Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicoletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:15

MarBri schreef:
Ja ik begrijp de theorie prima. Maar hoe trainde jij. Wel met zweep? Met of zonder sporen? En wat was de methode voor scherper aan het been?

Dit is eigenlijk meer iets voor de praktijk dan via internet, maar ik zal proberen te omschrijven hoe en wat.
Ik pak de zweep er in de trainingen alleen bij wanneer ik na twee pogingen geen snelle reactie krijg.
Dit zal niet iedereen met me eens zijn maar ik heb sterk het gevoel dat mijn paard wel mee wil werken maar bij de eerste hulp van mij niet altijd direct snapt wat ik wil en bij de tweede keer wel.
Daarom krijgt hij van mij soms een tweede kans en heb ik de zweep verder niet nodig.
Mijn instructrice rijd hem ook wel eens en neemt wat sneller de zweep ter hand.
Omdat ik nogal lang ben in verhouding met mijn paard heb ik zwanenhalssporen gekocht die ik altijd om heb, behalve op buitenritten.

Wat de methode betreft.
Om te beginnen hebben we een afspraak gemaakt met mijn paard.
Hij moet 1 altijd voor het been zijn en 2 al rijdend nageeflijk worden.
Daarbij moet je wel oppassen dat je niet teveel drijvende hulpen geeft, want alles wat je er aan beenhulpen instopt krijg je aan kilos's in je handen weer terug.
Zoals ik al in mijn vorige post zei, bijna gaan snelwandelen in stap, mijn paard had namelijk een wat trage stap.
En bij aandraven een snelle reactie eisen.
Komt die reactie niet direct dan even een paar meter middendraf rijden voor je gevoel.
Vlak voor een proef kun je vanuit stap ook een pas of drie draven om te checken hoe de reactie is.
O ja wat ook vaak goed helpt is om met losrijden een volte te stappen en om en om een paar passen te draven en dan weer te stappen.
Meestal is mijn paard dan zo wakker dat ik hem bijna niet terug in stap krijg!
Nu moet ik dan hem juist weer laten halt houden om gehoorzaamheid af te dwingen.
Galop is bij mijn paard nooit zo'n issue geweest.
Hij heeft een goede galoppade die ik gebruik om hem los te werken.
Daarna is hij in de andere gangen ook losser.

Succes!

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:00

Sanet schreef:
Zonder zweep was voor ons ook groot obstakel. Ik gebruik nu de zweep alleen op buitenrit (en met aanleren van de wissels had ik hem erbij). Verder altijd zonder!
Ik moest 1-2-3 methode hanteren. 1 is de hulp die je zou willen geven waar reactie op moet komen, 2 is diezelfde hulp maar groter en 3 is zo hard je kunt weg, knetterhard! En dan weer opnieuw proberen, net zolang tot je de gewenste reactie bij hulp 1 krijgt...

Zo werkt het nu bij ons ook, alleen loopt Carolien alsnog dan soms de kantjes ervanaf en geeft niet alles (gaat dus niet zo hard als ze kan weg voor de 3e hulp). Daarom rij ik tijdens de training eerst met de lange zweep erbij om haar even duidelijk te maken wat ik wil en om haar actief en heet te maken. Als ze eenmaal zo ver is dan gaat de zweep aan de kant maar dan heb ik een eventingzweepje in mijn laars zitten. Als ze dan een keer ook na 3x een fikse hulp niet genoeg reageert komt ineens dat zweepje tevoorschijn. Voordeel van dat zweepje tov een dressuurzweep is dat ze hem niet ziet en de lange zweep wel dus ze weet niet of ik hem bij me heb. Ik hoef daardoor nu soms maar een schijnbeweging te maken door te doen alsof ik 1 hand van de teugels af haal en dan reageert ze al. Dat gebruik ik soms tijdens de proeven in een grijs stuk net voordat ik een verruiming moet laten zien :-)
Maar het is inderdaad zoals Janet en Marjolein aangeven een kwestie van consequent zijn, been is been en daar moet je een reactie op eisen.

MarBri

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:47

Bedankt voor alle tips. We hebben er in de les ook weer flink aan gewerkt. Zonder sporen en zonder zweep. Na 15 minuten gaf dit ook weer een goed gevoel. Nu zometeen eens gaan proberen of het me alleen ook lukt

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:38

Die tip die Janet geeft doe ik ook, maar waar ik altijd moet opletten is dat ik bij het drijven niet onbewust mn handen vast zet.
Soms geef ik been of meer been/zweep omdat ik geen of meer reactie wil zien maar houd ik onbewust mn handen teveel vast
Misschien ook handig om daar eens goed op te letten? Dat je ook van voor wel goed mee geeft?

