[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:32

M_arjolein schreef:
Wat heb jij ook mooie ruime paddocks zeg

Dankjewel!
Ik las laatst een topic hier en die waren allemaal heel stellig over hoe groot paddocks moeten zijn enzo. En die van mij zijn echt geen 50 bij 50 ofzo.
Maar ik vind dat niemand iets te klagen heeft. De paddock is origineel iets van 30x20 ofzo. En nu dus opgedeeld met de hengstjes aan 1 kant en moeder en dochter aan de andere kant.
Ze kunnen nog prima gek doen met z’n allen en lekker sprintjes trekken (al doen de oudere paarden dat eigenlijk nooit, tenzij ik erbij sta en ze daartoe motiveer). En de jongens staan dus ook (nagenoeg) elke dag lekker buiten zodat ze daar lekker hun energie kwijt kunnen.
En als ze wel wat te klagen hebben, dan zetten ze zichzelf maar op marktplaats :Y)

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 16:47

Ohh heerlijk we zijn weer lekker druk aan de klets hier!

Sanet wat fijn dat het goed gaat.
Jinthe lekker gelest
Jelske ook gelest
Marjolein hoe vorderd je zoektocht?

Ik heb een week met 40 graden koorts in bed gelegen dus niet alles gelezen sorry alvast als ik iets gemist heb.

Vandaag de mannen gefatsoeneerd en even in de bak gespeeld( lees douwe schooit om koekjes en kreeg deze ook haahha)
Nu bij de openhaard opwarmen.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 18:53

Heerlijk van die ruime paddocks! Ik heb niet van die grote. Maar het jonge spul gaat eerst steeds de 20*60 bak in en daarna mogen ze de paddock in. Kunnen ze toch nog vliegen vtv mochten ze zin hebben (en dat hebben ze tot nu toe iedere dag :+ )

Lekker gelest Jinthe en Jelske
Laura niks aan, hier ook ziekenboeg

--
Thnx voor de antwoorden mbt veiligheidsbeugels

Ennnnnn...

Tadaaaaa <3
Afbeelding
Er waren 2 erg blij..
Alles mag/moet opgebouwd worden moet wel echt van ver weg komen zeg, ik denk vaak nog dit fix ik even, bij alles werk, huishouden etc..en het valt iedere x beetje tegen, maar hé in het zadel is in het zadel :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:13

Meya wat een top foto!! En dat van ver komen is niet erg geniet!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:35

Genieten Meya! Blijft toch het beste uitzicht.

Jou paddocks lijken ook een goede bodem te hebben Sanet. Picasso heeft een gedeelde paddock (2 paarden) van 55*10 ofzo, waarvan 20*10 beklinkerd incl schuilstal en de rest is zandpaddock. Maar die zandpaddock is soms echt dramatische blubber. Afgelopen donderdag ging ik m longeren en het was één grote energiebom. Toen vrijdag gereden en zaterdag nog maar eens gelongeerd, toen zat hij stukken beter in zn energie gelukkig. Ik denk wel eens, zet m ff los in de rijbak, maar daar staat ook een hooibak van het derde paard. Dat is blijkbaar aantrekkelijker dan sprintjes trekken :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:32

Zandpaddock hier op stal was ook een waterbad, maar die van mij doet nooit zoveel. is een groep met bijna allemaal 20+ paarden, waaronder ook onze welshxArabier en nog 2 dames. Ook nog een ruin-pony van 8 of zoiets maar die gedraagt zich ook als een oude vent. Dus de echte beweging moet ie toch van mij krijgen.Ben nu rustig aan het opbouwen met ongeveer 3 keer per week in de longeerbak en enkele keren per week lekker wandelen op het erf. Dat vindt ie ook altijd erg interessant, kijken waar grasjes te halen zijn. Merk wel dat ie beter in zijn energie komt en de spieren ook weer wat conditie krijgen. Jippe moet wel eerst echt even “ indraven” maar als hij eenmaal op stoom komt komt de verruiming weer en is ie bijna niet te stoppen en kachelt lekker door in draf. het is net een diesel-trein.

