[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:35

Zijn wel de meest schattige duivels oortjes Lys! Het is zo fijn dat ze nog lekker op het land kunnen lopen. Niet teveel drek en modder.
Ik vind trouwens niet vloeken in de kerk: de “mix-Friezen”. Maar ik heb zelf (AFKLOPPEN) nog geen problemen gehad met de typische Friezen kwalen. Voel daarom denk ik ook nog niet de urgentie om voor een kruising of ander ras of iets dergelijks te gaan. Dat maakt denk ik wel uit, of je zelf tegen veel problemen aanloopt. Alhoewel ik natuurlijk wel weet dat de problemen er zijn en me levendig kan voorstellen dat als je ermee geconfronteerd wordt met je geliefde dier, je echt tot andere keuzes komt.

Mooi stelletje zo op de foto Meya! Met welke wil je de ibop doen?

Boemel, succes met de zoektocht. Hopelijk zit er een goede kandidaat tussen de geïnteresseerden. Mogelijk komt er bij mij nog een gezonde en leuke Friese hengst te koop, maar ik geloof dat hij op twee punten niet voldoet; hengst & Fries :+

Ik ben nog aan het nagenieten van een super leuk en mooi “luxe ponykamp” op de Veluwe met de paarden en vriendinnen <3 heeeeeel veel kilometers door prachtige natuur. Prijs me dan gelukkig dat mijn lieve knappe fokmerrie, stoer voor de kar, super kan sjouwen onder het zadel, mooie veulens op de wereld zet, ook nog eens mij vele kilometers draagt over de Veluwe. Topper is het.

Afbeelding

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 15:53

Ohh heerlijk al die knappe oren foto's!
Zo fijn als ze nog op de wei zijn. Mijn jongens ook nog vanaf maandag helaas niet meer ivm de regen komende week.

Heerlijk z'n veelzijdige merrie en z'n vertrouwen hebben in je paard.

Je vind wel een goed plekje voor haar boemel de juiste komt echt op je pad.

Afgelopen week was het weer echt nog heerlijk. Ze geven aan dat er komende week al kans is op sneeuw kan het mij echt niet voorstellen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 17:22

Wat?! Sneeuw?!
Ik wil niet. Krijgen we nog een stemronde?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 17:32

Sanet schreef:
Wat?! Sneeuw?!

Hahaha ik wil ook niet

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 17:40

Sanet schreef:
Wat?! Sneeuw?!

:=

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:57

Gatver sneeuw. Daar zit ik ook nooit zo op te wachten.

Lekker dat de paarden zo lang het land op kunnen dit jaar!

Het klinkt heerlijk Sunnyhorse! Super fijn zo’n merrie!!

Hier wel ervaring met kwalen Fries, maar ik vind het ras te leuk om over te stappen naar wat anders. Ik ben juist ook ontzettend geïnteresseerd in de fokkerij etc. Ik moet momenteel ook even op mijn handen zitten om niet eventueel te snel een keuze te maken en alweer een nieuwe te kopen.

Heerlijk die foto van Picasso ook.

Meya ook een prachtige foto!

Jammer dat de koper afgehaakt heeft Boemel maar wel eerlijk. Die gelderse zou ik inderdaad ook laten staan.

Hopelijk loopt bij jullie alles nu oké Jelske.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 01:00

Ziet er heerlijk uit Sunnyhorse.

Hengst zeker niet bij ons ha ha

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 07:26

Heeeerlijk Sunnyhorse! En zo'n veelzijdig paard, genieten!

Zo'n merrie hebben wij ook, kan voor de kar, kan thuis klein buitenritje maar is alleen langs de weg (vind ik niet zo super leuk), super fanatiek met trainen en scoort leuk op wedstrijden, maar als je vol gas door het bos wil, is ze ook wel voor in :D en rustige bosritjes ook wel. :o

Sowieso komend jaar de Epke merrie, willen haar wellicht volgend seizoen toch nog een x voor de keuring doen. Ze heeft ip een "goede ibop", maar nét geen AA door relatief laag cijfer op de draf. De draf kan veel beter en moet iets beter. Iets met ik zwanger een ibop rijden terwijl ik kotsberoerd werd van de draf, dus die zat ik mega in de weg. Meer dan ik dacht te gaan doen :+

Was leuk bijlezen, tot kans op sneeuw volgende week... bahhhhh.

