[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:10

Ik heb Jelske ook gezien maar jij mij niet denk ik haha! Was op vrijdagmiddag bij de clinics toen zaten wij vlak bij het rolstoelvak.

Haha nou toch 50 % verkocht Meya :P

Inderdaad voor verkoop zou ik ook gaan voor een nieuwere hengst. Maar voor mezelf zou ik gaan voor een bewezener hengst. Verder ben ik het ook helemaal eens met Sanet. Ik zou ook echt alleen gaan voor een hengst waarvan mijn hart sneller gaat kloppen.

De handel loopt momenteel ook niet heel denderend dus dat is denk ik ook wel iets om rekening mee te houden.

Dat is ook leuk met de bewoners Dara!

Ben benieuwd Jelske wat je gaat beslissen! Toch nog een x fokken of niet.

Waar zat jij in de Vip Jinthe ?

Ik heb verder niemand gezien geloof ik. Wel sprak iemand me aan die ik via insta ken. Dus heel leuk!

Mijn favorieten waren Hilbrand en Matthys. Maar snap wel dat Jehannes de topper was bij de oudere hengsten. Naar mijn idee was Jeppe vorig jaar iets beter ten opzichte van dit jaar.

Jinthe2

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:34

Ik heb ook alleen Jelske gezien en dat van een afstand want ik zat iets links tegenover haar. Ze is ook de enige die ik herken. Voor de rest heb ik gewoon naar iedereen gezwaaid. Dat hebben jullie toch wel gezien? O:)

Marjolein, ik zat op de voorste rij ongeveer in het midden :D Heb ook even kort op de derde rij gezeten om te kletsen.

Ik vind Jeppe vorig jaar ook beter. Alle paarden oogden wat matjes vond ik. Het bleek ook heel benauwd in de baan en tussendoor is daarvoor ook iets open gezet. Ik ben dan weer geen Matthys fan. Geweldig voorbeen maar achter erg ongelijk en dat stoort mij ontzettend :x

Mmm, fokken voor de verkoop...wij kunnen ook niet alles aanhouden maar fokken altijd met het doel dat het voor onszelf is. Danwel een toekomstige fokmerrie of een goed gebruikers paard. Dit jaar kregen we drie hengsten en die houden we aan tot de eerste bezichtiging en daarna zien we wel verder. Ik denk wel dat je rekening moet houden met de teruglopende verkoop op het moment en dus niet meer de hoofdprijs moet verwachten voor een veulen.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:18

Jinthe2 schreef:
Ik heb ook alleen Jelske gezien en dat van een afstand want ik zat iets links tegenover haar. Ze is ook de enige die ik herken. Voor de rest heb ik gewoon naar iedereen gezwaaid. Dat hebben jullie toch wel gezien? O:)

Marjolein, ik zat op de voorste rij ongeveer in het midden :D Heb ook even kort op de derde rij gezeten om te kletsen.

Ik vind Jeppe vorig jaar ook beter. Alle paarden oogden wat matjes vond ik. Het bleek ook heel benauwd in de baan en tussendoor is daarvoor ook iets open gezet. Ik ben dan weer geen Matthys fan. Geweldig voorbeen maar achter erg ongelijk en dat stoort mij ontzettend :x

Mmm, fokken voor de verkoop...wij kunnen ook niet alles aanhouden maar fokken altijd met het doel dat het voor onszelf is. Danwel een toekomstige fokmerrie of een goed gebruikers paard. Dit jaar kregen we drie hengsten en die houden we aan tot de eerste bezichtiging en daarna zien we wel verder. Ik denk wel dat je rekening moet houden met de teruglopende verkoop op het moment en dus niet meer de hoofdprijs moet verwachten voor een veulen.

Oh dan zaten wij wel dicht bij elkaar! Ik zat naast Bert. Bij de fotograven en de lintendames.

Ik snap wel wat je bedoelt met Matthys ik vond dat in de 2e ronde ook wat meer. In de lange lijnen is dat wat minder.

