[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:01

Jeetje Sanet, dat is een heel programma.
Ik hoop echt voor je dat de ontstekingswaardes morgen goed zijn. Ik duim mee.

Ik heb vanmorgen goed nieuws gehad. Vanmorgen afspraak gehad op radiologie en heb niets gebroken. Met Max 5 weken zouden de pijnklachten voorbij moeten zijn.

Ik denk dat ik as weekend eens voorzichtig op Diekke ga rijden en als dat goed gaat ook op Mir.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:08

Alleen maar optimistische mededelingen deze ochtend dames! Fijn zo!

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:07

Ik duim voor ieder met pech :')

Leuk zo'n avond Jelske. Ben benieuwd wat je in petto hebt. Zal vast bij de komende phryso zitten verwacht ik.

Klopt Jelske, Bûke is indd de Kanne x Bikkel. Dus bij deze Sanet :)

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:06

Drukke werkweek en weekend achter de rug dus loop weer eens wat achter.

Haha boemel, dat filmpje van Mir zag ik op facebook voorbij komen. Best grappig ineens zo'n groot paard in je tuin, zeker omdat ze alles heel gelaten heeft en er echt loopt alsof ze niet beter weet.

Waar was die lezing van de fokvereniging Limburg Jelske?

Veel succes morgen Sanet! Heeft ze inmiddels wel weer wat betere mest en eetlust?

Wij hebben afgelopen weekend indoor mennen meegereden in Deurne. De eerste manche was net kegelen :+ De tweede manch was het compleet tegenovergestelde (leidsels aangepast naar de bril ipv bovenste sleuf) en ging echt heel erg goed. Grotendeels in galop gereden wat met Picasso best een uitdaging kan zijn, want hij houdt soms net iets teveel (enthousiast) van galoperen in grote ruimtes :P Maar ben trots op mn 2 mannen :D

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:44

Oh Sanet, fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan. Nu nog duimen voor de ontstekingswaarden natuurlijk. Misschien eet ze minder goed omdat ze zich nog niet helemaal goed voelt? Of hebben ze daar niets van gezegd? Hopelijk mag je de medicatie alsnog snel afbouwen!

Jeetje Boemel, je bent pittig gevallen als je nog zo'n lange tijd last kan hebben. Beterschap!

Leuk dat je de avond interessant vind Jelske. Wat ik persoonlijk wel jammer vindt is dat ze twee sprekers hadden uitgenodigd die natuurlijk bakken met ervaring met zich meedragen maar die op dit moment niet meer aangesloten zijn bij het kfps. Ze kunnen daardoor alleen hun eigen mening geven maar tijden veranderen en voor de echte ins en outs had ik liever iemand zien staan die daadwerkelijk betrokken is geweest bij het hengsten traject :+

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:27

Sanet hoest met syb?

Interessant z'n info avond doen ze hier in midden Nederland erg weinig helaas.
Ik heb niets om te fokken maar je weet niet wat de toekomst brengt.

Boemel hopelijk gaat het rijden goed en heb je niet teveel last.

Hier ilias voor de 2e keer geschoren die besloot om nog een extra jasje te kweken ondanks z'n warme deken die hij op heeft.
Ik wacht met smart op mijn halsdelen van hun deken.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:46

Ah lekker dat ie weer geschoren is Laura! Wanneer had je hem voor het eerst geschoren?

De ruin die ik rijd was ook redelijk vroeg geschoren de 1e x dus die is dit weekend ook weer geschoren. In oktober/november gaat die haargroei namelijk nog gewoon door.

Horses heeft ook een podcast staan op spotify met Piet Bergsma. Die dus wel betrokken is geweest. Misschien ook interessant.

Wat knap van jullie zeg Lys! Toch maar even gedaan!!

Boemel fijn dat je niks gebroken hebt! Hopelijk snel pijnvrij.

Nu ben ik wel benieuwd naar je plan Jelske!
En hopelijk kan je indd snel van de medicatie af

Wat een zorgen Sanet als ze dan niet goed eet. De uitslagen klinken goed. Hopelijk blijft het zo gaan. Wel pittig zo met die medicatie.

