MarBri schreef:Ja ik begrijp de theorie prima. Maar hoe trainde jij. Wel met zweep? Met of zonder sporen? En wat was de methode voor scherper aan het been?
Dit is eigenlijk meer iets voor de praktijk dan via internet, maar ik zal proberen te omschrijven hoe en wat.
Ik pak de zweep er in de trainingen alleen bij wanneer ik na twee pogingen geen snelle reactie krijg.
Dit zal niet iedereen met me eens zijn maar ik heb sterk het gevoel dat mijn paard wel mee wil werken maar bij de eerste hulp van mij niet altijd direct snapt wat ik wil en bij de tweede keer wel.
Daarom krijgt hij van mij soms een tweede kans en heb ik de zweep verder niet nodig.
Mijn instructrice rijd hem ook wel eens en neemt wat sneller de zweep ter hand.
Omdat ik nogal lang ben in verhouding met mijn paard heb ik zwanenhalssporen gekocht die ik altijd om heb, behalve op buitenritten.
Wat de methode betreft.
Om te beginnen hebben we een afspraak gemaakt met mijn paard.
Hij moet 1 altijd voor het been zijn en 2 al rijdend nageeflijk worden.
Daarbij moet je wel oppassen dat je niet teveel drijvende hulpen geeft, want alles wat je er aan beenhulpen instopt krijg je aan kilos's in je handen weer terug.
Zoals ik al in mijn vorige post zei, bijna gaan snelwandelen in stap, mijn paard had namelijk een wat trage stap.
En bij aandraven een snelle reactie eisen.
Komt die reactie niet direct dan even een paar meter middendraf rijden voor je gevoel.
Vlak voor een proef kun je vanuit stap ook een pas of drie draven om te checken hoe de reactie is.
O ja wat ook vaak goed helpt is om met losrijden een volte te stappen en om en om een paar passen te draven en dan weer te stappen.
Meestal is mijn paard dan zo wakker dat ik hem bijna niet terug in stap krijg!
Nu moet ik dan hem juist weer laten halt houden om gehoorzaamheid af te dwingen.
Galop is bij mijn paard nooit zo'n issue geweest.
Hij heeft een goede galoppade die ik gebruik om hem los te werken.
Daarna is hij in de andere gangen ook losser.
Succes!