[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:25

Lyss dat zou een mooie kans zijn Picasso aan huis maar wat sanet zegt wel veel werk al hebben we het er natuurlijk ook voor over haha.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 16:02

Spannend Lys!

Ja, het kost veel tijd en werk. Maar ik voel me altijd een rijk mens als ik naar achteren loop :D

Dit zonnetje.. heeeerlijk. <3

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 16:32

Sanet, de eigenaresse mocht vanwege operatie 6 weken niet rijden.

Ik besef me idd dat het veel werk is, heb nu al 6 kleintjes aan huis staan die ik minimaal 3x per dag verzorg (uitmesten, hooi/brokken/water geven en in de zomer dagelijks even naar de wei breng ipv paddock), 2x per week mest wegbrengen, en dan ook nog graag in beweging hou. En bij Picasso doe ik momenteel 2x per week de stallen (3 stuks), en op de avonden dat ik er rond afvoer tijdstip ben verzorg ik ze ook weer alle 3. Dus ja het zal zeker meer werk worden, maar ben me heel erg bewust van alles wat erbij komt kijken. Plus wellicht zit er wat schaalvoordeel aan een grotere locatie waardoor ik niet 2x per week mest hoef weg te brengen ofzo (om mezelf ff te motiveren en dan vergeet ik jou toevoeging over die 110 zakken kalk even haha :+ )

Dit weer vandaag is inderdaad heerlijk! En voorlopig houdt het nog even aan lijkt het.

Cas10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:52

Sanet, als ik het goed lees is Syb weer helemaal de oude? Wat fijn!!!!!!!!! Even lekker de lange haren eraf!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:44

Cas10 schreef:
Sanet, als ik het goed lees is Syb weer helemaal de oude? Wat fijn!!!!!!!!! Even lekker de lange haren eraf!

Ze heeft een aardig jasje uitgedaan qua bespiering en gewicht. Ze is niet echt op haar mooist nu. Echt een oud paard om te zien op dit moment, daar heb ik het wel moeilijk mee -O- . Hopelijk trekt dat nog weer een beetje bij.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:49

Oké, het zonnetje is lekker. Maar de temperaturen wat minder :') Alhoewel alles zo wel opdroogt.

Ja dat is lastig om te zien Sanet, hopelijk trekt het relatief snel bij!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:25

Misschien ook wel leuk om even wat foto’s te tonen, daar gaat dit topic natuurlijk over :)

Ik heb afgelopen zondag Syb geschoren, die heeft echt weer een bijzonder kleurtje.
Afbeelding
Hele hoop raar haar erop.

Afbeelding
En weer blooooot.

Afbeelding
Lyr, mijn bijna 14 jarige Ster Sport merrie van Tsjalle doet het weer leuk onder het zadel.

Afbeelding
Mijn jongens zijn echt dikke mik.

Afbeelding
Gister voor het eerst mijn bijna 3 jarige Elias meisje een longeersingel om gedaan. Ze gaf echt geen kik, wat een knappe smurf!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:26

Sanet ze zien er allemaal top uit!

Het was frisjes vanmorgen maar de zon vanmiddag wasecht een cadeautje.
Gelukkig nog een paar dagen zulk weer laat de lente maar komen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 23:20

Mooie plaatjes! Fijn dat ze het allemaal zo goed doen.
Hoe oud was Syb toen je haar kreeg/kocht?

Ik heb vandaag weer verenigingsles gereden. Picasso is echt n paard vd uitersten, of sjokken of erg alert. Vandaag was hij weer eens enorm schrikkerig. Soms wel handig want dan heeft hij ook meer impuls maar soms vind ik het ook wel eens vervelend. Ik ben er altijd op voorbereid dat hij n paar meter opzij springt. Heb liever de middenweg :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 23:39

Ja heerlijk hè? Dit weer is echt feest. Al zat ik vanochtend wel al om 7.20 op m’n tractortje om de paddock te slepen, zodat niemand z’n pootjes breekt. Maar dit 100x liever dan regen en wind en ellende. En langer licht. Heerlijk!

