[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:20

Dames we zijn lekker bezig in het L2. Nu bezig met de oefeningen van het M1 op te pakken. Waaronder de contra galop. Vroeger was dit in begin een halve volte nu is het een behoorlijke route die je moet afleggen iemand tips ilias vind het nog lastig de gebroken lijntjes lukken aardig maar een halve volte inzetten lukt helaas nog niet. En ja tuurlijk km's maken maar misschien heeft iemand de gouden tip

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:41

Welkom Solarhertog! Leuk beestje heb je daar zeg! Ben benieuwd hoe die zich gaat ontwikkelen.

Wat een mijlpaal Afkepieteke. :D Dat moet wel een speciaal moment zijn geweest. Ik snap jouw overwegingen m.b.t. het zadel wel en bovendien; voor het zelfde geldt gaat ze zich de komende tijd zodanig ontwikkelen dat ze er hard genoeg uitgroeid. Dan is het helemaal onnodig om nodeloos met geld te smijten.

@Sunny: ik ben benieuwd hoe jullie vergadering gaat verlopen :=

@Laura: Dat klinkt veelbelovend :D hoeveel punten moeten jullie nog voor het M?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:51

Jelske we moeten nog 1 punt maar gaan nog niet direct over we moeten nog iets meer klaar zijn dat zijn we nog niet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:19

Laura1982 schreef:
Dames we zijn lekker bezig in het L2. Nu bezig met de oefeningen van het M1 op te pakken. Waaronder de contra galop. Vroeger was dit in begin een halve volte nu is het een behoorlijke route die je moet afleggen iemand tips ilias vind het nog lastig de gebroken lijntjes lukken aardig maar een halve volte inzetten lukt helaas nog niet. En ja tuurlijk km's maken maar misschien heeft iemand de gouden tip

Wat gaat hij doen dan? Valt hij eruit of springt hij over of verliest hij takt of..?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:21

Sanet schreef:
Laura1982 schreef:

Wat gaat hij doen dan? Valt hij eruit of springt hij over of verliest hij takt of..?

Hij kont terug verliest takt en valt er vervolgens uit. Alsof hij op de rem gaat lopen krijg hem dan ook niet naar voren

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:38

Oh dat zou ik niet eens zo erg vinden. Paniek en gaan rennen is lastiger.
Kun je al aanspringen in contra galop op een rechte lijn? Dan zou ik dat doen aan het begin van de lange zijde en hem dan iets afwenden en zelf terug nemen, en dat steeds iets meer uitbreiden.
Als hij kalm blijft maar tempo verliest, zou ik hem niet voorwaarts rijden daarin, denk dat hij dan eerder het vertrouwen verliest.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:49

Welkom solarhertog. Mooi pak manen heeft ie al. En foto's kunnen er nooit teveel zijn.

Lijkt me een heel bijzonder en mooi moment afkepieteke!

Leuke vraag Laura, want Sanets tip komt mij ook goed van pas :D Rechter contra lukt Picasso goed, maar linksom springt hij zodra we de bocht in gaan alleen met voorbenen om. Dus die tip om op de rechte lijn contra aan te springen zou bij mij goed werken denk ik. Thanks!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 12:12

Sanet soms wel soms niet maar gaan we dat gewoon lekker uitproberen en proberen te bevestigen. Thanks!
Laatst bijgewerkt door Laura1982 op 12-12-24 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 12:13

Lys ja samen puzzelen helpt soms zeker want soms heeft iemand een idee dat je denkt hey dat kan het wel zijn.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:00

Laura, hier hebben we ook wel gebroken lijn gereden. Als je stap-galop knopje er op zit. Ging in stap de gebroken lijn op en dan "tijdens het knikje terug" contra aanspringen en dan zo door over de hoefslag.
Is een tijd geleden dat ik dat heb gedaan, dus hoop dat het er een beetje duidelijk staat :+

Afkepieteke wat leuk, een hele mijlpaal!

Solarhertog welkom! Mooie manen indd en ideaal dat je zelf mooie foto's kan schieten!