Haha Marjolein, heb je een leuke gezien?

Hier komt niks meer bij. Mag niet en vindt 5 boxen vol wel genoeg :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 15:25

Ik had hier net de osteopaat voor Mir.
Ze dacht Mir te kunnen geruststellen door eerst even op de paddock erbij in te lopen.
Maar, Mir werd daar helemaal niet fijn van, dus haar maar snel vastgeklikt. Voor er ongelukken gebeuren :(

Haar reactie: dit is de beste Fries die ik ooit tegengekomen ben. En ook gewoon een puntgaaf paard. Gewoon helemaal niets aan te vinden of op aan te merken.

Qua gedrag zag ze inderdaad wel dat ze echt niet oké kan zijn. Mir gedraagt zich regelmatig als een hengst.
Ik heb al bloedonderzoek laten doen, echo laten maken.
Is allemaal goed.

Zet toch maar op de regumate zei ze. Kan wel eens zijn dat je een compleet ander paard gaat krijgen.

Pffff :(

Diekke haar benen laten checken. Niet gevoelig, maar wel vocht. Toch even wat rustiger aan doen.
Ze zei “een Fries van 15, is als een KWPN-er van 25”.
Ze hebben echt al slijtage op die leeftijd.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 16:15

boemel schreef:
Diekke haar benen laten checken. Niet gevoelig, maar wel vocht. Toch even wat rustiger aan doen.
Ze zei “een Fries van 15, is als een KWPN-er van 25”.
Ze hebben echt al slijtage op die leeftijd.

Ik hou niet zo van dat generaliseren… -O-
Wel fijn dat Mir gewoon goed was :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 16:45

Ik hou ook niet zo van die hokjes.
Mijn Bijna 16 jarige is op dit moment echt fantastisch en geniet duidelijk van het leven.

Fijn dat mir goed was en Dieke even tandje terug. Doen wat werkt voor je paardje is beste medicijn

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:10

Ja, ik vond t ook nogal een uitspraak.

Inmiddels denk ik dat t weinig paard wordt voor mij de komende week.
Ben net bijna omgeklapt met een paard tijdens het proefrijden. Heb me laten vallen om het te voorkomen, paard is half naast me terecht gekomen.

Heb behoorlijk veel pijn.
De eigenaresse van het paard ook. Ze is er na mij op gegaan en bij haar is precies hetzelfde gebeurd en ook zij is heel hard gevallen.
Dit was even een heel vervelende ervaring.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:21

Och nee zeg Boemel! Waar kwam dat gedrag vandaan?! Wat naar zeg. Hopelijk geen fysieke schade?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:32

Ik wou dat ik t wist.
Maatje van t paard stond links van de bak. Ik zit rechtsom op de volte. Paard trekt ineens naar links naar maatje.

Ik geef wat duidelijker richting aan en geef buiten been. Had geen druk ofzo en ze explodeert. Idem eigenaresse.
Enige verschil was volgens haar dat haar maatje daar normaal niet loopt.
Ik geloof dat ook wel. Paard was tot die tijd juist onwijs lief en zacht. Totaal niet ril.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:42

Jeetje wat heftig pas goed op jezelf!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:57

Oei! Wat heftig en vervelend. Maar goed warm aankleden.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:02

SunnyHorse schreef:
Zijn wel de meest schattige duivels oortjes Lys! Het is zo fijn dat ze nog lekker op het land kunnen lopen. Niet teveel drek en modder.
Ik vind trouwens niet vloeken in de kerk: de “mix-Friezen”. Maar ik heb zelf (AFKLOPPEN) nog geen problemen gehad met de typische Friezen kwalen. Voel daarom denk ik ook nog niet de urgentie om voor een kruising of ander ras of iets dergelijks te gaan. Dat maakt denk ik wel uit, of je zelf tegen veel problemen aanloopt. Alhoewel ik natuurlijk wel weet dat de problemen er zijn en me levendig kan voorstellen dat als je ermee geconfronteerd wordt met je geliefde dier, je echt tot andere keuzes komt.

