[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:08

Jelske fijn dat ze het goed doet en ook fijn dat je stalgenoot wil helpen.

Lyss stoer dat je alleen gaat mennen!

Sanet jou sybje doet het goed op jou management. Gelukkig wel er is al genoeg leed in de wereld.

Boemel hopelijk helpt de remumate.

Marjolein wat leuk dat er 1 mee doetdie je kent.

Meya 5 stallen vol wauw hoe doet je dat allemaal? Ik vind 2 soms al gedoe genoeg. Maar die van mij staan ook niet thuis dat scheelt ook al natuurlijk kan je elk moment van de dag je ding doen.

Jinthe heerlijk als alles gewoon oke is toch.

Sorry als ik iemand vergeten ben hahaha.

Hier ook alles meer dan goed. We trainen lekker door.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:54

Een 27 jarig paard wat nog zo fit is en nog kan rijden is ongeacht het ras toch al top. Dat vind ik echt wel onder duurzaam vallen! Ook al spelen er wat issues. Dat is gezien de leeftijd ook niet gek. Geen enkel ras is onsterfelijk :+

Lys, heerlijk dat jullie ook zoveel plezier hebben aan jullie veelzijdig paard!!

Laura, fijn dat bij jou ook alles goed gaat +:)+

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:05

Daar valt niets aan af te dingen Sanet! :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:43

Te hard geroepen denk ik, m’n arme Syb heeft een longontsteking te pakken na een slokdarmverstopping gisteravond.
Voordeel (hoop ik) is dat gezien haar leeftijd mocht ze weer lekker mee naar huis ipv op de kliniek te blijven.
Ik heb wel heel wat grijze haren erbij :/

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 22:28

Thuis is altijd het beste Sanet, maar wel schrikken. Sterkte hopelijk komt ze er gewoon bovenop.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 08:07

M_arjolein schreef:
Thuis is altijd het beste Sanet, maar wel schrikken. Sterkte hopelijk komt ze er gewoon bovenop.

Ik hoop het. Ze mocht gister geen vast voedsel, dus had ze besloten dat ze het vlas van haar stal wel mocht opeten… dus ik heb hele stal leeg gehaald. Gelukkig mag ze vandaag weer hooi, dus dan kan de bodem ook weer terug in de stal, maar ik vond haar gister echt even heel stom -O-

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 08:25

Ah beterschap Sanet. Hopelijk snel uit de zorgen.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 09:13

He bah Sanet, hopelijk knapt ze snel weer op! :(:) Heeft ze medicatie voor haar longontsteking gekregen? Is de nacht goed gegaan? Sterkte en beterschap voor je lieve vriendin!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:04

Beterschap voor Syb! Hoe gaat het vandaag met dr?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 13:06

Halve apotheek aan medicatie mee, poeder om te mengen met handschoenen, 2x spuiten in spier (niet in bloed, dan valt ze gelijk door neer), 2 pasta’s in de mond vanochtend.
Heel karwei vanochtend. Temp blijft goed. Ik zou haar eigenlijk buiten zetten, maar het is koud en guur en het gras in lang en nat en… grrrr.
Vandaag is een binnen dagje denk ik.

Ze heeft net voor het eerst weer wat hooi gekregen (in slowfeeder zoals altijd) en hooinet wordt bijna in stukken gescheurd. Ze wil heel graag weer iets kauwen. Ze had nog seniores staan, maar dat was niet interessant.

Nu mijn hart vasthouden dat het gewoon goed gaat.

Ze is in ieder geval 100% Syb :)

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:14

Ben benieuwd Boemel, wat Mir gaat doen op regumate..
wow, wat naar van je proefritje en dat je bijna omgeklapt bent. Niet de leukste paarden waar jij komt.. was er bekend dat ie "gekke dingen" deed of kwam het totaal onverwachts? Hoe gaat het met je?

Hier ooit ook x zoiets met proef rijden gehad. Wist dat ie jong was en zadelmak. Maar moest eerst aan longen, toen de eigenaresse erop aan de longe. Daarna los. Toen mocht ik aan de longe en kreeg een airbag-bodyprotector (droeg zij ook) om. Toen zeiden ze, je kan wel wat qua benen doen, maar niet echt sturen of druk geven op de teugels.. hmm. Dus ik los. Dacht, zullen we ff zien wat ie doet als ik een beetje druk geef op de teugels. Dikke rodeo :+ Oké.. kan kan.. tussen neus en lippen door werd er gezegd dat het ook nog een luchtzuiger was. Nou, nee bedankt :')

Leuk, zo'n veelzijdig paard Lys! :D

Fijn dat Jels zich nog rustig houdt en jij veel hulp hebt gekregen!

