Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:57

Jenny_S schreef:
boerinnetje: mail sturen en aangeven dat als je niet binnen x termijn een passend zadel hebt je aangifte doet bij de politie! en ik zou terugvordering vragen van het geld die je laatst heb moeten betalen anders doe je alsnog aangifte

Dit is civiel kun je geen aangifte van doen. Maar als consument heb je wel rechten. Binnen bepaalde tijd de gelegenheid geven om het goed naar wens aan te passen en anders geld terug en hun zadel terug nemen. Neem contact op met je rechtsbijstand die kunnen je vast verder helpen.

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:09

aangifte mag je toch altijd doen? ;) vraag is alleen of ze er iets mee doen

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:40

Aangifte doe je bij dingen die met strafrecht te maken hebben, overtreding van de wet etc... Dan gaat het openbaar ministerie diegene vervolgen.
Als je een passend zadel geleverd wilt krijgen of je geld terug heeft dat te maken met de koopovereenkomst, een overeenkomst is verbintenissenrecht, tussen twee gelijke partijen, dat is civiel recht en dan moet je gewoon een rechtzaak aanspannen met een vordering (bijv ontbinding koopovereenkomst of nakoming overeenkomst). Vandaar dat je aan aangifte weinig hebt, er is geen wet overtreden.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:59

aha ok bedankt voor je uitleg. Dacht dat je altijd aangifte kon doen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:16

Ja wat ilsemarie zegt er is geen strafbaar feit gepleegd volgens de wet. Dit heeft te maken met afname van een product wat niet naar wens is en da kun je het beste eerst onderling proberen op te lossen. Mocht dat niet lukken kun je het nog via een rechtszaak proberen in het gelijk gesteld te worden. Maat consumentenrecht is veel in vast gelegd.

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:15

Phoeh, aangifte gaat mij echt veelste ver. En een rechtzaak eigenlijk ook. Maar ik begrijp uit jullie berichtjes dat het toch niet zo raar is, dat ik de gang van zaken wel raar vind. Daar ging ik dus aan twijfelen.
Zie alleen enorm op tegen het bellen. Ik ben zelf niet heel erg assertief, en de eigenaresse is er 1 met haar op haar tanden, om het zo maar te zeggen. Denk dat ze toch gaat schermen met 'dit is onze werkwijze' ed. Daar kan ik niets tegen in brengen, zeker op zo'n moment.
Neig nu eigenlijk naar het zo laten, omdat het mij alleen maar energie kost, en het onderhoud ergens anders te laten doen. En er komt ook niet weer zo'n zadel, iig niet nieuw.
Het zadel lijkt nu overigens goed te liggen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:43

ik zou iemand zoeken die 'm er wel fijn op kan leggen en verder niet al te veel werk van maken, je schiet er toch weinig mee op en het altijd het woord van de een tegen de ander... het is naar en onrecht maar ik ben blij dat ik er geen juridische strijd van heb gemaakt.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:12

Boerinnetje, misschien kun je iemand mee nemen of mee laten luisteren aan de telefoon die je zou kunnen helpen? Misschien dat het helpt

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:37

boerinnetje: iemand anders laten bellen?

Ik heb gister voor het eerst L2 gereden en een winstpunt gehaald. Tweede proef heb ik afgegroet. Het was zo warm doutzen wilde echt niet meer haha
Heb in een zwarte giletje gereden en kreeg daar veel complimenten voor :o

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:05

oh en wat misschien ook wel leuk is om te vertellen is dat wij deze week het koopcontract gaan tekenen voor ons nieuwe huis met 1,2 hectare grond *\o/* uitzicht op het amsterdamrijnkanaal

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:06

Oh super jenny, dubbel gefeliciteerd! *\o/* verhuist je paardje gezellig mee? :D

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:42

dat is wel de bedoeling ja, plus dat dochter dan een pony krijgt ;)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:10

Wat zal ze blij zijn Shireen hahaha

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:19

weet wel zeker haha

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:43

Gefeliciteerd jenny!! En wat gaaf dat je straks een pony voor je dochter aan huis hebt! Daar zal ze heeel blij mee zijn haha :D

Ik heb 10 dagen in het huis van de eigenaresse gewoond toen zij op vakantie waren en dus heb ik er een bootcamp voor friesje van gemaakt ;) Vandaag laatste keer trainen, maar wat gaat ze fijn! Het is nu opstappen en verder gaan waar we gebleven waren. Als het zo blijft deze week heb ik goede hoop voor zaterdag om ons laatste puntje binnen te halen. Wat werken die wedstrijden verslavend haha. het is voor mijn gevoel alweer veel te lang geleden, heb er zo'n zin in! *\%/*

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:03

Gaaf zeg Shireen, gefeliciteerd!! En ook leuk voor je dochter een eigen pony :)

En uiteraard ook gefeliciteerd met je winstpunt, het was inderdaad erg warm logisch dat je hebt afgegroet

Leuk Michelle alvast veel succes!

