[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:23

Yes!! Mijn topper weer opgehaald van de ABFP , met een dikke AA score en leuk jury commentaar *\o/*

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:43

Ah wat gaaf Sunny! Proficiat!!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:04

Dankjewel.
En wat kun je dan ook weer blij zijn als ze weer thuis lopen hè? <3

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:16

SunnyHorse schreef:
Yes!! Mijn topper weer opgehaald van de ABFP , met een dikke AA score en leuk jury commentaar *\o/*

Wat tof heel benieuwd naar het commentaar
Ja zo fijn als ze weer thuis zijn
Onwijs leuk gescoord met de black friday korting bij hypostore vandaag.
We kunnen er allemaal weer even tegen aan

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:25

SunnyHorse schreef:

Gefeliciteerd!!

Laura, leuk, wat heb je gekocht? Ik vooral functionele dingen maar toch paar honderd euro armer :+

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:01

Lys_PPA schreef:
SunnyHorse schreef:

Gefeliciteerd!!

Laura, leuk, wat heb je gekocht? Ik vooral functionele dingen maar toch paar honderd euro armer :+

Een champagne kleurig sjabrak
Rambo airmax cooler
En een wedstrijd shirt met lange mouwen.
4 nieuwe vestjes van kingsland bij epplejeck.

Oeee wat heb jij gekocht als functioneel

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:42

Ik lees later weer even bij, maar eerst even dit:

Ik weet niet of er nog iemand vlozaad moet bestellen, maar je hebt nu een prima aanbieding bij Horseflex. Vanwege black friday gaat er 10% vanaf en met de kortingscode Bedankt0908 gaat er nog meer vanaf.
Scheelt je tientjes.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:52

Bij Horse Adds 25kg voor eur 152,99 :o

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:12

boemel schreef:
Bij Horse Adds 25kg voor eur 152,99 :o

Bij HorseFlex 25 kilo voor €133 incl verzenden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 21:26

Das echt goedkoop.

Hmm twijfel, ik heb t oude nog niet op.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 22:47

Gaaf Sunny! Gefeliciteerd!!
Goed geslaagd Laura

En rondleiding Havens, klinkt interessant! Wij voeren Havens en vind hun altijd heel klantvriendelijk :)

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 23:31

Dat is idd goedkoop! Ondanks dat ik nog heb liggen toch maar bijbesteld net haha.

Ik heb nogal wat pony's dus daar gaat het eigenlijk al fout :')
Minis: ieder n vliegenmasker, 1 bit, 2 hormonensupplementen voor de merrie, hoefschoenen, weerstandsupplement.
Picasso: borstels, kalkoenen, cowboy magic, veiligheidsbeugels.
Stal: vliegenvangers, camera, hooinetten.
En tech wasmiddel voor mn rij jas die ik graag waterdicht hou

En dus nog voor 130 euro psylliumzaad, tel daar woensdag nog wat welkoop aankopen bij en n instructieset en mn portemonnee is weer leeg :') ik stond het meest versteld hoe duur beugels geworden zijn. Ik heb de sprenger bow balance, maar nu openklapbare van lemieux gekocht.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 23:32

Opzichzelf hartstikke mooi deze kortingen… maar auw, was weer rib uit mijn lijf.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 07:46

Nou ind het geld vliegt je portemonnee uit. Maar je kan wel ven vooruit

Cas10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 11:51

Mag ik even iets met jullie delen...? Ik plaats niet veel, maar lees alles (was voorheen op het Fries Paarden Forum wel actiever), zo ook over de Grande Dame Sybrich die volgens mij HOPENLIJK alweer beter gaat!!

Met mijn bericht/vraag wil ik geen nare discussie of iets dergelijks op gang brengen, daar gaat het mij absoluut niet om. Ik ben alleen oprecht benieuwd naar jullie mening als Friezen liefhebbers en (als ik het zo in dit topic lees) mensen met kennis over de Fries en de fokkerij.