Ja. Gaat hier langzaamaan wat beter. Ups worden wat beter en langer dan de downs, alhoewel die er zeker nog zijn. Therapie blijft ook nog wel ff voortzetten... Hopen dat 2025 qua gezondheid wat een beter jaar wordt in dit huis :+ Zoals het nu staat ga/mag ik begin januari weer paar uurtjes per week op het werk komen verschijnen, vandaag weer even mijn OK pak aan gehad, zalig :')

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:18

Thanks Meya!
Wat een goed nieuws dat er vooruitgang is!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 02:31

Poeh, Jekske. Ben jij ook geweest?
Werd in ieder geval een latertje en hoop gezien en gehoord. Er was een flinke roze olifant in de zaal die door aantal echt wel gevoeld werd. Maar dat maakt wel dat je daar met een heel dubbel gevoel weggaat.
Aantal inhoudelijke onderdelen vond ik interessant, vooral om verschillende perspectieven te horen. Maar echt tot diepgang komt het niet, komt denk ik ook vanwege zo’n grote groep. Ook aantal onderwerpen waar ik best zie en hoor dat iemand daar zijn best op gedaan heeft maar gewoon vanwege weinig kennis of tijd niet echt tot zijn recht komt of gewoon een zeer summier plan onder ligt. Eigenlijk te summier, en niet altijd doordacht.

Ik had gehoopt dat er ook meer stimulerende maatregelen en investeringen gedaan zouden worden waarin merriehouders geënthousiasmeerd worden om lekker te gaan fokken. Om de genenpool breed en zo rijk mogelijk te houden is het goed om naar deklimieten te kijken aan de ene kant, maar ook om aantal veulens te stimuleren.

Verder rest mij niets anders te zeggen dat ik wel respect had voor het kantoor: deze vond ik krachtig terwijl ze in een zeer lastig parket zitten, petje af.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 10:07

Afbeelding

Goedemorgen, ik kruip even onder meeleessteen vandaan. Mijn Jippe (inmiddels 21,5 jaar) is afgelopen dagen ziek geweest. Wrs virus, vooral koorts en zijn favo slobber niet willen eten. Gister was temp weer goed dus ik hoop dat we erdoorheen zijn.

Wel is geconstateerd dat hij naast EOTRH en slokdarmverlamming ook een hartruis heeft, die wordt later nog gecontroleerd maar verwachting is dat dit toch ouderdom is zeg maar. Dus ik heb besloten dat ie met pensioen is in de zin dat ik niet meer op hem ga rijden.

Waar ik wel beetje mee worstel is dekens wel/niet. Dus vroeg me af wat jullie ervaring is. Jippe staat in de winter in een box met luik dicht, zo’n 6 meter van open deur af maar wel beschut dus. Komt 2 uur per dag op paddock zonder beschutting waar hij vooral stil staat. Hij heeft flinke wintervacht maar zijn rugspieren zijn wel wat ingevallen (DA zei de ruglijn en billen ogen schraal wat logisch is ivm weinig training en afname conditie door hart/bloedsomloop) maar genoeg spekkies op de ribben.) beleid op stal is dekens regel je zelf… dus een deken voor alleen buiten en binnen weer af moet ik dan zelf komen doen. (Op zich kan ik dat regelen) Verder is zijn voedselopname dus niet ideaal im zijn aandoeningen. Tegelijk zie ik hem nooit bibberen, ook niet met guur, nat, koud weer vorige week buiten. Hij heeft nooit dekens op gehad alleen bijv nu omdat ie ziek was met gras eten even zweetdeken om voor wat extra comfort. Ik vind het een lastig iets…

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 10:14

Ik heb mijn oude dame gewoon dik in de dekens staan. Zo hoeft ze zich niet warm te eten. Ik vind dat zelf een fijn idee dat als het guur weer is, ze gewoon goed beschermd is.
Denk je dat hij het te warm gaat krijgen op stal? Kan dat luik niet open?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:27

Zou een deken proberen die zowel voor buiten als binnen geschikt is. Heb zelf nu een mooi vario deken, geschikt voor binnen en buiten, ideaal voor onze hengst met een dun velletje. En die blijft 24/7 op, beschermd goed tegen regen en ademt ook goed. Ideaal, geen twee keer per dag wisselen. En door de v sluiting werkt het ook goed met een bouw van een Fries.