Ik heb mijn eerste wedstrijd na het veulen 21 Mei gepland staan, ben benieuwd, nu even gaan oefenen op de nieuwe proeven :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:11

michellë: alvast succes gewenst
ik doe het jaar iets rustiger aan wat betreft wedstrijden, merk echt dat het mij allemaal iets veel wordt huis/werk/paard/kidz etc

esther: wanneer is zij bevallen dan?

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:35

Shireen, ze is 22 April bevallen

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:33

Jenny wat gaaf! Gefeliciteerd!Is erg fijn hoor, de paarden aan huis. En wat leuk, een pony voor je dochter. Onze dochter heeft sinds 2 weken een eigen pony.
Hoe oud is je dochter?

Michelle, succes met dat laatste puntje. Ga je direct over?

Esther, waar start je 21 mei? Ook weer spannend allemaal.

Hier gaat ie ook lekker. Sinds deze week is onze jongste dochter naar school, dus heb ik overdag mijn handen wat meer vrij. Daar heb ik dan ook goed gebruik van gemaakt 8-)
Volgende week zaterdag hebben we weer een wedstrijd staan. Een selectiewedstrijd voor het kfps, ben heel benieuwd.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:28

Das vrij vlot dan alweer of niet Esther? hoe doe je dat met het veulen?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:34

esther en dan al op wedstrijd? ik mocht pas na 8 weken weer op paard naar mijn bevalling, dus neem aan dat een paard ook wel de tijd moet krijgen???

boerinnetje: ze is pas 6. ga straks ook op zoek naar een bomproof ding voor haar. en tja Doutz moet ook een maatje erbij, alleen zetten zou ik nooit doen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:39

Paarden kan je al snel weer oppakken na de dracht hoor! Wij beginnen meestal met zo'n 10 dagen met scheiden van het veulen en opbouwen met longeren. Zodra ze een half uurtje weg kunnen zonder te veel stress gaan we er ook weer op :)
Ik rij daarom ook vrij lang door, hoe makkelijker het oppakken weer gaat.

Verna maakt het weer spannend hier. Ik had gehoopt op vannacht, maar nog niks gehoord, dus zal wel niet geboren zijn. Ze is pas de 28e uitgerekend, maar zoals altijd plant ze het op het moment dat ik op vakantie ben. En ja, ook dit jaar doet ze weer haar best om dat voor elkaar te krijgen :') eergisteren had ze al een hele zachte uitstraling ineens. Gister hars! En nu geen veulen :( en morgen ga ik dus op vakantie :Y)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:34

Ik denk dat dat lang niet voor alle paarden geld, ik rij als sinds oktober niet meer met klasien. Zij gaf toen echt al duidelijk aan er klaar mee te zijn, ik denk dan ook niet dat ik haar zo een twee drie weer op kan pakken helaas.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:47

Zeker als ze al zo lang stil staat denk ik ook niet dat dat verstandig is indd. Is per paard natuurlijk ook wel verschillend, maar meestal houden wij de 10 dagen aan.
Ik heb maandag verna nog even een kwartiertje aan de longe gehad en toen was t ook wel duidelijk dat dit echt de laatste keer was. En terecht want t lijkt nu ook ineens snel te gaan :)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:25

Precies wat Lauke zegt, is ook inderdaad ook erg verschillend.
Er is geen regel die zegt dat je je paard pas na 8 weken weer mag oppakken. Ook in beweging blijven is goed voor ze.
En omdat Zotte 2 weken te vroeg is bevallen heb ik ook maar 1 week voor de bevallig niet gereden :=
Dus bij elkaar heeft ze maar heel weinig stil gestaan en kan ik ze dus ook makkelijk weer oppakken, al doe ik inderdaad wel weer even rustig aan opbouwen. De 3e dag heb ik het veulen al een halster om gedaan en voetjes beet gepakt zodat ze dat leren, na 10 dagen heb ik ze ook weer gelongeerd met zadel etc veulen blijft dan gewoon in stal, het is misschien 20/30 min, dan leren ze gelijk het alleen zijn. In het begin kijkt de eigenaresse dan even hoe het veulen zich gedraagt als de moeder weg is of ze geen gekke dingen doen maar tot nu toe alleen veulens gezien die alleen maar hinnikend en rond draaiend in stal staan verder niks