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:05

Leuk om alle verhalen steeds te lezen! Van de HK tot nieuwe combinaties, tot twee sloopkogels en alles er tussen in:) Ik merk dat ik nog niet zo goed ben om verhalen te plaatsen.. Maar lees graag mee.

Met Ybe gaat het goed. Zijn wormen zijn eindelijk onder controle, als ook zijn mest. Toch is de stalhouder ziek en moet hij een heftige operatie. Nog steeds zoeken we een fijne stal rondom Zwolle, Dalfsen of Nieuwleusen. Maar in de winter is dat echt geen pretje met al onze eisen (lees elke dag naar buiten en 's nachts op stal). Mocht iemand nog een gouden tip hebben hoor ik het graag:).

Wij zijn een huis aan het bezichtigen, en omdat mijn man nu al gek wordt van de afhankelijkheid die een pensionstal met zich mee brengt is Ybe aan huis nu toch ineens een reëlere optie. We hebben de mazzel dat zijn ouders altijd paarden hebben gehad en hebben aangeboden om in vakanties ect. op te passen. Maar goed zaterdag een tweede bezichtiging, het zal vast niets worden want de belangstelling is groooot.. Maar dromen mag.

Verder schrok Ybe laatst en wilde hij weg springen/ sprinten. Omdat ik ook schrok trok ik hem om mij heen en is hij uitgegleden. Tijdens het opspringen sprong hij op mijn enkel en zijn mijn enkelbanden helaas ingescheurd. Inmiddels is het drie weken geleden en gaat het al een stuk beter. Ik kan mijzelf goed stevig intapen en dat help enorm, samen met mijn onwijs sexy stevige wandelschoenen:):).. En ik ben zo trots op mijn lieve kleine Ybe. Ondanks dat ie dus was geschrokken en ook nog was gevallen stond ie meteen stil en drukte zijn neus in mijn gezicht.. Voelde zo warm en lief haha! En voortaan toch die mooie wandelschoenen aan als ik met hem bezig ben.

Laatst Ybe weer gemeten hij is van 7 mei 2023 en meet nu 156. Ben benieuwd of ie de gewenste 165 gaat halen:)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 07:44

Solarhertog lastig he een geschikte stal zoeken ik herken het wel. Hopelijk gaat het lukken met het huis. Wat een ongelukje zeg. Maar wel fijn dat je bijna weer hersteld bent.

Klinkt goed Zilfstar!

Haha voor eten doen ze alles hè Lys

Oh wat top lekker opbouwen Meya heerlijk!!!

Jeetje Laura je had het flink te pakken dus! Zoektocht is hier even op een rustig pitje. Ik ben nu bezig aan een afstudeeropdracht op mijn werk en daarna zal ik ongeveer 2/3 weken een opleiding moeten geven. Ook is de kwpn helaas kreupel geraakt. Was lekker aan het rijden en eigenaresse hielp me en ineens liep ie op 3 benen. Niet gestruikeld, niks raars gedaan. Was een bocht aan het draaien en toen hop. De volgende dag stond ie er gewoon weer op en liep ook niet meer kreupel dus na een week eens aan de longe gezet ging ook prima en toen is ze er weer opgestapt weer zelfde verhaal. Tegen het einde weer kreupel na de galop. Dus die gaat even wat langer op rust en anders naar de kliniek om de knie te laten checken daar lijkt het vandaan te komen.

Ik wacht dus even tot de drukte voorbij is en alles weer wat op rolletjes loopt. Dus denk begin maart ofzo dat ik echt ga zoeken.

Oh ze lijken wel aardig aan de maat zo Sanet en je kan zien dat ze inderdaad zat ruimte hebben zo.

Klinkt goed zo Dala op de andere locatie!! Waren veel indrukken dus

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 23:31

Solarhertog, lijkt me lastig een stal vinden waar je helemaal alles naar je zin hebt. Succes met het huis, hoop voor je dat het wat wordt!
Hier alleen eigen paarden aan huis gehad. Daarvoor reed ik alleen voor anderen en die stonden ook bij de eigenaren thuis :)

Marjolein, wat een pech! Hopelijk niet iets heel ernstigs..

