[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 07:38

Neee haha je bent niet gek! Stond er echt op. Heb het ook gescreenshot haha.

Ja jammer dat de Tymen er uit is. De Omer hengst komt wel echt uit een top lijntje. Moeder volle zus van Sape. Die zou ik dan op papier wel interessant vinden.

Barb

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 08:20

Het stond er inderdaad op, hij vertrekt naar het buitenland. Niet aan mij om te vertellen waar hij heen gaat. Waarom het bericht weer is weg gehaald weet ik niet.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:30

Sanet schreef:
Als die Maurus x Alwin inderdaad degene is die Jelske noemt, dan komt die wel uit een leuke lijn, maar die moeder is veulenboek. Wat is daarmee aan de hand, waarom is die nooit voor de keuring geweest als volwassen paard? Dat kan zijn door een ongeluk/geen tijd/etc, maar verder een briljant paard, maar dat kan ook zijn omdat er iets echt niet goed is met het paard, waardoor aanbieden op de keuring geen nut heeft.
Oma is Preferent en Prestatie, dat is leuk, maar zelf ook niet ster. Die is 4x op een stamboekkeuring aangeboden geweest. Voor een fokker maakt dat wel wat haken en ogen. Als sportpaard of recreatie paard maakt dat natuurlijk allemaal geen snars uit.

Nou haak ik wederom aan bij wat jij schrijft Sanet, met misschien een stukje aanvulling :Y)

Jels is ook "maar" stamboek en net als jij ben ik ook van mening dat zo'n merrie lang niet altijd zonder kwaliteiten is. Heeft gewoon heel matig gescoord op haar keuring als 3-jarige. Tegelijkertijd is ze laag verwant, weinig inteelt en doen haar veulens het weer een flinke stap beter op exterieur en beweging. Dus het kan nog steeds een prima vertrekpunt zijn - afhankelijk van jouw doel.

Al met al, ben ik reuze benieuwd wat je gaat besluiten/besloten hebt Janine! :)

Ik lees met veel plezier de vorderingen van Cheffie en Cyseau Sanet en wat ik ervan begrijp is dat jouw gebeden inmiddels langzamerhand worden gehoord.

@ Laura: Ik had je berichtje al op insta voorbij zien komen, maar via deze weg nogmaals proficiat met de punten!

@Boemel: Het lijkt mij zo lastig om een geschikte nieuwe eigenaar te vinden voor mijn beesten. Ik ben altijd heel kieskeurig over de verzorging/omgang met mijn beesten en dat zou ik dan toch een beetje moeten laten varen denk ik.

Wat akelig dat Dieke ineens met een dik been stond. Hoe gaat het nu?

Ik heb hier ondertussen even gemist dat wij de kaart "ga terug naar start" hebben getrokken. We hebben Jels zondag weer in kunnen checken in Hotel Lingehoeve... Zouden zondag het bos door gaan kuieren met haar en een stalgenoot, maar die planning was al vrij snel van de baan (weliswaar om iets anders). Dus ik was naar stal gegaan met het idee om even wat klusjes op te pakken en een beetje met haar te gymnastieken. Toen wilde ze al niet uit de weide komen - vond ik al gek. Eenmaal op de poetsplaats vond ik haar al een beetje tam. Een toen ze in de longeercirkel liep en ik vroeg een drafje, zag ik haar hele gezicht vertrekken. Alarmbellen gingen bij mij al af. Ik zet haar op stal en haal het hoofdstel eraf en ze gaat direct liggen. Nou... toen had ik de bingokaart pardoes vol.

