Sanet schreef:Als die Maurus x Alwin inderdaad degene is die Jelske noemt, dan komt die wel uit een leuke lijn, maar die moeder is veulenboek. Wat is daarmee aan de hand, waarom is die nooit voor de keuring geweest als volwassen paard? Dat kan zijn door een ongeluk/geen tijd/etc, maar verder een briljant paard, maar dat kan ook zijn omdat er iets echt niet goed is met het paard, waardoor aanbieden op de keuring geen nut heeft.
Oma is Preferent en Prestatie, dat is leuk, maar zelf ook niet ster. Die is 4x op een stamboekkeuring aangeboden geweest. Voor een fokker maakt dat wel wat haken en ogen. Als sportpaard of recreatie paard maakt dat natuurlijk allemaal geen snars uit.
Nou haak ik wederom aan bij wat jij schrijft Sanet, met misschien een stukje aanvulling
Jels is ook "maar" stamboek en net als jij ben ik ook van mening dat zo'n merrie lang niet altijd zonder kwaliteiten is. Heeft gewoon heel matig gescoord op haar keuring als 3-jarige. Tegelijkertijd is ze laag verwant, weinig inteelt en doen haar veulens het weer een flinke stap beter op exterieur en beweging. Dus het kan nog steeds een prima vertrekpunt zijn - afhankelijk van jouw doel.
Al met al, ben ik reuze benieuwd wat je gaat besluiten/besloten hebt Janine!
Ik lees met veel plezier de vorderingen van Cheffie en Cyseau Sanet en wat ik ervan begrijp is dat jouw gebeden inmiddels langzamerhand worden gehoord.
@ Laura: Ik had je berichtje al op insta voorbij zien komen, maar via deze weg nogmaals proficiat met de punten!
@Boemel: Het lijkt mij zo lastig om een geschikte nieuwe eigenaar te vinden voor mijn beesten. Ik ben altijd heel kieskeurig over de verzorging/omgang met mijn beesten en dat zou ik dan toch een beetje moeten laten varen denk ik.
Wat akelig dat Dieke ineens met een dik been stond. Hoe gaat het nu?
Ik heb hier ondertussen even gemist dat wij de kaart "ga terug naar start" hebben getrokken. We hebben Jels zondag weer in kunnen checken in Hotel Lingehoeve... Zouden zondag het bos door gaan kuieren met haar en een stalgenoot, maar die planning was al vrij snel van de baan (weliswaar om iets anders). Dus ik was naar stal gegaan met het idee om even wat klusjes op te pakken en een beetje met haar te gymnastieken. Toen wilde ze al niet uit de weide komen - vond ik al gek. Eenmaal op de poetsplaats vond ik haar al een beetje tam. Een toen ze in de longeercirkel liep en ik vroeg een drafje, zag ik haar hele gezicht vertrekken. Alarmbellen gingen bij mij al af. Ik zet haar op stal en haal het hoofdstel eraf en ze gaat direct liggen. Nou... toen had ik de bingokaart pardoes vol.
Maar gaan wandelen met haar, terwijl ik de dierenarts belde. Die zou minstens 45min aanrijtijd hebben, want het was druk. Andere dierenarts gebeld, die was er in no time en zag ook direct dat het mis was. Lactaten waren te hoog, pols was verhoogd, ze had wat verhoging en ze kon geen darmactiviteit waarnemen. Pijnstilling en darmontspanner toegediend, mijn vriend had de trailer al aangekoppeld en daar gingen we dan. Werden in Lienden direct en goed opgevangen. Temperatuur en lactaten waren inmiddels wel weer normale waarden, maar pols nog iets verhoogd en we hadden weer darmactiviteit. Links meer dan rechts en veel gasvorming, maar alles lag nog op de plek. Weer pijnstilling gehad en gelijk gelaxeerd. Maandag ochtend gelijk langs geweest om paspoort langs te brengen. Inmiddels hadden ze foto's gemaakt, waarop de dikke darm oplichtte. Die was vergroot doordat die zo vol zat met zand. Ze had nog niet gemest, maar de overige waarden waren nog stabiel. Dus maar lekker wandelen met die handel. 's Morgens en 's middags op de kliniek geweest en 2x 45min gewandeld. Einde van de middag hadden we eindelijk mest en gisteren in de loop van de dag allemaal weer op gang gekomen. De verstopping is dus weg. Nu heb ik maandag eens gevraagd of het niet een idee was om een gastroscopie te maken, aangezien ze toch moest vasten. Het leek de veearts geen gek idee, dan konden we namelijk in ieder geval zaken uitsluiten...
Gisteren avond ben ik gebeld dat ze verschillende hele erge maagzweren heeft en hier echt al HEEL lang mee rondloopt, zo lang, dat er geen tijdspad aan te binden is...
Voor nu wordt ze dus zowel behandeld voor het zand als de maagzweren. Morgen heb ik een consult gepland staan zodat we samen naar de beelden van de gastroscopie kunnen kijken en dan krijg ik als het goed is ook alle details over het hoe en wat.
Ondertussen is slaapdeprivatie hier aan de orde van de dag en kan ik mij niet heugen dat ik zoveel zorgen heb gehad.