[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:02

Sannahtris leuke foto!
Ja achterwaarts vinden ze soms moeilijk maar het wordt beter als ze het door hebben

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 22:12

Ik heb ook op Gys gestemd. Dat was voor mij toch wel de topper van het jaar. Met zo’n mooi tuig seizoen!

Wat een leuke Sannahtris.

Ah wat fijn dat de contra’s nu wat beter gingen Laura!

Wat lastig allemaal Zilfstar hopelijk verbruikt hij toch wat minder met een deken op.

Meya hopelijk kan jij weer lekker opbouwen in 2025!

Welkom Solarhertog!

Ik heb ook wel zin in 2025. Hopelijk kan ik in februari/maart weer mijn zoektocht naar een nieuwe topper starten.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 23:42

Dat is een leuk vooruitzicht Marjolein *\o/* Hoe vond je de proef avond voor de beoordelings cursus?

En ja, Gys heeft alles gewonnen en de dekhengsten achter zich gelaten. Hij had niet meer kunnen winnen. Wat een heerlijk paard! <3

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 23:53

Sannahtris wat een knap ding zeg! Mooi koppie erop. Wauw

Jippe heeft nu de regendeken op die ik ruim 16 jaar geleden heb gekocht toen ik Jippe gekocht had. :+ Hij heeft hele leven bloot gestaan maar accepteert het nu prima. Mix van speedibeet en muesli gaat er goed in. Luzerne ook redelijk en hij eet weer wat beter v ruwvoer. Vandaag was toevallig DA op stal, dus even nacontrole. Natuurlijk weer andere adviezen, elke DA heeft haar eigen visie op voer etcv, maar hartruis is bevestigd, dus idd niet van ziekzijn geweest maar echt hartruis. Volgens DA heeft bijna elk paard van 20plus wel een hartruis. Maar voor die v mij is het toch echt aandoening nr 3. Morgen weer verder kijken…

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:37

Zilfstar fijn dat hij de deken oke vind. Naar dat de hartruis er nog is. Gezien zijn leeftijd niet vreemd mar toch mort je er rekening mee houden.

Ohh Marjolein dat is een super vooruitzicht.!!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:20

Mooi vooruitzicht Marjolijn!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:24

En wat leuk! Ook een paar nieuwe mensen er weer bij.

Naast Marjolein die op zoek gaat naar een nieuwe topper, zijn er nog meer mensen met goede voornemens voor/met onze zwarte parels voor 2025? *\o/*

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:36

Leuke vraag, ben benieuwd wat jullie doelen/voornemens zijn!

Bovenop alles wat we al doen rijden Picasso en ik in april een show mee met een zes-tal Friezen.
In maart rijdt mn vriend waarschijnlijk voor de eerste keer een echte outdoor marathon mee met Picasso.
En verder hoop ik door het rijden van de Z geklasseerde Fries in januari en februari mijn vooruitgang met Picasso ook door te zetten in de stijgende lijn die we nu al hebben :D

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:40

Wat een leuke vraag Sanet goed idee.! Ben ook benieuwd naar jouw voornemens!

Lys dat klinkt lekker veelzijdig!

Wel fijn dat Jippe de regendeken gewoon accepteert Zilfstar! Hoe gaat het nu?

Jinthe ik vond het wel een hele leuke avond en erg leerzaam. Zou ook echt wel die beoordelingscursus willen doen maar dat het in de winterperiode op avonden wordt gehouden houdt me wat tegen omdat ik op dit moment ook met een opleiding zit voor het werk. Dus misschien volgend jaar.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:29

Sanet wat ga jij voor leuks doen in 2025?
Ik hoop met ilias te starten in het M1.
Daarnaast op persoonlijk vlak ook genoeg winst te behalen. Ik ben gediagnosticeerd met PTSS en heb morgen mijn 1e EMDR behandeling ik hoop in 2025 weer een betere versie van mij zelf te zijn en alles een plekje gegeven te hebben. Tot die tijd geniet ik van mij gezin en beesten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:49

Poeh, nou 2024 was niet zo mijn jaar. Dus ik hoop vooral op een gezonder 2025 voor iedereen.

Ik hoop dat Syb goed blijft gaan, ze is best wat spieren kwijt, hoop dat dat toch nog weer wat bij trekt.
Ik hoop Lyr weer lekker te gaan rijden en de wissels erop te krijgen en in het Z2 starten.
En misschien gaan we al op Thyra zitten en ook naar de keuring.
En ik hoop dat m’n jongens echt dikke maatjes gaan worden.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:38

Leuk al die voornemens! Gezondheid is natuurlijk nummer 1 dus ik hoop dat iedereen op dat vlak een beter/goed jaar tegemoet zal gaan.

Ik hoop in 2025 ook met de wissels aan de slag te gaan en afhankelijk van hoe dat lukt Z2 te starten. Maar ik heb geen haast :+
Ook hoop ik eindelijk op mijn, dan al 4 jarige Auwert hengst, te kunnen zitten. Door het aanhoudende slechte Weer en een paddock die niet wil drogen ben ik nog niet verder gekomen dan een zadel erop :')

Marjolein, Ah, dan is een beoordelingscursus nu inderdaad niet het juiste moment. Gelukkig worden ze jaarlijks gegeven dus volgend jaar gewoon nieuwe kansen :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:55

Goede voornemens iedereen! Ik heb met Jippe het voornemen dat we het jaar goed gaan doorkomen. Hij doet het nu weer goed, mest is weer prima. Hij wil alleen zijn vorige 2 voeders van vitalbix echt niet eten. Dus nu dan een heel schema in elkaar zetten zodat hij met pavo 18plus en speedibeet/fibrebeet voldoende binnen gaat krijgen. Want naast dat jevan alles x hoeveelheid moet voeren gaat er een y hoeveelheid water bij voor hem en mogen maaltijden uiterlijk 2 kilo wegen en echt max evt 3 kilo. En kom ik in principe 1 keer op stal en mag de speedibeet niet langer dan 15 uur staan. Dus ja… een heel gepuzzel. maar we gaan er gewoon uit komen. :Y)

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:23

Marjolein, spannend een zoektocht naar een nieuwe topper!