Wist je dat nog niet Jinthe, op papier fokken is áltijd een goed plan... :+ uch uch

Ach nee Sanet, wat sneu voor Syb! En wat spannend.. Wel fijn dat ze de oude lijkt te zijn maar zal je weer wat zenuwen en jaren gekost hebben.

--

Ja, 5 stallen vol is wel een beetje plannen :+ Maar er zijn "maar" 2 paarden om te rijden in de goede tijden :P Dan een enter, het veulen en de pony. Hoef ik niet mee te trainen natuurlijk, maar wel de aandacht geven en lekker poetsen. En het uitmesten, binnen/buiten zetten. Achja, houd je bezig. :Y) Naast werk en een gezin is het soms wel "aanpoten" en goed plannen, ookal staan ze aan huis. Je kan wel makkelijker wat tussendoor doen. En, belangrijkste, een lieve man die er ook veel voor over heeft en vooral nu veel taken opzich neemt <3

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:15

Jeetje sanet wat schrikken hopelijk gaat het beter met haar intussen

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:09

Hoe gaat het nu met Syb Sanet?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:29

Lief dat je vraagt naar mijn Syb.

Het ging gister heel goed, ze was steeds heel enthousiast als ik haar nieuwe dingen aanbood. Maar nog niet heel veel eten. Hooi en ze heeft even 15 minuten op het gras gestaan en toen ging het hagelen :/.
Maar gisteravond 23.30 kroop de temperatuur naar 38,4. Boven de 38,5 moest ik bellen. Vanochtend om 6.30 was hij 38,9, dus ik heb de medicatie eerder gegeven, om 8.00 was het 38,4. Dus het doet wel wat. Overleg met de kliniek gehad, toch ff zo doorgaan, mocht het vanavond nu wel weer boven de 38,5 uitkomen moet ik andere antibiotica gaan halen.
Ze is ook niet helemaal happy, ze vindt zoveel op stal ook sowieso niet leuk. Dus dat helpt niet mee. Maar met dit weer buiten vind ik ook niet zo geslaagd. Dus nou ja… even afzien..

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:54

Ik had op Facebook voorbij zien komen dat Syb zo’n pech had. Van harte beterschap! Zo te lezen zijn jullie er voorlopig ook even druk mee, maar ik vind het ook een pluspunt hebben; namelijk dat je er bovenop zit en wisselingen gelijk opmerkt (zoals de temperatuur). Arme Syb -O-

@Meya; ongelofelijk wat sommige mensen uithalen om een paard verkocht te krijgen := jij dus ook al zo’n rariteit meegemaakt.

@Boemel; hoe is het nu met jou? Weer een beetje te been? En Mirtje? Hoe snel zou je verschil moeten merken van de regumate?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:09

Ah wat vervelend Sanet. Dat zijn een hoop zorgen zo.

Meya, nou dat is zeker aanpoten met 5.
Ik vind 2 al genoeg werk :)
Maar, ook geen lekker verhaal zeg van dat bokkende paard. En nog een stalgebrek ook. Pfff

Nee, paard stond als braaf en lief geadverteerd.
Ze had er een ander zadel op dan normaal. Ik zat er al ruim 20 minuten en had alle gangen al gehad zonder stress of spanning en ineens foute boel.

Ik kan zelf nog niet zoveel. Dacht eigenlijk dat t de goede kant op ging, maar vanmiddag bij een stevige correctie richting Mir schoot de pijn weer flink terug. Dus blijkbaar moet ik geen ruzie met haar maken, want dan word ik gestraft :=

Met maximaal 3 weken zou ik moeten weten of de regumate werkt bij Mir.
Ach, dat valt mooi samen met mezelf weer goed op de been krijgen :D

Ik heb nu 5 paarden bekeken voor verkoop. Mij viel op datt ze bijna allemaal geen fijn passend zadel hadden en bij sommigen merk je dat (logisch) echt in lopen en in gedrag.
Tja, zie dat nog maar eens zuiver te beoordelen dan.