Leuk om ze zo eens van dichtbij te bekijken :D
Afbeelding

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:28

Ah dan zaten wel echt niet ver van elkaar inderdaad!! Ik zat naast de burgemeester en de commissaris van de koning. De ketting werd snel en zorgvuldig in een koffertje opgeborgen en er werd een jasje overheen gegooid =:)

Ik heb ook een paar paarden voor mijn neus gehad. Altijd leuk, behalve het zand wat af en toe over de tafel vloog :+

Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:56

Fijn om te horen dat jullie genoten hebben van de keuring! Helaas heb ik alleen via de tv wat delen kunnen zien, maar ik blijf die paarden toch echt indrukwekkend vinden. Het was ook leuk om met mijn dochtertje van bijna 3 te kijken. Ze zei: "Mama houdt van Friese paarden, maar ik hou van witte." Ze was helemaal enthousiast bij de compilatie van de showavond, vooral bij het onderdeel van de stuntgroep. Daarna mocht ons hobbelpaard thuis het even ontgelden! :')

Gisteren de Fries van vrienden gereden op buitenrit en savonds de Fries van stalhoudster in de les (en mn vriendin op Picasso), ik ben veel beweging gewend, maar m'n rug voelt vrij gammel na zo'n drukke dag :P
Afbeelding

En Picasso was weer een genot afgelopen weekend op wedstrijd.
Afbeelding

Imke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 15:46

Ik mocht dit jaar weer hostess zijn op de VIP tijdens de Hengstenkeuring, hoogstwaarschijnlijk zijn jullie dan wel langs mij gekomen :')

Prachtige paarden gezien, ik vond voornamelijk de lichting van 2023 erg goed naar boven komen! Tweede bezichtingshengsten zaten ook een aantal toppers tussen, maar viel mij vooral het langgelijnde & de stuwende achterhand van de paarden op. Ben benieuwd hoe ze zich ontwikkelen in de voorrijdagen.

Mijn eigen merrie staat helaas al sinds eind november op rust, een peesblessure rechtsvoor aan het checkligament & aanhechting van de diepere buigpees. Plus een meniscusblessure in haar linkerknie achter na de vorige controle. Het voornemen voor aankomend jaar is in ieder geval een stapritje in het bos, als we dat weer kunnen ben ik helemaal happy <3
Daarnaast ook langzaam orienteren naar de mogelijkheden om d'r thuis te stallen met een mogelijk nieuw paard waar ik een veulen mee wil gaan fokken. Leuk om te dromen, te rekenen & het hopelijk werkelijkheid te zien worden.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:59

Goede workout Lys, fijn dat Picasso het ook weer goed deed!

Even gekke vraag wellicht, rijden jullie ook met veiligheidsbeugels? Zo ja, welke?
Ik ben opzoek naar een ander stel beugels, heb ook gekeken naar veiligheidsbeugels. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. En aangezien het ook behoorlijke prijskaartjes zijn .. :+

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:29

Ik reed eerder met de Sprenger Bow Balance beugels, die ik erg fijn vond, maar naar mijn mening niet per se veiligheidsbeugels. Vanwege mijn ongewilde, plotselinge afstijgacties heb ik de Lemieux Vector Balance beugels aangeschaft. Ik heb er geen uitgebreid onderzoek naar gedaan, maar las over andere beugels die geluid maakten, de kwaliteit en dat de Lemieux beugels blijkbaar ook een dempende werking hebben. Daarom heb ik voor deze gekozen. Ik ben er ook erg tevreden over; ze bieden veel grip, zien er mooi uit, gaan niet onnodig open en zijn geluidsloos. Overigens gekocht met Black Friday, want inderdaad erg prijzig.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:29

Ik kwam dit topic tegen en heb het stipje aangezet. Wellicht doe ik hier af en toe inspiratie op of kan ik ergens over mee praten :)

Op oudjaarsdag vorig jaar kreeg ik een berichtje van een verenigingsgenoot of ik een van haar paarden wou gaan oppakken.
Na een rustige start vanwege mijn gescheurde enkelband hebben we de rust in het oppakken voortgezet. Door super begeleiding van een instructrice, heb ik zoveel mogen leren dit jaar. Eerst vanaf de grond, werken aan de basis en in augustus zat ik er voor het eerst op. Hij was op 4 jarige leeftijd beleerd. Maar verder niet doorgereden en stond sinds nov 2023 stil.

Afbeelding

Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:42

Welkom Dala! En hoe heet deze knapperd die je zo leuk tot jouw beschikking hebt?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:59

Wat zuur van dat blessureleed Imke.
Hopelijk komen je mooie plannen uit.