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:38

Wat een fijne tips hierboven! Snap dat het in de praktijk makkelijker uit te leggen is maar lees nu toch weer dingen die ik ook kan toepassen in mn trainingen.

Hier vabdaag dag 1 gestart van het skiberg concours.. 1e proef had niemand winst, ik was 2e met 178 en super trots op m'n 7.5 voor middendraf
2e proef andere jury en 182 punten. Toch nog een puntje erbij.
Nu morgen hopelijk een beetje vlamen.
Nu ze vabdaag alles gezien heeft hoop ik dat ze daar morgen minder op terug komt en zich lekker laat sturen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 06:39

Consequent zijn is echt het allermoeilijkst. Daarom rij ik nu nooit meer met zweep. Want ik moet wel. Het heeft bij ons echt maanden geduurd (nu is Syb dan ook wel erg volhardend, dat helpt niet altijd mee) voordat het weer ergens wat op ging lijken. En het was zeker niet zo dat ik met zweep de hele tijd aantikte ofzo. Tijdens het rijden gebruikte ik hem echt maar zelden.
Ik kon letterlijk alleen het handvat van een zweep in mijn hand doen, dan merkte ze dat mijn teugelvoering anders was en dan bleef ze lopen, handvat weg en als een pudding in elkaar zakken, niet vooruit te branden. Niet perse een leuke periode, wel veel van geleerd. Ben nu vaker aan het remmen dan aan het gas geven :) en dat rijdt vaak toch wel iets fijner, want dan kom je ook wat meer aan rijden toe, dan dat je alleen maar gas aan het geven bent de hele tijd...

Succes met de 2e dag Babette! Zet hem op!!

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:16

Bedankt Sanet!

Wat bizar zeg dat ze zelfs aan de teugelvoering merkt dat je zweep er wel of niet us.

Ik ben versleten zo na 2 dagen starten. Ben duidelijk niets gewend haha.

Mn 1e proef ging heel fijn op wijken en verruimen in galop na.
Helaas 177 punten.. nr 1 had 178 punten en reed echt heel netjes dus vond het best pittig gejureerd. 2e proef bij een andere jury was een stuk minder maar toch nog 185 punten gescoord.

Nu lekker doortrainen voor de 22ste en 23ste. .. dan starten we in Den Haag en combineren we dat met strandritjes :)

Morgrn nog mensen die gaan starten?

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 22:59

lijkt me idd erg lastig om het rijden met zweep "af te leren" :j (daarom doe ik het bijna nooit)

das wel een beetje balen, maarja je hebt een puntje +:)+ klinkt heerlijk!

vandaag selectie wedstrijd gehad en voor mn gevoel ging het écht slecht :( gelukkig waren er maar 2 deelnemers in mijn klasse (inl. mij dus) dus het laagste aantal punten voor de selectie was 2 :) ik kon het niet geloven maar ik had 189 en 198 pt en was in de 2e proef eerste :? toch wel trots O:) maar in de eerste proef stond dat hanne en ik meer moesten samenwerken en in de tweede proef stond dat we een superleuke combinatie waren :o? :')

Afbeelding

Nicoletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 23:16

Dat zijn mooie resultaten!
Gefeliciteerd, je staat er goed voor in het klassement.

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 23:25

dankje :D idd, ben daar ook erg blij mee :o

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:32

Waarom ga je ondertussen niet vast L1 startten... als het goed is mag je beide klasse starten tot je 5 winstpunten hebt in het L1 dan moet je helemaal over... zo te zien ben je daar meer dan klaar voor met 22 winstpunten!

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:00

nee dat mag niet, tussen de kringselecties en de regio mag je niet hoger starten zelfs niet met de nieuwe regeling anders vervalt je startplaats op de regio. anders had ik dat allang gedaan -O-

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:46

Ah zo, dat wist ik niet. Nou nog even en dan vlieg je door het L1 heen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:55

Hoi allemaal, ik ben vorige week voor het eerst gestart met mijn 9 jarige fries zara.

[RIJ-ITP] Super trots! Eerste wedstrijd met friese merrie Zara

Lijkt me super leuk om vaker te starten en dan ook officieel. Maar twijfel nog een beetje over het vervoer.

Hebben jullie allemaal je E achter B gehaald? En als je alleen met B rijd wat voor combinatie hebben jullie dan?

Mijn seat ibiza is niet echt een trailer trekker, maar mijn vriend heeft een fort focus station (diesel) met trekhaak dus denk dat dat wel moet lukken. Maar wil dan wel eerst met een gewone aanhangwagen gaan oefenen..

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:03

Mooie punten heb je gereden!

