[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:48

Wat is je doel? En wat zit er achter die niet volle Fries qua bloed dan?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:55

Niet bekend wel heel barokke moeder.

Dus je hebt alleen vaders kant.

Doel is beide merries gezond opfokken. En dan denk ik verkoop.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:00

Maurus x Alwin zou ik ook een klassiek paard van verwachten. En Willem x zonder papier maar heel barok, weet niet of dat veel beter wordt.

Ik denk met de huidige prijzen voor paarden plus de hogere btw op van alles dat je het dan echt voor de liefhebberij moet doen en niet om jezelf rijk te rekenen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:14

Bedankt! Nee het is zeker liefhebberij en dat het zou kunnen. Maar weet niet of het wat is als het uiteindelijk 3 jarig paard is qua op papier en dan verkoop

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:28

Maurus is al een oudere hengst en Alwin ook en op die manier niet interessant. Voor die ander geldt dat met een moeder zonder papier het voor iemand die verder wil met Friezen sowieso op papier niet interessant is.
Het kunnen natuurlijk super leuke paarden worden met een hartstikke leuk karakter en een droom om mee bezig te zijn.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 10:59

Dus die stam van moeders + vaders kant is dan alweer minder interessant omdat het niet vernieuwd is? Of maakt dat voor fokkers minder uit?

Ja voor de ruiter maakt natuurlijk niet uit als ze verder allebei leuk uitgroeien.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 11:15

Denk dat je meer naar de bouw moet kijken, Maurus vind ik qua bouw persoonlijk in de bovenlijn niet sterk.

Vol papier is voor een fokker wel weer mooi.

Met maurus verder niet bekend hoe hij qua karakter fokt, maar de Alwin nakomelingen zijn meende ik over het algemeen wakkere werkwillende paarden.

Willem niet bekend mee, maar als moeders al geen volle Fries is, is die verder niet interessant. Denk dat bij dat veulen heel belangrijk is dat het een mak veelzijdig dier wordt.

Als het voor de verkoop is, zou ik de gok met de Maurus nakomeling wel durven maken, maar niet met de andere.

Heb wel het idee dat de handel minder wordt en de paarden weer goedkoper. Aleen het buitenland betaald geloof ik nog wel goed

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 11:39

Van veulen met vol papier met de afstamming geen ervaring / verhalen over gehoord.

Maar veulen met geen papier, kan wel leuk zijn. Toen we destijds een kwpn merrie hadden, zocht ik iets voor erbij. Hebben destijds een Fries veulen zonder papier gekocht, kwam op ons pad. Het pakte super goed uit. Mega braaf, leuk genoeg met rijden. En er was van verschillende kanten interesse in haar, had haar ook wel weer goed kunnen verkopen. Niet gedaan, omdat ze zo'n gouden karakter had.

Dus het kan goed uitpakken en dat je haar wel leuk kan verkopen. De prijzen liggen anders natuurlijk dan met vol papier.
Maar een braaf, leuk paard is zeker wel wat waard. Hou er alleen nu ook gelijk rekening mee in de aanschaf, had er niet veel geld voor betaald :+

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 12:03

Ik sluit mij aan bij wat Sanet zegt, en als je naar de moederlijn kijkt, kon dat wel eens heel betrouwbaar zijn (ervan uitgaande dat ik hier het goede paard voor mij heb);

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

@ Sanet;
Als ik te lang niet meer heb bijgelezen, houd ik gelijk mijn opmerkingen bij. :+
Moet wel bekennen dat ik dat liefst op de computer doe.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 12:43

Janinevv schreef:
Dus die stam van moeders + vaders kant is dan alweer minder interessant omdat het niet vernieuwd is? Of maakt dat voor fokkers minder uit?

Dat beide hengsten ouder zijn, maakt dat er al veel over bekend is. Maurus kan ook hele fijne sportpaarden geven, maar qua duurzaamheid, zeker in de bovenlijn, valt wel wat op te merken.
Er kan natuurlijk een bizar goed paard uit komen, maar dan moet je er ook al mee naar de keuring en veel geld in investeren in iets wat mogelijk zou kunnen, pas dan wordt zo'n wat oudere afstamming echt interessant.