Maar gaan wandelen met haar, terwijl ik de dierenarts belde. Die zou minstens 45min aanrijtijd hebben, want het was druk. Andere dierenarts gebeld, die was er in no time en zag ook direct dat het mis was. Lactaten waren te hoog, pols was verhoogd, ze had wat verhoging en ze kon geen darmactiviteit waarnemen. Pijnstilling en darmontspanner toegediend, mijn vriend had de trailer al aangekoppeld en daar gingen we dan. Werden in Lienden direct en goed opgevangen. Temperatuur en lactaten waren inmiddels wel weer normale waarden, maar pols nog iets verhoogd en we hadden weer darmactiviteit. Links meer dan rechts en veel gasvorming, maar alles lag nog op de plek. Weer pijnstilling gehad en gelijk gelaxeerd. Maandag ochtend gelijk langs geweest om paspoort langs te brengen. Inmiddels hadden ze foto's gemaakt, waarop de dikke darm oplichtte. Die was vergroot doordat die zo vol zat met zand. Ze had nog niet gemest, maar de overige waarden waren nog stabiel. Dus maar lekker wandelen met die handel. 's Morgens en 's middags op de kliniek geweest en 2x 45min gewandeld. Einde van de middag hadden we eindelijk mest en gisteren in de loop van de dag allemaal weer op gang gekomen. De verstopping is dus weg. Nu heb ik maandag eens gevraagd of het niet een idee was om een gastroscopie te maken, aangezien ze toch moest vasten. Het leek de veearts geen gek idee, dan konden we namelijk in ieder geval zaken uitsluiten...

Gisteren avond ben ik gebeld dat ze verschillende hele erge maagzweren heeft en hier echt al HEEL lang mee rondloopt, zo lang, dat er geen tijdspad aan te binden is... Y;( Voor nu wordt ze dus zowel behandeld voor het zand als de maagzweren. Morgen heb ik een consult gepland staan zodat we samen naar de beelden van de gastroscopie kunnen kijken en dan krijg ik als het goed is ook alle details over het hoe en wat.

Ondertussen is slaapdeprivatie hier aan de orde van de dag en kan ik mij niet heugen dat ik zoveel zorgen heb gehad.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:10

Zo naar allemaal Jelske.
Ik hoop dat de medicatie voor de maag goed aanslaat en geen negatieve impact op haar darmen heeft.
Veel sterkte in ieder geval. Het klinkt wel heftig zeg!

Diekke heeft wat mok, wellicht daardoor een dik been. Was voor het weekend weer goed en lijkt nu toch weer iets dikker. Lastig dit, want ze loopt wel als een tierelier.

Ja verkopen is ook niet mijn ding ha ha. Heb al heel veel mensen afgewezen als niet geschikt qua ervaring of niet qua locatie. Ze is nu i.i.g. respectvol in de omgang, maar heeft moeite met andere mensen. Ik zie t echt mis gaan hoor op een pensionstal met allemaal wisselende mensen die haar buiten zetten.

Wil ik de nieuwe eigenaar niet aandoen, de pensioneigenaar en Mir ook niet.
Ik heb 2 adressen achter de hand waar ze naar toe kan.
Dan wordt ze overgenomen door een gedragstrainer en 6 tot 12 maanden getraind en dan een goed baasje voor gezocht. Het zijn betrouwbare adressen, dus ik zou daar vrede mee hebben. Ben dan ook al wel op zoek naar een nieuw paard.

Ik heb een vraag :D

Als een paard een 3e premie heeft gehaald als 2 jarige
En als 6 jarige geprimeerd is. Begrijp ik het dan goed dat die 3e premie niet meer geldt?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:51

Dankje :o

Klinkt alsof je een prima afweging klaar hebt liggen voor Mirtje!

De keuring als twenter telt in feite niet als stamboekopname, dan moeten ze drie zijn. Dus voor predicaten is het resultaat van de keuring vanaf 3 jarige leeftijd eigenlijk pas relevant.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:02

Ok, dank je. Dus in dit geval geprimeerd, 3e premie telt niet, maar aangezien er stamboek bij staat, wel opgenomen in het stamboek.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:05

Precies. Had ze een tweede premie gehad naast de stamboekopname (of hoger), dan had ze een sterpredicaat behaald.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:12

En ik zit hier soms te zeuren dat de paarden zoveel poepen :x

Heel veel sterkte met Jelske, goed dat je doorgepakt hebt.

Een paard verkopen kan ik ook niet, heb er met Maan ook wel overna gedacht. Omdat ik het liefst gewoon 1 paard heb waar ik mee kan rijden. Maar ze is me teveel waard en krijg al stress waar ze eventueel terecht zou komen.

Je doet in elk geval je uiterste best om een goed plekje voor haar te zoeken.