Haha verwende pony Meya! Klinkt heerlijk zo de paarden aan huis!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 08:29

Meya_ schreef:
Klopt Jelske, Bûke is indd de Kanne x Bikkel. Dus bij deze Sanet :)

Dit is dus één van die schaarse momenten waarop ik de illusie heb het hele stamboek-wezen een keertje onder de knie te gaan krijgen :') :Y)

Klinkt wel alsof Bûke zich leuk ontwikkelt! Hoe doet hij het verder?

@Lys: de lezing was bij Geert & Henk Trading in Mill. Zelf ook actief binnen het stamboek begreep ik, maar ze hebben bovenal een bedrijf in stallenbouw en ze maken mij daar een moois! Voorafgaande aan de lezing hebben we een rondleiding gehad door de productiehal en de showroom, was erg leuk.

Volgens mij hebben jullie het heel leuk gehad bij de indoor in Deurne. Ik heb hele leuke plaatjes voorbij zien komen.

Jinthe2 schreef:
Leuk dat je de avond interessant vind Jelske. Wat ik persoonlijk wel jammer vindt is dat ze twee sprekers hadden uitgenodigd die natuurlijk bakken met ervaring met zich meedragen maar die op dit moment niet meer aangesloten zijn bij het kfps. Ze kunnen daardoor alleen hun eigen mening geven maar tijden veranderen en voor de echte ins en outs had ik liever iemand zien staan die daadwerkelijk betrokken is geweest bij het hengsten traject :+

Zeker waar, maar gezien het feit ik net kom kijken in deze hele hobby, mag ik altijd graag luisteren naar die mensen met bakken ervaring :') Die nuancering houd ik overigens altijd wel in mijn achterhoofd. Ik had de namen vooraf al wel even gegoogled en zodoende een beetje een beeld gevormd van het tijdspad etc. Met name het tweede gedeelte vond ik bijzonder interessant: over de index m.b.t. karakter, hoe dat grosso modo geïnterpreteerd moet worden en wat voorbeelden van hengstenstammen en hoe die het doen qua index.

@Laura: dat ben ik dus volkomen met jou eens. Dus als ik de gelegenheid heb om aan te sluiten bij de andere regio's, doe ik dat altijd graag. ik heb behoefte aan kennis en inzicht en vind het soms lastig om die te vinden. Bij mij leeft een beetje het beeld dat die informatie in friesland op straat voor het grijpen ligt welhaast, waar je hier moet sprokkelen. Te meer omdat ik soms wel een beetje ervaar dat je er als buitenstaander sowieso lastiger tussen komt (lang niet altijd, maar er zijn gelegenheden).

Ilias heeft dus weer een mooi sportief jasje. Wordt hij daar ook frisser van in het koppie? Ik vind dat scheren eerlijk gezegd altijd zo'n heerlijk klusje :+ Ik heb alleen niets om te scheren. Jels staat wat dat aan gaat onvoldoende in de arbeid om dat de rechtvaardigen.

@Marjolein: bedankt voor de tip! Ga ik even opzoeken! Als ik mijn excelletje voor elkaar heb, gooi ik hem hier wel even op via google documents. Kan ik het makkelijker uitleggen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 09:04

Marjolein 4 weken geleden geschoren hij werd niet vlot meer droog en het risico op ziekworden wil ik vermijden.

Jelske nou dat in Friesland ligt het voor het oprapen maar hier echt een stuk minder. Terwijl ik het wel echt mega interessant vind. Ja hij wordt er wel lekker wakker van haha.

Lys stoer hoe jullie lekker met de wagen bezig zijn.

Meya heerlijk toch lekker thuis rommelen
Benieuwd hoe hij het gaat doen.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 12:48

Ooh ik durf echt niet te scheren, de mijne is al heel erg pittig met koud weer dus als ik zijn jas uit zou doen ben ik bang dat ik het niet goed meer kan handelen :') Ik blijf daarom stoeien met zweet dekens. Gelukkig kan ik ze zelf wisselen en hoe ik daar niet meer de auto voor in om naar stal te rijden.