Als die Maurus x Alwin inderdaad degene is die Jelske noemt, dan komt die wel uit een leuke lijn, maar die moeder is veulenboek. Wat is daarmee aan de hand, waarom is die nooit voor de keuring geweest als volwassen paard? Dat kan zijn door een ongeluk/geen tijd/etc, maar verder een briljant paard, maar dat kan ook zijn omdat er iets echt niet goed is met het paard, waardoor aanbieden op de keuring geen nut heeft.
Oma is Preferent en Prestatie, dat is leuk, maar zelf ook niet ster. Die is 4x op een stamboekkeuring aangeboden geweest. Voor een fokker maakt dat wel wat haken en ogen. Als sportpaard of recreatie paard maakt dat natuurlijk allemaal geen snars uit.
Mijn Syb is ook "maar" stamboek, maar is een briljant paard en ondanks dat ik haar wekelijks ongeveer 7x achter het behang wil plakken, ben ik zielsgelukkig met haar. Dus keuring zegt niet alles, maar voor de meeste fokkers is dat wel een hele belangrijke leidraad.

Voor de papierloze, kan ook hartstikke interessant zijn voor een fokker die wil out-crossen. Maar ook daar hangt er nogal vanaf wat voor moeder dat dan is, wat voor bloed daar dan achter zit, hoe dat interessant maakt in combinatie met een Fries. Als dat al een hele barokke merrie is, met een Fries erop, weet niet of dat perse beter wordt dan? Over het algemeen wordt er met out-crossen meer gekeken naar paarden die hoger in het bloed staan, dan juist de barokkere rassen (dan kom je eerder in de Barock pinto's, en ook daar zie je eigenlijk meer de elegantere sport types, dan de wat zwaardere).

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 17:36

Bedankt voor jullie antwoorden.
En dat is ze inderdaad, maar ik ga er nog even over na denken :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 08:26

Succes met kiezen janine!

Jelske jij pluist altijd alles tot op de bodem uit wat stamboek betreft vind ik mooi. Jammer dat je merrie nog niet thuis kan komen.

Sanet fijn dat de mannen beter samen gaan.

Boemel pittige keuze veel succes met vinden van een nieuw huis voor mir.

Getty gefeliciteerd met zwangere maan.

Gisteren op pad geweest met ilias weer puntje erbij gereden. We krijgen het niet cadeau op dit moment. Maar blijven oefenen en op pad gaan.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:06

Maar dus wel een puntje erbij! Gefeliciteerd! Wat is de teller nu?

Ik vind Mir verkopen echt wel een beetje gekmakend merk ik. Bij alle aanvragen denk ik “nee hoor, dat past haar niet”.
En dan denk ik weer “is dat echt zo of zit ik nu moeilijk te doen?”

De reacties zijn heel divers. Van fokmerrie tot onderdeel 4 span. Dan gaat mijn brein alweer los van wat als ze niet braaf is met de echo tot wat als ze ijzers op krijgen eng vindt en de smid wat aan doet :(

Ik merk dat ik me onwijs verantwoordelijk voel.
Zowel voor medemens als voor Mir zelf.
Ondertussen gedraagt Mir zich al de hele week als een engel om het nog ingewikkelder te maken :=

Diekke staat al dagen met een dik warm been. Ga vandaag scheren zodat er traumeel op kan en ik het beter in de gaten kan houden. En eventueel voor volgende week een echo inplannen.
Daar gaan mijn hersenen inmiddels ook op los. Want als het weer de pees is na de hele revalidatie, dan geloof ik eigenlijk niet dat het geen zwakke plek geworden is.
Ik had echt beter cavia’s kunnen houden :D

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:02

Het is een heel proces van loslaten Boemel.

Toen we hier de knoop hadden doorgehakt om onze Tinker, een echt portret met hart van goud en een bemerking (altijd eerlijk over geweest) te verkopen heb ik ook zeer lastige weken gehad.

