[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:37

Oja, iemand vroeg naar het zadel voor Mir.
Het is een nette tweedehandse MSFC Extreme zadel. 1 voor brede ronde paarden.

Nu 1x mee gereden en ze liep voor het eerst netjes nageeflijk. Wel merk ik dat ze doordat haar eigen zadel niet goed lag, ze wat spanning met zadelen gekregen heeft.
Vandaag daar rustig de tijd voor genomen.
Even laten staan en weer afgezadeld.

Morgen nog een keer en woensdag weer rijden.
Ben nu ook kleine stukjes met haar langs de weg aan het oefenen. Dat vindt ze heel leuk.

Maar, het is druk hier en ze rijden je hier op de 60km weg rustig met 80km voorbij. Vind ik niet echt ontspannen :(

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:44

Boemel herkenbaar gaat hier ook zo.
En dat is zeker niet ontspannen.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 08:25

Hoi allemaal

Ik lees al een tijdje mee omdat ik mogelijk een Fries wil aanschaffen. Nu heb ik er een op het oog, en vroeg ik mij af of iemand mij iets kan vertellen over haar stamboom. Merrie stam 35 en een Ulbran x Arjen

Nog andere tips waar op te letten?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 16:22

Ik zeg laten keuren door een eigen arts zowel klinisch als röntgen. Veel plezier vast met kijken.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:28

Laura1982 schreef:
Jelske we moeten nog 1 punt maar gaan nog niet direct over we moeten nog iets meer klaar zijn dat zijn we nog niet.

Begrijpelijk, maar het is natuurlijk altijd een heerlijke mijlpaal om die laatste punt maar vast binnen te hebben :D Gefeliciteerd met de punten dus! Het klinkt in ieder geval alsof jullie hard aan het werk zijn aan die nieuwe uitdaging.

@Meya: Wat fijn om te lezen dat je nog steeds stappen blijft maken!

@Zilfstar: Mogelijk is het mosterd na de maaltijd, maar ik vind de varia-layerdekens heel fijn. Daarin raken ze niet zo gauw te warm. Hoe gaat het nu met hem?

@Jinthe: Ik heb op Remy Martin gestemd. Meer om het paard, zijn prestaties en Hennie Roffel. Want eigenlijk vind ik het stom dat ze al die paarden hernoemen :+

@sannahtris: Leuk om te lezen over Zoé en Boy. :o Van mij mag je gerust weer vaker posten hoor! Is juist hartstikke gezellig.

@M_arjolein: Dat klinkt inderdaad als een mooi vooruitzicht voor het nieuwe jaar. Ben je al wel een beetje aan het rondkijken, of nog in het geheel niet? Ik zag overigens onlangs een mooie Kroon AA-merrie van Alwin voorbij komen. Moet ik ook bekennen dat ik daar toch een beetje door in de verleiding werd gebracht en even met de gedachte heb gespeeld. :Y)

@Sanet: Voornemens genoeg :') Ik zou Jels zo graag weer een beetje op de rit hebben. Want dat gemodder heb ik mijn buik wel van vol. Verder moet ik echt met een plan zien te komen over wat wijsheid is met Pit strakjes. Eerst keuren, of wachten en in '26 keuren/inrijden... Ik blijf het zo lastig vinden. Maar het ik meen uit betrouwbare bronnen vernomen te hebben dat jouw eerste voornemen al in gang is gezet! De foto's van Chef en Ciseau zagen er in ieder geval heel cozy uit.

@Lys_PPA: wat een leuk vooruitzicht! Dat zestal lijkt mij echt enorm leuk!

@Laura: Jemig, die diagnose moet een aardige impact hebben gehad. Heel veel sterkte iig en veel succes met de EMDR. Y;(

@boemel: Gefeliciteerd met het nieuwe zadel in elk geval! Hopelijk mogen jullie heel veel fijne/veilige km's gaan maken samen. Ik snap jouw stelling ook hoor: verwachtingen stellen kan ook heel lastig zijn. jouw uitgangspunt om het dan maar even niet te doen en met een open blik vooruit te kijken, is helemaal niets mis mee.