Erg goed Lyss PPA!

Aangaande beugels, ik heb op beide zadels de Sprenger Flexcite. Je kunt erover discussiëren, maar ze worden aangemerkt als veiligheidsbeugels. Ze klappen weliswaar niet open, maar kiepen wel om.
Ze hebben mij iig recent een goede dienst bewezen bij het paard wat zich om liet vallen. Was een iets ander type, maar qua systeem hetzelfde.

Leuk Dala! Welkom!
Braaf dier lijkt het. Wat is de afstamming?

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:28

Dan heb ik je vast wel zien staan vermoed ik Imke....bij Herma ;)
Je had in ieder geval ook mooi zicht op de baan :j Hopelijk een beter vooruitgang na het blessureleed!

Welkom Dala, wat leuk dat je zo kunt rijden. Hoe oud is hij nu?

Hier ook de bow balance beugels vanwege pinnen in mijn enkel. Ik zou ook wel willen overgaan op veiligheidsbeugels maar ik ben bang dat ik daarmee weer last van mijn enkel ga krijgen. Overigens zit de pin erin omdat ik met mijn voet in de beugel ben blijven hangen bij een val van mijn paard. Hij knakte als een lucifer houtje door := Ik zie het nut dus echt wel maar tot nu toe kon ik alleen pijnloos rijden met de bow balance. Wellicht door de draai die daarin zit :j

Jelske, complimenten voor je uitleg in het andere topic. Ik krijg het op mijn telefoon niet voor elkaar en heb er de tijd en het geduld niet zo voor :') Het is in ieder geval duidelijk dat er nog veel te winnen is qua kennis zullen we maar denken :=

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:00

Hij heet Hylke is van 2018 en zijn afstamming Pier 448 x Sjaard 320.
Zijn volle zus is van 2019. Aan het begin ook mee aan de slag geweest maar ik had meer met Hylke. Grappig zelfde ouders maar zo verschillend.

Hij is deels heel braaf; maar kan ook ineens exploderen. Daarom heb ik hulp gezocht voor op de grond. Ene kant kruipt hij het liefst in je broekzak en daarna kan hij als een idioot er vandoor gaan. We hebben inmiddels zoveel mogen leren en begrijp ik hem steeds beter maar regelmatig sta ik flink te trillen op mijn benen. Daar baal ik van; ik wil die angst niet hebben maar een aantal jaar geleden heb ik een tijdje een paard voor iemand mogen rijden waarbij ik meer achterbenen zag dan dat het om mij heen ging tijdens het longeren. En dat heeft mij op een of andere manier angstiger gemaakt voor alle paarden vanaf de grond. (of tevens het feit dat ik inmiddels wat ouder ben geworden en moeder van 2 kids ben...? :+ )

De eigenaresse is er altijd bij en die hulp en extra ogen is prettig. Ze vind het juist heel fijn dat we alles rustig aan pakken en geniet ook van wat we doen. Ik ben er 2x in de week.
Zaterdag gaan we voor het eerst op andere locatie een grondwerkles volgen van mijn instructrice. Morgen gaan we voor de zekerheid nog even oefenen met trailer laden. Ben erg benieuwd hoe alles zal gaan.

m'n hoofd spreekt boekdelen...
Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 08:12

M_arjolein schreef:
Ik heb Jelske ook gezien maar jij mij niet denk ik haha! Was op vrijdagmiddag bij de clinics toen zaten wij vlak bij het rolstoelvak.

Ben benieuwd Jelske wat je gaat beslissen! Toch nog een x fokken of niet.

Mijn favorieten waren Hilbrand en Matthys. Maar snap wel dat Jehannes de topper was bij de oudere hengsten. Naar mijn idee was Jeppe vorig jaar iets beter ten opzichte van dit jaar.

Ik moet helaas bekennen dat ik je over het hoofd moet hebben gezien. Niet mijn bedoeling - ik had het hartstikke leuk gevonden om je weer eens te spreken.

Tja... Wat ik ga besluiten. We moeten serieus dingen anders gaan organiseren als ik nog een veulen wil gaan fokken. En ik weet niet of ik daar dan ook zoveel zin in heb.

Matthys kan ik wel erg goed voorstellen. Ik vind het een erg aansprekend paard.

