M_arjolein schreef:Ik heb Jelske ook gezien maar jij mij niet denk ik haha! Was op vrijdagmiddag bij de clinics toen zaten wij vlak bij het rolstoelvak.
Ben benieuwd Jelske wat je gaat beslissen! Toch nog een x fokken of niet.
Mijn favorieten waren Hilbrand en Matthys. Maar snap wel dat Jehannes de topper was bij de oudere hengsten. Naar mijn idee was Jeppe vorig jaar iets beter ten opzichte van dit jaar.
Ik moet helaas bekennen dat ik je over het hoofd moet hebben gezien. Niet mijn bedoeling - ik had het hartstikke leuk gevonden om je weer eens te spreken.
Tja... Wat ik ga besluiten. We moeten serieus dingen anders gaan organiseren als ik nog een veulen wil gaan fokken. En ik weet niet of ik daar dan ook zoveel zin in heb.
Matthys kan ik wel erg goed voorstellen. Ik vind het een erg aansprekend paard.
Jinthe2 schreef:paar paarden voor mijn neus gehad. Altijd leuk, behalve het zand wat af en toe over de tafel vloog

Lys_PPA schreef:Fijn om te horen dat jullie genoten hebben van de keuring! Helaas heb ik alleen via de tv wat delen kunnen zien, maar ik blijf die paarden toch echt indrukwekkend vinden. Het was ook leuk om met mijn dochtertje van bijna 3 te kijken. Ze zei: "Mama houdt van Friese paarden, maar ik hou van witte." Ze was helemaal enthousiast bij de compilatie van de showavond, vooral bij het onderdeel van de stuntgroep. Daarna mocht ons hobbelpaard thuis het even ontgelden!

Gisteren de Fries van vrienden gereden op buitenrit en savonds de Fries van stalhoudster in de les (en mn vriendin op Picasso), ik ben veel beweging gewend, maar m'n rug voelt vrij gammel na zo'n drukke dag
En Picasso was weer een genot afgelopen weekend op wedstrijd.
Klinkt alsof jullie goed de wind eronder hebben!
@Imke: Lijkt mij nog best een interessante job om gastvrouw te zijn bij dit soort aangelegenheden. Ook grappig, want ik heb je dan scherp voor de geest. Tussen de bedrijven door hebben we best een beetje zitten turen naar het reilen en zeilen aan de overkant.
Maar wat akelig van jouw merries blessureleed. Klinkt als een complexe blessure om van te herstellen.
@Meya: ik heb wel veiligheidsbeugels, maar ik zou je bij god niet kunnen vertellen wat voor merk/soort/type het zijn. Ik kan je dus helaas niet perse iets aanraden.
Jinthe2 schreef:Jelske, complimenten voor je uitleg in het andere topic. Ik krijg het op mijn telefoon niet voor elkaar en heb er de tijd en het geduld niet zo voor

Het is in ieder geval duidelijk dat er nog veel te winnen is qua kennis zullen we maar denken

Dankje! Al is zo'n discussie, mits op de juiste toon gevoerd, ook wel koren op mijn molen. Ik had het alleen nog een keer moeten doorlezen voordat ik het gepost heb, want later merkte ik op dat het nog vol staat met schrijffouten en ik had verwantschap beter uit kunnen leggen. Gisteren ochted in de trein heb ik de laptop open geklapt en omdat het systeem kuren had, kon ik niet aan het werk. Dus toen heb ik maar een beknopte versie van mijn hersenspinsels opgepend.
Bovendien heb ik er een broertje aan dood om te vechten tegen de bierkaai... Dit soort discussies worden gauw geleid door horen-zeggen en suggestieve aannames. Daarmee kan een beeld geschetst worden dat heel hardnekkig kan blijven hangen.
Jouw aanpak spreekt mij wel aan Dala! Ik ben ook groot fan van grondwerk als voorbereiding op wat volgt.
Ik heb eergisteren twee dingen gedaan waar ik nog steeds van zit na te genieten. Mijn instructeur reed weer een route om op locatie te trainen en een stalgenootje had zich ook ingeschreven waardoor ik het aan heb gedurfd de grote rijhal te huren tegenover stal. Als ik namelijk in mijn eentje op de planning sta bij ons op stal en hij loopt uit, trek ik nog wel eens aan het kortste eind en belt hij mij af om weer op schema te komen i.p.v. alles te moeten gaan haasten. Maar je-mig wat is het fijn om daar te kunnen werken met jouw paard als het weer zo guur is. Dus dat zou ik misschien nog wel eens vaker kunnen gaan doen.
Jels heeft natuurlijk aardig ingeleverd het afgelopen halfjaar en heeft een conditie van een lantaarnpaal. En ik heb lang zitten wikken en wegen of ik een paard zou lenen van een stalgenoot of dat ik toch met Jels aan de slag zou gaan. Ze loopt de laatste tijd erg goed, wil ook graag voor je werken, je merkt dat het haar goed doet, maar na max. 20min is de pijp momenteel wel leeg. Tegelijkertijd had ik ook behoefte aan handvatten om Jels weer verder te kunnen helpen. Je raad het al... Alles aan de situatie pleitte ervoor om gewoon met Jels te gaan lessen. Jels was nog niet eerder in de grote rijhal geweest (daar hadden we immers niets te zoeken), maar ze loopt daar binnen alsof het alledaagse kost is. Ik heb zo van die merrie genoten. Instappen was een drama: mevrouw had duidelijk door dat we iets gingen doen en was een flinke spicy potato en iedere keer als ik haar vroeg kalm aan te doen kreeg ik een recalcitrante reactie, in de vorm van ofwel pompeus een hals op te zetten en die te schudden met een uitdrukking die op baldadigheid stond, ofwel door idiote bokkensprongetjes. Beest was iig duidelijk in haar nopjes en in voor een spelletje. Gekke merrie...
Lang verhaal kort: we hebben nog geen half uur heel hard gewerkt, veel huiswerk meegekregen, maar ze heeft echt zo lekker gelopen. Ik heb bijna geen druk op de lijn, zo licht is ze in de mond en met de kleinste hulpen kan ik met haar communiceren. Ik vind dat zo fantastisch. Om terug te komen op het voorgaande: ook bij ons op stal heeft men een mening over friezen, die lang niet altijd gefundeerd is op feiten, maar soms voor een groot deel op aannames en sentiment. Bovendien krijg ik gerust te horen dat men niet begrijpt wat mij bezielt om nog zo aan een (bijna) 22-jarige merrie te trekken. Maar op dit soort momenten merk ik aan alles van haar dat ze hier veel energie van krijgt, blij van wordt en op de langere termijn heb ik ook sterk de indruk dat het haar algeheel beter houdt. We hebben haar ook echt moeten remmen, want ze blijft voor je lopen. Op het stukje terug naar stal had ik ook nog steeds een heet, dansend, paard naast mij aan de hand.