[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:03

SunnyHorse schreef:
Vliegende start van het nieuwe jaar Laura! Top!
Binnenbak is echt heel fijn nu. Zelf nu ook een paar keer opgezocht. Wat een luxe is dat met die nattigheid. Moet je er ver voor rijden?

Nee het is 10 min vanaf stal dus dat valt reuze mee.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:09

De beste wensen iedereen! Op een gezond, sportief en gelukkig jaar +:)+

Lekker naar een binnenbak! Hier weinig nieuws. De hengst ("enter") en de twenter spelen lekker met elkaar. Zolang het kan, kunnen ze mooi samen los in de bak en ouwehoeren. Daarna staan ze netjes naast elkaar, ieder zijn/haar eigen paddock, de voerhut te delen. <3

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:32

Meya dat is toch super fijn als het zo kan. Ook hengsten moeten sociaal contact kunnen hebben.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:52

Lekker bezig allemaal. Het rijden staat hier op een dramatisch laag pitje op dit moment. Mijn motivatie waait of drijft ook steeds weg. Maar als het goed is, hebben we komende tijd iets mooier weer. Daar ben ik wel aan toe. Kom nu ook net van buiten, schrale koude wind. Man man…

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:33

Januari is vaak een deprimerende maand Sanet. Hopelijk geeft drie dagen Friese paarden in Leeuwarden je een positieve boost! En is deze maand gauw voorbij. Ik mis trouwens je aftelkalender. Die trok ons allemaal door deze donkere maanden heen :+

Dat is heel mooi dat dat kan Meya, fijn als dat zo kan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:19

Haha, ja, geen aftellen. Mijn man vindt al dat we teveel paarden hebben. En ik lijk nog niet goed te zijn in verkopen, dus geen veulentjes meer.
Al moet ik zeggen dat ik dat wel echt heel gaaf vind.

Als ik ooit de loterij win, dan wil ik meer veulentjesssss fokken.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:10

Zilfstar alles weer goed met Jippe?

Laura, heerlijk he zo'n binnenbak. Ik ben alleen wel heeeel blij dat na vrijdag de weersvoorspellingen weer een stuk beter zijn en hoop dat weer wat meer op stal in de buitenbak te kunnen rijden.

Sanet, dat zou ook mijn grootste probleem zijn met fokken, het verkopen ervan... :') Alleen al daarom zou ik daar beter niet aan kunnen beginnen. Plus dat ik ook wel een beetje een ruinentype ben.

Hier gaat het z'n gangetje. Picasso gaat nog steeds goed, het is alleen echt een energiebommetje de laatste tijd. We hebben afgelopen week een hele fijne grondwerkles gehad (o.a. schouderbinnen en travers geoefend). Vrijdag trainen we voor het Fries paarden zestal optreden en zaterdag loopt hij de indoor minimarathon voor de kar mee.
Verder heb ik gisteren de Z gereden Fries gereden, eerste keer is toch altijd weer wennen. Zeker omdat ik zo'n type ben die niet met standaard beugels/teugels etc rijdt. Ik heb zelf lemieux beugels met meer grip (ivm mijn vallen afgelopen jaar, wou ik veiligheidsbeugels) en heb dunnere teugels. Dus dat icm een ander paard is echt even erin komen. Maar het leuke is dat ik m dus meerdere weken achter elkaar rij, dus dan kan ik ook nog echt ergens naartoe werken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:52

Lys_PPA ja gelukkig wel. Heeft ook flink wat energie hoewel hij nog flink moet aankomen. Eet inmiddels de nutrimash ook weer, dus dat krijgt hij ook weer erbij met speedibeet, muesli etc. Hij is weer helemaal zijn vrolijke en lompe zelf gelukkig.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:15

Zilfstar schreef:
Lys_PPA ja gelukkig wel. Heeft ook flink wat energie hoewel hij nog flink moet aankomen. Eet inmiddels de nutrimash ook weer, dus dat krijgt hij ook weer erbij met speedibeet, muesli etc. Hij is weer helemaal zijn vrolijke en lompe zelf gelukkig.