Dus nu ff rust/ pas op plaats en dan toch maar kijken voor paarden die al wat meer kilometers onder het zadel gemaakt hebben, dan de onervaren paarden die ik tot nu toe geprobeerd heb :o

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:42

Hoe gaat het vandaag met Syb?

Ik heb er vanmorgen weer een hele tour op zitten. 7.15u van huis vertrokken om vervolgens om 9.00u op stal te zijn. Normaliter is het een stukje van ~15m. |( Maar goed, daardoor ook te laat de slobber klaar kunnen zetten etc. en de stalgenoot die dus vanmiddag Jels zou voeren/medicijnen zou geven maar afgebeld, omdat alles daardoor uitloopt. Zojuist dus zelf Jels maar verzorgd - op zich ook niet erg, maar het is zo'n hap uit jouw werkdag.

Nu zou ik vanavond de reünie hebben van de Engelandreis, maar voor vanavond voorspellen ze weer winterse buien en het ijzelt hier ook al. -O- Ik heb mij dus genoodzaakt gezien om af te zeggen en dat vind ik wel zo jammer.

Mijn humeur heeft hier wel een beetje onder te lijden.

Evengoed vanmorgen wel pret gehad met Jelske, die wordt dus donders fris van die sneeuw en omdat de stapmolen even niet een goed idee leek, ben ik aan de hand een eindje met haar gaan wandelen. Het gevolg was dus een piafferend paard naast mij, dat voor het overige wel braaf bij mij bleef. 8)7

Jels uitdrukking, de helft van de tijd:
Afbeelding

Jels uitdrukking de rest van de tijd :D
Afbeelding

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:39

Vanochtend had ze prima temperatuur. Ze is alleen heel zinnig met eten. Haar eigen voer wil ze amper. Gister wilde ze wel veulenbrokjes. Maar vanochtend weer niet. Ik had laatst een zakje slobber gewonnen dus dat geprobeerd. Dat ging er heel goed in, net nog wat gegeven, moet je niet denken dat ze het wil eten, aaaarg!
Ik had haar buiten staan, maar vervolgens ging het keihard regenen, dus maar weer naar binnen. Heb er een halve dagtaak aan :)
En dan hoef ik niet eens de weg op zoals jij voor Jelske…

Morgen hebben we om 9.00 controle op de kliniek. Hopelijk werkt het weer wel een beetje mee…

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:54

Het verkeer was vanmorgen inderdaad wel een dingetje, zeker hier in Arnhem en omgeving, maar morgen wordt het al een stuk warmer en is de kans op winters weer iig een stuk kleiner. Dus hopelijk kun je vlot op weg en krijg je ook te horen dat het allemaal de goede kant op gaat :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 21:46

Nou zo wordt t een hele reis hè Jelske met zulke weersomstandigheden.
Wel fijn dat ze zo fit en blij leek.

Hoe is de controle gegaan Sanet?

Mir vindt t blijkbaar toch maar saai dat ze vakantie heeft.
Ik had blijkbaar de stal aan de binnenkant niet op de grendel gedaan.
Dan kom je op de poetsplaats uit.

Maar vanaf daar gaat er een normale deur (voor mensen) richting schuur.
Diekke durfde daar niet doorheen, die is netjes terug op de paddock gaan staan.

Maar Mir durft alles, dus ook door een kleine vreemde deur. Aan de camerabeelden te zien is ze in 1 rechte lijn vertrokken. In de schuur even wat oponthoud. Die is ze verder ingelopen, heeft met de mand van de kat en kussentjes gespeeld en zich weer omgedraaid.

Dat laatste is echt knap, want momenteel wordt er opgeruimd en er stond juist van alles in de weg, dus ze is heel voorzichtig geweest.

We hebben echt een heel klein deurtje naar buiten. Zo’n deurtje waar naar mijn idee geen paard doorheen past, maar waar Mir natuurlijk gewoon doorheen gewandeld is. :D
Ze is wel erg grappig.
https://www.instagram.com/reel/DCuHP8HA ... V2NnppcA==

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:06

Ja ben benieuwd Sanet, hopelijk beetje oké?