Wibout naar het buitenland, jammer. We zullen het met de hengstenkeuring wel horen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:17

Jelske heel veel sterkte hopelijk knapt ze snel op

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 19:39

Jeetje wat een pech heb je weer Jelske. Hopelijk knapt ze goed op en blijft de ellende jullie verder gespaard :(:)

Boemel, wanneer je paard als 6 jarige ook geprimeerd is dan heeft ze naast haar stamboek opname ook een premie ontvangen. Dat zal waarschijnlijk een derde premie zijn maar ze is wel geprimeerd. Je kunt ook alleen een stamboek merrie hebben zonder premie. Bij een tweede of eerste premie wordt gesproken over een stermerrie.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 20:39

Ze had als 2 jarige een 3e premie.
Als 6 jarige geprimeerd.
Ze is wel opgenomen in het stamboek. Maar is dan toch de 3e premie kwijt?
Eigenaar zei dat ze slecht stapte tijdens de keuring.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 21:50

Als ze als 6 jarige geprimeerd is dan heeft ze dus een premie (3e premie). Wanneer ze alleen opgenomen zou zijn in het stamboek dan zou ze niet geprimeerd zijn en alleen stamboek merrie zijn. Maar de eigenaar zou dan niet benoemen dat ze geprimeerd is op haar zesde. De uitslag als twenter staat daar los van. Het kan prima dat een paard niet stapt op de keuring en daardoor geen ster is geworden maar wel is geprimeerd. Een paard kan bijvoorbeeld geen ster worden bij een 5 op de beweging. Maar als de rest wel prima is dan kom je op een derde premie. :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 21:59

De uitslag als twenter (of jonger) heeft “geen” waarde voor de uitslag als volwassen paard (let op: voor merries vanaf 3 jaar en hengsten kunnen al ster worden vanaf 2 jaar met de HK eerste bezichtiging eind november/begin december in het jaar dat ze nog 2 zijn).

Maar de volgorde is:
Niet opgenomen (dan blijven ze dus veulenboek)
Stamboek zonder premie (Niet geprimeerd)
Stamboek 3e premie
(Je hebt nog een tussenvorm hiertussen met voorlopig ster, vanaf 4 jaar en voldoende cijfers op bouw kunnen ze dan met een aanlegtest alsnog ster worden)
Stamboek Ster 2e premie
Stamboek Ster 1e premie
(En vanaf ster 1e premie kunnen ze ook nog kroon of model worden op de centrale keuring)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 07:06

Maar je maakt ons wel nieuwsgierig waar de vraag vandaan komt Boemel! ;)

Bedankt voor alle beterschapswensen. Doet mij goed :o
Jels heeft gisteren echt ineens een hele stap gezet en het lijkt dat de omeprazol z’n werk heel snel doet. Ze is nog niet de oude, maar ze was een stuk opgewekter en expressiever in plaats van in zichzelf gekeerd. Ze was nog wel erg tam ook, maar dat valt misschien te verwachten na twee dagen niet vreten… Vanmiddag heb ik een consult staan met de chirurg om de beelden van de gastroscopie te bekijken, dus dan weet ik als het goed is precies van hoe of wat.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:18

Fijn dat het er naar uit ziet dat de Omeprazol zijn werk snel lijkt te doen. Nu hoop ik dat ze vlot weer naar huis mag. Heb je nog maatregelen te treffen bij het pension?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:37

Zit er dik in, maar ik weet nog niet precies hoe het straks eruit moet gaan zien, te meer omdat ik dan wel echt zaken voor elkaar moet maken. De verwachting is “gelukkig” dat we daar tijd voor hebben, want ze zal nog niet voor het weekend naar huis mogen.

Ik heb bijvoorbeeld met de gedachte zitten spelen mijn werkdagen zo in te richten, dat ik eerst naar stal ga zodat Jels een half uurtje in de stapmolen kan (of ik ga wandelen met haar), dan de ochtend op stal met een portie hooi en dat ik dan regel dat iemand haar tegen het middaguur naar buiten doet, nadat ze eerst nog een portie bietenpulp o.i.d. heeft gehad. De stalhouder hoef ik hierin niet op te rekenen. Binnen laten staan mag wel, maar als het niet ‘s morgens met de hele bubs naar buiten gaat en ‘s middags met de hele bubs naar binnen gaat, dan moet je dat zelf regelen. Nu zit er naast stal een sociale werkplaats en daar werkt een mevrouw met PTSS die wel vaker stalgenoten voor langere tijd heeft geholpen i.v.m. afwijkend management van bepaalde paarden. Misschien is die mevrouw wel bereid om Jels tegen de middag naar buiten te doen.
Op die manier wordt de (mogelijke) opname van zand gelimiteerd, maar zo voorkom ik ook dat ze misschien toch langere perioden te weinig vezels/ruwvoer binnen krijgt. In de winter staat er bij ons gewoon minder gras en wat dat aan gaat gaan we nu gewoon wel serieus het meer onfortuinlijke seizoen in dat denkbaar is in zo’n situatie.
Laatst bijgewerkt door _Jelske op 07-11-24 08:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:40