Fijn, dat is goed nieuws!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:34

Lys ja ik ben ook blij met beter weer vind het heerlijk om buiten in de baan te rijden met klein zonnetje erbij. Mannen hebben toch echt wel veel energie op dit moment

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:16

Bedankt voor alle reacties op Jels haar check-up en het nieuws dat Pit in de stal ernaast komt te staan :o

Lys_PPA schreef:
Goed nieuws idd Jelske! En wat lief om die merrie even op te zoeken, typisch iets voor jou :D

Qua tips, idd keuren.. niet Fries specifiek maar ik zou niet snel meer een paard kopen dat neigt naar platvoeten, geen navelbreuk, en geen over- of onderbeet. Overigens allemaal dingen die Picasso niet heeft maar mn kleintjes wel :P

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het altijd wel een interessant puzzeltje vind om te leggen en dat ik het ook tegelijk een mooie oefening vind om wat meer bekend te worden met verschillende lijntjes. :Y)

Wel grappig om te lezen dat jij ook zo'n lijstje hebt met eigenschappen die je theoretisch gezien niet bij een potentieel nieuw paard wil zien, maar toch van toepassing zijn op jouw huidige paarden. Ik heb het een beetje anders, maar dan met andere eigenschappen. Ik ging één paard kopen, niet zwart en geen merrie... :roll:

M_arjolein schreef:
Ik zag een advertentie met deze afstamming op marktplaats. Ik vind hem vrij goedkoop voor een Fries. Dus ik zou zeker even kijken/uitzoeken evt keuren wat daar de reden voor is. Hoeft natuurlijk niks te zijn, misschien willen ze er vanaf.

Ah wat leuk die kaart zo Lys met je paardenstapel!

Haha dat klinkt als een goede merrie Jelske snap dat je dan even gaat twijfelen. Ik ben inderdaad wel wat aan het sneupen. Maar ga er niet actief op door. Ik heb een vriendin die fokt veel en heeft geregeld wat staan en haar oom fokt ook met een bekende lijn dus hoop eigenlijk via hun evt misschien iets te vinden. Zij heeft nu wel een leuke stermerrie staan die ze mij gunt maar is drachtig en ik weet nu even niet of ik dat aan zou durven. Aangezien me dat het afgelopen jaar ook geen geluk gebracht heeft.

Snap ik volkòmen! Al had ik vandaag wel weer hetzelfde toen ik het bericht van Tjitze Bouma zag over de embryo's en de draagmerries die hij aanbood...

SunnyHorse schreef:
Jelske, snap heel goed dat je zo’n lege stal naast Jels toch graag gevuld ziet! Maar voer tot aan plafond klinkt voor Pit als de hemel :+
Wanneer is de draagmerrie ookal weer uitgerekend?

De Auwerts zijn leuk. Heb nu natuurlijk die van mijzelf, en verschillende in de aanlegtesten zien lopen, maar leuke dieren! Misschien dek ik nog eens een keer met Auwert. Maar misschien ook niet handig, want de tweede Auwert uit dezelfde merrie wordt natuurlijk niet precies zo als deze.

Gave foto van jullie jonge Auwert zeg!

Onze draagmerrie is in maart uitgerekend. Voor mijn gevoel gaat het nu wel snel. Overigens is deze maand een merrie met een vergelijkbare afstamming als Jels uitgerekend (iets jonger en ook drachtig van Hilbert). Heb contact met de eigenaar via insta. Ik kijk daar ook wel met interesse naar uit. Tegelijkertijd zag ik dat de eerste Murk was geboren en die was zó leuk, dat ik het ook even spannend begon te vinden of onze keuze dan wel de juiste is geweest. :x

boemel schreef:
Wat een topnieuws Jelske! Goed dat zo’n zware maagzweer zo goed en eigenlijk best snel genezen is.
En echt fijn dat je ze binnenkort bij elkaar hebt staan.
Pit wordt 3 toch? Hoe groot verwacht je dat ze is?

Pit is nu 2,5, wordt in juni 3 en ik verwacht dat ze nu 1.57/1.60m is en dus Jels wel voorbij zal gaan. Ik heb de indruk dat ze nog wel een groeispurt zal gaan krijgen, want ze is ineens weer een beetje uit verhouding... :=

Ik vind het trouwens ontzettend leuk dat jij en Mirtje samen zo hard lijken te groeien als combinatie.

@Zilfstar: dat is schrikken! Kunnen ze daar iets aan doen of ondersteunen met medicatie, of is het echt een kwestie van wachten tot het over gaat?

