CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 11:59

Mijn foto's mag je ook gebruiken, mochr je iets specifieks zoeken geef je het maar door. Ik heb aardig wat foto's, maar heb die hier natuurlijk niet allemaal geplaatst.

Je artikel ook even doorgelezen. Het enige wat me opvalt is dat er staat dat je met lymfedrainage nooit de getroffen gebieden mag behandelen. Dat werd idd op die lezing verteld. In mijn cursus heb ik echter gewoon geleerd om de getroffen gebieden mee te nemen. Juist belangrijk om daar ook (voorzichtig dat wel!) wat beweging in te krijgen. Dus dat is iets wat naar mijn mening niet klopt.

Met alle respect maar op die lezing werden meer onwaarheden genoemd en dit is er een van. Zo werd er ook verteld dat je in rondjes mocht masseren om de grote lymfeknoop links en rechts voor. Heeeel fout.. dat is eenrichtingsverkeer, en je zet met rondjes masseren de boel juist vast.

Wat ik me wel voor kan stellen, ze verkopen daar zo'n massagehandschoen met van die balletjes er in, dat je die niet op de getroffen gebieden mag gebruiken. Maar zo'n handschoen is überhaupt niet geschikt voor drainage omdat je daarmee niet met het eenrichtingsverkeer mee kan gaan. Dus ook dat is echt een no go voor mij.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 12:28

Bij de behandelingen die bij Kim zijn gedaan zijn ook de getroffen gebieden meegenomen. :j
Wel met beleid.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 12:45

Thanks! Ga ik dat ook zo aanpassen :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:17

Prima samenvatting, ik denk dat je daar veel mensen blij mee maakt want er is inderdaad heel weinig te vinden over CPL.
Ik heb een hele tijd geleden ook eens een stukje op mijn blog gezet. Stel dat daar nog info bij staat die je kan gebruiken dan mag dat uiteraard, en de foto mag je ook gebruiken :)
http://www.abcreatief.com/blog/cpl-chro ... ymfoedeem/

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:55

8nnemiek schreef:
Prima samenvatting, ik denk dat je daar veel mensen blij mee maakt want er is inderdaad heel weinig te vinden over CPL.
Ik heb een hele tijd geleden ook eens een stukje op mijn blog gezet. Stel dat daar nog info bij staat die je kan gebruiken dan mag dat uiteraard, en de foto mag je ook gebruiken :)
http://www.abcreatief.com/blog/cpl-chro ... ymfoedeem/

Lief, thanks! Ik zal je link er ook onder zetten!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:28

Ik ben het ook even aan het doorlezen, maar ik zie direct al een goede DT fout staan ...

Het lijkt veel op mok met als enige verschil dat mok verbeterd ...
mok = het. Het werkT, dus het verbeterT => Mok verbeterT.
http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/verbeteren
Eventjes dus al spelling en DT controleren ;)

Edit: net even doorgelezen, het is idd een mooi compleet stukje geworden, super handig!
van de cydectin gebruik je trouwens ook gewoon 10 ml per 100 kilo paard (zowiezo is het handiger om dosering per kilo te plaatsen en niet per been. ik doe 25 per been, maar mijn paard is 1000 kilo, tegenover een tinker van 500 kilo ...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:52

Wat een fijne artikels zeg! Heel informatief dankjewel!

Bell loopt nu met 1 klein open mokwondje. Maar ik ben bang dat het kwaad al is geschied en er al eitjes in zijn gelegd (echt ik ben zo'n overbezorgde muts). Ik wilde morgen die panty op dr been doen maar misschien js t dus al te laat.

Wat kan ik nog doen? wassen met betadine ofzo? Of ben ik al het haasje..?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:26

gewoon ontsmetten en een zalf opdoen zou ik doen. Als er al eitjes zijn verstik je ze wel door die zalf vermoed ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 00:31

Ontsmetten met de betadine?

En qua zalf heb ik sudocrem. Is het dus goed om ze te verstikken daarmee?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:17

ja hoor, isobetadine is prima.
Sudocreme zal idd prima werken, of uiercreme met groene klei, of heel simpel vette vaseline. Kippen met mijten bv gaan we de poten dik insmeren in de vaseline, mijten verstikken en gaan dood. Dit zal vast met vliegenlarven/eitjes ook wel werken. (wel dagelijks de creme erafhalen zou ik doen, bij oppervlakkige wonden zal je de eitjes of larven dan wel zien zitten.)