Vervelend zeg! En wat een zorgen ook…
Hoe ziet haar dag er nu uit dan?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:43

Ze staat nu praktisch de hele dag op de ic. Wanneer de gelegenheid daar is, wordt er door de paraveterinair met de paarden gestapt. Zelf ben ik minstens één keer per dag daar om 30/45min met haar te stappen.

Verder krijgt ze geloof ik 5-6x per dag te eten inmiddels. Bestaande uit handjes hooi, pulp met psyllium en magnesiumsulfaat. Ik geloof niet dat ze op dit moment nog gesondeerd wordt voor parafineopgieting, dus dat is op zich wel fijn.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:44

Zo te horen wordt daar heel goed voor haar gezorgd.

Ik bedoelde eigenlijk normaal op de pensionstal.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:47

Ah, sorry! :')
Op stal wordt tussen 7-8u gevoerd (alleen krachtvoer), en vanaf 8 uur beginnen ze met buitenzetten. Dan staan ze op de weide, waar geen hooi o.i.d. wordt bijgevoerd en gaan vervolgens rond 17.30u weer naar binnen. Dan wordt er weer gevoerd (ruwvoer + krachtvoer).

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:49

Bijzonder dat de omeprazol al zo goed werkt. Mij was verteld dat je het pas na 5 dagen ging merken. Fijn!
Wat heb jij toch veel voor je paard over.
Maar denk ook aan jezelf hè. Ik weet hoe erg je kunt lijden in situaties als deze.

Ha ha qua 3e premie en geprimeerd…. Niks bijzonders hoor. Het is onze Diekke (Wikke x Folkert)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:53

_Jelske schreef:
Ah, sorry! :')
Op stal wordt tussen 7-8u gevoerd (alleen krachtvoer), en vanaf 8 uur beginnen ze met buitenzetten. Dan staan ze op de weide, waar geen hooi o.i.d. wordt bijgevoerd en gaan vervolgens rond 17.30u weer naar binnen. Dan wordt er weer gevoerd (ruwvoer + krachtvoer).

Dat klinkt vooral qua ruwvoer wat weinig of zijn het grote slowfeeders ofzo? Dat ze er echt heel lang mee kunnen doen?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:09

Nee geen slowfeeder, wel zoveel hooi dat er ‘s morgens nog net een hapje ligt zeg maar. Maar goed; ze gaan niet gevuld van ruwvoer de weide op, dat klopt.
Het is hier in de omgeving schipperen hoor. Want er zijn stallen waar ze meer ruwvoer krijgen, maar dan laat de hele rest van de context qua management zo te wensen over dat ik van de regen in de drup raak als ik ga verhuizen met dat paard…

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:14

Ja, het is altijd lastig. Overigens ook/zelfs als je ze aan huis hebt, want ik heb ook geen onbeperkt budget om alles maar te realiseren, wat ik bedenk :)
Maar misschien is meer ruwvoer aanbieden toch wel een optie? Maar even bespreken op stal wat de mogelijkheden zijn.

Overigens kan het maken van maagzweren heel snel gaan. Syb heeft 2x achter elkaar een scopie gehad vroeger. Zat een week tussen ofzo, misschien nog niet eens en in die week had ze meerdere maagzweren gemaakt.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:51

Is een hooinet of haybar ophangen een optie Jelske?
Op de wei geen ruwvoer is niet heel vreemd maar er er zit nu totaal geen voeding meer in het gras dus ruwvoer buiten zou wel beter zijn voor alle paarden maagjes. Fijn dat ze goed op de medicatie reageert en een goede stal is heel lastig overal is wel wat.