Ik weet nl zelf niet zo goed wat ik ervan moet denken. Nou ja, lange inleiding voor mijn vraag:
Ik ben lid van het paardentijdschrift Hoefslag. Nu las ik op blz. 11 bij het kopje "Uitgelicht" een oproep gericht op de inteelt binnen de Friezen fokkerij. Quote: "Dat er veel inteelt is in de Friese paardenfokkerij en dat de gevolgen groot zijn en er dus veel ongezonde paarden worden gefokt is bekend maar er wordt weinig bekendheid aan gegeven".

Dit irriteerde mij eigenlijk heel erg merkte ik! Ik pluis de Phryso altijd uit en heb juist het idee dat het KFPS juist bezig is om inteelt aan te pakken!
Of ben ik hierin naïef...?
Moet ik bij deze oproep denken: laat lekker gaan, flauwekul!
Maar het komt op mij een beetje over als "zwartmaken" en stemmingmakerij.
Of is het, aan de andere kant, juist goed dat dit zo wordt aangepakt?
Mijn eerste reactie was eerlijk gezegd: daar gaaaaaaaaan we weer, weer de Fries in een negatief daglicht zetten!

Terwijl, als ik kijk op mijn eigen pensionstal: hoeveel PRE's er niet slecht zijn, hoeveel KWPN-ers er niet voor hun 20e moeten worden ingeslapen omdat ze "kapot" zijn! En mijn Friese ouwetje wordt straks 25 en ik moet bijna rennen om hem bij te houden als ik hem loop te wandelen! Zo fit en fris is hij nog.
Nou ja, sorry voor mijn verhaal, misschien zie ik het verkeerd of overdreven, maar het maakte me eerlijk gezegd best boos.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 12:14

Syb vindt mij super stom met de laatste medicatie die we nog moeten geven. Ze eet inmiddels een stuk beter. Gister heeft ze voor het eerst haar emmer seniores leeg gegeten, en ze kwam zelfs in draf naar me toe om te komen eten uit de emmer. Als het morgen ook zo mooi weer is, dan gaan we een rondje buiten doen, dat mocht na 5 dagen, maar op 5 dagen mag ook, heb ik besloten.

En verder: tsja, ik denk best dat er problemen zijn met Friezen. En dat sommige dingen zeker door inteelt komen, maar het wordt wel heel breed uitgemeten regelmatig. Het is niet alsof je nu dan ineens maar hopsa iets anders kunt doen waardoor alle problemen weg zijn. Met outcrossen neem je nog steeds je genetische materiaal mee en dat kan nog steeds slecht uitpakken.
Voor mijzelf ligt de focus echt op het hebben/houden/fokken van duurzame actieve paarden die goed inzetbaar zijn in de sport. Maar aangezien ik slecht ben in verkopen, zal er niet meer gefokt worden hier. Dat is lang niet altijd wat het stamboek wil zien, ik heb namelijk geen snars aan een mega verticale hals in de dressuur.
En van mij mag het middenstuk best wat weker zijn, als daar dan maar mooi beweging in zit. Dat zie ik liever dan een knetter rechte rug die zit als een plank en waar geen beweging of lengte buiging in te krijgen is.
Ik denk dan dat deklimieten instellen niet perse een slecht idee is. 1000 nakomelingen van de hengstenkeuringskampioen heeft ook geen nut.
Maar ze zouden dan ook wel wat ruimer aan mogen keuren. Dan keur je maar een hengst goed die misschien wat minder in beweging is, maar wel laag in verwantschap en inteelt zit en een super fijn karakter heeft en heel mooi is. Het kan niet altijd en en en en en zijn.
En misschien ook van bepaalde dingen afstappen, zoals die slag in de hals. Is dat echt schadelijk of is het alleen niet zo mooi? Jasper en Beart hadden dat toch ook? Dat zijn toch wel de stempelhengsten geworden, waarom is dat nu ineens drama? Hebben die paarden daar last van? Leven ze korter? Ondervinden ze beperking in training daarvan? Of is het echt alleen maar niet mooi? Dan is het een poepchinees reden en moeten ze kappen met daarnaar te kijken.