Mooi stelletje zo op de foto Meya! Met welke wil je de ibop doen?

Boemel, succes met de zoektocht. Hopelijk zit er een goede kandidaat tussen de geïnteresseerden. Mogelijk komt er bij mij nog een gezonde en leuke Friese hengst te koop, maar ik geloof dat hij op twee punten niet voldoet; hengst & Fries :+

Ik ben nog aan het nagenieten van een super leuk en mooi “luxe ponykamp” op de Veluwe met de paarden en vriendinnen <3 heeeeeel veel kilometers door prachtige natuur. Prijs me dan gelukkig dat mijn lieve knappe fokmerrie, stoer voor de kar, super kan sjouwen onder het zadel, mooie veulens op de wereld zet, ook nog eens mij vele kilometers draagt over de Veluwe. Topper is het.

[ Afbeelding ]

Ik had die urgentie toentertijd ook niet. Ik wou eigenlijk juist een volle Fries maar viel voor Picasso's karakter <3

Heerlijk weekend achter de rug! Genieten toch zo'n paard. En nog lekker weer gehad volgens mij. Beter dan de voorspellingen -O-

Het generaliseren vind ik ook wel eens lastig.. "Friezen kunnen stugger zijn, hebben een dikkere huid dus zweten eerder, slechtere conditie". Uhh, ben ik het echt niet mee eens.

Ook hier nogmaals beterschap Boemel.

Ik ben zaterdag met Picasso naar de menles geweest. Ik moest onverhoop alleen omdat mijn vriend niet mee kon. Vond ik superspannend, want ik ben meestal de groom ipv menner. Maar het ging eigenlijk heel goed. Instructeur heeft m ook nog een minuut of 10 gereden, wat een verschil aan de leidsels dan daarna :+ Zo goed als het onder het zadel gaat, zo moeilijk vind ik het mennen nog.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:57

Hier ook maar eens onder mijn meelees-steen vandaan :o

Lees hier veel generaliserende oordelen over friezen. Helaas in mijn omgeving ook vaak dat soort opmerkingen gehoord. Van de 3 friezen die ik ooit had waren ze allemaal anders, misschien heb ik veel geluk gehad, maar die typische 'friezenkwalen' zijn ook uit gebleven, zat andere rassen die daar ook last van hebben. Denk wel dat goed management veel uitmaakt, tuurlijk zijn bepaalde rassen ergens gevoeliger voor, maar als je weet wat je vanuit preventie kan doen voorkom je een hoop.

Syb is ook zo'n apart gevalletje, vind het leuk dat niet-friezenkenners positief verbaast zijn over hem, die komen vaak ook met van die algemene opmerkingen. Vaak omdat ze er weinig in thuis zijn, er heerst vaak nog zo'n ouderwets beeld. Zeker omdat Syb behoorlijk druk kan zijn en kijkerig, best wel een uitgesproken portretje, totaal niet diepvries en zeker niet flegmatiek. Sommige friezenliefhebbers vinden dat moderne 'sportgefokte' niets, maar dat vind ik juist zo leuk, heb er een heel fijn paard aan.

Gisteren weer eens gestart na een half jaar, Syb heeft van de zomer vakantie gehad op het land en sinds kort weer aan het oppakken. Zowaar onze 1e winstpunt in de M2 behaald, supertrots natuurlijk. Aankomende zondag gaan we een les rijden bij Herman Wientjes, heel benieuwd wat hij er over gaat zeggen :D

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:49

Lys_PPA schreef:
Moet je ver rijden naar de stal?

15/20min, dus het valt op zich mee. Ideaal is anders. :Y)

@Boemel:Ik begrijp het hoor. En gelders lijkt mij ook hartstikke leuk! Wij hebben er eentje op stal staan die een compleet scala aan predicaten heeft, hoog in de mensport heeft gelopen en nu behoorlijk aan de weg timmert in de dressuur (Z1/Z2). Dus kunnen net zo goed hele leuke, veelzijdige paarden zijn. Wel jammer dat dit hem al zo snel niet bleek te worden.

