[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cas10

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 12:04

Dank je wel voor je mening en inzichten Parnassia! Altijd goed om het van verschillende kanten te bekijken.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 13:25

Ik heb even jullie advies nodig, zal later even bijlezen..

Maan heeft mijt, deze periode is ze altijd kwetsbaarder, vorig jaar had ze er geen last van, maar op deze stal wel weer..
Ze krijgt conditiebrok van pavo en healthboost, op deze manier had ik gehoopt haar weerstand te verhogen, helaas mislukt.

We hebben alleen koud water en het zijn ook niet erg goede temperaturen om haar goed te wassen en te laten drogen.

Aangezien ze best wel vacht heeft, denk ik erover na haar helemaal te scheren en dik in de dekens te zetten, maarja ze doet verder niks...

Wat zouden jullie in dit geval doen. Ze heeft een uitloopstal met nog een Fries, ondanks dat de stallen droog zijn, hebben ze wel natte voeten van buiten.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 13:40

Wat vervelend dat ze nu toch weer laat heeft. Misschien alleen het onderste gedeelte van de benen scheren zodat je beter kunt behandelen? Dan kan ze verder lekker in haar eigen vacht blijven staan :j

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 14:52

Bij de dierenarts kun je ze ook laten spuiten voor mijt, hebben we met onze fries ook gedaan

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 15:19

Dan zou ik even overleggen met de da wat beste is om te doen aangezien ze ook drachtig is. Benen scheren en die goed wassen met bymite is al een start. En spuiten is zeker een optie let wel op ivm hoefbevangenheid.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:41

Ik zou de onderbenen of in ieder geval de kootholtes wel scheren. Helemaal hoeft niet perse toch? Tenzij je dat graag wilt, dan kan dat uiteraard. Maar ik verwacht niet dat ze minder mok krijgt omdat ze helemaal geschoren is.

Ik heb mijn dame vorig jaar wel geschoren toen ze drachtig was trouwens. Maar die liep toen ook nog wedstrijden.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:47

Bedankt voor jullie berichten, heb inderdaad de benen zo goed mogelijk geschoren en misschien haal ik de sokken er nog helemaal af.

Heb haar vandaag toch maar met een borstel ingesmeerd met de byemite en de benen even met een spons.

Nou ik ben bang dat ze ook schilfers over haar hele lichaam heeft, maar kan ook smerigheid zijn. Helemaal scheren geef ik niet de voorkeur aan, aangezien ze ook helemaal niet aan het werk is.

Maar als ik het daardoor beter zou kunnen behandelen, is het wel een optie.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:02

Wat ik wel heb gedaan in het verleden (had toen ook te maken met mijten in de winter):

Een lege spuitflacon gekocht bij de IKEA/Xenos oid, gevuld met bymite beginnen bij de oksels en dan naar beneden werken en met een vlooienkam voor honden goed doorkammen. Dan hoef je het niet zeiknat te maken, maar ga je wel grondig te werk. En alles wat op de benen zit sluit je zo op, dat want als je onderaan begint willen ze de dans nog eens ontspringen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:10

Noromectin Pouron hebben wij goede ervaring mee: streep over de rug en bij de sokken, na aantal weken herhalen en daarna van de mijten af. Geen gedoe met badjes en gedoe.

Tiinker die we hadden had er erg last van mijten, en ging maar niet weg met beye mite, en wat een gedoe zeg! Twee keer behandelen met de pour in van noromectin en klaar was het!!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:22

SunnyHorse schreef:
Noromectin Pouron hebben wij goede ervaring mee: streep over de rug en bij de sokken, na aantal weken herhalen en daarna van de mijten af. Geen gedoe met badjes en gedoe.

Tiinker die we hadden had er erg last van mijten, en ging maar niet weg met beye mite, en wat een gedoe zeg! Twee keer behandelen met de pour in van noromectin en klaar was het!!

Via de da? Of kan je dat ergens kopen?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:51

Getty_Maan schreef:
Bedankt voor jullie berichten, heb inderdaad de benen zo goed mogelijk geschoren en misschien haal ik de sokken er nog helemaal af.

Heb haar vandaag toch maar met een borstel ingesmeerd met de byemite en de benen even met een spons.