Probeer anders gewoon tijdje zo’n deken, dan weet je hoe en of dat voor jouw paardje werkt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:32

Sanet schreef:
Ik heb mijn oude dame gewoon dik in de dekens staan. Zo hoeft ze zich niet warm te eten. Ik vind dat zelf een fijn idee dat als het guur weer is, ze gewoon goed beschermd is.
Denk je dat hij het te warm gaat krijgen op stal? Kan dat luik niet open?

Luik kan zeker open, maar heb gemerkt dat in de winter hij het liever dicht heeft. Hij is dan in de nacht veel rustiger (zie aan strooisel etc) en overdag ook. Als ik het luik open zet bij kouder weer kijkt hij altijd met oren naar achter ernaar en als ik hem dan dicht doe is het weer goed. (Hoewel er op 40 cm een muur van schuur staat dus het is niet naar andere paarden ofzo.) Dus denk idd dat hoe hij nu binnen staat hij het prima heeft. Het gaat me me name om die 2 uur buiten. Maar dan zie ik hem dus nooit bibberen ofzo.

Sunnyhorse: O die dekens bestaan dus haha. ben er echt totaal niet in thuis… ik ga er eens naar kijken.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:39

https://www.drunensruiterhuis.nl/winter ... grams.html

Deze hebben wij, alleen niet de 150 maar de 300 gram. Komt omdat hij begin van deze herfst door de trainingsstal gelijk in de dekens is gezet, en nu hij thuis is, hij in een buitenstal staat heb ik het maar zo gelaten.

Maar jouw paard heeft al meer vacht ontwikkeld, dus ik kan me voorstellen dat 150 gr passender is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:43

SunnyHorse schreef:
https://www.drunensruiterhuis.nl/winter ... grams.html

Deze hebben wij, alleen niet de 150 maar de 300 gram. Komt omdat hij begin van deze herfst door de trainingsstal gelijk in de dekens is gezet, en nu hij thuis is, hij in een buitenstal staat heb ik het maar zo gelaten.

Maar jouw paard heeft al meer vacht ontwikkeld, dus ik kan me voorstellen dat 150 gr passender is.

OK thanks. Zal eens kijken. ja hij is echt een teddybeer met zo’n 4 cm lange haren en dikke “ondervacht” ook nog. Ik zei al laatst dat we -20 gaan krijgen deze winter als ik naar de vacht van hem en onze pony kijk (welsh/arabier van 20 met zo’n dikke welsh vacht van iets van 7 cm lang) :brr:

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:50

Ik zou lekker dekentje op doen 200 gram wat sanet zegt hoeft hij zich niet warm te eten. En die hoef je niet steeds te wisselen als je voor Outdoor deken kiest

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:09

Ik heb altijd overdag buiten en ‘s nachts op stal dezelfde winterdeken op gehad. Ik wissel alleen de eczeemdeken in de nacht op stal voor een luchtigere vliegendeken. Maar zelfs aan huis blijf ik niet aan het wisselen :)
Als ze niet in een mega geïsoleerde stal staan, dan hebben ze daar geen last van. Ze staan toch veel meer stil op stal, dus ook minder warm.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:03

Afkepieteke hoe leuk is dat, voor het eerst op je eigen paard. En toch wel erg leuk dat ze in elk geval ook voor de kar is beleerd. Leren ze erg veel van.
Ze ziet er nog erg jeugdig uit, zal nog wel wat meer paard gaan worden.

Wat leuk laura, het zijn inderdaad flinke stukken contra die worden afgelegd. Vergt veel kracht ook van de achterhand. Komt vast goed.

Wat fijn meya dat het weer wat beter gaat en brengt 2025 je meer positiviteit.

Lijkt me ook lastig om de juiste beslissingen te maken over het Friese paard, aan welke maatregelen doe je goed en hoe houd je iedereen tevreden..

Wat vervelend van jippe zijn gezondheid, zelf zou ik hem lekker in de dekens houden, gaat alle energie naar zijn lijf of hij moet het natuurlijk fijner zonder vinden.