Ik zocht het perfecte dekseltje voor dit bijzondere potje. Ik heb momenten gehad dat ik dacht het nooit zou vinden. Bij ieder contact (reken maar dat deze bijzondere dame een hoop geïnteresseerden trok) en kijker kreeg ik steen op mijn maag, dacht ook soms dat mijn eisen veel en veel te hoog waren.

Het heeft even geduurd voordat ik de juiste had gevonden. Maar dat is dubbel en dwars waard en gelukt!!!! Deze nieuwe eigenaren passen perfect bij haar. En andersom. Dus ik kan nu vol genieten van het feit waar zij terecht is gekomen. En dat maakt een stuk makkelijker.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:06

boemel schreef:
Ik had echt beter cavia’s kunnen houden :D

Postzegels verzamelen lijkt me ook wel wat, met Friese paarden erop. Kunnen ook vast niet zoveel zijn ook *\o/*

Ik heb nog nooit een paard verkocht. Want bij het idee alleen al moet ik huilen. Dus aan mij heb je niets.

Goed bezig met Ilias. Elk puntje is er 1!

Het gaat hier alweer een beetje beter.
Afbeelding

Ik hoop echt zo dat ze gewoon dikke maatjes gaan worden. Ik had er echt wel buikpijn van. Want wat als het nou echt niet matched. Moeten ze dan beide maar weg of 1? Mja, Cheffie hartstikke leuk en lief smurfje…

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:05

Boemel ja er zullen vast mensen reageren met verschillende achtergronden. Enigste wat je kunt doen is open en eerlijk zijn over mir en dan is de keuze aan hun. Kunnen ze niet zeggen dat je dingen achter gehouden hebt.

Ik heb ook nog nooit verkocht moet er niet aan denken maar ik heb geen glazen bol maar zou het wel enorm zwaar vinden.

Ja we knutselen lekker verder. Ik merk als ik lastige punten ga ontleden dat ik makkelijker tot de kern kom dus dat gaan we ook nu weer doen. En vandaar uit weer opbouwen.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:29

Lastig Boemel maar ik denk dat je het heel goed doet. Gewoon eerlijk zijn, dan is de keuze aan de andere partij.

Ik heb inmiddels wel 3 verkocht, waarvan ik bij 1 zei die gaat nooit weg. Merrie was M dressuur, niet het makkelijkste.. in dubio wat ga ik doen, dan maar veulentje fokken en heb ik tijd om na te denken. Dat werd 2x veulen fokken omdat ik extra tijd nodig had :') maar je zag gewoon dat ze drachtig en vooral met veulen aan de voet zoveel blijer was. En eerlijk is eerlijk, ik had 2 om op te rijden, zij en een Fries die ook in dezelfde periode overleed. Maar ik had geen paard om mee te fokken, ik wou lekker kunnen rijden. Ik heb haar toen verkocht als fokmerrie. En inmiddels is ze via verschillende adressen ingezet als draagmerrie kwam ik afgelopen jaar achter. Heel blij dat ze mag doen wat ze leuk vindt.
Maar je hebt het niet in de hand, zodra ze verkocht is.. is ze niet meer van jou en dat moet je kunnen loslaten.
De andere waren een enter en een veulen dus dat was wel makkelijker om te verkopen. Uiteindelijk gingen ze allemaal bijna tegelijk weg. En toen kwam de epke merrie op stal <3

En het klinkt wel een beetje alsof je ook gewoon pech hebt met de blessures en tegenslagen met de paarden.

