Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:44

Ilsemarie schreef:
Heb je al geprobeerd om gewoon stil te staan, buitenteugel er goed aan houden en dan álleen de achterkant in beweging krijgen? Friezen snappen vaak het pootje-over principe niet en denken dat dat niet kan... dat kwartje moet even vallen, dan ben je al een heel eind! Ik heb dat eerst ook aan de hand gedaan. Zweepje erbij, voorkant mooi op z'n plek houden en achterbenen pootje over... Arjen was kwaaaaaaaaaaaaaad maar hij snapte het daarna wel en toen was hij ook niet meer boos :')

Hier ga ik in mee, ze snappen het inderdaad vaak niet dat ook die achterhand mee kan :')
Wel echt goed de schouder begrenzen

Vanaf de grond met een zweepje kan ook niet?
En misschien met dubbele lijnen proberen als je daar mee bekend bent?

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:48

Estherr__1 schreef:
Ilsemarie schreef:
Heb je al geprobeerd om gewoon stil te staan, buitenteugel er goed aan houden en dan álleen de achterkant in beweging krijgen? Friezen snappen vaak het pootje-over principe niet en denken dat dat niet kan... dat kwartje moet even vallen, dan ben je al een heel eind! Ik heb dat eerst ook aan de hand gedaan. Zweepje erbij, voorkant mooi op z'n plek houden en achterbenen pootje over... Arjen was kwaaaaaaaaaaaaaad maar hij snapte het daarna wel en toen was hij ook niet meer boos :')

Hier ga ik in mee, ze snappen het inderdaad vaak niet dat ook die achterhand mee kan :')
Wel echt goed de schouder begrenzen

Vanaf de grond met een zweepje kan ook niet?
En misschien met dubbele lijnen proberen als je daar mee bekend bent?

Vanaf de grond met zweepje lukt het wel, maar ook het ene moment wel en het andere niet. Ze komt snel tegen de druk in als ze er geen zin in heeft. Lastig om dat aan te pakken. Wat dat betreft is het wel een echte merrie die zich het niet graag laat vertellen. Met hengstigheid ook echt niet te rijden :=

Laura1982

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:50

Michelletjuh is het niet ook een beetje zo dat ze weet dat ze er onderuit kan komen dus het niet wil proberen. dat heeft douwe wel een beetje kost hemel en aarde om het te proberen maar eenmaal gedaan zie je hem denken deed ik hier moeilijk over.

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:55

Laura1982 schreef:
Michelletjuh is het niet ook een beetje zo dat ze weet dat ze er onderuit kan komen dus het niet wil proberen. dat heeft douwe wel een beetje kost hemel en aarde om het te proberen maar eenmaal gedaan zie je hem denken deed ik hier moeilijk over.

Dat denk ik wel :Y) Ik ga daarom ook maar even hulp vragen aan mn lesgever, want ik weet het niet meer. Vanochtend ook weer geprobeerd. Ze was zo ontspannen dus ik dacht probeer het nog eens, maar geen reactie. Hoe hoog ik de druk ook opvoer of dan uiteindelijk mn spoortje gebruik ze gaat er niet voor om. En dan mis ik toch echt even een zweepje en zelf de kracht -O-

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:03

Michelletjuh schreef:
Vanuit halt en vanuit stap kan ik haar zo opzij zetten, maar in draf het ene moment wel en het andere moment komt ze tegen de druk in. En soms gebeurt er helemaal niks haha. Met zweep rijden is een no go bij deze fries, dan is het wachten op een tripje ziekenhuis := Ik ga denk ik mijn lesgever er maar eens op laten om te kijken hoe we het in draf voor elkaar kunnen krijgen.

