Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 08:27

Nee, helaas niet. Ze is het veulen verloren na 7 maanden dracht door een gedraaide navelstreng. Gewoon pech dus.

Dat is ook een mooie hengst!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:09

Audesta schreef:
Ik meld me ook weer, voor de oud gedienden onder ons, degene met 3 spanjaarden, een schimmel, een donkerbruine en een zwarte. Maar iets anoniemer ;) Dus liever ook niet mijn eigen naam gebruiken haha.

Tarzan wat heb ik veel aan je gedacht afgelopen weken. Sterkte nog.

Wat een prachtige paarden komen er weer voorbij zeg.

Hier lekker aan het trainen met de bruine en zwarte. Schimmeltje is met pre pensioen dus we longeren nog wat en maken hele korte ritjes sinds kort weer want mevrouw werd een beetje rond en gezond :')

Welkom terug!

Snoraly, Macho is knap!

Ah zonde van die manen Zinzi :D maar begrijpelijk als knippen is mislukt.

Leuk de fokkerij, gaan jullie 7 juli ook naar Bunschoten? naar de ledendag?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:18

Het is 2,5 uur rijden voor mij, maar ik denk er wel over om te gaan. Ik twijfel om mee te doen aan de keuring in Brugge met mijn merrie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:30

Waar twijfel je over?

2,5u is wel lang..phew.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:48

Vanaf hier (Zeeuws Vlaanderen) is altijd alles ver weg. De keuring in Brugge is dit jaar voor ons relatief dichtbij met maar ruim 1 uur reistijd :')

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:56

Ik niet. Helaas echt heel ver weg altijd en een te druk leven.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:44

Audesta schreef:
Ik meld me ook weer, voor de oud gedienden onder ons, degene met 3 spanjaarden, een schimmel, een donkerbruine en een zwarte. Maar iets anoniemer ;) Dus liever ook niet mijn eigen naam gebruiken haha.

Tarzan wat heb ik veel aan je gedacht afgelopen weken. Sterkte nog.

Wat een prachtige paarden komen er weer voorbij zeg.

Hier lekker aan het trainen met de bruine en zwarte. Schimmeltje is met pre pensioen dus we longeren nog wat en maken hele korte ritjes sinds kort weer want mevrouw werd een beetje rond en gezond :')

Wat lief van je, dankjewel! Fuego zal nooit vergeten worden <3

Leuk dat je er weer bent, ik genoot altijd enorm van jouw Spaanse schoonheden!

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:43

Wij hebben helaas een tegenvaller. We wilden Jarana vandaag in de definitieve groep zetten op de wei. Ze staat al even met een jonge Haflinger ruin en dat ging goed. Een paar weken geleden is ze bij twee anderen gezet waarvan de grote ruin haar op is gaan jagen. Nu dus stapje voor stapje met eerst nog draadjes ertussen opgebouwd. Met de haflinger bij de andere gezet. In eerste instantie ging dat goed maar uiteindelijk liep het toch fout. Jarana is dan bang en gaat rennen met als resultaat dat de rest mee gaat doen en ze gaan jagen. Jarana is door de draad gegaan en was volkomen over haar toeren. Ze staat nu op stal, dat vind ze dan gelukkig wel prima.

Nu maar eerst weer stapje voor stapje vertrouwen opbouwen. Doordat ze nu een paar vervelende ervaringen heeft gehad zal het wel langer duren. Ze gaat nu even apart, naast de anderen maar met een draadje ertussen. Even kalmeren want ze is nu echt wel gestresst.

Verder is het echt geen stresskip, maar door deze dingen zie je wel dat ze in totaal wat nerveuzer wordt. Dus maar even de tijd nemen om te kalmeren en de stresshormonen te laten uitdoven. En intussen heb ik zelf een gekneusde knie dus ook dat helpt niet mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:17

Ah arm paard, is ze onderdanig dat de groep zo'n stress oproept? Of ligt het aan dat paard wat jaagt? Dat kan ook erg vervelend zijn.

Neuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:02

Afbeelding

Geen idee of het hier mag, maar aangezien ik zelf meer in de 'kwpn wereld' zit qua omgeving, waag ik het er eens op.

Ik heb vorig jaar een super leuke 2 jarige (nu 3 jarige) PRE merrie gekocht, nu ben ik zwanger geraakt en dat loopt helaas niet zoals ik zou willen, waardoor ik haar niet de aandacht kan geven die ze zo nodig heeft en verdiend. Ze word zo doodongelukkig en daarom zoek ik een nieuw thuis voor haar, maar ik loop in de verkoop ontzettend tegen de vooroordelen aan rondom spanjaarden.. Mensen willen nieteens komen kijken omdat ze spaans is, terwijl ze verder alles is wat ze zoeken.