Oeps Boemel, maar ze loopt wel netjes overal langs haha ipv dwars door je tuin :+

Hier geen nieuws verder. Een warmer dekentje voor de pony gescoord. Zo schattig. Heerlijk beest. Vanochtend wou ik ze allemaal tegelijk buiten hebben, pony kijkt zo van serieus? Dus die wou liever in zijn buitenstal blijven met het bovendeurtje open. Vanmiddag wilden ze wel allemaal nog een x de benen strekken.
Voel me soms, bewust, zo gezegend met alle paarden. En ieder heeft zo zijn eigen dingen om een plekje in mijn hart te veroveren, want ze zijn zo verschillend :') Maar stiekem heb ik wel een zwak voor het karakter van Bûke. Hij komt (nog) steeds zo heerlijk nuchter over <3

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 23:58

Haha, die Mir, ze is ook niet dom.

Wie was de vader ook alweer van jouw Bûke, Meya?

Syb gister controle in Wolvega. Ik vond het wel heel spannend. Want ze eet echt heel slecht. En ze mest dus ook heel weinig en wat ze mestte dat waren net keiharde knikkers. Ik was dus bang dat de nieren niet in orde waren (mogelijke bijwerking van de medicatie) of dat ze toch richting uitgedroogd ging. Maar gelukkig waren die bloedwaardes goed en ook de slijmvliezen waren nog mooi roze. Er is een echo gedaan van de borst, de longontsteking was op de echo niet meer te zien. Ook geen vocht achter de longen of bij het hart. De bloedwaardes waren bijna allemaal goed, nieren dus ook. Alleen de ontstekingswaardeb waren nog hoog. We moeten dus nog even doorgaan met ons regime qua medicatie. Dat is wel een hele klus met 4 verschillende medicijnen, 2 moeten 1x per dag, 1 2x en 1 3x.
Dus 8.00, 16.00, 20.00 en 24.00 medicatie geven.
1 moet in de spier gespoten en 3x per dag stabiel antibiotica poeder te mengen met appelmoes en in een grote spuit te prutsen.
Dinsdag weer controle. Dan hopelijk minder medicatie… ik had overal van die domme proefzakjes van. Die mijn man heel irritant vindt, maar kwam nu mooi uit. Want ze at steeds maar 1x iets en daarna niet meer. Maar zo kon ik wel afwisselen. Ze heeft gisteravond, vanochtend en vanmiddag Pavo Slobber gehad. Dus nu vingers gekruist dat ze dat zo ook weer wil eten. Daar heb ik nu namelijk een hele zak van gekocht.
Verder heb ik er geen werk aan ofzo en ik vind mijn hobby heel leuk op dit moment….

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 10:45

Sanet schreef:
Wie was de vader ook alweer van jouw Bûke, Meya?

Dat is die Kanne uit de Bikkel-merrie toch?

Goed om te horen dat de controle positief was zeg! Dat moet een hele opluchting geweest zijn.

Sanet schreef:
Verder heb ik er geen werk aan ofzo en ik vind mijn hobby heel leuk op dit moment….

Gelukkig heb jij geen reistijd :Y) Tenzij je van het werk terug moet komen natuurlijk, dan komt het weer op hetzelfde neer. But I feel your pain lady. :knuffel:

Ik ben donderdag naar de lezing over de nieuwe hengsten geweest van fokvereniging Limburg. S-U-P-E-R interessant. Echt weer onwijs veel nieuwe inzichten opgedaan en ook weer een boel geleerd. Ik zit nu eigenlijk te wachten op de nieuwe hengsteninformatie. Die zal wel bij de volgende Phryso zitten, toch? Ik heb namelijk een plannetje en daarvoor wil ik even een nieuwe excel aanleggen :') B-)

Hier gaat het zijn gangetje. Jels gaat de derde week in van het nieuwe ritme en afgezien van een planningsmatig dingetje voor donderdag, gaat dat inmiddels heel prima. Bijna op de helft, tot aan de controle. Hopelijk zijn we daarna iig van de medicatie af. Dan hoef ik alleen 's morgens nog maar naar stal voor de stapmolen en kan ik de stalhouder vragen om te voeren tussen de middag.
Laatst bijgewerkt door _Jelske op 25-11-24 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 10:49

Nee, geen reistijd, maar ik kan ook niet om 0.00 medicatie geven en om 0.01 in bed liggen en gelijk diep slapen.
Nog ff afzien, hopelijk morgen alles klaar.. duimen jullie voor ons? Want Syb is er ook wel een beetje (veel) klaar mee.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 10:55

Ik duim sowieso voor jullie idd. :knuffel: