekende datum. Met andere woorden: het gaat allemaal ineens erg vlot. 8-)

Dit zijn toch billen om van te houden <3
Afbeelding

Ze is ook tamelijk content met zichzelf. Hier moest ze even in de box van een stalgenoot wachten tot ik haar stal voor elkaar had gemaakt.
Afbeelding

Ze mag tegenwoordig eigenlijk ook alweer behoorlijk wat uurtjes de weide op. Ik ben er achter dat als ze van tevoren haar soep met Gastro+ krijgt, ik haar gewoon rustig 3-4 uurtjes het land op kan gooien. Dus momenteel staat ze praktisch halve dagen buiten.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 00:28

Ja! Dat hele goede billen!! En ze glimt als een malle en kijkt fris uit haar ogen: alle aandacht, zorg en management betaalt zich uit! Fijn.
We gaan ook nog eens het goede seizoen tegemoet.

Ik zit te duimen draaien voor veulentjes nieuws Jelske: ik hoop dat we hier wel de primeur krijgen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 08:39

Jelske hele lekkere billen! Ze kijkt ook zeer content. Wat fijn dat ze ook halve dagen buiten kan.
Ja het gaat zeker hard bij jullie baby onderweg pit naar huis zadel voor jelske passen wie had dat gedacht dat je dit allemaal nog kon met haar.