Vanavond even op de andere merrie gezeten. Hier kan ik wel weer even op teren <3 nu eerst maar weer trainen met de fysio en PT :D

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 00:07

Hopelijk blijft de woning niet alleen bij n droom solarhertog! En ideaal dat schoonouders bereid zijn om bij te springen in vakanties. Dat is waar ik met onze minis aan huis wel tegenaan loop, verzorgers regelen :+

Balen vd kwpner Marjolein, hopelijk geen erge blessure.

Heerlijk meya!

Ik heb Picasso en zn Friezenmaatje vandaag in de les gereden. Het is wat fanatiek met afzadelen, paard wisselen op trailer en andere opzadelen maar vind het een mooie kans om de ander te rijden en wil Picasso ook beweging geven dus het is het waard. Ging nog best prima eigenlijk :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 07:40

Sterkte Solarhertog.
Hopelijk kan een leuk nieuw huis de pijn verzachten.

Sterkte Laura!

Klinkt goed Lyss PPA. Lekker fanatiek!

Mir is ook fanatiek. En wel in het beoefenen van een onderdeel van de sport waar zowel ik als het Friese paard weinig talent voor hebben :D
Ik heb balken erbij en ze is helemaal enthousiast over balkjes lopen en springen.
Ze loopt steeds zelf naar de sprong en komt direct daarna een beloning halen alsof ze een mooi kunstje gedaan heeft. Erg grappig.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb Diekke ook laten springen, maar die plopt met een holle rug de lucht in :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:14

Marjolein wat vreselijk balen van de blessure bij de kwpner. Hopelijk valt het mee.

Lys super leuk en leerzaam z'n exta paard om te rijden.

Boemel ook hier geen springtalenten haha

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:24

Oh wauw boemel dat ziet er goed uit hoor. Jippe schijnt ook een goede techniek te hebben voor springen. maar echt hoog heb ik nooit gedurfd met hem. Friezen zijn toch wel tikkie lomp haha.

Hier frustratie met het gebrek aan logisch nadenken bij sommige mensen in combi met de slobbers van mijn peerd… ga nu maar foto ophangen waar de slobber in moet. (Hint.. in de VOERBAK en NIET in de haybar…)

en gister de trap zelf iets te snel naar beneden genomen (auw) dus effe rustig aan doen. Voel het in mijn hele lijf. Gelukkig kan dochter vandaag de beide boxen mesten en hoef ik alleen het voer te doen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:40

Wat een leuke spring foto :D
Oei beterschap Zilfstar!

Iemand vroeg hoe mijn zoektocht is, ik kijk rustig rond :)

Heb nu wel weer een leuk merrie veulen gezien.

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:28

@Meya wat leuk dat je even op de merrie hebt kunnen zitten. Ik kan me voorstellen dat het veel energie geeft! Oh ja en dan vind ik dat ik echt nog weinig eisen heb haha! Maar het is nergens perfect, ook thuis niet natuurlijk.

@ Lys_PPA Ja we zijn druk aan het manifesteren. Na de tweede bezichtiging werden we nóg enthousiaster. We zijn realistisch gezien de belangstelling. Maar hoe tof zou het zijn als dit Ybe zijn nieuwe stal zou worden:
Afbeelding
Zit nog wel wat werk en geld in maar toch ik zie het helemaal voor me! Met nog een leuke Friese merrie erbij en dan fokken. Haha dat laatste nog maar niet aan Bob vertelt. Lijkt me trouwens best pittig twee paarden mee en rijden. Zijn ze wel braaf zonder elkaar op de trailer? Knap hoor!

@Janinevv leuk een zoektocht! Ben benieuwd.

Onze tweede bezichtiging dus gehad afgelopen zaterdag. Wat een droom, en wat een kans. Wel spannend in deze tijd gezien de vele interesse. We verwachten eigenlijk niet het hoogste bod te worden en zie je dan maar eens te onderscheiden.. Ach zeg nooit nooit.

Ybe herkent inmiddels mijn auto en komt dan meteen naar mij toe bij het hek.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:05

Slobber in de haybar.. wie bedenkt zoiets? :+ krijgt t paard het er zelf uit of heb je mogen poetsen?