Nou ik ben bang dat ze ook schilfers over haar hele lichaam heeft, maar kan ook smerigheid zijn. Helemaal scheren geef ik niet de voorkeur aan, aangezien ze ook helemaal niet aan het werk is.

Maar als ik het daardoor beter zou kunnen behandelen, is het wel een optie.

Heb je wel stroom ? Kent ze het stil staan met een been in een emmer ? Ik zou dan een waterkoker mee nemen.Ik gooide altijd drie om drie in de emmer. Drie waterkokers koud water . Drie met gekookt heet water. Dan was het goed warm ( wel eventjes testen uiteraard).Ik deed dan tien minuten weken in de byemite per been.1 emmer per twee benen .

Ook deed ik de benen nagenoeg helemaal scheren tot op de knie. Behalve een klein plukje op de kogel . Dus ook echt de kootholte helemaal goed uit scheren .

En ik kocht advantix voor honden. Werkte als een tierelier tegen mijten . Maar niet elk paard vind dat spul fijn op de huid. Ik druppelde dat in de manen en staart op de huid . 1 pipet voor de manen en een halve voor de staart .

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:01

Laura1982 schreef:
SunnyHorse schreef:

Via de da? Of kan je dat ergens kopen?

Ik heb het idd via dierenarts. Het is wel een off label product, wordt volgens mij vooral voor koeien gebruikt. Wellicht ken je een koeienmest die dit heeft of makkelijk aan kan komen.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:31

Mijten: benen goed scheren en dan 3 weken achter elkaar wassen met byemite.

Weerstand verhogen: manuele lymfedrainage.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:01

SunnyHorse schreef:

Via de da? Of kan je dat ergens kopen?[/quote]

Ik heb het idd via dierenarts. Het is wel een off label product, wordt volgens mij vooral voor koeien gebruikt. Wellicht ken je een koeienmest die dit heeft of makkelijk aan kan komen.[/quote]
Koeienmest :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:04

Om van binnenuit te ondersteunen kan je ook gedroogd brandnetelblad en kleefkruid geven.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:12

Bedankt voor de vele tips, ik zal ze eens goed doornemen *D

Afbeelding

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:36

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vandaag was het zo’n mooi weer en Mir stond zo mooi te glimmen dat ik het tijd vond voor wat foto’s :o

Mijn vriend was Diekke aan het longeren, dus daar ook nog een fotootje van gemaakt
Afbeelding

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:44

@Boemel

Stiekem hoop ik dat Mir en jij er samen uit kunnen komen. Vind haar prachtig!

Snap hoeveel energie ze kost, maar die uitstraling heeft ze ook <3

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:58

Dankjewel Parnassia.
Dinsdag komt er een kijker.
Mijn verstand zegt nog steeds dat het beter is om haar te verkopen.
Mijn gevoel verandert per dag.
Vandaag was ze zo ontzettend lief, dat maakt t dan extra lastig.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:23

Boemel prachtige foto's!
Hoe doet ze het op de regumate?
Succes met de kijker morgen

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 07:51

Mirtje ziet er goed uit Boemel!

SunnyHorse schreef:

Dit is een tip dit ik dus even ga onthouden, mocht ik het weer eens aan de hand hebben :D

Wat leuk dat jij je weer op de lijn meldt Absolem! Al vind ik het akelig om te lezen dat je zoveel voor de kiezen hebt gehad. Hoe gaat het verder met je? Ik heb helaas niets staan dat bereden/getraind kan worden momenteel, anders was je gerust welkom geweest om eens langs te komen.

Hier is week 4 aangevangen :o Jels weet zich goed te houden en zelfs mentaal lijkt ze er niet teveel onder te lijden. Al probeer ik wel zoveel mogelijk contact met soortgenoten te organiseren. Een stalgenoot stapt haar jachtpaard bijvoorbeeld vaak aan de hand uit en zij neemt Jels dan graag mee met haar ruin. Die twee oude dibbesen gedragen zich en lijken elkaars gezelschap wel op prijs te stellen. Het is echt ontzettend aandoenlijk om te zien.
Maar de 4e week betekend ook dat het afbouwen van de medicatie is begonnen. Ze hoeft nog maar een halve spuit van de omeprazole en ook de bodem van de pot sucralfaar is daadwerkelijk in zicht. *\o/*
Begrijp mij niet verkeerd als ik schrijf dat de afgelopen weken een aanslag is geweest op mijn rust en mijn ritme, want ik doe het met liefde. Maar ik kijk wel uit naar de tijd dat ik niet meer 3x per dag naar stal hoef. Nog twee weken werken en dan heb ik lekker vakantie tot na de hengstenkeuring. In de eerste week hebben we gelijk de controle staan (foto's + scopie), dus hopelijk kan ik daarna relatief onbezorgd mijn vakantie in. Al verwacht ik dat we haar vanwege het zand nog tot het nieuwe jaar binnen houden.