Welkom Samir! En wat een leuk vooruitzicht! Ik heb in ieder geval even wat zaken voor je op een rijtje gezet uit het stamboek (als ik de goede merrie voor mij heb). Want er zijn drie paarden die voldoen aan de beschrijving 'stam 35' en 'Ulbrân x Arjen'. Maar je hebt het over 'haar' en ééntje is hengst, dus dan blijven er twee mogelijkheden over.

De eerste is Koosje, geboren 2019. Veulenboekmerrie, moeder en moedersmoeder beiden stamboekmerries. De merrie van de generatie die dáárvoor zit, betreft een stermerrie (dus geen vol papier). Deze nu dus 5-jarige merrie heeft dit jaar een merrieveulen van Maurus gehad. Als we naar de moederlijn kijken, zien we dat slechts de moeder van moeders moeder enkele nakomelingen heeft waar de resultaten van zijn geregistreerd:
    - Een merrie van Jakob die tuigt in de limietklasse en ment in het tweespan;
    - Een hengst/ruin van Lolke die L1 dressuur is;
    - Een hengst/ruin van Teunis die L2 is.

Afbeelding

Afbeelding

Hier valt dus niet perse veel over te vertellen op basis van het papier.

De tweede mogelijkheid is Sietske, een merrie uit 2021. Volle zus van Koosje, wederom een veulenboekmerrie. Had een 2e premie op de veulenkeuring.

Afbeelding

Afbeelding

Ook voor deze merrie geldt dus dat er op basis van het papier niet zo veel gezegd kan worden of een verwachting gesteld kan worden.

Nou dames, dat was weer even een beste bijleespost. :=
Hier gaat het zo z'n gangetje. We hebben afgelopen week de controle gehad van Jels. De maag was volledig hersteld en er was echt geen spatje meer te zien van de maagzweren. Bovendien waren de darmen helemaal schoon. De premisse van afgelopen zomer dat ze het dus slecht afvoert (ondanks het littekenweefsel in de darmen) is dus eigenlijk onterecht. Ze voert het prima af. Alleen eet ze het sneller dan dat ze het weer afvoert... >;) De komende tijd mag ze haar bejaardengym dus weer hervatten en ze mag dagelijks 2 uurtjes de weide op. Daar staat overigens bijzonder weinig (om niet te zeggen "geen") gras, dus ze moet met een grasmasker. En dan hebben we eind januari weer controle en dan moeten we kijken hoe het gaat/waar de balans ligt. Maar ergens in mijn achterhoofd heb ik een stemmetje die zegt: dit paard kan in de winter gewoon beter geen hele dagen naar buiten. Dan staat ze beter een dagdeel binnen met een portie hooi. Het lijkt haar in elk geval niet te deren.

Verder hebben we nog meer goed nieuws gekregen. De stal naast Jelske is vrijgekomen <3 En die wordt vrij gehouden zodat ik Pit eind van de winter op kan halen/daar kan stallen. Ik kan nu eigenlijk niet meer wachten. Alleen staat ze mij voor de winter prima in een opfok met ruwvoer tot aan het plafond in plaats van op een stal waar nu al bijna geen gras meer staat. Ik heb voorlopig namelijk even mijn buik vol van paarden met de gewoonte om zand te eten. :=

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:28

Jelske wat een goed bericht zo net voor de kerst! Jels helemaal goed en pit die een plekje naast haar kan krijgen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:48

Goed nieuws idd Jelske! En wat lief om die merrie even op te zoeken, typisch iets voor jou :D

Qua tips, idd keuren.. niet Fries specifiek maar ik zou niet snel meer een paard kopen dat neigt naar platvoeten, geen navelbreuk, en geen over- of onderbeet. Overigens allemaal dingen die Picasso niet heeft maar mn kleintjes wel :P

En verder allemaal fijne feestdagen!

