Wie kent mn merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo_tje

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 23:44

Ceara wordt om de 2 maand ontwormd.
Toen ze bij mij kwam in september is ze dírect ontwormd, ik wou geen risico's. Een maand nadien is ze terug ontwormd en 2 maanden nadien is ze intraveneus (of hoe noem je dat) ontwormd.

De 3 paarden worden steeds om de 2 maand ontwormd, afhankelijk van het wormmiddel.

nadita schreef:
Dat is niet waar hoor. In Pavo Nature"s Best zit juist heel weinig suiker, slechts 2%. (kan je nalezen op de site van Pavo)
Ik voer het mijn eigen Fries ook. Echter, ik denk niet dat het het juiste voer is voor Ceara. Die heeft veel voedingsrijker voer nodig om weer helemaal op krachten te komen.

Volgens Pavo was dit juist goed voer voor Ceara en zélfs ook voor Amigo en Domino.
Maar ik ga sowiezo kijken voor anders voer. Mss is het idd niet genoeg voor Ceara, wie weet? Maar dit achterwege latend ga ik toch veranderen.
Ik ga héél goed zoeken en veel afwegen enzo. Ga me er eens op toeleggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:15

een goede manier om een paard snel in het vlees te krijgen is gekookte gerst geven,koken tot het slijmerig is,je ziet ze groeien en het is niet kostbaar.
geplette gerst heeft niet de zelfde uitwerking,je moet het echt koken.....ik heb het die uitgehongerde draver het ook gegeven die zag je na een week al aankomen,die was wel bijna dood.
een mengsel van zemelen met geweekte suikerbietpulp,en gekookte gerst,olie en vitamine en mineralen mengsel,dat allemaal om koliek te voorkomen,waar in dit geval het risico bij dit paard vrij groot was,aangezien hij al een paar maanden niet fatsoenlijk gevoerd was...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 00:28

detour schreef:
poes schreef:
detour: ik heb het bij 3 ondervoede ruinen gezien: graatmager toekomen, de eerste weken prima verdikken maar nooit rond worden en bij het minste weer gigantisch invallen... En bij allemaal duurde het minstens een jaar en moest je echt met beleid de spieren helpen opbouwen.
Bij sommige paarden komt het nooit meer helemaal goed doordat de organen toch echt een stuk permanent verzwakt zijn. Die ene ruin had dat, die was heel gevoelig, nam de helft van de voedingsstoffen niet op, en daar viel niks aan te doen. Behalve voeren voeren voeren uiteraard Lachen

Heb je wel eens overwogen die laatste ruin probiotica te voeren? Als dieren of mensen hun voeding nl niet goed opnemen kan het ontzettend goed helpen eerst de darmen te hulp te schieten mbt goede darmbacterien...

Heeft ie hele bakken van op + andere homeopathische dingen, ostheopaat die zijn rugspieren kwam goedzetten.

Helpt wel, maar schade = schade en niet alles herstelt helaas. Paard ziet er best uit nu, maar staat dus wel in verstandige training en eet eigenlijk nog steeds veel meer dan een 'normaal' paard.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:09

Poes:Wat voor schade was er dan? Onherstelbare schade?
Soms lijkt wat onherstelbaar is toch nog te verhelpen te zijn, al is het maar iets.. Die ervaring heb ik nl o.a. gehad met twee afgschreven paarden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:17

Geen idee, osteopaat heeft eens gezegd dat er volgens hem iets mis was met de buikspieren door de ondervoeding, waardoor paard via zijn rug compenseert en te veel belast op zijn schouder en dus uiteindelijk linksvoor kreupelde. Foto's van het been vonden idd niks, behandelingen van de osteo met oefeningen hielp wel.
Maar welke schade er exact was weet ik dus niet, osteo zei gewoon dus dat die buikspieren ahw een stuk 'weg' waren en dat de darmflora echt heel hevig verarmd was en dat het jaren duurt eer zich dat weer volledig opbouwt.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 17:04

Jee, poes, wie doet dit zijn paard nu aan? Ik hoop maar da Ceara nie zo diep is gegaan Verward

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:07

Paard stond op een manege in halfpension (dus minder betalen als je paard mag meelopen in de lesjes), er is een tijd niet betaald voor het paard dus werd hij niet gevoerd maar liep hij wel de lessen...
Toen hij er net was zei ik elke dag dat hij dood ging vallen... Wandelend skelet die niet eens de puf had om zijn hoofd op te heffen.
Is na een tijdje echt een wereldpaard geworden, zeker als hij in de zomer op de wei staat doet hij het echt goed, maar in de winter of bij een blessure zie je hem gelijk weer inzakken, maar elk jaar gaat het beter. Het is alweer 5 jaar geleden ergens...

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 19:43

Dat vind ik van die manège dan ook maar not done, hoor. Akkoord dat ze bij niet betalen dat beest geen eten meer geven, maar dan laten ze hem toch niet meelopen in de les? Je kan toch niet werken zonder eten of iets dergelijks?
Nee, dan vind ik dat die manège stappen moest ondernemen, ipv niet meer voeren, maar toch te laten werken.
Pff, mensen, ze denken allemaal aan hun eigen zak Rolleyes

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:48

poes schreef:
Paard stond op een manege in halfpension (dus minder betalen als je paard mag meelopen in de lesjes), er is een tijd niet betaald voor het paard dus werd hij niet gevoerd maar liep hij wel de lessen...
Toen hij er net was zei ik elke dag dat hij dood ging vallen... Wandelend skelet die niet eens de puf had om zijn hoofd op te heffen.
Is na een tijdje echt een wereldpaard geworden, zeker als hij in de zomer op de wei staat doet hij het echt goed, maar in de winter of bij een blessure zie je hem gelijk weer inzakken, maar elk jaar gaat het beter. Het is alweer 5 jaar geleden ergens...

Dit zijn toch wel trieste gevallen, hoor, zonde van het dier. Ach gut

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:34

Ja he... Nuja, dat verhaal hebben wij van de handelaar... Nu ik er over nadenk hebben we ook geen garantie dat dat waar is...

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 21:05

Update over mn meisje Ceara:

Vorige week woensdag is de tandarts nóg eens geweest Rolleyes Ze was terug op de sukkel, hoewel de tandarts 6 maand geleden al eens was geweest.
Ze had idd weer grote haken en wel hierom:
Haar tanden staan in een bepaalde vorm zodat zij niet of heel moeilijk zijwaarste maalbewegingen kan maken. Het kán een aangeboren kwestie zijn, maar die kans is klein! Groter is de kans dat die tanden zo gegroeid zijn door een tekort aan (goed) eten.

Stel je voor! Dit is nog maar eens een bewijs hoe slécht sommige mensen wel niet zijn! Mn meisje haar tanden zijn in een zodanig slechte houding gegroeid dat het lang zal duren eer dat terug in orde komt.

Ggggrrrr, ménsen, é?! Om gék van te worden!

Maar verder gaat alles heel goed, hoor. Ze is nog steeds op de goede weg en komt sinds kort om véél knuffels vragen. Kroelen vindt ze nog steeds het einde en Amigo is nog steeds haar beste maatje. Met Domino kan zo nog altn NIET overweg Verward

xxx

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:11

Heee fijn dat het toch goed gaat met Ceara. Gek van de tanden inderdaad, ik zou niet weten of het aangeboren of verwaarloosd is een combi zou misschien ook kunnen?
Naja, de nalatigheid van de vorige eigenaar is in ieder geval duidelijk.
Hou ons op de hoogte he! *LOL*

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:32

Amigo.. fijn te horen dat het goed gaat.
Wat betreft die tanden zou je haar zoveel mogelijk ruw voer moeten geven. Met ruwvoer, moet ze meer kauw bewegingen maken als met brok iod, bovendien zorg ruwvoer voor vlees op het lijf.
Je zou dan kunnen denken aan bv lucerne.. ruwvoer, en toch de nodige vitaminen en mineralen..

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 22:08

Hmm, denk toch nie dat het aangeboren is. Mn DA zei dat dat héél zelden voorkomt Verward

@ femmefatale1: idd, daar heb je gelijk in Knipoog Ze krijgt nog steeds héél veel ruwvoer, hoor. Minstens één baal hooi per dag krijgt ze, + dan nog eens het gras op de wei en het stro in haar stal... Daarnaast krijgt ze ook nog lucerne van Hartogh en krijgt ze nu terug brokken ipv muesli.
Diegenen die haar nu laatst zagen, zeiden me dat ze er fantastisch uitzag. Nu stilaan met de spieropbouw beginnen... van zodra mn longeercirkel er staat Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:22

hoe geef je je hooi?het beste is van de grond,zo is het hoofd in de meest natuurlijke stand.
Ik ben blij dat het goed met haar gaat!,plaats je weer eens een foto?

