[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:30

Ja smaken verschillen en dat is toch fijn.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:54

Ja, gelukkig maar inderdaad _/-\o_

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 23:20

Iedereen het een beetje naar zijn zin op de HK die er al geweest zijn natuurlijk?

Haha ik ben niet mega fan van Elias maar wel leuke hengsten nakomelingen van hem gezien dus ik zou k ook best eens in het echt willen meeten.

Ik heb ook echt geen idee wie er morgen kampioen zal worden. Heb er zin in!

Ah wat fijn dat het goed gaat met de mannen Sanet dat is toch een opluchting.

Spannend Laura! Maart is het ook zomaar.

Vandaag erg genoten van de 2e bezichtiging. De Beant x Arjen heb ik al sinds de kooi in mijn vizier dus ben benieuwd hoe die het straks in de voorrijdagen gaat doen.

Vond de Foeke nakomelingen en de Auwerts ook erg gaaf.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 00:00

Zaten ook vandaag weer een paar heerlijk lichtvoetige dieren bij hoorde je niets van als ze langs kwamen draven. Heel gaaf. De dagen vliegen voorbij, ook echt heel gezellig met mijn vriendinnetje weer eens hier.
Ik vermaak me opperbest!

Ik heb zelf een hele luxe en fijne Tsjalle merrie waarmee ik nu dus 2 Elias veulens gefokt heb. Daar mocht best wat meer body op en wat meer ras bij. Beetje nuchterder, beetje mooier hoofd. En zeker met mijn bijna 3jarige denk ik echt dat dat goed gelukt is (minus de grote oren :D). Mijn jaarling hengstje lijkt luxer dan zijn zus, grote zus is echt wel een periode een propje geweest, dat heeft hij nooit gehad. Alles is altijd een beetje lang en slungelig geweest :). Zijn half broer is wel wat compacter, maar die heeft weer veel fijner beenwerk, maar is ook wel een slag kleiner, denk ook dat die niet even groot gaan worden.
En ik vind het gewoon ontzettend belangrijk dat zo’n paard echt fijn inzetbaar is en daarin zichzelf ook goed houdt. Elias heeft jaren op het hoogste niveau gelopen zonder gekke blessures en maanden uit de running te zijn enzo. Dat weegt voor mij echt wel heel zwaar mee omdat het gewoon fijne dressuur-/gebruikspaarden moeten worden.
Het moet gewoon wel passen. En vooral niet iedereen met Elias dekken, dat is killing voor mijn mooie lage verwantschap :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:13

Zwaai jelske ! Ik zit rechts achter je:d

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 14:58

Afbeelding

Afbeelding

Meneer Jippe met zijn nieuwe deken. Hij leek er wel blij mee, lekker wat hoger, zakt niet meer zo om zijn schouders. En meneer is weer mooi op krachten hoor, moest hem echt inhouden op het spekgladde erf. begint ook op de rug en billen voorzichtig wat aan te komen. Mag ook wel met wat ik hem voer aan speedibeet, nutrimash enzovoorts haha. Wordt duidelijk op zijn wangen nu ook grijs. Als ik dan na ga dat hij geen witte haar had toen ik hem kocht 17 jaar geleden.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 15:59

Zilfstar fijn dat hij weer opknapt

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:56

Fijn dat hij opknapt!

Was gisteren weer fijn zwarte parels kijken <3

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:10

Hebben jullie nog leuke aankopen gedaan op de HK?
Hier 2 potten snoepjes 2 potten duo protection zwart en nieuwe beugelriemen voor de mannen. Ik vond dat ik erg netjes geshopt had alleen echt noodzakelijke dingen

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:15

Ik ben amper in het strodorp geweest en kan oprecht blij zijn voor mijn portemonnee :D Alleen een kfps winterjas en kfps sokken :)) Dat is ook meteen de enige stand waar ik ben geweest _O-

Ik vond het een geweldige HK en een terechte kampioen. Wel jammer dat Jehannes er nog een schepje bovenop deed nadat de uitslag bekend was. Als hij dat eerder had gedaan hadden we wellicht een andere kampioen gehad :=

Ik had gehoopt iets warmer te worden van de nieuwe lichting maar niet 1 hengst sprak mij aan. Kan natuurlijk dat dat in het werk heel anders is. Zo blinkt Murk ook niet uit aan de hand maar onder zadel was hij machtig donderdag <3

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:57

Heb niets gekocht! Ben verbaasd over mezelf :+ (uitgezonderd een broodje)

Jelske trof ik wel real live in stro dorp: leuk!