Ervaren sommige dat zo? Dat in Friesland meer informatie beschikbaar is? Wat missen jullie dan?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:04

_Jelske schreef:
@Lys: de lezing was bij Geert & Henk Trading in Mill. Zelf ook actief binnen het stamboek begreep ik, maar ze hebben bovenal een bedrijf in stallenbouw en ze maken mij daar een moois! Voorafgaande aan de lezing hebben we een rondleiding gehad door de productiehal en de showroom, was erg leuk.

Volgens mij hebben jullie het heel leuk gehad bij de indoor in Deurne. Ik heb hele leuke plaatjes voorbij zien komen.

Dat lijkt me inderdaad geen verkeerde plek voor een rondleiding, interessant.
Haha ja, het was een mooie dag. Ons 2jarig dochtertje maakt het dan compleet om met uitstappen op de koets te zitten en nog even te menen dat ze nog wat te zeggen heeft "Picasso, galop!" :+

Een geschoren paard lijkt me ook wat fanatiek, maar wat een temperaturen nu weer ineens. Gelukkig zit Picasso nooit echt dik in zijn vacht, zelfs niet toen ik m de winter (3 jaar geleden) zonder deken had staan.

Ik heb de foto hier nog niet gedeeld, dus voor de geinteresseerden (eerste manche, dus niet echt happy faces haha :P):
Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:21

Hier ook beren vachten allemaal. Zodra ik mijn dame die dit jaar heeft mogen moederen weer wat aan het werk heb, dan gaat het scheerapparaat er ook overheen. Zij is normaal ook wel heel vlug, maar ik merk niet echt verschil daarin qua temperatuur. Ik denk dat als ze daar niet zo gevoelig voor zijn, dat dat niet het verschil maakt. Ze is ook niet perse slomer als het warm is, of perse veel vlugger als het koud is. Het is meer nog wind, maar ze vindt oornetje niet zo leuk en daar lijken haar oren nog veel groter mee :D
Dus we doen het maar op die manier.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:31

Diekke is in een jachtpatroon geschoren.
Ik vond haar een paar dagen frisser dan anders.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:07

Ilias is wel echt frisser als hij geschoren is. Met een warme vacht slaat hij een beetje af. Vandaag erg fijn getraind hij bleef lekker meedoen.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:54

Scheren zou wel praktisch zijn natuurlijk maar ik heb mijn handen nu al vol genoeg. Zeker als het echt koud is. Ik laat zijn jas dus toch maar aan :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:07

Hoe is t gegaan vandaag Sanet?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:35

boemel schreef:
Hoe is t gegaan vandaag Sanet?

Lief dat je vraagt!
Syb was me al zat en draaide op stal de kont al naar me toe steeds. Vanochtend medicatie geven ging ook maar matig, ik zet die naald in de hals en ze begint toch vervelend te doen. Naald vliegt alle kanten op :( dus ik was blij dat we controle hadden. Toen ik haar uit de wei zou halen zette ze het alweer op een lopen. Dus was gezellig.
Maar ze deed het goed op de kliniek, ontstekingswaarden nu weg, nieren nog steeds goed, echo nu echt mooi, 1 stukje nog waar te zien was waar de ontsteking zat.
Dusssss we mogen stoppen met de antibiotica. De hoop is dan ook dat ze weer wat beter gaat eten. Mensen worden misselijk van 1 van de 2. Bij paarden kunnen ze dat nog niet meten. Maar zou dus kunnen. Hopelijk krijgt ze dan ook snel haar eetlust weer helemaal terug. Want die is nog wel matig nu..
Ze krijgt nog wel een paar dagen de pijnstiller en de spul voor de longen. En dan over een dag of 5 mogen we rustig(!) weer wat gaan doen *\o/*

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:46

Wat een fijn nieuws Sanet!! En vanavond weer een keer op tijd naar bed :D

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 00:11

Fijn zo'n positieve update Sanet! Hopelijk idd snel weer haar eetlust terug.