Dat is zeker sjiek solarhertog!
Het was de eerste keer op deze manier, Picasso was niet heel blij toen hij alleen moest wachten op de trailer maar ging opzich prima. De ander ging na het rijden erop dus die was al moe genoeg :P nog 3x op deze manier en dan rijdt de eigenaresse zelf weer.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:41

Wat werd ik blij van het zonnetje vandaag. Eindelijk!

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Bak was nog wel wat nat en glad, maar toch fijn kunnen rijden!

Hoevaak zijn jullie in de week bezig met je paard? Wat doe je dan?
Werk je ook ergens naar toe? Doelen?

Ik ben er maar 2x in de week. Het opbouwen gaat dus niet heel snel. Laatste tijd combineer ik grondwerk als eerst en daarna nog stukje rijden. Als ik mijn kinderen mee heb doe ik altijd alleen grondwerk.
Ik hoop dit jaar wat meer een combinatie te worden. Voor het eerst een galopje onder het zadel te gaan doen. ( helaas zie ik dat nu nog niet zitten in de natte bak)
Ik hoop een keer met hem naar buiten te kunnen en wie weet zit er een keer een onderlinge wedstrijd in.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:30

Jaloers! Dat ziet er stukken beter uit dan de bak bij ons, ben vandaag maar naar de binnenbak gegaan.

Ik wil Picasso 4x per week rijden/mennen/longeren. En mijn doel is om dit op een correcte manier te doen waarbij we er allebei plezier aan beleven.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:03

Ik lees altijd alles mee maar reageer weinig!
Leuk om van iedereen te lezen hoe het gaat en dat iedereen lekker door traint want winter maanden zijn toch wel erg zwaar altijd haha, kan niet wachten toch het langer licht is..

Wat dat betreft het stamboek ben ik wel blij dat er meer onderzoek gedaan word hopelijk kan er binnen enkele jaren wat gaan veranderen we zullen afwachten..
Zou toch nog wel over een aantal jaar nog een keer een veulentje willen fokken en dan heel weg duimen op een merrie <3

Wij zijn lekker aan het trainen nu twee keer clinic gehad van herman wientjes .
Hele fijne les gehad en ook gelijk resultaat bij mn merrie zo leuk!

Ps: evt voor geschikte prijs en koper
Hele brave bijna 4 jarige ruin te koop, beleerd ohz en enkelspan bij serieuze intresse PB

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:51

Sanet gefeliciteerd met de 500 kg voer!
Mooie win actie.

Hier een kreupele ilias rechtsachter en geen idee wat die gedaan heeft. Smid is geweest geen bijzonderheden gevonden. Z'n rechterbil en broek waren behoorlijk hard. Voor nu even geen rijden.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:53

Dat is een leuke prijs Sanet!

Wat balen Laura! Jammer dat ze dan niet kunnen praten.

Wat leuk dat die clinic zo goed beviel Sannahtris!

Lastig indd als je maar 2 x per week hebt Dala dan gaat het indd niet zo snel dat merk ik met die ruin ook. Wel mooie doelen ook!

Wat een mooie plek Solarhertog. Weet je al meer ?

Leuk Janine ga je daar kijken?

Oh Zilfstar inmiddels alweer wat hersteld na het trap incidentje ?

Wat knap dat springen Boemel.

Hier volgende week paard bezichtigen. Echt lastig heb nog nooit zoiets gedaan ik kocht die van mij gewoon van de man waar ik voor reed haha.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:06

M_arjolein ja gelukkig wel. Paar dagen stijf en blauwe plekken. Alleen kleine teen tape ik nog in. Die doet zeer sinds de bloeduitstorting weg is.

Dala8 ziet er lekker uit dat rijden. Mis ik wel een beetje maar tegelijk vandaag en gister veel plezier gehad met target-training met Jippe. zelfs de buiging gaat nog vrij soepeltjes en Jippe vindt het echt leuk om te doen.