Afbeelding

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:23

Ik zag een advertentie met deze afstamming op marktplaats. Ik vind hem vrij goedkoop voor een Fries. Dus ik zou zeker even kijken/uitzoeken evt keuren wat daar de reden voor is. Hoeft natuurlijk niks te zijn, misschien willen ze er vanaf.

Ah wat leuk die kaart zo Lys met je paardenstapel!

Haha dat klinkt als een goede merrie Jelske snap dat je dan even gaat twijfelen. Ik ben inderdaad wel wat aan het sneupen. Maar ga er niet actief op door. Ik heb een vriendin die fokt veel en heeft geregeld wat staan en haar oom fokt ook met een bekende lijn dus hoop eigenlijk via hun evt misschien iets te vinden. Zij heeft nu wel een leuke stermerrie staan die ze mij gunt maar is drachtig en ik weet nu even niet of ik dat aan zou durven. Aangezien me dat het afgelopen jaar ook geen geluk gebracht heeft.

Wat fijn dat alles weer goed is met Jels! Sommige paarden doen het beter op een paar uur buiten en voor de rest lekker op stal. Wel fijn dat Pit straks naast haar kan komen!

Oeh MSFC zadels hoor ik wel goede verhalen over! Fijn dat ie zo goed lijkt te zitten Boemel. En die hardrijders langs de weg zo vreselijk.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 11:27

Fijne kerstdagen iedereen!

Wat een mooie doelen heeft iedereen, dat ze allemaal maar mogen uitkomen.

Marjolein ben heel benieuwd met wat voor paard jij straks komt, wat ontzettend leuk en lief dat je een paard gegund wordt. Kan je het veulen anders niet afwachten, kan je daarna een beslissing maken. Begrijp wel dat je geen risico wilt nemen.

Heb je een foto jinthe van je Auwert?
Goed nieuws dat Auwert definitief goedgekeurd is, zat er niet overig, maar toch fijn dat het bevestigd is.

Wat is je doel Samir? Sowieso een goede gezondheidscheck door een eigen dierenarts laten doen.

Goede berichten jelske, straks lekker met pit bezig.

Hier niet echt grote doelen, durf niet echt doelen te stellen, want als Hiske weer verhuisd gaat worden, kan het zomaar zijn dat rijden weer lastig wordt vanwege geen goede bak.

De eerste Auwert wordt in februari 3, dus hopelijk is die een beetje lief met zadelmak maken, ben heel benieuwd.

En hoop vooral dat Maan een gezond (merrie)veulen mag krijgen.

Edit: zie nu die ulbran op mp, maar voor die prijs krijg je misschien net een veulen, vindt het inderdaad wel erg verdacht laag. Vraag me af wat er met de merrie mankeerd. Op het schuren na...

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:42

Samir, welkom! Ben je inmiddels verder met deze Ulbrân? Zijn best wel genoeg dingen om op te letten natuurlijk. Daarom is een goede keuring altijd handig. Zomereczeem is in de winter lang niet altijd te zien, dus neiging tot schuren zou ik altijd goed navragen bij de eigenaar. Verder weet een goede DA die vaker Friezen keurt beste op de aandachtspunten te letten. Succes in ieder geval!

Boemel, ik vind het leuk om je bezig te zien met Mirtje. Het is een pittige tijd zo in de winter, des te mooier dat je haar toch oppakt.

Jelske, snap heel goed dat je zo’n lege stal naast Jels toch graag gevuld ziet! Maar voer tot aan plafond klinkt voor Pit als de hemel :+
Wanneer is de draagmerrie ookal weer uitgerekend?

Heb je nog wedstrijden binnenkort Laura? Wat zou je nog meer willen zien/ bevestigen als je over gaat? Zijn de paarden bij jullie nu ook zo fris met dit koude weer?

Marjolein, snap je terughoudendheid wel. Je wil dan niet dat het gelijk misgaat. Maar de kans dat het gewoon goed gaat is natuurlijk ook! Lastig allemaal, het is soms zo grillig en soms ook plots afgelopen met die paarden: dan wordt je wel voorzichtig. Hopelijk loop je tegen iets aan waarvan je het ineens weer: dit moet um worden.