Hier gelukkig nog niks geks. Verder weinig te melden, lees netjes mee :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:30

Ik ben wel eerlijk. Misschien iets te eerlijk :)

Ondanks dat ik er best veel spanning bij voel, kan ik wel heel veel met Mir. Vandaag ook … vorige week zondag voor t laatst erop gezeten en ben net opgestapt en weggereden.
Alleen ze is dus wel eenkennig en daardoor niet zo lief in aanvang, dus er zit echt wel tijd in en ze vraagt om de juiste omgang, want ze walst anders dwars over je heen.
Ik heb nooit eerder een paard met zo’n duidelijke mening gehad. :=
Net ook even een flinke error omdat zij vond dat we naar het bos gingen en daar even heel bepalend in werd. Gelukkig na een minuut ruzie weer uit haar hoofd. :=

Maar goed, ondanks dat ik het geld niet echt belangrijk vindt en de plek en t baasje wel, word ik er nog niet warm van wat er aangeboden wordt voor haar.
En wat enigszins redelijk klinkt, die bieden zo weinig dat ik haar bij wijze van spreken nog liever weggeef aan iemand die ik ken er er heel goed mee kan. :D

Of ik zet haar in training zodat ze straks voor normaal geld weg kan zodra ze een betere basis heeft. Dan is er namelijk ook een grotere doelgroep.

Diekke haar voorbenen zijn geschoren. Zo kunnen we zwelling beter in de gaten houden. Been was gelukkig veel dunner.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:36

Knap hoe jij je er zo toe kunt zetten alles uit te pluizen jelske!

Verkopen is gewoon enorm lastig. Ik heb ooit mn bijrijpaard mogen verkopen voor de eigenaresse en daar echt de perfecte match voor gevonden (was blijkbaar manege paard geweest en de koopster herkende haar favoriete manegepaard van 'vroeger').
Maar heel eerlijk, als ik de verkoper van Picasso was had ik m ook niet aan mezelf verkocht toentertijd :') simpelweg omdat hij groen was en ik weinig ervaring had met paarden, eigenlijk niet kon rijden (contra gelop rijden en het niet eens doorhebben) en hij de eerste twee jaar op een pensionstal gestaan heeft met veel te weinig buitenmomenten. En ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat hij zeker goed terecht is gekomen is (uiteindelijk) :P

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:12

Och man o man, wat vind ik dat toch een machtig mooi paard, was genieten gisteren:

Afbeelding

Gosse

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:56

Wat lastig Boemel. Ik denk dat niemand je kan helpen wat te doen. Je moet er denk ik zelf een goed gevoel aan overhouden. :(:)

Gaaf dat je bent geweest Sunny! Wij hadden ook heel graag willen gaan maar er stond al iets anders op de planning dus lukte het niet. Als Gosse binnen komt dan komt er meteen een heel paard binnen <3
Ik heb wat filmpjes doorgestuurd gekregen en wat een mooie rubrieken werden er gereden. En Gys wint de prijs der besten. Machtig mooi! +:)+

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 15:59

Wat betreft de opmerking dat we soms beter cavia’s kunnen houden: dat roep ik ook regelmatig :')

En toch…. Het is wel lastig om zo’n fantastische buitenrit zoals vandaag te maken op een cavia :+

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:56

SunnyHorse schreef:
En toch…. Het is wel lastig om zo’n fantastische buitenrit zoals vandaag te maken op een cavia :+

:+ true, wat een weertje ook vandaag!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 17:45

Jongens heerlijk dit weer voor de buitenritjes! Lekker zeg!

Gosse is inderdaad heel gaaf zo voor de kar. Vond Elger ook super de 1e ronde.

Verkopen zou ik ook niet goed in zijn haha.

Ik las trouwens op de socials een bericht over dat Wibout verkocht zou zijn, maar dat bericht is er nu weer afgehaald. Weet iemand daar wat meer over ?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 21:29

M_arjolein schreef:
Jongens heerlijk dit weer voor de buitenritjes! Lekker zeg!

Gosse is inderdaad heel gaaf zo voor de kar. Vond Elger ook super de 1e ronde.

Verkopen zou ik ook niet goed in zijn haha.

Ik las trouwens op de socials een bericht over dat Wibout verkocht zou zijn, maar dat bericht is er nu weer afgehaald. Weet iemand daar wat meer over ?

Ja!!! Ik ben dus niet gek! Ik zag dat bericht ook al en later niet meer. Begon al te twijfelen of ik het verzonnen had.

En nu nog “slechts” 4 hengsten over naar eindexamen. Zit er nog een hengst tussen die een van jullie mogelijk wil gebruiken komend jaar?