Lys_PPA ja in de haybar zitten gaten onderin, daardoor zag ik het ook. Allemaal slobber op de grond. Jippe nast het meeste wel tussen het voordroog uit haha.

Ben sinds enkele dagen wel over gegaan op flink deel hooi ipv kuil omdat het kuil heel langstengelig is. En eht hooi eet hij veel makkelijker en smakelijker. gaat me alleen wel wat kosten, want kuil zit bij stalprijs in. Voor hooi moeten we extra betalen. heb al gevraagd of het niet verrekend kan worden met het feit dat ik geen bix van stal af neem, maar helaas… nou ja, als peerdlief maar goed eet. Gister compliment gehad van stalgenoot (had deken af met longeren) dat hij er echt weer beter uit gaat zien, meer blubbertjes op de kont. en hij glimt je tegemoet. Dus dat was wel fijn. Ik zie hem natuurlijk elke dag, dus als iemand anders positief verschil gaat zien is dat erg prettig.

Afbeelding

Afbeelding
Onze pony Kato was t er niet zo mee eens dat Jippe wel nog te eten had haha

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:30

Ahh balen Laura, hopelijk knapt hij snel op!

Spannend Marjolein! Ik weet nog van mn zoektocht toentertijd dat dat idd nogal lastig kan zijn. Ik heb Picasso gekocht van een niet heel actieve verkoopster (ze was er zelf niet eens bij, haar bijrijdster was er telkens), dus gelukkig een aantal keren geweest kijken voordat ik hem daadwerkelijk kocht. Ik ben helemaal voor z'n karakter gevallen en de grap was dat dat naar buiten kwam terwijl ik op dag 1 bij hem was geweest en dag 2 naar een ander paard ging kijken en dacht, nee, dit is het niet. Het gevoel dat Picasso me gaf had ik bij het andere paard niet :+

Zilfstar, ahh dan heeft hij het alsnog kunnen opeten, alleen iets meer moeite voor moeten doen :P Fijn dat hij er weer beter uit gaat zien.

Ik zit inmiddels al in week 4 van de 6 waarin ik de andere Fries mag rijden. Wat vliegt de tijd, zou zo graag vaker rijden (dan de 2x die ik nu rij per week) maar de bak is drama met dit weer en er is geen verlichting dus 's avonds rijden zit er niet in. Wel heel leuk die progressie die erin zit en de veranderingen die het dan weer heeft op het rijden van Picasso.

Wij hebben ook eindelijk zicht op een situatie waarbij Picasso wellicht aan huis kan komen staan, duimen jullie mee? Dan zou ik echt een heel gelukkig mens zijn, m'n kudde compleet aan huis :o

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:39

Oh Lys_PPa ik ga zeker duimen voor je!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:35

Ik ben even vergeten Lys, waarom is die periode zo strikt? Van het rijden op die Fries?
En zou heel leuk zijn aan huis, maar vergeet niet: ook een heeeeeele hoop werk. Ik dacht nu: oh ik bestel zelf wel kalk, dan kan ik het nu de wei nog eigenlijk te nat is voor grote tractoren, zelf met de zitmaaier en de strooier wel zelf kalk strooien. Volgens mijn berekening moet er minimaal 110 zakken kalk op mijn gras. En ik kan 2 zakken in mijn strooier kwijt en dat betekent dus 55x nieuwe zakken in mijn strooier gooien…. Ennnn nou, ik moet nog maar even bedenken of we dat dan wel gaan doen en hoe dan :D of dat ik toch maar gewoon wacht tot de loonwerker het land op kan en dan hij gewoon maar doen.

Behalve die 500 kilo voer die we gewonnen hadden :D (kwam echt wel goed uit, want ik heb wel discussies met de wederhelft over hoe duur de paarden op dit moment zijn en dat het er eigenlijk teveel zijn, dus dit helpt wel echt!) is hier weinig nieuws te melden. Morgen gaat Syb weer kaal, dat wordt nu wel weer tijd. Moest eigenlijk hele poos terug al, maar met die longontsteking, leek me dat een slecht idee. Ik heb nu weer genoeg moet bijeengeraapt om dat te gaan doen. Dus morgen is ze weer kaal!