En verder, tsja, ik ben gek op al mijn zwarte (of voorheen zwarte) knapperds en voor mij geen ander ras dan Fries.

Cas10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 12:38

Dank voor je uitgebreide en inhoudelijke antwoord Sanet!! En wat een topper is Syb toch, zo ontzettend fijn om te lezen hoe duurzaam zij blijft!!
Van mij mag Cas ook zo oud worden.
En ik kan mij helemaal vinden in je uitleg: precies, dan maar iets minder in de beweging maar een lager verwantschap qua inteelt. Dat was dacht ik ook de insteek de laatste tijd.
Ik ben ook ruim 20 jaar nu een Fries paardenbezitter en heb echt mijn hart verpand aan het ras. Zelfs een minder mooie Fries vind ik mooier dan een KWPN-er :')

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 13:57

Sorry dat ik in breek in dit topic. Maar misschien hebben jullie tips voor mij.

Ik ben op zoek naar fijn voer voor mijn 8 jarige Friese merrie. Loopt 4x per week op L2/M1 niveau. Maar mist soms wat uithoudingsvermogen en verzuurd sneller. Op haar lijf is ze wel mooi. Niet te dik of te dun.

Afbeelding

Wat voeren jullie je paarden en waarom?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 16:08

Leone misschien handig on aan te geven wat je nu voert en hoeveel arbeid ze verricht, 3 keer rijden 1 x longe.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:24

@Leonie: heb je haar HB wel eens laten prikken? Anders voer je je een ongeluk, maar met te weinig rode bloedcellen kom je nergens.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:47

Ik breek ook even in.... rijd geen Friezen meer, maar in het verleden veel gedaan.
Om ze optimaal te trainen, moet je anders trainen / andere intensiteit dan kwpn-ers. Ze beginnen vaker met meer enthousiasme, maar zijn (veel) sneller verzuurd. Daarnaast fysiek iets geschikter om te stuwen dan dragen, dus als je rijtechnisch correct rijdt en ze niet 'op bluf iets voorwaarts' rijdt, kost draagkracht ontwikkelen gemiddeld meer tijd en energie, maar moet de gemiddelde trainingsduur wel korter ivm sneller verzuren.

Bovenstaande is wel iets veranderd de afgelopen jaren, maar juist de hetere/gevoeligere friezen worden sneller vh achterbeen gereden.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op hun uitstraling en karakter, met de gemiddelde kwpn-er kom je andere uitdagingen tegen.

De tip van Sanet om bloed te prikken is ook een goede.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:23

Ik zou bloed prikken en als daar niks bijzonders uit komt is het handig om eens te trainen met een hartslagmeter. Dat kan veel informatie geven. Van de zomer ging mijn merrie na 3 hele grote voltes al richting verzuring, dat moment moet je voor zijn.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 22:51

Ja! Hartslagmeting is idd een heel nuttige toevoeging.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 07:35

Bedankt voor al jullie tips. Gaan we mee aan de slag. We stappen al bewust veel tussendoor. Maar misschien gaan we dan toch nog te vaak over het randje heen

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 11:15

Ik sluit mij eigenlijk bij het bovenstaande aan. Je zou ook eens een ruwvoeranalyse kunnen doen en dan contact op kunnen nemen met het diervoedermerk naar keuze (met de uitkomsten van de analyse onder de arm).

Ik weet bijvoorbeeld dat als je dat doet bij havens, ze je daar goed kunnen helpen om het voermanagement daarop af te stemmen.

Als de genoemde opties om de verzuring van jouw paard te monitoren niets bijzonders uitwijst, en het gaat écht zuiver om wat meer pit, zou je best een beetje draversbrok toe kunnen voegen aan het rantsoen - doen veel trainingsstallen ook om het paard voor te bereiden op keuringen etc.