Ik ben altijd zo blij als ze in de lange lijnen de keuring lopen, ik vind dat prettig om naar te kijken. Jehannes vond ik er ook echt goed voor staan! En denk dat je gelijk hebt Jinthe, nog een extra ronde had hij vast nog een extraatje gegeven.

Zelf had ik een aantal paarden voorop gezet die in hun klasse in de middenmoot door de jury werden gezet. Geloof dat ik maar een cursus beoordelen moet doen.

Uiteraard weer helemaal in mijn nopjes om Gosse met de prachtige sjees door de baan te zien gaan. En Nane, wellicht technisch niet perfect uitgevoerd rondje, maar blijf dat ook nog steeds een kanon vinden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:09

Ik was echt gek van Murk na donderdag. Wat een gaaf paard is dat! Maar ik mag niet meer fokken. Dus gauw weer vergeten :D

Ik heb voor Syb een nieuwe frontriem en zadelsierraad gekocht. Super blij mee! Moest wel haar hoofdstel vandaag dus poetsen :D. Ook geen overbodige luxe.
Verder niets deze keer, ik ben ook trots op mezelf :)

Verder druk gezwaaid naar Laura, maar verder geen bokkers gesproken.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:14

Haha Sunny, ik heb hetzelfde met Nane...ik zie echt wel wat hij miste maar dat paard weer mij ondanks dat toch te raken. In tegenstelling tot Jeppe die technisch alles mee heeft. Alleen tja, emotie kun je niet sturen. En ik ben het met je eens, Gosse is geweldig voor de sjees <3

Ik had alle nummers 1 en 2 exacte zoals de jury's behalve 1 rubriek. Daar had ik nummer 1 en 2 omgedraaid staan. Mijn boekje heb ik laten liggen per ongeluk dus ik kan het niet meer nakijken :')

Ik heb wel heel druk met mijn lampje gezwaaid naar jullie Sanet, Laura en Jelske *\%/*
Laatst bijgewerkt door Jinthe2 op 12-01-25 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:16

Haha ja naar sanet gezwaaid en jelske live gesproken wij hadden plaats achter de rolstoelen was echt een goede plek.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 08:17

Oh volgend jaar moet ik ook echt een keer heen gaan.
Wat een spektakel altijd

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:32

M_arjolein schreef:
Grappig dat je dat zegt Jelske. Tjitze woont bij mij in het dorp. Maar dat kriebelt me dan weer helemaal niet haha. Buiten dat het geweldige merries zijn waar ze het van aanbieden.

Begint voor jullie nu wel op te schieten met de draagmerrie! En ben benieuwd wat je dit jaar gaat doen haha.

Fokken ligt al heel lang mijn interesse maar nooit de middelen e.d. voor gehad. Tsjah en dan heb je het en dan gaat het mis. Dus voor dit jaar ben ik wel even genezen, maar kan best dat ik volgend jaar toch weer een poging ga doen hoor met een nieuw paard.

Hehehe, tja, ieder zo zijn voorkeur/smaak natuurlijk. Maar ik merk vooral wel dat ik steeds meer interesse en fascinatie heb voor het puzzeltje met betrekking tot het fokken. En als je een goede merrie als uitgangspunt zou willen hebben, dan is zo'n embryo uit een goede merrie in een draagmerrie, misschien economisch nog best wel interessant.

Met de draagmerrie schiet het inderdaad heel behoorlijk op. Nog een week of 9 tot wij ons veulentje kunnen verwachten. Eigenlijk zou ik daarmee voor de komende jaren weer uitgefokt moeten zijn (mits het een merrieveulen betreft)... Maar wij hebben natuurlijk lang zitten hinken op twee gedachten tussen Murk en Hilbert, zouden uiteindelijk voor Murk gaan en zijn last minute nog gewijzigd van Murk naar toch Hilbert. En toen kwam Murk voorbij bij de jonge paarden-competitie op de CK en nu weer met een kür op muziek op de donderdag van de HK. En dat zet je dan toch aan het denken. Maar dan moeten we echt dingen anders gaan regelen. In de huidige opzet van ons (luizen)leventje, zou dat echt niet passen.