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 00:05

geerke schreef:
hoe geef je je hooi?het beste is van de grond,zo is het hoofd in de meest natuurlijke stand.
Ik ben blij dat het goed met haar gaat!,plaats je weer eens een foto?

Het hooi ligt idd op de grond in haar stal (of op de wei) alsook haar stro (uiteraard Knipoog ). Lucerne krijgt ze ook van op de grond ofwel gemengeld met haar brokken uit haar eetpot. Dat is een TubTrug en die staat ook op de grond.

Ik probeer één dezer nog es foto's te plaatsen. Ik vind zelf dat ze er héél goed uitziet. Maar het is vooral haar innerlijke die steeds zo hard verandert. Naar vreemden is ze nog steeds wa terughoudend, maar naar mij is ze geweldig. Het is fantastisch om te zien hoe dat paard zo naar me toe gegroeid is.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:13

Dat is ook al een heleboel waard toch? Lovers Een speciale band heb je zo te horen al wel opgebouwd, nu de vetjes er nog op *LOL* Ik ben benieuwd hoe ze eruit ziet !

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:54

super dat ze zo naar jou trekt Amigo_tje.

Wat haar tanden betreft, ik maak uit je bericht op dat er dan wel kans is dat dat weer in orde komt, ook al gaat dat lang duren ?

Succes met het "werk" met Ceara.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:29

fijn dat het goed gaat met ceara!
plaats je weereens een foto?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:23

super om te horen dat het zo goed gaat met ceara! en fijn dat jullie band steeds sterker wordt.

is je longeercirkel er al.

ben ook wel benieuwd naar foto's

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:31

Eindelijk nog es hier met wat foto's :D Het gaat héél goed met mn meisje, niks geen klachten, integendeel ;)
De longeercirkel staat er nog steeds niet (zucht), maar als het goed is beginnen we morgen met de aanleg ervan. Ein-de-lijk!

Nou, hier de foto's ;)

Deze is van enkele dagen geleden met haar beste maatje ;)

Afbeelding

Van vandaag:

Type "benjedaarnouweermedatdommeding"
Afbeelding

Fotomodel 8-)
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... _A0277.jpg

Zie keer hoe goed haar been al geworden is? Al veel rechter, é?
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... _A0278.jpg

Nog es fotomodel. Jammer dat ie zo donker is :(
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... _A0279.jpg

Eeennn... ACTIE!
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... _A0280.jpg
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... _A0281.jpg
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... _A0282.jpg

Was het weer ;) BEYE :evaw:
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... _A0283.jpg

Sorry van de kwaliteit, zijn gsm-foto's.

Aisie van hier op bokt is geweest vandaag en zij was érg onder de indruk van mn Friezelmeisje. Ik ga het haar zelf laten vertellen wat ze r van vond. Van zodra ze terug thuis is en op de pc zit ;)
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 01-02-09 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie, overige in link gezet.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:47

Wow! dat gaat hartstikke goed met haar! *neemt petje voor je af

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:21

ze ziet er goed uit!!mijn friese hengst zou er zo verliefd op worden!
ik kan natuurlijk een foto uitprinten en in de stal ophangen...

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 22:24

geerke schreef:
ze ziet er goed uit!!mijn friese hengst zou er zo verliefd op worden!
ik kan natuurlijk een foto uitprinten en in de stal ophangen...

Hahaha, ja, doe dat. Maar denk toch dat je dan een duidelijkere zal moeten hebben. Zo komen al haar rondingen beter uit enzo.
Maar wacht mss tot volgend jaar. Dan valt em zéker achterover van haar.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:39

super om te zien dat ze vooruitgaat want als je de vorige foto's ziet dan zie je zeker vooruitgang met de vorige. goed werk meis ga zo door.

jammer dat je longeercirkel er nog niet is ben benieuwd hoe ze het op zal pakken als ze licht werk gaat verrichten of ben je daar al een beetje mee bezig.