Jinthe2 schreef:
paar paarden voor mijn neus gehad. Altijd leuk, behalve het zand wat af en toe over de tafel vloog :+

_O-

Lys_PPA schreef:
Fijn om te horen dat jullie genoten hebben van de keuring! Helaas heb ik alleen via de tv wat delen kunnen zien, maar ik blijf die paarden toch echt indrukwekkend vinden. Het was ook leuk om met mijn dochtertje van bijna 3 te kijken. Ze zei: "Mama houdt van Friese paarden, maar ik hou van witte." Ze was helemaal enthousiast bij de compilatie van de showavond, vooral bij het onderdeel van de stuntgroep. Daarna mocht ons hobbelpaard thuis het even ontgelden! :')

Gisteren de Fries van vrienden gereden op buitenrit en savonds de Fries van stalhoudster in de les (en mn vriendin op Picasso), ik ben veel beweging gewend, maar m'n rug voelt vrij gammel na zo'n drukke dag :P

En Picasso was weer een genot afgelopen weekend op wedstrijd.

Klinkt alsof jullie goed de wind eronder hebben!

@Imke: Lijkt mij nog best een interessante job om gastvrouw te zijn bij dit soort aangelegenheden. Ook grappig, want ik heb je dan scherp voor de geest. Tussen de bedrijven door hebben we best een beetje zitten turen naar het reilen en zeilen aan de overkant. :')
Maar wat akelig van jouw merries blessureleed. Klinkt als een complexe blessure om van te herstellen.

@Meya: ik heb wel veiligheidsbeugels, maar ik zou je bij god niet kunnen vertellen wat voor merk/soort/type het zijn. Ik kan je dus helaas niet perse iets aanraden.

Jinthe2 schreef:
Jelske, complimenten voor je uitleg in het andere topic. Ik krijg het op mijn telefoon niet voor elkaar en heb er de tijd en het geduld niet zo voor :') Het is in ieder geval duidelijk dat er nog veel te winnen is qua kennis zullen we maar denken :=

Dankje! Al is zo'n discussie, mits op de juiste toon gevoerd, ook wel koren op mijn molen. Ik had het alleen nog een keer moeten doorlezen voordat ik het gepost heb, want later merkte ik op dat het nog vol staat met schrijffouten en ik had verwantschap beter uit kunnen leggen. Gisteren ochted in de trein heb ik de laptop open geklapt en omdat het systeem kuren had, kon ik niet aan het werk. Dus toen heb ik maar een beknopte versie van mijn hersenspinsels opgepend. B-) Bovendien heb ik er een broertje aan dood om te vechten tegen de bierkaai... Dit soort discussies worden gauw geleid door horen-zeggen en suggestieve aannames. Daarmee kan een beeld geschetst worden dat heel hardnekkig kan blijven hangen.

Jouw aanpak spreekt mij wel aan Dala! Ik ben ook groot fan van grondwerk als voorbereiding op wat volgt.

Ik heb eergisteren twee dingen gedaan waar ik nog steeds van zit na te genieten. Mijn instructeur reed weer een route om op locatie te trainen en een stalgenootje had zich ook ingeschreven waardoor ik het aan heb gedurfd de grote rijhal te huren tegenover stal. Als ik namelijk in mijn eentje op de planning sta bij ons op stal en hij loopt uit, trek ik nog wel eens aan het kortste eind en belt hij mij af om weer op schema te komen i.p.v. alles te moeten gaan haasten. Maar je-mig wat is het fijn om daar te kunnen werken met jouw paard als het weer zo guur is. Dus dat zou ik misschien nog wel eens vaker kunnen gaan doen.