Haar hoeven - ondanks dat die echt knetterhard zijn - beginnen zo zachtjes aan wel wat te slijten door de dagelijkse routine in de stapmolen. Dus ik heb toch de hoefsmid gebeld en die gaat het vrijdag even goed bekijken. Mogelijk dat we haar toch tijdelijk even op een ijzertje moeten zetten, zeker als we dit willen volhouden tot in het nieuwe jaar. Want ze moet al zoveel binnen staan, dus ik wil haar én de beweging (al dan niet in de stapmolen) én de afleiding van de wandelingetjes in de omgeving niet ontnemen. Verder heb ik haar benen geschoren tot aan het kniegewricht/sprong... De flossen laten zitten natuurlijk en dat is allemaal wel aardig gelukt, maar laten we het er maar op houden dat het goed is dat ik geen kapper ben geworden.

Verder ben ik van het weekend relatief lang bij Pit geweest. Haar staart namelijk even uitgeplozen/doorgekamd en weer verzopen in antiklit. Het is eigenlijk geen doen, maar ik ben als de dood dat de schaar er in moet als ze in het voorjaar de opfok uit komt. :x Verder is het een heerlijke dondersteen. Die wil het liefst de hele dag knuffelen, spelletjes spelen en overal aan knabbelen. 8)7
Laatst bijgewerkt door _Jelske op 03-12-24 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 08:07

Succes vandaag Boemel! Hopelijk zie je een klik ontstaan.

Die mijten zijn wel akelig dingen Getty. En waar ze vandaan komen is lang niet altijd te achterhalen. Jij enig idee? Hier mochten de kippen vroeger ook wel door de stallen scharrelen, maar begreep later van iemand dat kippen ook voor mijten kunnen zorgen. Geen idee of dat klopt hoor.

Ik heb gisteren mijn eerste menles gehad met de jonge Auwert hengst!

In de ABFP staan ze begreep een keer of 8 voor de kar, en ik kon er zo mee wegrijden. Opladen, en daar tuig om doen, allemaal braaf. Hij brult even in begin dat hij er is, maar verzet geen voet. Alhoewel ik het met op de bok stappen best even spannend vond, voelde het algauw vertrouwd.

Het voelde heel bijzonder: het paard wat je als veulen geboren hebt zien worden nu ineens een echt paard begint te worden en je hem voor de kar hebt lopen. Ze zijn nog maar jong met drie, en ondanks zijn inzet merkte je dat het ook nog best zwaar is. Dus rustig aan oppakken maar ben blij dat we dit wel gedaan hebben!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 08:12

Oh wat leuk Sunny! Wat moet jij trots zijn!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 08:13

Kan me levendig voorstellen dat het een enorme aanslag is Jelske! Het is mooi dat je met zoveel toewijs en nauwkeurigheid Jels biedt wat ze nodig heeft, maar het is óók een gigantische aanslag op je tijd en mogelijkheden.

Ontzettend leuk dat ze dus een maatje gevonden heeft! Slijtage kan lastig zijn, soms lijkt het erger als het is, soms reageert de hoef zelf ook door harder te groeien, en soms is een ijzer onvermijdelijk, de hoefsmid heeft vast zinnig advies. Ik vind het geluid van ijzers altijd een heerlijk nostalgisch gevoel oproepen, maar in het gebruik heb ik ze liever niet dan wel. Maar als het beter is voor de hoef zeker doen!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 08:20

Zo dacht ik er inderdaad ook over, te meer omdat Jels enorm aan kan tikken/strijken. In die gevallen kunnen die dingen soms meer kwaad doen dan je lief is (nog los van dat het soms ook een impact kan hebben op spieren en pezen omdat ze vaak ook een beetje anders gaan afwikkelen). Maar ik vind het dan toch fijn om even de mening van een professional te horen, los van al mijn eigen specifieke voorkeuren :=