Een stalgenoot van ons heeft ook zoveel pech gehad met friezen en heeft tegenwoordig ook een warmbloed. Super leuk beestje en ze kan er ook lekker mee aan de bak. Dus linksom of rechtsom: als je wil vindt je vanzelf iets dat bij je past.

Wel een mooi compliment van de osteopaat over Mirtje, maar net als Sanet ben ik tamelijk allergisch voor de generalisaties zoals je later schrijft := Zijn ze bij ons op stal ook niet vies van helaas... Zitten er een paar tussen die echt hardnekkig zijn zoals:
"Ik heb wel eens een dierenarts gesproken op de kliniek en hij zei dat iedere fries die ze daar binnen kregen wel iets mankeert." Ik ben dan wel eens benieuwd welke eigenaar het in z'n hoofd haalt een paard naar de kliniek te brengen die niets mankeert, maar zal aan mij liggen.
"Geen van die friezen wordt oud". Jels wordt in maart 22...
"Ze hebben allemaal wat en het is vragen om ellende". Werkelijk. Allemaal? Dat heb je gecheckt?
En dan vinden ze het gek als ik mijn schouders ophaal en er niet op in ga :=

@Lys:Die Picasso, wat een heerlijk paard moet dat zijn. Ik vind het zo interessant dat hij van alle markten thuis lijkt te zijn. En wat fijn dat ze bij jullie het land nog op kunnen. Ik heb het idee dat we dit jaar een prima najaar tegemoet gaan.

Leuke foto Meya!

@Sunny: ik heb heel wat leuks op jouw socials voorbij zien komen van het tripje naar de Veluwe met de paarden. Zag er heel geslaagd uit :D

Meya_ schreef:
Sowieso komend jaar de Epke merrie, willen haar wellicht volgend seizoen toch nog een x voor de keuring doen. Ze heeft ip een "goede ibop", maar nét geen AA door relatief laag cijfer op de draf. De draf kan veel beter en moet iets beter. Iets met ik zwanger een ibop rijden terwijl ik kotsberoerd werd van de draf, dus die zat ik mega in de weg. Meer dan ik dacht te gaan doen :+

_O-

boemel schreef:
Ja, ik vond t ook nogal een uitspraak.

Inmiddels denk ik dat t weinig paard wordt voor mij de komende week.
Ben net bijna omgeklapt met een paard tijdens het proefrijden. Heb me laten vallen om het te voorkomen, paard is half naast me terecht gekomen.

Heb behoorlijk veel pijn.
De eigenaresse van het paard ook. Ze is er na mij op gegaan en bij haar is precies hetzelfde gebeurd en ook zij is heel hard gevallen.
Dit was even een heel vervelende ervaring.

Jemig! Hoe gaat het inmiddels? Niets ernstigs mag ik hopen?

Gefeliciteerd met het wintpunt Sieberdepiep!

Hier gaat het zo zijn gangetje. Week 1/6 zit erop en Jels is nog steeds ontzettend braaf. Ze breekt de stal niet af, houdt de boel netjes, mest goed, eet goed, drinkt goed en werkt mee wanneer ze haar medicijnen moet hebben. De stapmolen 's morgens vindt ze super stom, maar dat is even niet anders. Het geeft mij tijd om tegelijkertijd haar stal te mesten, voer klaar te zetten voor de rest van de dag, nieuwe slobber klaar te maken zodat het kan wellen en haar medicatie klaar te maken. Afgelopen week (en deze week weer) veel hulp van een stalgenoot die veelal rond het middaguur op stal is en dan Jels gelijk voor mij kan verzorgen. Dus dat scheelt mij heel wat tripjes naar stal, zodat ik onbezorgd kan werken. Al kan ik mijn werk er ook omheen plannen, het geeft toch rust. Als we zo door kunnen gaan tot de controle, teken ik ervoor.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:30

Jeetje Boemel, hoe gaat het ondertussen? Heb je nog veel pijn of kun je weer wat vooruit? Wat een pech ook weer. Ik ben helemaal niet bekend met Gelders bloed dus kan er niets over zeggen :+