De eigenaresse van de Z geklasseerde Fries kan binnenkort een aantal weken niet rijden, mag ik voor haar gaan doen. Heel veel zin in :D kan ik alleen maar van leren. Vind t ook wel n eer want ze wil niet iedereen erop :o

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 07:57

Lys wauw wat een mooie kans!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:59

Jinthe2 schreef:
Ervaren sommige dat zo? Dat in Friesland meer informatie beschikbaar is? Wat missen jullie dan?

Ik moet actief de georganiseerde gelegenheden af om nieuwe kennis op te doen. Zoals bijvoorbeeld de laatste keer in Mill waar toegelicht werd over de karakter-index en hoe dat zich verhoudt tot een aantal hengstenstammen.

Maar soms heb je bijvoorbeeld ook dat een bepaald paard/bepaalde stam ergens om bekend staat en dat moet je dan ook maar in de wandelgangen oppikken; en die heb ik hier niet. Of bijvoorbeeld hoe andere mensen hun paard voorbereiden op een keuring, of bij wie ze dat bij voorkeur laten doen en waarom. Of hoe men een paard voorbereid op aanlegtesten, hoe ze dat benaderen. Hoe je een aanlegtest rijdt. Etc. etc. etc. Ik kan zo best een heel eind doorgaan :+
Al moet ik wel zeggen: ik begin in het nieuwe jaar eens met de cursus beoordelen. Hopelijk haal ik daar ook weer het nodige uit qua kennis en netwerk.

Over aanlegtesten gesproken... @Sunny Zou er niet eentje van jullie op of omstreeks nu een ABFP lopen? Zo ja, hoe is dat gegaan?

Lys_PPA schreef:
Dat lijkt me inderdaad geen verkeerde plek voor een rondleiding, interessant.
Haha ja, het was een mooie dag. Ons 2jarig dochtertje maakt het dan compleet om met uitstappen op de koets te zitten en nog even te menen dat ze nog wat te zeggen heeft "Picasso, galop!" :+

Ik heb de foto hier nog niet gedeeld, dus voor de geinteresseerden (eerste manche, dus niet echt happy faces haha :P):
[ Afbeelding ]

_O- Het zou wel bijzonder geestig zijn als Picasso daar ook nog eens op begint te reageren! Ik vind het onzettend leuk om te lezen hoe jullie zo met het hele gezin genieten van de paardensport.
Wat betreft de foto: ik vind Picasso's uitdrukking anders bijzonder attent :Y) Maar jij kunt eerdaags dus weer aan de slag met de schoolmeester. Ik begrijp ook wel dat je dat als een eer ziet. Er zit toch een boel werk en opleiding in zo'n paard. Het is wat Laura ook zegt: hele mooie kans!

@Sanet: Klinkt alsof het allemaal voorspoedig verloopt. Hoe staat het nu met haar eetlust?

Nog een paar dagen en dan kunnen we de derde week wegkruisen :list: De sucralfaat is ook bijna op, dus ik verwacht dat ik ergens in de loop van volgende week minder vaak op en neer naar stal hoef. Ook wel eens fijn. Tegen die tijd ga ik ook even kijken of ik de stalhouder zover kan krijgen dat die haar tussen de middag nog eens voor mij voert, zodat ik 's morgens alleen maar op en neer hoef voor de omeprazol en de stapmolen en dan evt. 's avonds nog eens voor een laatste ronde voeren en evt. nog wat beweging. Klinkt nu al als een verademing :9k
Zaterdag ga ik trouwens met JongKFPS naar het bezoek aan de Havens-diervoederfabriek. Zijn er meer mensen die gaan?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:48

Dat van die stammen herken ik inderdaad wel Jelske. Maar had niet verwacht dat dat buiten Friesland niet zo zou zijn eigenlijk.

Leuk dat je met de cursus beoordelen begint. Ik zit ook te twijfelen om me aan te melden, heb morgen eerst een proef cursus van 1 avond. Ben benieuwd hoe dat bevalt.

Dat zou wel fijn zijn Jelske. Is weer wat minder gevlieg.
Ik ga daar niet heen. Ik ga wel naar de vergadering /stalbezoek in januari bij de Mersken.