Jels heeft natuurlijk aardig ingeleverd het afgelopen halfjaar en heeft een conditie van een lantaarnpaal. En ik heb lang zitten wikken en wegen of ik een paard zou lenen van een stalgenoot of dat ik toch met Jels aan de slag zou gaan. Ze loopt de laatste tijd erg goed, wil ook graag voor je werken, je merkt dat het haar goed doet, maar na max. 20min is de pijp momenteel wel leeg. Tegelijkertijd had ik ook behoefte aan handvatten om Jels weer verder te kunnen helpen. Je raad het al... Alles aan de situatie pleitte ervoor om gewoon met Jels te gaan lessen. Jels was nog niet eerder in de grote rijhal geweest (daar hadden we immers niets te zoeken), maar ze loopt daar binnen alsof het alledaagse kost is. Ik heb zo van die merrie genoten. Instappen was een drama: mevrouw had duidelijk door dat we iets gingen doen en was een flinke spicy potato en iedere keer als ik haar vroeg kalm aan te doen kreeg ik een recalcitrante reactie, in de vorm van ofwel pompeus een hals op te zetten en die te schudden met een uitdrukking die op baldadigheid stond, ofwel door idiote bokkensprongetjes. Beest was iig duidelijk in haar nopjes en in voor een spelletje. Gekke merrie... :')

Lang verhaal kort: we hebben nog geen half uur heel hard gewerkt, veel huiswerk meegekregen, maar ze heeft echt zo lekker gelopen. Ik heb bijna geen druk op de lijn, zo licht is ze in de mond en met de kleinste hulpen kan ik met haar communiceren. Ik vind dat zo fantastisch. Om terug te komen op het voorgaande: ook bij ons op stal heeft men een mening over friezen, die lang niet altijd gefundeerd is op feiten, maar soms voor een groot deel op aannames en sentiment. Bovendien krijg ik gerust te horen dat men niet begrijpt wat mij bezielt om nog zo aan een (bijna) 22-jarige merrie te trekken. Maar op dit soort momenten merk ik aan alles van haar dat ze hier veel energie van krijgt, blij van wordt en op de langere termijn heb ik ook sterk de indruk dat het haar algeheel beter houdt. We hebben haar ook echt moeten remmen, want ze blijft voor je lopen. Op het stukje terug naar stal had ik ook nog steeds een heet, dansend, paard naast mij aan de hand. <3

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 08:30

Oh dat klinkt heerlijk Jelske!
Ik heb heel dat topic niet eens geopend, ook op Facebook etc open ik die artikelen van het LC niet. Ik heb helemaal geen zin in al dat negatieve gedoe rondom onze paarden. Ik heb er zelf minimaal 1 van thuis staan en de rest is nog te jong (of al te oud, zeg het maar) om symptomen te tonen. Ik hoef niet te weten wat alle wijsneuzen daarvan vinden en hoe slecht dat paard dan is enzo…. Bla bla, heul geen zin in.
Dan zie ik liever 30x dat filmpje van een dansende Age voorbij komen.

Hadden jullie trouwens gezien dat de boerderij naast Age te koop staat. Had hij net aan de andere kant van het dorp extra locatie erbij gekocht…. Balen!

Ik heb overigens ook Bow Balance beugels. Dat bevalt mij (en mijn knieën) in ieder geval heel goed.

Verder nog een nieuwe aanhaker die druk bezig is een setje te worden met een mooie Fries, welkom!

Hier gaat het best goed, de jongens slapen al een aantal nachten met de deur open. Dat is wel grappig. Soms slapen ze dan samen aan 1 kant en soms liggen ze toch elk in hun eigen stuk.
Afbeelding
Afbeelding

Verder wordt mijn oogappeltje dit jaar drie, dus ik heb afgelopen woensdag haar eindelijk eens haar mooie hoofdstel gepast. Dat is nog best een uitdaging om dat gespen boven op het hoofd strakker te krijgen als ze alleen maar ble ble ble staat te doen. Maar het is gelukt. En ik vind het haar prachtig staan.
Het is ook zo’n gezellig “oud wijf” ook, ik ging even een hoera-flapje van haar hoef vijlen, moet ze eerst de vijl en de hoes van de vijl ruiken. Daarna in de DuoHoef gezet, moet ze dat ruiken. Antiklit in de manen, eerst ruiken. Benen en baard scheren, eerst aan het apparaat ruiken, staart wassen: eerst shampoo ruiken :D
Ze heeft nog niet zoveel geduld op de spoelplek. Als ik bezig ben, vindt ze het wel oké, maar als ik even iets kleins aan het doen ben wat meer tijd kost, dan wordt ze wel onrustig. Komt vast wel goed. Ben zo benieuwd hoe ze zich gaat ontwikkelen dit jaar!
Afbeelding