Picasso had z’n feestmuts mee genomen dus? Lekker eigen feestje vieren :D

Syb was bijna 10 toen ik haar kocht, aan het eind van februari is dat 18 jaar geleden dus alweer. De tijd vliegt!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 00:00

Hier was de grond zo bevroren dat er niets te slepen viel maar idd heerlijk weer zo met dat zonnetje.

Hahah ja zeg dat, party animal en al zn feestende maatjes stonden in elke hoek vd bak en achter de spiegel verstopt :+

Ohh wauw, mooie tijd al samen. Lijkt me mooi zo lang van je dier te mogen genieten maar kan me dan ook wel indenken dat het moeilijk is om de ouderdom er in te zien. Die wil je forever fit houden.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:41

Mooie foto's Sanet!
Haha Lys, zou leuk zijn een middenweg

Dit weer. Ik hou er van :') Ben me ondertussen in zoveel dingen aan het verdiepen.. volgende hoofdstuk is: paddocks. Bij de voerhut wordt het toch sneller "minder mooi" dan ik wil met zo'n natte winter... (rest vd paddocks en bak geen problemen mee) Hebben jullie ook van die matten er in oid? Paddockplaten / grastegels? En zo ja, houdt dat goed?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:00

Ik heb alleen kleine pony’s en geen groot paard aan huis, wat een groot verschil maakt voor de bodem en modder. Ze lopen namelijk niet snel iets kapot. Maar goed, mijn ervaring met voerplekken. Ik heb meerdere voerplekken, waarvan er eentje gewoon op zand is, dat wordt een grote bende, ook al hark ik het verspilde zand uit de modder. Twee voerplekken liggen op een hoger gelegen gedeelte (mijn paddock heeft glooiende hoogteverschillen), maar die worden niet dagelijks gebruikt en blijven oa daardoor netjes. Een andere plek heeft stevig worteldoek eronder en houdt zich erg goed (al is het waarschijnlijk minder geschikt voor grote paarden). Tot slot heb ik een voerplek op grasbeton, dat blijft ook heel goed, maar ik zorg ervoor dat het schoon blijft. Zodra er teveel zand ligt, ontstaat er modder door de nattigheid. Ik heb geen ervaring met paddockplaten.

Gisteravond weer beide Friezen in de les gereden. Waarom heb ik het mezelf ook alweer zo moeilijk gemaakt door een hypermobiele reus te kopen? :+ Veelzijdig dat wel, maar oei wat heeft hij een moeite met zijn linkerachterbeen.
Zondag de Fries van stalhoudster gereden en dat ging niet supergoed, bodem van de bak was niet helemaal goed en daar heeft hij nogal moeite mee volgens haar. Dan sluit hij zichzelf helemaal af. Daarom was ik gisteren op het ergste voorbereid.... Maar hij liep als een ster! Ik heb echt genoten, zo goed voorwaarts, zelfs de vliegende wissels meegepakt. Volgende week nog en dan rijdt ze zelf weer :( Begin het paard eindelijk door te krijgen haha :P Maar goed, heb er echt al ontzettend veel van geleerd.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:41

Hoe houden jullie je paarden? Thuis of pension? Hoeveel staan ze buiten?
Mijn verzorgpaarden staan in de winter van 's ochtends vroeg tot wanneer het donker wordt buiten op de wei. Elke dag krijgen ze dan een strook gras erbij en dot hooi in het land. En zodra het weer het weer toe laat 24/7 buiten. De eigenaresse is creatief met draadjes zetten en zo kan ze jaar rond de 3 friezen, c pony en shet buiten houden. Erg fijn :D

Morgen mijn 2e grondwerkles op een andere locatie. Benieuwd hoe snel we hem dan weer op de trailer krijgen of hij sneller rustig is op locatie.
Nog nieuwtje.. Eigenaresse vond het tijd voor een nieuwe trailer nu we vaker op pad zullen gaan (huidige is 30 jaar oud). Eind maart komt er een 2-paards Böckmann trailer!!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:11

Dala die van mij staan in pension. En komen gemiddeld 7 uur in de winter buiten.
In de zomer gaan ze vroeg naar buiten en voor donker naar binnen.