Hier in twintig jaar tijd nog geen enkel Friezen kwaaltje gehad en paarden zijn ook nooit ziek. Zelfs nooit kreupel. Alhoewel mijn ruin vorig jaar zijn ijzer had afgetrapt en toen drie dagen niet helemaal regelmatig liep. Maar dat is echt het enige. Ook onze bijna 23 jarige, 16 jarige en 13 jarige zijn nooit ziek geweest. Alle veulens gezond geboren ook.
Ik las laatste op fb dat iemand al 20 paarden zou zijn verloren in enkele jaren tijd. Ik vraag mij dan echt af welke rol het management daarom speelt.

Ik snap wel dat het heel zuur is als je met gezondheidsproblemen te maken krijgt maar soms roepen mensen het ook wel zelf af.
Ik ken iemand die fokt met een merrie die in de top staat van de langverwachte merries. Die merrie wordt moeilijk drachtig en geeft ongezonde veulens die vaak iets mankeren waardoor ze ze moet laten inslapen. Dan vraag ik mij werkelijk af waarom er nog wordt gefokt met zo'n merrie. En ik heb dat ook weleens gevraagd aan diegene. Het antwoord was dat ze gezond was omdat ze laagverwant is :x

Jelske, wat een gedoe zeg. Gelukkig blijft Jelske altijd wel braaf. Nu maar hopen dat ze straks eindelijk overal vanaf is. Dat zou toch mooi zijn :j

Sunny, wil je de Auwert verkopen?

Hier weinig te melden. Alles gaat goed met de paarden en gelukkig kan ik nergens over klagen dus dat zullen we dan ook maar niet doen O:)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:51

Ik hoop het ook van harte :D

Ik ben het wel met je eens dat laagverwant niet gelijk staat aan gezond hoor. Want ook een laagverwant paard kan precies van beide kanten het ongunstige gen meekrijgen. Het is wat dat aan gaat meer geluk dan wijsheid/wetenschap. Daar kunnen we misschien ietsiepietsie meer over zeggen als dat genetische onderzoek zijn resultaten kan publiceren (dan weten we iets over de netto diversiteit (platgelegd). Maar dan nog is de vervolgstap dat ze willen gaan onderzoeken welke eigenschap bij welk genoom hoort. En ik denk dat je naar aanleiding van dat onderzoek pas met zekerheid antwoorden gaat krijgen.

Ik las trouwens zojuist dat er 322 hengsten zijn aangemeld voor de eerste bezichtiging en dat ze weer over meerdere dagen gaan keuren. Catalogus is ook al gepubliceerd dus ik ga bij de eerst volgende gelegenheid eens kijken of er iets tussen zit dat ik op voorhand al interessant vind.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:56

Ik vind het wel lastig. Hier wel gezondheidsproblemen gehad met Friezen en ook wel regelmatig in de naaste omgeving mee gemaakt en dat lag niet alleen aan management. Varieert ook echt wel in verschillende gradaties zoals hart problematiek, koliek, artrose, maagproblemen.

Maar goed ik zie ook genoeg kwpners met bemerkingen zoals KS of een chip oid, peesblessures. Of koliekproblemen. En ik kan niet bepaald zeggen dat het nu meer Friezen zijn die wat mankeren of een kwpn.

Soms moet je gewoon een beetje mazzel hebben in het leven en soms heb je dat niet helaas. Mijn 16 jarige had ik qua ziek zijn nog nooit een veearts bij gehad en dan is ze een keer ziek dan raak je haar direct kwijt.

Fijn dat alles nog zo braaf blijft gaan met Jelske. En fijn die stalgenoot!

Wat goed zeg je 1e winstpunt in het M2 met Syb!

Echt super leuk dat je ook zelf ment Lys! Ik ben nu ook veel aan het groomen met mennen en merk dat ik het ook best wel een leuke discipline vind. Heb vroeger ook geregeld wel geholpen met paarden tuigmak maken, maar help nu veel met een Welsh. Die zijn toch wel flink pittig ten opzichte van wat ik gewend was.