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:22

Wat een heerlijk jeugdig koppie heeft ze Sanet! Leuk om zo aan de slag te gaan <3
En inderdaad, het filmpje van Age kun je beter 30x kijken dan 1 discussie op facebook. Mijn tenen krommen en het stoom komt bijna uit mijn oren wat je daar voorbij ziet komen. Ik open dus ook de verdere reacties niet eens meer want het is onbegonnen werk. :=

Ik ga mijn paardje zo zadelen en lekker lessen en hoop dat ik net zo kan genieten als Jelske van haar paard heeft gedaan +:)+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:48

Wat heerlijk Jelske! Mooi om te zien dat ze zo vrolijk is hè.
En dat de tijd van genieten ipv zorgen er is.
Jij hebt les van Noor/ Patrick toch? Ik wist niet dat ze routes deden. Staat dat ergens?

Zo blijf ik me verbazen over Diekke. Okė, ze is pas 16, maar ze lijkt steeds vrolijker, frisser en losser te worden. De combinatie van rijden van mijn vriend en ik om de beurt werkt blijkbaar heel goed voor haar.

Ha ha ja de dansende Age is leuk.
Verder heb ik geen verstand van de fokkerij, dus ben dan ff stil.
Het Friese stamboek is inderdaad helaas negatief in het nieuws. Enerzijds denk ik hoe meer paarden, hoe meer problemen en is het Friese paard behoorlijk in opmars. Maar, ik vind deze wake up call wel goed.

Ik heb natuurlijk Tess moeten laten gaan als 10 jarige met allerlei vage issues in gewrichten, spieren en pezen en ze had ook CPL. Daarnaast in de vriendengroep mensen met 1 Fries van 4 jaar met slokdarm problemen en hypermobiliteit en een andere met gedragsproblemen, knieproblemen.
En de problemen die ik met Mir heb, zijn ook niet niks.

Dus het bewustzijn in de fokkerij juich ik toe. En verder vooral genieten van dit mooie ras en ik vind het echt super voor diegenen die zorgeloos van hun prachtige parels kunnen genieten

Zoals Sanet nu van haar knappe 3 jarige kan genieten!
Heerlijk toch! Altijd mooie eerste momentjes met zo’n jonkie.

Mir begint nu met veel training en Regumate weer op aarde te landen ipv een soort mythische draak te zijn.
Blij toe, want deze terugval was erg vervelend, stressvol en gevaarlijk.

Veel plezier Jinthe!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:59

Ik kan ook nooit zo goed tegen dat soort reacties in topics of op de Leeuwarder Courant. Ik kan daarom maar beter niet reageren want ik kan geen nette/correcte antwoorden geven :')

Lekker lessen Jinthe hopelijk ging het goed!
Dat is ook een hele mooie close up van Boet!

En een dansende Age! Dat was zo geniaal.

Wat lekker dat Dieke zo fit is Boemel! Lekker van genieten!

Ik heb zelf dan problemen gehad met mijn Fries maar in mijn omgeving ken ik bijna geen jongere Friese paarden met ernstige kwalen.

Ah Sanet dat meen je niet. Dat is banketstaaf zeg dat naast hem had natuurlijk veel beter geweest. Wat lief hoe de jongens bij elkaar liggen!

En wat een lief hoofdje heeft je merrie!

Oh Jelske nee je kon mij niet zien hoor! Wij zaten achter jullie ergens op de gewone tribune dan had ik moeten schreeuwen haha!

Wat fijn dat je een les gehad hebt! Goed bezig!

Wat leuk Dala! Ben benieuwd hoe het gaat op de andere locatie!

Dat is leuk hostess zijn Imke ! Wat jammer dat je eigen merrie nu op rust staat met een flinke blessure zo te lezen. Hopelijk kunnen jullie snel weer een stapritje maken!

Wat lief van je dochtertje Lys! Al een echt paardenmeisje dus. Je hebt het maar druk met al die Friezen!

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:31

De les ging goed en was weer leerzaam. Aan de slag geweest met de travers en de eenvoudige wissels. Ik heb pas in februari weer een wedstrijd gepland dus we hoeven even niet zo nodig :D Dat geeft wel wat rust. Ik denk dat ik pas het outdoor seizoen weer fanatiek ga starten en tot die tijd even werk aan de puntjes op de i.