Wanneer is Maan uitgerekend? Duim ook voor je! Wat is de reden van verhuizing van Hiske? Hier is de rijbak ook echt zo vreselijk nat. Niks aan.

De Auwerts zijn leuk. Heb nu natuurlijk die van mijzelf, en verschillende in de aanlegtesten zien lopen, maar leuke dieren! Misschien dek ik nog eens een keer met Auwert. Maar misschien ook niet handig, want de tweede Auwert uit dezelfde merrie wordt natuurlijk niet precies zo als deze.

Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:13

Sunnyhorse de oefening contra moet meer bevestigd afgelopen week deed hij het echt goed maar kost nog teveel moeite en teveel verbuiging. Heb februari pas weer wat staan eerst l2 nog en daarna wil ik m1 gaan proberen. We nemen de tijd om goed te bevestigen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 00:58

SunnyHorse schreef:
Samir, welkom! Ben je inmiddels verder met deze Ulbrân? Zijn best wel genoeg dingen om op te letten natuurlijk. Daarom is een goede keuring altijd handig. Zomereczeem is in de winter lang niet altijd te zien, dus neiging tot schuren zou ik altijd goed navragen bij de eigenaar. Verder weet een goede DA die vaker Friezen keurt beste op de aandachtspunten te letten. Succes in ieder geval!

Boemel, ik vind het leuk om je bezig te zien met Mirtje. Het is een pittige tijd zo in de winter, des te mooier dat je haar toch oppakt.

Jelske, snap heel goed dat je zo’n lege stal naast Jels toch graag gevuld ziet! Maar voer tot aan plafond klinkt voor Pit als de hemel :+
Wanneer is de draagmerrie ookal weer uitgerekend?

Heb je nog wedstrijden binnenkort Laura? Wat zou je nog meer willen zien/ bevestigen als je over gaat? Zijn de paarden bij jullie nu ook zo fris met dit koude weer?

Marjolein, snap je terughoudendheid wel. Je wil dan niet dat het gelijk misgaat. Maar de kans dat het gewoon goed gaat is natuurlijk ook! Lastig allemaal, het is soms zo grillig en soms ook plots afgelopen met die paarden: dan wordt je wel voorzichtig. Hopelijk loop je tegen iets aan waarvan je het ineens weer: dit moet um worden.

Wanneer is Maan uitgerekend? Duim ook voor je! Wat is de reden van verhuizing van Hiske? Hier is de rijbak ook echt zo vreselijk nat. Niks aan.

De Auwerts zijn leuk. Heb nu natuurlijk die van mijzelf, en verschillende in de aanlegtesten zien lopen, maar leuke dieren! Misschien dek ik nog eens een keer met Auwert. Maar misschien ook niet handig, want de tweede Auwert uit dezelfde merrie wordt natuurlijk niet precies zo als deze.

[ Afbeelding ]

Die voorpluk <3 (en de rest van het snoetje mag er ook wezen).

Picasso mocht weer eens met de kleintjes op pad
Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:31

Sunnyhorse prachtige foto hoor! Mega voorpluk!

Lys heerlijk dat dit zo samen kan

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:12

Inderdaad wat een prachtige voorpluk. Ik hou ervan. Vond ik bij Tess ook altijd zo mooi.

Geweldig zo samen Lyss PPA.
Hoe past dit?
Heb je een tweepaards aangepast?

En hoe die je dat met je wagen voor achter je paard/ pony’s?
Ze hebben nogal een hoogteverschil :D
En ik neem aan dat je maar 1 wagen mee kunt krijgen.

Wat een topnieuws Jelske! Goed dat zo’n zware maagzweer zo goed en eigenlijk best snel genezen is.
En echt fijn dat je ze binnenkort bij elkaar hebt staan.
Pit wordt 3 toch? Hoe groot verwacht je dat ze is?

Hier alles z’n gangetje.
Heb Mir vrijdag gereden en ben erg fijn geëindigd.
Was ook wel trots op mezelf, want ze is niet gemakkelijk en de laatste tijd heb ik alleen onder begeleiding van mijn instructrice gereden.