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:47

Ik vroeg me wel af of een paard ook last zou hebben van die bobbels waar vocht in zit? Mijn merrie heeft namelijk lichte bobbels in de kootholtes, geen wondjes ed, maar ik mag er gewoon aankomen zonder dat ze iets doet (en ze is heel fel op pijn bij de benen :(:) ). Het lijkt me dat als de bobbels groter worden met meer zwelling dat het wel meer gaat trekken aan de huid en dan komen er dus ook wondjes dus dat zal het sowieso pijn doen. Maar zou een paard ook veel last hebben van lichte vochtophopingen? Ik hoop in ieder geval dat het in lichte mate geen pijn doet, is er iemand hier die daar meer van weet/vermoed? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:17

De knobbels (lijken op een soortvan eeltknobbels ofzo) bij mijn merrie doen geen zeer. Ik kan er op drukken en in knijpen wat ik wil.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:35

Die indruk had ik ook, fijn dat het bij jou ook zo is dan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:52

Hoelang kan ik die panty om pony dr been laten zitten trouwens? Zo bang dat het afknelt vannacht teriwjl t helemaal niet strak zit.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:15

Panty's werkten bij mij helaas niet. Rolde helemaal op zodra hij aan de wandel ging

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:11

Tycho is net behandeld door cranio sacrale therapeut. Ze heeft ook nog shiatsu toegepast.
Qua spieren is hij prima, vooral met z'n organen in disbalans. Alles is verklaarbaar, dat is fijn.
Nog wat tips en handelingen gehad om de doorbloeding en stroming in z'n benen te stimuleren. Benieuwd.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:54

Klinkt interessant! Benieuwd of dat werkt :j
Fijn dat het wel verklaarbaar is allemaal, en dat je nu weet waar je mee aan de gang kunt

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:32

Nou, ermee aan de gang kunnen is niet helemaal mogelijk. Ik heb bv van de week m'n fjordenvriendje verkocht, daar was hij dikke matties mee en hij heeft er last van. Hij heeft altijd veel last van veranderingen.
En met zijn chronische kwalen ben ik al jaren bezig, denk niet dat ik hem daarvoor ooit echt in balans kan krijgen, vrees van niet.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:50

Toch Jaa, ik vind het zo knap wat jij allemaal voor Tycho doet. Ondanks wat je hier verteld en de foto's die ik van zijn benen heb gezien was ik vol verbazing hoe goed hij er uit zag afgelopen zaterdag! Zeker in vergelijking met anderen (!) Je kunt bij hem aan alles zien dat jij alles voor hem doet!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:09

:o :o :o Dankjewel Maartje! Ik doe m'n best, is fijn als dat gezien wordt aan Tychje :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:10

Vind ik ook. :j
Zowel met Tycho als met Fleur heb je altijd alles gedaan wat nodig was en met Tycho nog steeds.
Meer dan menig ander zou doen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:13

Jeetje, dank Tien! En right back at ya ;)

Vanochtend zijn ze geënt en er is een nieuwe DA op de praktijk en die was er. Dus ze vroeg hoe het met hem gaat. Dus ik vertel wat ie allemaal mankeert. Had ze toch wel iets van 'sodeju'. Ze vond hem er verder prima uitzien.
Tja, als je een beest koopt of verzorgt, dan doe je dat zo goed mogelijk. Zo sta ik er iig in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:18

Absoluut. :o

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:56

Helemaal waar! Waar we het zaterdag over hadden, in de trekpaarden wereld is dat helaas nog niet helemaal zoals het moet..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 19:25

Hier ook een beetje minder met mijn oudste merrie. Voorlopig niet echt directe relatie met de cpl, haar benen zitten relatief goed, maar ik betrap ze wel dagelijks op schuren, ondanks de cydectin.

Maar, ze heeft de winter niet gewerkt omdat ze teveel vermagerde, nu op het gras ziet ze er weer super uit. Goed op gewicht, glanst als een spiegel.
Drie weken geleden besloot ik ze weer op te pakken (deze winter nu en dan stapritjes buiten gedaan onder het zadel), dus weer tijd voor pistewerk. Ze heeft wss artrose in de achterbenen, en heeft even tijd nodig om los te komen, meestal doe ik een tiental minuten stapwerk, galoppeer ze dan los, en dan is ze los genoeg om in draf deftig de piste rond te rapen. Echter liep ze nu als een kleine olifant, en na ruim 20 minuten rustig gestapt en gedraafd te hebben, kwam het alleen maar slechter. Heb ze 2 weken op rust gelaten, want na het rijden vond ik een aantal gemene stenen in haar hoef, dus ik dacht aan een kneuzing van de zool.
Vorige week opnieuw aan de longe, maar nog altijd idem. Heel kort achteraan, rechtsachter niet regelmatig, over het ganse lijf gewoon heel heel heel stijf. fysiotherapeute adviseerde vanaf filmpje nog een week rust. Ze staat nu anderhalve week op onderhoudsdosis duivelsklauw, maar ik zie nog maar weinig verandering. Mijn lesgeefster heeft gekeken, zei ook, rechtsachter mank. Gaf aan dat ze haar voorbenen teveel onder de massa plaatst, achterhand is erg onbespierd, pezen zijn slap achterbenen dragen bijna niet meer.
Daardoor zit haar ganse nek en boeg verzuurd en onder spanning, waardoor ze in het algemeen zo stijf loopt, en de achterbenen zitten stijf van de artrose.
zij adviseerd rustig werk vanaf de grond of onder het zadel, vooral op dragen werken en losmaken van die hals, maar het gaat zo tegen mijn natuur in om te gaan werken met een paard die op dat moment last/pijn heeft, uiteindelijk is het voor haar goed, maar toch...
Is het nu niet de cpl, dan is het wel dat ...