Is hier misschien iemand die nog een leuke merrie zoekt of me verder kan helpen?

Advertentie van haar staat op de markt

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:29

Elisa2 schreef:
Ah arm paard, is ze onderdanig dat de groep zo'n stress oproept? Of ligt het aan dat paard wat jaagt? Dat kan ook erg vervelend zijn.

Ik denk een combinatie. Ik ken haar geschiedenis niet, ik weet dat ze nog niet zo heel lang in Nederland is. Bij degene waar ik haar gekocht heb werd ze weggejaagd door een drachtig merrie, dat is dan al een slechte ervaring. Bij mij is ze in eerste instantie door een ruin opgejaagd. Dat was grotendeels spel, maar zij reageert dan door te gaan rennen. Dat was de tweede slechte ervaring.

Ze stond nu met een haflinger ruin. Ze is niet echt onderdanig, maar wel op haar hoede. En ze triggert dus iets bij de anderen. Nu eerst maar zorgen dat ze weer kalmeert en rustig naast de anderen kan staan. Ze kan ook tijdelijk op een kleinere wei apart, maar wel naast/tussen andere paarden.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:38

Ik lees met jullie allemaal mee hoor.

Echt leuk om alles te lezen van jullie!

Ik ben vandaag weer opgestapt.

Ik geloof dat een paard op je pad komt met een reden. En dat is zó onbeschrijfelijk mooi. Ik leer haar vertrouwen en vise versa leert ze mij dit ook.

ze is zo voorzichtig met mij. En zo zorgen we voor elkaar. De stappen vandaag onder het zadel beginnen heel voorzichtig. Zij zocht balans en ik moest even weer ontspannen. En naar wat voorzichtige pasjes, losse teugel, ogen dicht had zij dr balans gevonden en stapje met dr hoofdje naar beneden door.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:59

Wat sneu voor Jenara. Die van mij is ook zo onderdanig. Samen met 1 of 2 paarden gaat prima maar ze laat zich altijd wegjagen.

Neuz, wat een leukerd! Wat jammer dat je haar weer moet verkopen. Probeer het eens in een FB groep voor PRE’s, ik weet zeker dat er in de PRE wereld wel animo voor haar is!

Naranja, wat heerlijk dat je zo met je paard bezig bent. Ik geloof ook dat een paard met een reden op je pad komt, mooi hoe je dit in alle rust en ontspanning oppakt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 13:05

Neuz, ik heb haar voorbij zien komen het is al dat ik al een paard heb maar anders was ik zeker geintereseerd. Ik denk dat het veel mensen afschrikt dat ze groen is. Ik zie dat juist als een plus maar dat kan ook een boel onzekerheid geven. Adverteren in de FB groep voor PRE's kan zeker helpen.

Ah sneu Dartel, het klinkt ook alsof ze flink ontworteld is. Het rennen en haar onzekerheid zal de anderen triggeren denk ik

Fijn dat het zo goed gaat Naranja!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 13:54

Neuz, je kan er nog een filmpje bijzetten van haar gangen. Mocht ik op zoek zijn zou ik die sowieso willen zien.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:06

Neuz schreef:
[ [url=m/qv0Mzp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen idee of het hier mag, maar aangezien ik zelf meer in de 'kwpn wereld' zit qua omgeving, waag ik het er eens op.

Ik heb vorig jaar een super leuke 2 jarige (nu 3 jarige) PRE merrie gekocht, nu ben ik zwanger geraakt en dat loopt helaas niet zoals ik zou willen, waardoor ik haar niet de aandacht kan geven die ze zo nodig heeft en verdiend. Ze word zo doodongelukkig en daarom zoek ik een nieuw thuis voor haar, maar ik loop in de verkoop ontzettend tegen de vooroordelen aan rondom spanjaarden.. Mensen willen nieteens komen kijken omdat ze spaans is, terwijl ze verder alles is wat ze zoeken.

Is hier misschien iemand die nog een leuke merrie zoekt of me verder kan helpen?

Wat een plaatje ! Hoeft geen strikje om
Kom maar brengen ;-)

Ik werdt geweigert op een paddock paradise omdat ik een Spaanse import heb . Hebben standaard trauma’s zeggen ze .

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:48

Ik kom even boven water in alle bouwdrukte hier!

Ik lees steeds mee met jullie allemaal,

@Naranja, oh wat zal dat fijn voelen :D Supergoed bezig jullie, ziet er echt heel fijn uit.