Ik wissel nooit dekens, dan blijf ik bezig, maar ze kan nu ook dag en nacht buiten komen. Op de vorige stal deden de eigenaren het wel met de vliegendekens, super fijn, maar voor mij geen must.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 01:10

Nou na een dag gister van goed eten, mesten etc vandaag een mindere dag. was zelf weg ivm verplichtingen dus kon pas in de middag naar stal. Toen is Jippe bij mij dus gaan eten en drinken… soms denk ik dat hij het er bijna om doet maar kan toch echt niet 24/7 op stal zijn vriend… Vanmorgen heeft stalgenoot hem wel getemperatuurd en dat was goed. en zweetdeken op gedaan (regendeken had ik thuis) zodat hij wat comfortabeler zou staan. Regendeken gaat morgen op en dat houd ik voorlopig zo. Vanavond (we hebben een late voerbeurt die we zelf doen met aantal van stal) kreeg ik updae dat hij alert was, gemest had, en ging eten. Morgen maar wer even afwachten…

dank voor alle tips en ervaringen hier mbt dekens. denk dat ik er op dit moment zeker goed aan doe om deken op te doen. Ook al is hij dat niet gewend. Nu eerst dus maar eens die regendeken op (0 gram denk ik dat het is) onder de wollen zweetdeken vandaag voelde het lekker warm. Hij heeft een mega dikke vacht dus dat zal ook wel isoleren eronder denk ik. Dus even gaan voelen en kijken hoe hij zich onder die regendeken houdt.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:59

He wat een zorgen toch wel zo Zilfstar. Een dekentje is niet verkeerd denk ik met het gure weer. Dat kost hem al wat minder energie om zichzelf warm te houden. Heeft hij EORTH in erge maten?

Ik zie ook een nieuwe, welkom en leuk zo'n jonkie!

En iemand voor de eerste keer op haar eigen paardje. Dat zijn de leuke dingen!!

Ik ben ook naar de regiovergadering geweest en sluit mij aan bij Sunny. Het kantoor heeft het zwaar en doet hun uiterste best. Ik heb het idee dat ze zich wel vastbijten in zaken.
Ik mis vanuit de fokkerijraag nog steeds een echt plan. Ze roepen en roepen maar met de bekende aantallen hadden ze toch veel meer op papier kunnen krijgen dan dat ze nu hebben. Ik heb niet gehoord dat ze rekening houden met de BTW verhoging en dat zal ook zeker invloed hebben op het aantal dekkingen. De veulens worden nu al minder verkocht. We zullen het gaan meemaken :+

Laura, heeft er al iemand meegekeken of jij wellicht spant of klemt wanneer je overgaat naar de contra? Het is natuurlijk lastig om zo te zeggen waar de oplossing ligt maar als ik hoor dat hij een soort van rem erop zet dan vermoed ik dat daar de oplossing wel eens zou kunnen liggen :Y)

En we kunnen weer stemmen op Paard van het Jaar! Wie is het bij jullie geworden?
Ik heb twee favorieten. Remi Martin met Hennie hebben het Friese paard natuurlijk enorm goed op de kaart gezet het afgelopen jaar. Maar mijn stem is toch naar Gys H gegaan. Er is geen beter tuigpaard dan hij en dat heeft hij keer op keer laten zien. Daarbij vind ik het gewoon een enorm leuk paard <3

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:24

Ik heb gestemd op hennie en Remy.

Ilias is bij de osteopaat geweest. En vandaag gooide hij er een super mooie contra's uit. Hij werd er zelf erg enthousiast van dus ook een paar die ik niet vroeg maar wel maximaal beloond.
En ja ik span zeker wel een beetje om hem een soort van de bocht door te helpen dus we pakken nu eerst de lange zijdes. We hebben geen haast om M te starten we gaan eerst nog even goed oefenen.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:54

Ik lees altijd alles mee en plaats zelf niet zo veel meer .

Leuk te zien dat het bij de meeste goed gaat!

Zoè doen we lekker van alles mee werken wilt ze altijd!
Alleen het stilstaan en achterwaarts is dra ma , afgelopen keer op wedstrijd was het een dikke 3 |(

Hier zoè haar 2e veulen Boy hij doet het erh goed <3 Afbeelding