Wat betreft de keuring: wij zijn er alle drie de dagen. Mijn vaste partner in crime voor paarden-aangelegenheden gaat mee en we zijn al op en top aan het voorgenieten. We kijken er zo naar uit! Wij zullen wel weer niet te missen zijn, zitten als vanouds in het rolstoelvak. Ik had mij voorgenomen dit jaar eens een tafel te reserveren op kosten van de zaak, maar ik had de kaarten al gekocht voor ik er erg in had. Volgend jaar dus maar. :+

@Sanet: jij bent de tweede van wie ik verneem dat Elias er niet zal zijn. Heb jij enig idee waarom eigenlijk? Hij is immers weliswaar uit de sport gehaald, maar ik kan mij zo voorstellen dat hij toch nog een behoorlijke schare "fans" heeft die hem graag voorbij zien komen.

@Jinthe: Die Auwert van jullie mag er ook zijn! :D

M_arjolein schreef:
Hier gister een onderlinge wedstrijd gehad met de kwpn. Was erg leuk en mooi 201,5 punt binnen geharkt in een B proef. Echt een heerlijk dier. Knotten er in en hij ging aan. Normaal met de training test ie me wel eens. Maar nu kon ik gewoon zitten en meeliften haha.

Gefeliciteerd met de mooie punten!

@Laura: het abonnement op de binnenrijbaan zal wel geen overbodige luxe zijn, met het weer van de afgelopen dagen. :')

Sanet schreef:
Als ik ooit de loterij win, dan wil ik meer veulentjesssss fokken.

_O-

Ik heb vandeweek per ongeluk mijn mond voorbij gepraat. Thijs was mee naar stal en ik stond met een stalgenoot over de embro te praten en zodoende bespraken we dat ik uit ben op een merrieveulen. De onvermijdelijke vraag die toen werd gesteld: wat als het een hengst wordt. Ik heb gezegd; die wordt verkocht als hij een jaar of 3 is en dan doen we dit seizoen gewoon nog een rondje. Nu was het eerste min of meer al wel besproken met Thijs, maar de leeftijd nog niet. En het laatste al helemáál niet. }:0 Thijs sloeg daar wel een beetje op aan, dus ik geloof dat als dat de situatie zou zijn, daar nog wel een gesprekje hier of daar over gevoerd zal worden.

Zo dames, ik ben weer bij. Voor jullie natuurlijk ook al het goeds voor het nieuwe jaar. :D De afgelopen weken een beetje weg gebleven van alle schermpjes en afgelopen week in een impulsieve bui nog even de badkamer een facelift gegeven, maar ik ben er weer!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:19

Hoe groot is Jelske dan? Dat je denkt dat Pit nu al groter is.
Elias staat bij zijn eigenaren in Zweden, nu het geen dekseizoen is. Die gaan niet even heen en weer voor 3 rondjes HK. Jammer uiteraard, want persoonlijk vind ik hem natuurlijk een feest om naar te kijken. Maar ik snap de eigenaren ook wel die hem al meer dan 10 jaar hebben en die willen ook wel eens echt van dichtbij van hem genieten natuurlijk.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:33

Ik denk dat Pit uiteindelijk wel voorbij zal gaan en nu nog net niet zo groot is als Jels. Jels is 1.63m en om eerlijk te zijn vind ik dat dus eigenlijk meer dan genoeg - ik ben zelf namelijk ook niet zo groot.

Begrijpelijk wel van Elias. Spijtig vind ik het wel :Y)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:34

Sanet ik vind het ook zo jammer dat hij er niet is. Heb hem paar keer op de hk op een afstand van 5 meter gezien maar nog nóóit echt kunnen aaien dat zou ik toch wel tof vinden. Zo ons M1 debuut is ook gepland ondanks dat ik het ook mega spannend vind

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 22:04

Wat jammer dat Elias er niet bij is, maar ik snap het wel inderdaad.

Laura spannend je M debuut wanneer ga je los?

Grappig dat je dat zegt Jelske. Tjitze woont bij mij in het dorp. Maar dat kriebelt me dan weer helemaal niet haha. Buiten dat het geweldige merries zijn waar ze het van aanbieden.

Begint voor jullie nu wel op te schieten met de draagmerrie! En ben benieuwd wat je dit jaar gaat doen haha.

Fokken ligt al heel lang mijn interesse maar nooit de middelen e.d. voor gehad. Tsjah en dan heb je het en dan gaat het mis. Dus voor dit jaar ben ik wel even genezen, maar kan best dat ik volgend jaar toch weer een poging ga doen hoor met een nieuw paard.

Hier ineens vip tickets gekregen voor een 2 stoelen aan een vip tafel voor zaterdag via een vriendin die er wat klussen moet doen. Dus dat wordt eens vanuit een andere hoek de boel bekijken haha. Mijn goede 1e rangs kaarten dus maar verkocht.

