Ik ben zelf niet zo van boomloos, ik heb er wel een tijdje mee gereden toen ik geen passend boomzadel had . Vond het contact wel fijn, je voelt echt alles (maar je hebt tegenwoordig ook close contact dressuurzadels). Ik had met een boomlooszadel wel minder steun, en dat was lastig toen ik af en toe nog wel eens gekke schijnbewegingen maakte met pownie . Met het boomloze zadel reed ik ook niet zo veel en ook niet te lang omdat het ook nog een zadel was zonder VPL of hoe dat systeem ook heet en de druk die je tijdens lichtrijden geeft dus niet verdeelt wordt over de hele rug maar op een klein stukje. En dat leek mij ook niet fijn... Tegenwoordig zijn ze daar wel veel mee bezig om die drukverdeling wel goed te krijgen . Maar vind zelf een zadel met boom fijner. Ik laat hem ook regelmatig controleren zodat ik zeker weet dat ie goed ligt . Maar ja blijft lastig, denk dat iedereen zo zijn voorkeuren heeft...
Astrid: Mijn ervaring met boomloos is ook positief (vooral idd die hierboven!), enige nadeel is dat niet alle paarden het fijn vinden en voor de meeste ruiters ook wel wennen is dacht ik. Je moet gewoon kijken wat het beste bij jouw paard past, een heleboel hier hebben een zadel via trekkingsaddles.nl. Ik denk dat overigens de meeste mensen met barokkies wel iets meer bij de natuur staan (om het maar even zo te zeggen), dan de KWPN'ers bv..
Wel grappig dat je dat zegt, en wát van de Lusitano spreekt je meer aan? We hebben hier namelijk wel eens echt het verschil tussen een Anda en een Lusi geprobeerd duidelijk te maken, maar vooral qua uiterlijk kan dat soms je echt gek maken haha Wat mijn persoonlijke ervaring is (maar dit geldt dus lang niet bij elke Lusi of Anda!!), is dat een Lusi meestal iets meer een ramshoofd heeft en qua karakter vind ik Anda's meestal wat koeler, maar het loopt ook heel veel door elkaar
Ik was bv de eerste keer dat ik Quilo (van Chawwa Visser) zag, overtuigd dat het een PRE was, maar dat is dus mooi een Lusitano.
Limonade
Oh die ziet er mooi uit! Maar opzich maakt het mij niet zoveel uit of het er wel of niet uitziet als boomloos. Zat al naar Barefoot te kijken, ziet er prima uit en de prijsklasse spreekt mij ook wel aan. In wat voor een prijsklasse zit die van jou? ( als ik zo brutaal mag zijn ) De Veluwe is helaas wel een behoorlijk eind uit de buurt. En is het ook geschikt voor beginners?
Limonade
Geplaatst: 06-01-11 17:59
Bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat ik het inderdaad gewoon moet ondervinden. Dat wordt dus uitproberen. Zie op verschillende sites testzadels staan
@ evdpanne, ik zie dat de huidige Barefoot zadels dat VPS hebben. Die bieden inderdaad extra bescherming voor de rug.
@ Madelief, het is de iets klassiekere uitstraling die mij aanspreekt. Iets meer richting het ' oerpaard ' met hun ramvormige hoofd. En ze stralen ook iets hautain's uit, een beetje uit de hoogte en iet wat arrogant. I like
Nouvel
Geplaatst: 06-01-11 18:01
limonade, welkom en wat gaaf zeg dat je bij een Lusitano merrie gaat kijken! ben heel benieuwd!
Ik heb op mijn eigen merrie een WoW zadel, andere Lusitano's op stal waar ik sta hebben eigenlijk allemaal verschillende zadels, maar de rondere paarden hebben een KN met wijde kamer en een Zaldi...
Ik heb een zaldi op mijn andalusier liggen (maar dat wist je al haha..) Strada is echt een fijn zadel, erg veel contact met het paard, maar inderdaad, duurdere prijsklasse. Boomloos, geen ervaring mee, maar op 1 of andere manier trekt het mij niet zo.. weet niet waarom, denk (mijn idee) dat de druk beter verdeeld is met een boom-zadel..
Goya heeft ook een ramsneus, maar is wel een andalusier (als het goed is haha, geen papieren e.d.)