Met ilias naar de kliniek geweest. Van de kreupelheid zag je alleen rechtsom nog een heel klein beetje maar verder niets. Wel beiden sprongen vocht erin. Deze opde foto laten zetten zagen er goed uit. Nu is de vraag waarom zit er vocht we komen er niet helemaal uit. Hopelijk dit weekend weer opbouwen met hem. Ik hoop dat het vocht dan ook weg is. Door het niets doen is hij wel wat aangekomen dus we gaan meneer wat meer portioneren in zijn ruwvoer.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 23:50

Mn rijpaard staat bij mensen privé aan huis, samen met twee andere friezen. Tussen 7-8u naar buiten en in de winter rond 16u naar binnen en zomer 17, uiterlijk 18u. Winter op paddock en zomer op gras (ook strookbegrazing). Mocht wat mij betreft nog langer buiten maar dat heb ik helaas niet voor het zeggen.
We hebben nog steeds de stille hoop dat we een huis vinden waar óók Picasso aan huis kan, er is iets gaande...

Hoe was de grondwerkles gegaan?

Beterschap met Ilias!!

Cas10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:33

Hoe gaat het nu met Ilias Laura 1982? Loopt hij al beter?
Nog even een reactie op de stalling: mijn paard staat op een pensionstal, komt zomer en winter buiten. In de winter een paar uur. Hij is nu 25 en volledig met pensioen maar vermaakt zich nog prima. Ik krijg er wel commentaar op, zo van "Doe je helemaal niets meer met hem?"
Maar ik ga van de zomer weer stukjes wandelen als hij er zin in heeft. Voor nu geniet hij van de wei en daarna hooi eten in stal.
Ik vind het ook best lastig dat hij oud wordt en ik weet dat het afscheid steeds dichterbij komt, maar als ik hem zo van zijn pensioen zie genieten word ik wel weer blij!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:30

@cas10 ik ga morgen weer kijken hoe hij is. Afgelopen maandag op de kliniek geweest en foto's gemaakt van beiden sprongen niets op gevonden. Zag er keurig uit. Afgelopen dagen iedere dag een uur gelopen deels op hard en zacht en hij stapt wel echt beter dus ik hoop dat hij weer helemaal oke is morgen.
25 alweer jou paard mooie leeftijd en ind hij mag ook genieten van zijn pensioen juist fijn als dat kan gun mijn mannen ook z'n leeftijd in goede gezondheid

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:40

Cas10 schreef:
Hoe gaat het nu met Ilias Laura 1982? Loopt hij al beter?
Nog even een reactie op de stalling: mijn paard staat op een pensionstal, komt zomer en winter buiten. In de winter een paar uur. Hij is nu 25 en volledig met pensioen maar vermaakt zich nog prima. Ik krijg er wel commentaar op, zo van "Doe je helemaal niets meer met hem?"
Maar ik ga van de zomer weer stukjes wandelen als hij er zin in heeft. Voor nu geniet hij van de wei en daarna hooi eten in stal.
Ik vind het ook best lastig dat hij oud wordt en ik weet dat het afscheid steeds dichterbij komt, maar als ik hem zo van zijn pensioen zie genieten word ik wel weer blij!

Heel herkenbaar al krijg ik minder commentaar, of in elk geval niet recht in mijn gezicht. Wie ik spreek vinden het allemaal logisch met zijn bijna 22 en 3 aandoeningen dat ie met pensioen staat. En omdat het zo’n grote vriendelijke goedzak is, is iedereen volgens mij min of meer gek op hem. Hij staat ook al 17 jaar op die stal dus we horen bij het ameublement zeg ik altijd haha. van de zomer ga ik wel kijken waar hij zin in heeft qua slepen bijv. (Licht sleepje hoor, wrs alleen de zweng) Zolang ze vrolijk zijn en zichzelf… waarom niet. Lekker genieten hoor!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:48