Hele mooie kans Lys! Je kan er echt zoveel van leren. Ik merk dat nu ook met de kwpn die ik rijd. Is ook Z2 geklasseerd. Ga volgende maand een b proefje met hem rijden. Bij het oefenen ging hij alleen automatisch halthouden bij binnenkomst op de AC-lijn. Als ik alleen oefen doet hij dat niet, maar blijkbaar zodra er iemand gaat voorlezen. :') Anyway hij mag graag de leiding nemen. Ik vind het wel grappig.

En echt super leuke foto van het mennen!

Wat fijn Sanet!!! Hopelijk eet ze snel weer wat meer.

Haha Jinthe dan inderdaad de jas maar aanhouden.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:07

Nou ik ben financieel totaal niet in staat om weer een paard te nemen . Ik heb een mega apk probleem gehad met mijn auto .

Van baan gewisseld. Liefde gehad en vervlogen .

Inmiddels ben ik op donderdag middag standaard vrij en dan zit mijn dochtertje op het kdv . Dus als iemand in een straal van 15 km van Barneveld wat heeft staan wat getraind moet/kan worden let me know.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:56

_Jelske schreef:
_O- Het zou wel bijzonder geestig zijn als Picasso daar ook nog eens op begint te reageren! Ik vind het onzettend leuk om te lezen hoe jullie zo met het hele gezin genieten van de paardensport.
Wat betreft de foto: ik vind Picasso's uitdrukking anders bijzonder attent :Y) Maar jij kunt eerdaags dus weer aan de slag met de schoolmeester. Ik begrijp ook wel dat je dat als een eer ziet. Er zit toch een boel werk en opleiding in zo'n paard. Het is wat Laura ook zegt: hele mooie kans!

Haha leuk dankjewel. Dat had ik nooit durven dromen dat m'n partner en dochtertje er ook zo in betrokken zouden zijn. Wel alleen het mennen overigens, dressuur maak ik m niet blij mee al snapt hij door het mennen wel waarom de dressuurmatige basis zo belangrijk is.

Houdt ze zich nog goed op stal Jelske?

Interessant, havens! Ligt hier niet eens zo ver vandaan. Veel plezier. De Mersken ook leuk, ze hebben een mooi programma vgm.

M_arjolein schreef:
Hele mooie kans Lys! Je kan er echt zoveel van leren. Ik merk dat nu ook met de kwpn die ik rijd. Is ook Z2 geklasseerd. Ga volgende maand een b proefje met hem rijden. Bij het oefenen ging hij alleen automatisch halthouden bij binnenkomst op de AC-lijn. Als ik alleen oefen doet hij dat niet, maar blijkbaar zodra er iemand gaat voorlezen. :') Anyway hij mag graag de leiding nemen. Ik vind het wel grappig.

Hahah, waar ze het soms vandaan halen he. Leuk vooruitzicht zo'n b proef rijden ermee!

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 17:57

Ah, dat bedoel je Jelske. Ik denk dat je heel veel hoort en zelf ook gaat zien als je veel paarden bekijkt. Zowel op de keuring, bij bijvoorbeeld een ibop of gewoon via uitslagen lijsten van wedstrijden. Door de tijd ga je vanzelf meer kennis opdoen.
De cursus is een mooie basis om erachter te komen waar de jury op let. Soms hoor je mensen langs de kant roepen dat ze stap geen vijf zou moeten zijn maar vervolgens kunnen ze niet aangeven waarom ze dat vinden. Die dingen worden veel duidelijker vermoed ik. Je gaat naar midden Nederland denk ik? In Limburg gaat er ook eentje komen begreep ik. Maar dat is verder uit je buurt vermoed ik :+

Lys, wat geweldig zo'n heerlijk veelzijdig gezins paard! Dat is goud waard!

Ik heb gister dan toch even het scheerapparaat in handen gehad en heb de benen geschoren. Gelukkig een mooie overgang dus het valt niet op. Zijn hoofd en pijp doe ik wekelijks omdat ik lange haren niet mooi vind als ik op wedstrijd ga. Zo kan hij nu toch wat warmte kwijt zonder dat hij te hevig wordt :Y)