@Sanet: wat fijn dat Chef en Cizeau toch met elkaar op lijken te gaan schieten! Zag ook op fb al heerlijke plaatjes voorbij komen.

Laura1982 schreef:
Ik kijk echt enorm uit naar zaterdag vorig jaar vanuit bed gekeken
Maar dat kan niet tippen aan live dat gevoel is onbeschrijfelijk

Je slaat de spijker op z'n kop! Wij hebben zaterdag ook enorm zitten genieten.

Goed om te lezen dat het herstel van Jippe doorzet Zilfstar!

@Janinevv: heb jij in jouw zoektocht alweer wat in het vizier? Of ben je misschien gisteren op één van de vele open-sales-dagen van een stal geweest?

Ik kijk terug op een fantastisch weekend. Ik ga altijd met dezelfde, hele goede vriendin. Dat alleen al maakt dat het al snel geslaagd is. Maar verder vonden we het ook weer een goed programma. Donderdag nog naar de live-show geweest en om eerlijk te zijn overwegen we volgend jaar de liveshow over te slaan. De keuring zelf vinden we veel leuker en ik erger mij toch alleen maar over de zang en de rijstijl van Samantha (maar dat is misschien vooral ingegeven door smaak). Verder hebben wij per toeval kennis gemaakt met de mevrouw (zal haar even niet bij naam noemen) van de fokkerij met de naam Wettersicht. Was echt heel spontaan en interessant. Heeft vertelt hoe zij met de fokkerij zijn begonnen en hoe hun visie is enzo. Ik kan daar altijd erg enthousiast van worden.

Er waren er eigenlijk wel verschillende die ons of mij opvielen, als ik er zo in de gauwigheid even over nadenk. De nafok van Auwert is ons positief opgevallen en sprak ons beide enorm aan. Dat gold zeker voor der Auwert x Omer (248) en wij waren dus ook blijverrast dat hij door mocht. Uiteraard vind ik het daarnaast wel erg leuk dat de Elias(xUlbert)-zoon (hoewel nipt) mee is naar de voorrijdagen. Verder vond ik het ook erg jammer dat de Waander x Sjouke niet door is (nr 81), Ja zijn stap was kort, maar vond ook dat de spanning bij het paard af te lezen was en ik vrij mij dan toch af in hoeverre daar niet wat aan te doen is en/of hij op een ander moment misschien wel goed genoeg stapt (het is immers geen gebrek in conformatie ofzo). De Beant x Arjen staat bij mij ook op het net. Zijn makkelijke stap viel mij écht enorm op. En ook de Beant x Loadewyk (276) sprak mij echt heel erg aan in zijn voorkomen en lichaamsgebruik.

Wij kijken dus uit naar de voorrijdagen in juni. Zijn die eigenlijk vrij te bezoeken?

Ik vond het overigens enig om verschillende van jullie in persoon even te hebben kunnen ontmoeten! Mag van mij best een gewoonte worden om elkaar zo op de hoogtepunten even te treffen hoor. :D

Verder zou ik het bijna vergeten: de aankopen. Ik heb mij gedragen en het gelaten bij het (wijs :+ ) besteden van het verjaardagsgeld dat nog ongebruikt was sinds december. Ik heb een hele mooie zweetdeken gekocht voor Jels, met haar naam en afstamming erop gedrukt. Het is misschien heel stom, maar ik werd zo trots toen ik mijn deken aanpakte en de naam van onze oude dibbes op die deken zag preiken. :o

Verder heb ik de (overigens gesigneerde) boeken van Bastiaan de Recht gekocht, waar we ook nog even mee hebben staan te kletsen.