Cas10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 13:19

Beetje late reactie, maar wat SUPERGAAF om zo dichtbij de Friese hengsten te zitten op de keuring!!!!!!!! En mooi Sanet de frontriem, blingieblingie maar niet too much :j

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 17:16

Leuk om jullie verhalen te lezen. Iedereen is met hele andere dingen bezig.

Gister hebben we met z'n 3en de tijd genomen om Hylke op de trailer te krijgen. Hij is er 1x echt afgestormd. De rest van de tijd heeft hij vooral veel stil gestaan om te kijken. De lijn achter zijn billen langs hielp hem dat hij niet in de achteruit ging. Brokjes en kuil zorgden steeds voor ontspanning tussendoor. Het is een redelijk kleine 1,5 paards en Hylke is best groot. Ik merkte dat toen hij er half op stond en ik ruimte voor hem maakte door via het deurtje naar buiten te gaan en vanaf daar aan te moedigen dat hij er verder op kwam. En na 35 min hadden we hem erop. In alle rust. Hij heeft toen even met de klep dicht erop gestaan en daarna weer rustig eraf gelaten. Toen liep hij zowaar zelf weer de klep op. Hem nog even laten kijken en daarna weer in het land gezet.

Vanmorgen waren we met z'n 2en en hebben we dezelfde tactiek toegepast als gister en hadden we hem binnen 5 minuten erop! Onderweg was hij wel wat onrustig. Hoefden gelukkig maar een kwartiertje. Aangekomen was hij groots en aanwezig. Had mijn handen er wel vol aan.( mijn horloge registreerde krachttraining :+ ) Even in een stal gezet omdat mijn voorganger nog bezig was.

We lieten hem even los, maar hij bleef heel erg bij ons dus besloten te starten met de les. We hebben echt de basis dingen gedaan en na een poosje werd hij ontspannen en hebben we echt fijn gewerkt en zelfs een nieuwe oefening gedaan. Vanaf cirkel om mij heen van hand veranderen zonder de stoppen maar door schouder te plaatsen.

Terug ging hij weer redelijk snel de trailer op en hebben we hem onderweg niet gehoord. Hij was HOOFD moe haha

Trots op hoe het is gegaan. Over3 weken weer. En over 6 weken obstakeltraining.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:32

Fijn dat het zo goed ging Jelske!

De jongens kunnen inmiddels dus toch wel goed samen Sanet? Daar was een tijdje terug nog twijfel over toch. Om zen van te worden zo'n slaapbeelden en mooi rondgenaaid hoofdstel.

Goed te lezen dat je zo'n fijne grondwerkles gehad hebt dala. Obstakeltraining ook leuk, aan de hand of onder het zadel?

Donderdag stond op Picasso's planning grondwerk, maar hij was een energiebommetje dus ff laten razen aan de longeerlijn en daarna opgepakt. Gisteren heerlijk gereden en vandaag toch nog maar ff gelongeerd. In de zeiknatte paddock kan hij zn energie blijkbaar niet kwijt.
Verder ook de andere Fries weer gereden, zeer leerzaam aangezien zn eigenaresse kwam kijken en zo goed als les gaf :') ik ben blij dat ze tevreden is met hoe ik m rij.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 09:43

Lys_PPA schreef:
De jongens kunnen inmiddels dus toch wel goed samen Sanet? Daar was een tijdje terug nog twijfel over toch. Om zen van te worden zo'n slaapbeelden en mooi rondgenaaid hoofdstel.

Ja, ze worden nu echt een leuk setje. M’n zacht gekookte ei komt eindelijk wat uit zijn schulp en krijgt een beetje praatjes (soms ook naar ons, dat is dan weer niet de bedoeling :D). En die andere is sinds die bij moeders weg is, iets gaan dimmen met zijn brutale en drukke gedoe. Dus dat gaat mooi.

Helaas hebben ze gister wel hun beste vriend vermoord, kom ik terug van buitenrit, ligt de hele bal in 8 stukken.
Afbeelding

Dat is wel heel erg jammer. Want ze konden er zo leuk mee spelen.
Afbeelding
Afbeelding

Maar mogelijk hebben ze dit gedaan en zei de bal daarna poef:
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 09:59

Oeps Sanet! Wilde jongens! Je kunt beschermhoezen kopen dat helpt wel met de levensduur.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 13:55

Wat heb jij ook mooie ruime paddocks zeg