Maar “ze” vinden het ook zielig als je met je oudere paard wel dingen doet hoor, dus het is toch nooit goed :D
Gewoon lekker doen waar je je zelf goed bij voelt, dat is het belangrijkst :) en waar je paard het goed op doet uiteraard.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:48

Leuk om de verschillen te lezen.
@Cas10 Het is voor een 25 jarige toch prima om lekker te genieten van pensioen? Vooral doen waar jij en je paard zich goed bij voelen.
De moeder van Hylke is ook al 23 en fungeert ook alleen nog als gezelschap en af en toe als knuffel / zit paard voor mijn kids.
Afbeelding

Mijn uitje was enerverend afgelopen week. De eigenaresse vertrouwde haar oude trailer toch niet helemaal meer dus we mochten een trailer lenen van bedrijf waar de nieuwe trailer in bestel is.
Zij had hem opgehaald, op haar erf kunnen we niet draaien dus we moesten toch loskoppelen; toen maar achter mijn auto gehangen. Ik had al weer 2 jaar niet met trailer + paard gereden dus was ook wel weer even goed. Hylke liep er vrij vlot op dus dat was fijn.
Onderweg was hij onrustig, veel gestommel. Eenmaal aangekomen (was maar 10 min rijden) maakte ik het deurtje open; bleek hij de voorstang los te hebben gekregen aan 1 kant en die zat dus los. Hij was flink over de zeik. We hadden de achter balk ook nog niet weg en hij stormde eraf.
De les ging erg fijn. Weer bezig geweest met nieuwe oefeningen; o.a. wijken. Erg leuk hoe hij dit oppakte! Helaas door de sneeuw deze week het nog niet weer kunnen oefenen.
Maar toen terug wou hij (logisch) niet direct de trailer op. Met rust hebben we hem voetje voor voetje er na een kwartier? toch op gekregen. Terugweg stond hij rustig en thuis liep hij er pas af toen ik dat aangaf. 1 maart laatste les op locatie; obstakel training. Daarna komt de instructrice gewoon weer bij ons aan huis. Kunnen we het rijden weer wat gaan oppakken hopelijk.

Heb jullie nog leuke ideeën die je kan doen nu alles bevroren/ nat/ glad / onder de sneeuw is?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 08:55

Dala oh das raar dat hij dat los gekregen heeft zou niet moeten mogen.

Hier wandelen we of gaan naar de binnenbak.

Cas10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:50

Nou inderdaad Sanet, doe je wel wat dan is het "zielig" en doe je niks dan ben ik hem aan het verwaarlozen.Maar ik zie dat hij nog tevreden is. Gisteren kwam de tandarts maar die wilde geen sedatie geven omdat Cas last heeft van vocht door zijn hartruis. Ze bekeek zijn kiezen wel even en die waren oké. Ze zag ook dat zijn benen er ook wel "oud" uitzien, dus ik laat hem lekker zo genieten! Ik hoop dat Ilias weer helemaal opknapt!!!! Fijn als je weer kunt opbouwen. En wat een superlieve foto met de kleine meid op je paard!! Zo is het toch genieten van een ouwe dag?

Cas10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:52

En wat een schrik met de trailer Dala8!!!!!! Wel fijn dat de les goed ging. Nu met sneeuw en gladheid is er niet veel te doen. Kun je wandelen over het erf? Of grondwerk in de rijbaan als die goed is?

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:16

Ik had zelf de stang erin gehangen en ik weet zeker dat ik het borginspinnetje erin heb gedaan. Dat is het rare.. We hebben voordat we hem er weer op gingen zetten voor de terugweg de boel even bekeken en de trailerlijn waar hij aan stond kwam kon wel tegen de pin aan komen en was voor de grote Hylke ook wel wat kort. Dus terugweg aan 1 kant met de trailerlijn vast gezet en andere kant gewoon aan het halstertouw. Dat zullen we 1 maart dan ook weer doen als we nog een keer de trailer lenen.

Sneeuw is wat gesmolten, her en der nog wat restanten maar de bak droogt weer wat op. We gaan morgen weer wat grondwerken in de bak. Erf is niet heel toegankelijk om iets te doen, vooral gras.