Wat fijn Zilfstar!

Lekker veelzijdig bezig Lys!

Indd januari is saai en deprimerend gelukkig met wel een hoogtepunt de hengstenkeuring!

Wat lekker Meya dat ze samen kunnen spelen!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 22:56

Jaaaa, ik vind het ook echt super oliebol van Elias, ik denk ook niet dat het zijn dekaantallen goed doet.
Maar hij is straks met het dekseizoen weer terug in Nederland. Misschien toch eens bij die hengstenhouder kijken. Ga je mee, Laura?

Ik heb echt super veel zin in de HK.

Extra gaaf met VIP kaarten Marjolein!

Thyra is moeder al wel voorbij gegroeid. Ik zal haar binnenkort weer eens meten. Maar de laatste keer 1.64. Dat vind ik ook wel genoeg. Maar ik ben bang dat er nog wel wat bij gaat komen en ik denk dat haar broertje haar wel voorbij gaat.

Het gaat trouwens echt heel goed met de jongens samen. Dat is zo leuk om te zien hoe ze lekker met elkaar lopen te klieren. Of apart van elkaar.
Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 09:09

Marjolein in maart.
Oohhhh wat een toffe kans de vip tafel!heb je al wat leuks op het oog of nog niet gericht aan het kijken
?

Jelske ja ik snap dat jij geen groot paard nodig hebt. Mooie plek heb jij ook om alles te zien komende dagen.

Sanet zeker ga ik mee naar Spliethof :D
Wat super dat de jongens het zo goed doen

Ik kijk echt enorm uit naar zaterdag vorig jaar vanuit bed gekeken
Maar dat kan niet tippen aan live dat gevoel is onbeschrijfelijk

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 09:34

Mag ik mij ook aansluiten bij de Spliethof-date? :o

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 09:36

Oh wat leuk! Bokt uitje naar Spliethof :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 09:53

Ja met z'n alle naar spliethof haha

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:23

Wat leuk Marjolein!! Geniet ervan op de VIP. Wij zullen er in de namiddag pas zijn. Hopelijk op tijd voor de kür op muziek van de hengsten.

Ik ben geen specifieke Elias fan. Fantastisch sportpaard maar hij zegt mij verder weinig.

En dit jaar voor het eerst dat ik geen idee heb wie kampioen gaat worden. Ben benieuwd!! Voor diegene die gaan, heel veel plezier!! *\%/*

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:22

Jinthe2 schreef:
Wat leuk Marjolein!! Geniet ervan op de VIP. Wij zullen er in de namiddag pas zijn. Hopelijk op tijd voor de kür op muziek van de hengsten.

Ik ben geen specifieke Elias fan. Fantastisch sportpaard maar hij zegt mij verder weinig.

En dit jaar voor het eerst dat ik geen idee heb wie kampioen gaat worden. Ben benieuwd!! Voor diegene die gaan, heel veel plezier!! *\%/*

Jinthe juist doordat hij het fantastisch deed in de sport een mega goede toevoeging voor het stamboek. Hij was in begin niet gewend om aan de hand gepresenteerd te worden maar vond dat hij dit de laatste keer echt meer dan goed deed. Want de andere hengsten hebben ook niet op zijn niveau gepresteerd in de sport en dat vind ik juist een toevoeging

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:11

Het verschil met de andere hengsten is dat Elias via de sport goedgekeurd is en dat de andere via het normale CO zijn goedgekeurd. Die richten zich dan wat minder op de sport ivm de dekdienst. Ik vond Elias onder MP geweldig maar zonder MP had hij het niet zo ver geschopt vermoed ik :+

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:24

Jinthe2 schreef:
Het verschil met de andere hengsten is dat Elias via de sport goedgekeurd is en dat de andere via het normale CO zijn goedgekeurd. Die richten zich dan wat minder op de sport ivm de dekdienst. Ik vond Elias onder MP geweldig maar zonder MP had hij het niet zo ver geschopt vermoed ik :+

Gelukkig dan maar de hij wel bij MP terecht is gekomen. :D

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:29

Dat is zeker zo hahahaha Ik denk echt dat het de verdienste is van het talent van MP. En ja, ook ik heb van hem genoten in de dressuurring! Zou alleen niet met hem dekken maar dat is natuurlijk gevoel en smaak. Gelukkig duiken we niet allemaal op dezelfde hengst, zeker niet met de aangekondigde dekbeperkingen. Het zou wat zijn amders :=