Ik huur altijd een combi (auto+trailer+chauffeur) en dit bevalt me perfect. Daarbij start ik ook vaak
"aan de overkant" of zo dichtbij dat onder de man gewoon goed te doen is.

Maar wanneer ik zelf weer een paard koop, zorg ik dat ik voor die tijd mijn E heb en een trailer + correcte auto om de trailer te trekken.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:36

Welkom Annem84!
Ik reed altijd met de auto van mijn vriend en huurde een 1,5 paards trailer dat kon precies met alleen B rijbewijs, wel had ik van te voren al geoefend met het rijden met een trailer.
En binnenkort wil ik mn E gaan halen dan kan ik gewoon met de trailer van de eigenaresse rijden en hoef ik niks meer te huren.

Gefeliciteerd Babette en Hannelover!

Babette, heb jij er ook zo'n moeite mee om te verruimen in galop op de volte?
Die van mij kan op de lange zijde prima verruimen maar op de volte vind ze zo moeilijk. In de L2 proeven zit wel weer verruimen op de lange zijde in galop ik helemaal happy moet ik precies de andere 2 proeven rijden waar t wel nog op de volte moet.. >;)

Ik ben dan ook vandaag op wedstrijd geweest en voor het eerst L2 gestart, voor mn gevoel ging het niet zo heel lekker maar daar dacht de jury anders over eerste proef 195,5 en tweede proef 194,5 dus toch 3 winstpunten erbij!! :D

Thuis heb ik veel geoefend op het wijken en dat gaat nu echt super alleen op wedstrijd krijg ik dat er niet uit, dat vind ik echt jammer want ik wil graag laten zien dat ze het echt kan :)
De laatste tijd neemt ze achter echt goed mee en schaart ze goed, nu nog op wedstrijd laten zien

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:33

Zonder zweep rijden was inderdaad voor mij ook even een omschakeling. Was net als wat veel van jullie zeggen niet zo dat ik Floyd constant aan liep te tikken, integendeel zelfs, maar toch rij je onbewust anders en merkt je paard dat ook. Toen hard aan het werk gegaan met mijn kuit en consequentheid en nu gaat het een stuk beter. Ik train nog steeds met zweep, voor de verfijning en om hem echt nog steeds scherper te krijgen. Een week voor de wedstrijd gebruik ik hem alleen met losrijden en dan leg ik hem weg. Zelfde op de wedstrijd. En dit werkt goed!

Afgelopen zaterdag ook wedstrijd gehad en 2x eerste met beide proeven 184. Dus we zijn alweer M1 + 7! Had een 9 voor mijn binnenkomen in de tweede proef. Dat was toch wel erg gaaf :D !

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:05

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:53

Ik heb ook geen E en rij zelf met de trailer. Combi bestaat dan uit een Suzuki Grand Vitara en een 1,5 paards trailer. Een 2 paards mag ik zonder E niet rijden.
Kijk naar het totale gewicht van auto + trailer + laadvermogen van de trailer, als dat tot 3500 kg kun je met alleen B de combi rijden. Vooropgesteld natuurlijk dat de trekauto het gewicht wel mag trekken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:01

Inmiddels heb ik mijn E gehaald, maar jarenlang zonder gereden. Ik had een Renault Megane (mag 1500 trekken) met een anderhalfpaards trailer erachter. Ben begonnen met een enkelasser en toen een aantal keer met de trailer met mijn fiets in de trailer op de standaard. Onder het motto, als de fiets aan het eind nog overeind stond, dan zou paardlief het ook wel overleven :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:57

Caro-marjah dat zeg je bijna goed maximale laad vermogen van auto telt ook mee.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:42

ja, laadvermogen van de auto telt ook mee idd :-)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:10

Vinden jullie dat het soms ook zo lang duurt voordat de punten bij de KNHS verwerkt zijn?
Ik had op 19-06 mijn laatste punten gehaald voor het L2 maar nu staat de teller nog steeds op L1+8 omdat die laatste 2 nog niet verwerkt zijn. Inmiddels ben ik na zondag al L2+3, dat die er nog niet op staan snap ik maar van 19-06 zou toch al verwerkt moeten zijn..

Weet iemand met die nieuwe punten regeling nu er dus ook cijfers achter de komma worden gegeven, 194,5 nu onder 1 winstpunt valt of onder 2? Het was altijd t/m 194, 1 winstpunt en vanaf 195 2 winstpunten maar dit valt er precies tussen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:01

194,5 is 1 wp. Bij 65% heb je 2.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:53

Punten duren altijd erg lang. Ongeveer een maand voordat ze erbij staan Esther. Ik vind dat ook erg irritant. Maar je kunt gewoon door gaan hoor :)