Dit was overigens uberhaupt voor het eerst dat we daar rondliepen en de ene na de andere bekende tegen het lijf zijn gelopen. Ik begin zo langzaam maar zeker een beetje netwerk op te bouwen geloof ik. *\o/*

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:32

Hier niet naar de keuring geweest, ik moet eigenlijk ieder jaar werken.
Maar de bewoners op mijn werk hebben erg genoten van de Livestream. Prachtig vonden ze die zwarte parels. En zo kon ik ook nog wat zien. _O-

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:50

Zo al een hele tijd hier niet meer mee gelezen.
Zijn jullie al aan het kijken voor hengsten van een veulen van 2025?

Ik wil nu waarschijnlijk dit jaar mijn merrie voor het eerst laten insemineren. Dus al druk bezig weer opnieuw aan het kijken.
Ik merk alleen dat het voor mij best lastig wordt ivm Jasper vrij houden.
Merrie is een Jehannes x Jerke.

Wat vinden jullie het belangrijkste, gezond? Karakter? Verbetering op de merrie of juist ook haar beste kant zo proberen te houden? Inteelt?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:52

Waarom wil je perse Jasper vrij? Zijn dat teveel J’s in de afstamming? :D ;)

Verder kun jij alleen bepalen wat je het belangrijkste vindt aan wat jij zou willen verbeteren. Hangt ook nog beetje vanaf wat je doel met het veulen is, hou je die voor jezelf of is die voor de verkoop?

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:59

Haha ja die J's daar heb ik wat mee. ( Zal ik maar niet zeggen tegen mijn partner, die begint ook met een J) .

Omdat er best wel wat hengsten Jasper in zich hebben en je dan weer met inteelt bezig bent.

Ja het veulen is bedoeld voor de verkoop.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:14

Ik denk eerlijk gezegd dat er geen aanleiding is om je zo blind te staren op het Jasper-bloed, aangezien jouw merrie helemaal geen (direct) Jasper-bloed voert (wel wat hoog verwant is). Zeker als het veulen voor de verkoop is, zijn er tal van combinaties te maken (met of zonder Jasper-bloedvoering), die zouden moeten leiden tot een gezond veulen.

En dat geldt ook voor het fokdoel: die zou ik vooral bepalen aan de hand van waar jij denkt dat markt voor is. Een en ander hangt dan ook nog samen met de eigenschappen van jouw merrie, want dat bepaalt uiteindelijk wel wat voor resultaat er behaalt kan worden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:21

Voor de verkoop zou ik al gauw kiezen voor een van de hengsten van de nieuwe lichting en net als Jelske denk ik dat je je weinig zorgen hoeft te maken om Jasper. Ik denk dat je eerder last krijgt van je Jehannes/Tsjalle bloed wat betreft je keuzes.

Nog even een zijdelingse opmerking. Als ik puur naar mezelf kijk, dan zou ik niet gauw willen fokken voor de verkoop. Ik ga me hoe dan ook hechten aan het beestje (zie nu al 5 paarden ipv 1 waar het ooit mee begon). En zeker met veulentjes die zijn zo schattig en klein en lief en aandoenlijk etc. Het idee dat ze bijvoorbeeld in Mexico op een plaat moeten staan dansen, daar breekt mijn hart van. Dus nou ja :)

Daarnaast loop je toch altijd een risico (niemand vertelt hoe groot) met je merrie, want er kan ook van alles mis gaan. Maar als je dan ziet hoeveel moederloze veulens er elk jaar aangeboden worden…
Ik wilde dus absoluut alleen fokken met een hengst waar mijn hart sneller van gaat kloppen en waarvoor ik mogelijk het risico zou willen lopen van alle oliebol die mogelijk gratis kan gebeuren.
Maar dat ben ik :)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:42

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:50

Sanet en jelske dat hebben jullie goed verwoord.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:05

Hier alleen Jelske gespot I guess, die was niet heel moeilijk qua zitplaats :o

Appaloosa, ik sluit me ook aan bij bovenstaande ;)

Hier was de verleiding even groot om me/ons weer te verdiepen in de hengsten. Maaaaar. Ik zou nog heel graag "gewoon" even een jaar of 2 fanatiek willen rijden :+ En manlief gelooft mij dus niet meer dat ik wel afstand kan doen van een veulen. Van 4 veulens nu 1 verkocht als veulen, 1 als enter en de andere 2 staan nog gezellig hier :')