Jeetje Boemel wat heftig zeg en schrikken. Hopelijk voel je je nu weer wat beter.

Haha Meya ik kan me voorstellen dat 5 boxen genoeg is! Leuk de Epke merrie weer voor de keuring. Hopelijk kunnen de cijfers nu wat hoger dan! Kan me voorstellen dat het niet ideaal was toen je zwanger was haha.

Ja heb wel een paar leuke gezien! Maar denk dat ik het toch niet ga doen eerst nog.

Er doet dit jaar een fokproduct mee van de oude eigenaar van mijn paard waar ik nog steeds veel contact mee heb. Zag dat die op de zaterdag moet. Had wel willen kijken, want het is lekker dichtbij, maar zit dat weekend op Terschelling.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 17:08

Ik schrik ook altijd wel van die negatieve uitspraken over Friezen. Enerzijds begrijp ik het wel, maar vlak ook de problematiek bij andere rassen niet uit. Het is nergens halleluja. Overigens oud worden bij veel paarden is het probleem niet, maar gezond en blessurevrij oud worden kan ingewikkelder zijn.
Ik krijg niets anders dan complimenten van de dierenarts hier over het beleid, maar toch heel veel pech.

Fijn dat ze t goed doet Jelske. En ze heeft gelijk, stapmolens zijn saai.

Stoer dat mennen alleen Lyss PPA

En zag een winstpunt in het M2 voorbijkomen. Gefeliciteerd!

Het gaat vooruit hier. Heb thuis gewerkt met af en toe een stram rondje huis en heb de paarden ook zelf verzorgd.
Ze zijn wat onrustig. Sinds dit weekend is het helaas einde weideseizoen. Het werd te nat en het gras waar ze nog wel konden staan werd te kort. Ze staan de hele dag op de paddock, maar het zint ze niks.

In overleg met de dierenarts gaat Mir vandaag op de regumate. Ze gedraagt zich nogal mannelijk. Dat vond ik al langer, maar alle onderzoeken gaven aan dat er geen bijzonderheden zijn rondom hormonen, baarmoeder en eierstokken. Op advies van de osteopaat nú toch dit proberen.

Wel lastig want een nieuwe potentiële koper heeft zich aangediend. Van de andere kant, nu laat t me toch niet meer los en wil ik het ook gewoon proberen.

Hopelijk merk ik snel of het wat doet.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 18:53

Ik kan mij ook alleen maar aansluiten bij wat jullie schrijven Marjolein en Boemel. Het nadeel van alle generalisaties is alleen dat het geen hout snijdt en het is inderdaad de nuancering die jullie beiden al geven, wat ik evengoed ook kan onderschrijven.

Degenen waar ik altijd de uitspraken van in ontvangst mag nemen, brengen het bovendien altijd graag zo, dat het net lijkt of er bij de warmbloeden (welk stamboek dan ook wat dan aangaat, en zéker de duitse bloedlijnen niet) geen vuiltje aan de lucht is. Dan denk ik altijd: het is niet voor niets dat het KWPN exact hetzelfde genetische onderzoek is opgestart als het KFPS. :?

Al ga ik de hele discussie al niet aan. Ik bereik er niets mee, heb er niets bij "te winnen" ook (wat dat aan gaat) en ik heb al de ervaring dat men mij gauw eigenwijs vindt :Y) :+ Dus ik houd het dan maar liever gezellig. Soms vraag ik eens door, zonder zelf stelling in te nemen, maar dat is vaak eerder een spelletje voor mij dan dat ik er iets van verwacht. Aard van het beestje denk ik. Ik mag op z'n tijd graag een ander zijn stelling beproeven, zullen we maar zeggen...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:02

Tsja, ik heb met Sybrich natuurlijk best wat medische issues, met haar slokdarm en zomereczeem die wel “typisch Friese aandoeningen”, maar ook PPID. Maar goed, met 27 staat ze er nog top voor. Het kost wel moeite en best wat management om haar goed te houden, maar voor een 27jarig paard (ongeacht ras!) doet ze het fantastisch. Dus wat is dan duurzaamheid?