Limonade
Ja dat druk verhaal is wel iets om over na te denken. Ach, we zullen het zien. Wil alleen echt een goede keuze maken, het gaat om zoiets belangrijks. Maar ik vind 1000 euro of meer uitgeven aan een zadel gewoon heel erg veel geld.
Ja dat lijkt me fijn! Zie door de bomen het bos niet meer. Sowieso zondag even vragen wat er op haar ligt ( mocht het klikken ). Waar heb jij je zadel vandaan? Ben bij Tommy's geweest vanmiddag, moest toch konijnenvoer halen, en heb het er even met die man er over gehad. Hij kon het ook wel regelen, met even iemand erbij die er kijk op had.
Een goed zadel is wel heel belangrijk . En als het goed is geef je dat bedrag maar 1x uit, en als je een nieuwe koopt krijg je vaak ook nog gratis opvulbeurten. Ik hoop dit jaar een nieuwe te kopen bij Ninon Schutte, heb goede ervaring met haar en zij maakt de zadels helemaal op maat. Ze kan dan ook rekening houden met wat je gaat doen en je hebt nog een aantal gratis controles dus als je paard in training gaat en daardoor breder wordt kan ze dat later ook weer aanpassen in de vulling .
Ik dus ook bij trekkingsaddles/strada, maar ga voor de rest helemaal mee dat een goed zadel echt belangrijk is en onder de 1000 voor de meeste paarden lastigere te realiseren.. Gezien de Lusi waar je gaat kijken 9 is, is ze waarsch wel ingereden en heeft dus een zadel? Als het een goed passend zadel is zou ik het zeker overnemen Zaldi en Strada zijn favoriete merken onder de barokkies, en de strada heb ik ook echt maar als investering gezien, gelukkig geen dure opvulbeurten door het materiaal.
En goedkoop is duurkoop, heb 2 jaar terug een nieuw zadel gekocht voor 1100€, na nog geen eens een jaar gebruik voor slechts 600€ moeten verkopen omdat het mijn paard niet voegde en ik raakte het voor meer niet meer kwijt.. Het best kan je dan nog 2ehands kijken, daar raak je het minste geld op kwijt.
Nouvel
Geplaatst: 06-01-11 18:53
Ik heb ook geen ervaring met boomloos, maar als het goed past zal het ook vast wel goed zijn... Mij trekt het persoonlijk ook niet zo, dus ik heb me er nooit in verdiept...
Ik heb trouwens ook 2 Lusi's met ramshoofden, hoort wel een beetje bij het ras...
Voor boomloos moet je paard ook niet te veel schoft hebben zeggen ze altijd, en als ze heel rond zijn moet je uitkijken dat je niet naar links of rechts glijd .
Limonade
Tsjah, dat is ook wel weer waar. Ik zal eens kijken of we het budget daar wat voor op kunnen rekken Ach, komt tijd komt raad ( zegt ze heel wijs ) Hopen dan maar op een goed, passend zadel die we kunnen overnemen
paasei, wat een bout weer trouwens. Sta frietjes te bakken in onze schuur, maar ik word er niet vrolijk van.
Limonade
Ja, en sommige paarden schijnen er gek op te reageren omdat ook zij opeens veel meer voelen Furia deed het er wel goed onder, maar Strada voegt ons beter.
Frituurpan stond hier net ook aan (zegt de studente voeding en diëtetiek) Vriend is langer weg voor werk dus moest in m'n eentje eten, dan maar eens ongezond
Laatst bijgewerkt door madelief88 op 06-01-11 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Nouvel
Geplaatst: 06-01-11 19:00
ja hier hoost het ook van de regen... sta op punt om naar stal te gaan en ben nog steeds aan het hopen dat het droog gaat worden...
Het hoost hier niet echt, maar ziet er wel nat uit. Zo nog naar stal, ach ik vind het beter dan die sneeuw en ijs! Hoewel dat zonnetje gister en eergister echt ideaal was
Trouwens, als we zo doorkletsen, zitten we snel in het nieuwe topic Nog 42 blzs, heb wel zin in het nieuwe topic, hopelijk kan al het gedoe dan achterwege blijven en beginnen we met een frisse start, heb wel weer zin om gezellig mee te kletsen
Ja... heb er weinig van meegekregen omdat ik ziek op bed lig, maar ik kan horen dat het buiten nat is en ik zag dat er fase 3 weeralarm is afgekondigd hier.