Nu heeft ze 3 dagen vrij ivm cranio sacraal behandeling. Ik hoop dat dat meer ontspanning voor haar brengt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:11

Jippe gaat inmiddels wat beter, begint weer wat bij te komen. We zijn er, enkele zieke paarden op stal later, achter gekomen dat we een uitbraak van equine corona hadden. Jippe was 2e paard wat ziek werd blijkt nu en daarna dus nog een aantal. 2 (de 1e en de 5e) zijn erg ziek geweest, incl kliniek wgs uitdroging etc. Bij nr 5 dus swap genomen en daar kwam dit virus uit. In totaal 7 zieke paarden waarvan meeste nu weer goed zijn. 1 is nog op kliniek. Nu afwachten of dit m was en we geen nieuwe zieken krijgen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 12:35

Jeetje Zilfstar!
Daar denk je helemaal niet aan in 1e instantie hè. Ik wist überhaupt niet dat het in Nederland voorkomt.
Beterschap voor de ziekenboeg!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:29

Tjee! Daar had ik ook nog geen benul van Zilfstar. Heftig dus. Wat zijn de symptomen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:35

SunnyHorse schreef:
Tjee! Daar had ik ook nog geen benul van Zilfstar. Heftig dus. Wat zijn de symptomen?

Lusteloos, geen eetlust, slappe mest of diarree, vaak ook verhoging of koorts. In ernstige gevallen uitdroging en eiwit afbraak (beide paarden die n kliniek moesten hadden zeer laag witte bloedlichaampjes). 85% van een koppel krijgt het waarvan meeste zonder klinische symptomen, een deel ziek zoals Jippe en een enkeling dus ernstig m uitdroging en eiwit-afbraak.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:10

Jeetje zilfstar heftig!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:39

Sow had überhaupt nog nooit van equine corona gehoord. Fijn dat het met Jippe weer iets beter gaat.

Goed bezig met Mirtje!

Wij hebben een grote trailer (bockmann big portax), die is breder dan de gemiddelde trailer en de enige aanpassing die we gedaan hebben is de lage stang voorin zodat de kleintjes niet bij Picasso kunnen komen. Als we met alle drie of alleen Picasso mennen dan rijden we met twee auto's, want dan staan de menwagens op een aanhanger. Als we met de kleintjes gaan dan halen we het schot ervanaf en past alles in de trailer (de sulky past zelfs in de zadelkamer voorin). Ik wou geen mentrailer want ben veel op pad met Picasso alleen en dan vind ik dat te kolossaal.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:42

Slim opgelost Lys. Ik vind zo’n men-trailer ook veel te groot. Mennen jullie veel met de kleintjes?

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:46

Bedankt allemaal!

Wauw Jelske, enorm bedankt voor al deze info! Het gaat idd om Koosje. Wat Marjolein ook zei, vond ik Haar wel goedkoop. Maar op dit moment zijn er maar weinig niet drachtige merries te vinden (of ik zoek verkeerd) die rond die leeftijd zitten. M'n gevoel was er toch niet goed over dus ben niet wezen kijken.
Heb ook geen haast dus we wachten rustig af. Eerst in januari maar eens naar de HK en wat kennis en netwerk opdoen :D Zijn er nog mensen die heen gaan?

Oh jeetje Zilfstar wat heftig! Ik werk in de paardengezondheidsbranche maar hoor er ook weinig over.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:46

Slim van je samir.
Ik ben er 11 januari

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:52

Ik ga helaas niet naar de hengstenkeuring.

Sunnyhorse, ja sws wekelijks - liefst meerdere keren. Al hebben we er inmiddels wat veel die beleerd zijn dus het is soms een uitdaging, zeker in de winter met de korte dagen en regen. Maar de twee die mee op wedstrijd gaan hebben altijd voorrang. Tegenwoordig rijden we ook wel eens met twee karren tegelijk, maar wordt tijd voor n vierspan :')

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:54

Samir, wat zoek je voor paard?