Enig idee waarom? En wat doet ze precies?
Kan het zijn dat ze voor jou op haar flikker gehad heeft met de zweep?
Wordt ze al gek als je hem alleen vast houdt? of pas bij gebruik? Als vasthouden wel een optie is zou ik daar eens mee beginnen en zonder 'm te gebruiken gewoon stug volhouden en doorrijden.
Drukken tegen 't been is volgens mij best wel een friezending, doet Arjen ook erg. Hij heeft soms echt momenten dat je linker been geeft om te wijken en hij naar links gaat ipv rechts :+

Bij Arjen vermoed ik van wel, die reageerde daar ook zoooooo heftig op. Een tikje en kreeg direct rodeo bokken cadeau... maar stug volgehouden en inmiddels kan ik prima met zweep rijden en hem ook gebruiken. Hij sputtert soms nog wel tegen omdat hij dan écht zijn lijf moet gebruiken en daar heeft hij op dat moment dan even niet zoveel zin in maar hij legt zich er ook vlot bij neer (maar dat laatste is zijn karakter).

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:35

@Ilsemarie. Ze heeft met het inrijden angst gekregen voor de zweep en bij de vorige eigenaar zal misschien ook het een en t ander gebeurd kunnen zijn, maar dat weten we niet(angst voor lijnen achter haar kont, maar dan best extreem). Ze is een paar keer gaan rennen en daardoor is er veschillende keren iemand afgevallen. Tijdens dit is de zweep tegen haar aan gaan 'klapperen'. Sindsdien is ze er panisch voor en gaat in blinde paniek rennen. Ik heb toen ik begonnen ben met haar te rijden samen met mijn lesgeefster een aantal pogingen gedaan om haar eraan te laten wennen. Ook bij mij is ze gaan rennen in paniek gelijk toen ik hem van mijn lesgever aanpakte, word ik niet bang van dus hebben net zolang doorgezet tot ze hem accepteerde. Dit dachten wij dat het gelukt was, maar na een paar keer met zweep gereden te hebben ging het weer mis. Ik had hem nu aan de andere kant gepakt en dat zorgde weer voor veel paniek. Ook kon je hem niet verder als haar schouder vasthouden. Het zaait bij haar zoveel onrust en angst dat we besloten hebben het niet meer te doen. Ze reageert super zonder zweep op alles, bahalve nu met het wijken dan haha. Tuurlijk zullen we nog wel tegen meer dingen aanlopen waar ik het zweepje zal missen, maar haar angst ervoor is echt heel sneu. De eigenaresse wil het dan ook niet meer hebben dat we met zweep rijden.
Idd precies zoals je het zegt als je je been aanlegt juist die kant op gaan :') :j

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:51

Misschien kan je lesgever helpen vanaf de grond. Met longeer zweep en dan haar achterkant begeleiden. belangrijkste is dat ze op druk van je been opzij gaat soms duurt het even voordat ze het snappen.

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:05

Laura1982 schreef:
Misschien kan je lesgever helpen vanaf de grond. Met longeer zweep en dan haar achterkant begeleiden. belangrijkste is dat ze op druk van je been opzij gaat soms duurt het even voordat ze het snappen.

Dat is idd ook nog een goeie! Dankje :)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:37

Wel sneu dat ze zo angstig is geworden..
succes met oefenen in ieder geval!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:48

Lastig Michelle, zou zo ook niet kunnen helpen :(
Wijken is hier helaas ook nog steeds een zwak punt.

Voor degene die het willen weten, de naam is Aniek geworden!
Het is echt een kleine druktemaker, ze heeft energie voor tien haha.

Dit zijn foto's van dag 1
Afbeelding

Afbeelding

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:18

Gefeliciteerd Michelle! Ziet er goed uit.

Gaaf zeg crossen!!

Lauke, echt een leukerd hoor!

Hier ook bezig om vanaf de grond het wijken onder de knie te krijgen. Gaat aardig...
Zondag weer op wedsttijd.. ben benieuwd. Eerste keer buiten en nieuwe proeven.

Edit: Een foto van november 2015 toen ik net met haar begon en de onderste foto van
maart 2016 beide tijdens mijn les gemaakt. Blij met de vooruitgang van ons beide.

Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:23

Lauke leuke naam!
Babette ziet er heel netjes uit kijk wel even naar je zadel ligt wel erg strak op de schouder.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:34

Dank je laura, het rare is dat het vorige maand is nagekeken en aangepast door de zadelmaker.
Wel gaf hij aan dat ik het zadel te ver naar voren neerleg wellicht doe ik dat nog steeds...

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:55

Ziet er goed uit Babette!
Je zadel viel me ook op :) zeker op de eerste foto

Leuk Lauke! Dat je zo dicht bij mag komen als ze liggen, vorige jaar wilde ik dat ook proberen toen hij lag maar elke keer als ik dichterbij kwam wilde hij gaan staan :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 23:08

Haha ja de meeste gaan meteen staan indd. Deze ook wel vrij snel hoor, maar had genoeg tijd :P en dit veulen is zeker geen bangerd. Eerder te brutaal want je moet oppassen dat ze niet ineens der kontje keert en naar je bokt :=
Ze moet nog even grenzen leren kennen haha.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:19

Haha soms zijn ze echt brutaal he :=

Ben zo benieuwd naar die van ons, kan echt niet meer wachten :D
Wij verwachten er 3 dit jaar, de eerste is morgen uitgerekend (KWPN'er) en de andere eind April en Zotte zelf 8 Mei, denk zelf dat het eerder komt, scheelt misschien ook als die andere al bevallen zijn

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:01

Pff even bijlezen. Wat leuk hè die veulens weer. Zou ook wel willen. Maar alle stallen vol en kan slecht afscheid nemen.
Michelle ik ben jaloers op jullie middendraf. Mijn fries houd altijd beetje in voor mijn gevoel. Maar we werken er nu aan dat ze uit haar comfortzone durft te gaan.
We zijn nu ook begonnen met het springen van een galop wissel en ja vandaag deed ze het!! OK wel erg knullig nog. Maar het begin is er.
Vorig weekend 2 dagen bij drunense duinen gereden. Heerlijk!Afbeelding
Afbeelding

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:09

Oh genieten Marbri!! Heerlijk!

Hier zijn de wedstrijden voor morgen en voglende week gecanceld helaas. Dus nu pas eind mei weer

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:27

Jammer babette.
Marbri ziet er super uit op de foto's.
Hier bezig met de contra galop en we kunnen nu al gehele ronde Door de bak op goede dagen anders is het de helft of 2/3e.

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:15

Ah wat een droppie! Lijkt het nou zo op de foto's of heeft het veulen een kleiner oor? :P

Marbri, Denk dat het ook al een hoop scheelt dat ze weinig knie-actie voor een fries heeft. Ze plaatst haar voorbenen naar voren toe zeg maar.. Ze heeft ook nooit versnelt, maar verruimt zonder te versnellen gewoon heel makkelijk. Soms voelt dat best nog wel eens tegenstrijdig, want dan denk ik jeetje wat gaan we langzaam er mag toch wel meer tempo in? Maar dan zegt mijn lesgever van niet. (Heb hiervoor een vlotte pony gereden dus dan lijkt het sws allemaal al trager)
Wat gaaf in de drunense duinen!! Kun je daar nou ook goed met een fiets erbij buiten rijden?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:28

Michelle, het oortje was nog wat dubbelgevouwen haha. Vandaar dat ie kleiner lijkt :P

Madam was t vandaag niet zo eens met het halstertje. Dat stomme ding moest en zou zo snel mogelijk weer af :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Halstertje is ook nog te groot voor der haha. Maar probeer alvast even kennis te laten maken :) kan geen kwaad. :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:26

Hahaha cute lauke!

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:51

Ach zo leuk! Schiet bij jullie ook op nu Esther!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 00:44

Wat een droppie Lauke <3
Wij beginnen ook echt met van die kleine pony veulen halstertjes dat ze goed blijven zitten :)

Ja bij ons schiet het ook op, de eigenaresse dacht dat er 1 afgelopen nacht zou gaan beginnen maar helaas nog geen veulen :)

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:23

Michelle drunense duinen lijkt me met fiets erbij niet te doen