@Neuz, succes met de verkoop en verder ook met de zwangerschap! Ik denk dat de tip van de PRE fb groep zeker een goeie is! Wel een knappe merrie zeg!

@Dartel, oh wat balen zeg ... arm dier. Het doet me wel denken aan mijn Jenara in het begin ... die ging ook meteen rennen als er een ander paard nog maar in haar richting keek, met véél tijd is het gebeterd. Nu blijft ze zelfs met een paar staan terwijl verderop de halve kunnen aan het spurten is. Ik kan je helaas geen magische tip geven, hopelijk komt ze snel terug wat tot rust!

Mijn eigen verhuis nadert en heb ondertussen ook Jenara haar verhuisdatum vastgelegd. Voelt allemaal zo dubbel wel ... langs de ene kant kijk ik uit naar de rust en naar Jenara vlakbij hebben, langs de andere kant ga ik mijn huidige plek wel écht missen .... Al bij al heb ik daar echt héél graag gestaan. We mogen wel nog meedoen aan de demodag aanstaande zondag, als een soort afscheid :D
Hopelijk kan er iemand filmpen en kan ik eens wat beeldmateriaal tonen :D

Verder doet Jenara het supergoed! Heb 2 weken geleden nog een enorm interessante en fijne dressuurles gehad, vorige week mijn laatste parelli-les, vind de twee wel leuk om te combineren, ga ik na de verhuis ook wel proberen te blijven doen.
Verder verdrink ik wel echt in het werk, maar de meeste deadlines zijn er nu bijna, dus daarna eindelijk wat welverdiende rust.

Neuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 15:46

Zinzi_jewel schreef:
Neuz schreef:
[ [url=m/qv0Mzp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een plaatje ! Hoeft geen strikje om
Kom maar brengen ;-)

Ik werdt geweigert op een paddock paradise omdat ik een Spaanse import heb . Hebben standaard trauma’s zeggen ze .

Hahaha, waar moeten we heen?
Ja erg he die vooroordelen.. een makkelijker paardje dan deze ben ik echt nog niet tegen gekomen. Zo oneerlijk.

De rest ook bedankt voor de lieve reacties!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 15:59

Ik heb die ervaring helemaal niet joh.
Ik moest zelf wat kritischer zijn omdat ik wel echt een trauma paard heb toen ik nog op stallen stond.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:01

Mijn merrie is voorzichtig met vreemde mensen , met paarden is ze enorm lief , te lief .
Mijn wens was gewoon lekker vrije beweging 24/7
Ons huurweitje heb ik verlaten laatste winter vanwege aanhoudende regen .
Staan nu op een pension stal .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:02

Ik heb weleens maar dan vooral bij de laat gecastreerde hengsten problemen gezien in kuddes. Vind het maar vreemd dat er sowieso geen onderscheid gemaakt wordt tussen merries en ruinen. Het is echt niet zo dat alle Spaanse import standaard trauma's hebben. Al wordt er vaak wel lomp mee omgegaan in Spanje.

Wat fijn dat Jenara het zo goed doet! Ik denk wel dat als de dichtbij staat dat dit inderdaad veel meer rust gaat geven. Succes alvast a.s zondag!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:06

Moet wel zeggen nu ik er over nadenk dat mijne op stal een beetje raar is. :+ In de wei is er geen probleem en gewoon onderdanig. Maar op stal wil ze nog weleens de stal afbreken als het paard wat hoger in rang staat aandacht krijgt en zij niet. Als er tralies tussen zitten durft ze wel. :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:29

O die van mij nog niet bijna !
Ze wil wel graag de stal uit , maar tot heden wacht ze braaf op haar halster dat eerst aan moet .
Wel durft ze wat brutaal om koekjes te vragen . Maar dat corrigeren we gelijk .

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:35

Of misschien ligt het aan de combi van de kudde? Of het paard en de rest moeten gewoon even wat wenenen.

Ik heb de laatste tijd op vrij veel stallen gestaan. Want ze stopten er allemaal mee of ze vonden haar gevaarlijk.
Maar wat ik daarvan geleerd heb. Dat mijn paard altijd anders is kwa gedrag in verschillende kuddes. Dus soms hangt het gedrag van jouw paard ook van de kudde af.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:55

Ach Fuego was altijd een geval apart met anderen en toch heb ik hem nooit alleen laten staan.

Maar gelukkig heb ik hem nooit op pension hoeven te zetten en stond hij al die tijd in eigen beheer, denk dat hij in pension wel wat moeilijker te plaatsen zou zijn geweest :=