Zilfstar, wat een zorgen. Niks aan. Een hele puzzel ook met voerbeurten.

Lys, leuke doelen met Picasso!

Laura, leuk M1 als doel. En succes met het doel op persoonlijk vlak :)

Sanet, leuke plannen ook!

Jinthe, gaaf z2 en een jonkie ernaast. Leuke combi!!

---------

Voornemens voor mij zijn lichamelijk weer goed worden/blijven :+
Genieten van alles op stal en straks ook weer mega genieten als je goed en wel in het zadel zit <3
En omdat je altijd dromen moet houden..
De Bikkel merrie richting het M1/M2 trainen en de Epke merrie richting het Z1 trainen zou wel erg gaaf zijn, als dat lukt komend jaar <3 En wie weet nog IBOP en voor de keuring.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:36

Mooie doelen komen er voorbij!

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 09:55

Leuke doelen allemaal. Jullie zijn al ver met die knappe parels.

Heb er zelf niet zo heel veel over nagedacht. Ybe is nog zo jong dus het doel is vooral genieten en lol maken. Uit de opfok kwam Ybe heel schraal met een enorme wormenbesmetting. We zijn nog steeds bezig die goed onder controle te krijgen (haat aan de bloedworm). Hoewel je niks aan hem ziet of merkt en hij heel goed is aangekomen maak ik me daar zorgen om. Dus toch nog een doel; wormen vrij in q1 25:)!

Sinds ik Ybetje heb ben ik 22 kilo afgevallen. Mijn doel is tegen de tijd dat Ybe klaar is voor het rijden een gezond gewicht te hebben die ook goed te doen is voor een 3 a 4 jarige. Dat betekend nog 20 kilo afvallen. Maar dat gaat wel lukken voordat hij drie is. Maar blijft dus ook een doel in 25. En ik heb sinds het overlijden van Fire niet meer op een paard gereden. Dat wil ik in 25 ook weer gaan oppakken zodat ik over 2 a 3 jaar goed uit de voeten kan met Ybe.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:35

Ik ben niet heel goed bijgelezen, maar ik zie mooie doelen voorbij komen op zowel sportprestaties, beleren als gezondheid.

SolarHertog. Echt heel knap dat je zoveel afgevallen bent en er zo bewust mee bezig bent!

Ik merk dat ik het een beetje lastig vind om doelen te stellen na alle paardenellende die we gehad hebben. Voor mijn gevoel kan het alleen maar teleurstelling brengen als het om welke reden dan ook niet lukt.
Niet helemaal de goede insteek… I know.

Ik probeer nu vooral in het moment bezig te zijn met de paarden. Zo was de conclusie dat het zadel van Mir echt niet paste. En aangezien ze hier nog gewoon is en ik ook met haar rij, vind ik dat de condities wel in orde moeten zijn.

Afbeelding
Dus afgelopen dinsdag een zadelpassessie gehad en uitgekomen op een net tweedehands zadel.
Ze liep er beduidend beter onder en ik ben benieuwd wat het rijden ons gaat brengen.

Bijna kerstvakantie en ik wil haar proberen mee te nemen naar het bos.
Verder les ik nu m.u.v. De kerstvakantie 2x per week.
Ik merk dat ik dat echt even nodig heb bij een jong sensibel paard. Ben anders in mijn eentje aan t rijden en dat vind ik niet prettig.

Diekke gaat fijn! Bij zowel mijn vriend als bij mij.
Ze is fanatiek als altijd, maar wel losser en sterker in haar lijf. Ze is heel heet en wil graag achter de loodlijn kruipen. Tempocontrole op de zit, is een mooi doel toch? :o

Afbeelding
Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 17:08

Vandaag voor het eerst een selectie wedstrijd gereden met ilias. En echt super fijn gereden. Hij was heel ruig en brullerig met losrijden. Dit kon ik in de proef nog niet helemaal vast houden maar wel lekker schakelen en scherp houden. Meer dan tevreden en nu de punten in M1 te mogen starten. Maar eerst thuis verder oefenen.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:32

Klinkt heel goed Laura lekker bezig ! Hopelijk in 2025 ook mentaal weer lekker in je vel.

Wat fijn Boemel een nieuw zadel. Wat voor 1 is het geworden? Foto’s met Dieke zien er goed uit hoor!

Wat knap dat je al zoveel bent afgevallen Solarhertog!

Klinkt heel goed Meya hopelijk kan je in 2025 weer lekker rijden met de paarden.

Zilfstar dat is ook een mooi doel. Hopelijk komt hij snel wat bij! En goed de winter door:

Spannend Jinthe met je Auwert! Dat met het weer momenteel is wel drama ja. En miss alweer Z2 starten in 2025 dat zou wel leuk zijn!

Sanet, gezondheid is indd het belangrijkste. En wat leuk dat Thyra miss in 2025 ook aan de bak mag!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:49

<|- Gezellige en fijne dagen allemaal gewenst! <|-

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:20

Fijne feestdagen allemaal!

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:27

Fijne dagen allemaal! :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:54

Fijne dagen!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:06

Fijne feestdagen!

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:26

Vanuit hier ook fijne dagen gewenst voor iedereen! <|-