CPL topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 08:32

Ik ben zelf ook gewoon tevreden hierover inderdaad. :j

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 08:43

Het ziet er voor mij inderdaad ook pittig uit, maar als ik je verhalen lees valt het inderdaad mee! Wij gaan zondag de sokken van mijn tinker eraf halen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 08:50

Voor de eerste keer? Dat is best een slikmomentje. :o Maar je bent er heel snel aan gewend. :j
Het maakt het behandelen met bijv. Byemite en Cydectin een stuk makkelijker.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 08:54

KoudbloedKim schreef:
Voor de eerste keer? Dat is best een slikmomentje. :o Maar je bent er heel snel aan gewend. :j
Het maakt het behandelen met bijv. Byemite en Cydectin een stuk makkelijker.

Ja voor de eerste keer ooit dat ze word geschoren, maar ik wil even checken wat eronder zit.... Ja inderdaad dat is nu zo'n klus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:06

Ik moest huilen toen ik de sokken voor het eerst ging scheren. := :')

Nu ben ik er aan gewend en vind ik het heel stoer staan. Bell gaat nu ongeveer 3/4 uurtjes per dag het land op sinds zondag. En ja, ik kan wederom wel janken want ze heeft een nieuw mokplekje sinds 3 weken... Dit is voor mij een achtdubbele bevestiging dat de suikers in het gras hier aan meespelen. Kan dit kloppen?

Verdomme, 3 weken mooie benen, geen mok niks en de ellende is weer begonnen.

@Tineke nu ik de benen van Kim zo zie vind ik het heel erg lijken op wat Bell minimaal heeft.. Kan een DA dmv bloedonderzoek oid diagnosticeren of er sprake is van CPL?

izzy1985Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:34

Ik zie precies hetzelfde bij mijn paarden met suikers. Ik weet wel zeker dat dat mee speelt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:40

Maar wat is dan het alternatief... een hele periode van het land afhouden?
Houden op grasland in een kudde is het meest natuurlijk, als dat niet kan wordt het allemaal wel heel ingewikkeld.. -O-

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:41

Suikers spelen zeker mee. Er is nog geen test voor CPL helaas. Dat maakt de ziekte ook zo lastig. Je kunt bij een jong paard niet zien of hij het bij zich draagt. Daardoor valt het er dus ook heel lastig uit te fokken. Daarnaast staat er hier op stal een merrie van 16 met super gave benen waarvan de vader op vroege leeftijd is afgemaakt vanwege te ernstige CPL. En er staat er ook 1 die juist heel veel last heeft. Krijgt hetzelfde te eten, dezelfde (zelfs meer) beweging. Erg lastig allemaal.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:54

Oke dan ben ik dus niet gek. :+

Meeste zeggen meteen "maar het is helemaal niet nat op het land!".

Weet echt even niet war ik nu moet doen. Balen dat CPL niet te diagnosticeren is dmv bloedonderzoek ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:17

Haha, herkenbaar! Ik hoefde zeg maar nog net niet te huilen. _O-
Maar je went er inderdaad erg snel aan. :j

Suikers spelen inderdaad zeker een grote rol. :j
Hier komen ze wel op het gras, maar we voeren verder geen krachtvoer bij en snoepjes hebben we suikervrij en ook die maar met mate.
Verder weinig tot geen appels, brood, wortels etc.
Al moet ik zeggen dat ik daar de laatste tijd niet meer zo extreem op let. :o

Ik krijg weleens de vraag waarom ik met een merrie met CPL heb gefokt, al dan niet in iets minder vriendelijke bewoording. :+
De hel van CPL begon hier pas echt toen [naam] al lang en breed in Kim's dikke buik zat.
Daarvoor wel af en toe wat ribbels, maar echt minimaal en was met 2 á 3 keer behandelen per jaar gewoon echt 'weg'.
Als ik had geweten dat door de dracht de CPL zo zou toenemen, had ik uiteraard nooit de beslissing gemaakt om haar te laten dekken.

CPL heeft niet zozeer met nattigheid te maken, dat is meer mok. :j

izzy1985Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:11

.... foutje ....
Laatst bijgewerkt door izzy1985 op 14-06-17 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

izzy1985Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:11

tjaakje schreef:
Suikers spelen zeker mee. Er is nog geen test voor CPL helaas. Dat maakt de ziekte ook zo lastig. Je kunt bij een jong paard niet zien of hij het bij zich draagt. Daardoor valt het er dus ook heel lastig uit te fokken. Daarnaast staat er hier op stal een merrie van 16 met super gave benen waarvan de vader op vroege leeftijd is afgemaakt vanwege te ernstige CPL. En er staat er ook 1 die juist heel veel last heeft. Krijgt hetzelfde te eten, dezelfde (zelfs meer) beweging. Erg lastig allemaal.....

Nee hoor, dat hoeft niet. Maar let op met kort, suikerrijk gras. Heb ooit een cursus Obese Consulent paard gevolgd bij Anneke van Hallebeek, en zij gaf aan dat sommige paarden onbeperkt eten gewoon niet aan kunnen. Wat je dan kan doen is eten in porties aanbieden (bijv met 4 tot 8 uur tussentijd). Voorkom wel bulk gedrag. Een paard kan namelijk soms in korte tijd meer wegwerken dan wanneer het 24/7 op de wei staat. Graasmasker kan dan optie zijn.

Wat ik zelf doe: het land wordt bij ons gewoon bemest. Gras kan hiervan groeien in de lengte. Ik doe strookbegrazing en laat ze vrijwel alleen lang, in het zaad geschoten gras eten. Dit gras heeft dan namelijk al een groot deel van de suikers verbruikt. Het is fouteboel als ik ze op een wei zet wat pas gemaaid is of weer aan het herstellen. Dat gras bevat juist meer suikers, ook al is het korter.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:34

Ik vind Kim haar benen ook nog meevallen. Tuurlijk zitten er ribbels, maar de huid lijkt rustig en schoon. Tot in hoever de benen verder dik zijn vind ik moeilijk te zien vanaf een foto.

Loesje heeft de laatste paar dagen steeds weer wat wondjes. Niet veel, niet groot, maar het zit er wel. Toch weer balen..

Ik heb ook zo zitten piekeren waardoor dat komt. Mijten heeft ze nu niet, geen verandering in voer, geen andere dingen veranderd.. tot mijn vriend zei: het komt toch gewoon door de CPL?

En eigenlijk is dat ook zo. Die ziekte is er, er hoeft natuurlijk ook niet altijd een verandering te zijn om een verandering in de benen te zien. Het hoort er blijkbaar gewoon bij. Accepteren maar weer..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 22:18

Ik vind Kim haar benen er ook niet heel gek uit zien. Wat vol, maar een rustige en hele huid.

Suikers in het gras... tja. Zal ongetwijfeld een rol kunnen spelen, en het ene paard zal er gevoeliger zijn dan de ander. Maar Flynn heeft bijvoorbeeld veel betere benen nu hij 24/7 op het land staat, dan overdag op de paddock en 's nachts op stal en ook beter dan toen hij 24/7 op de paddock stond. Puur omdat hij hier meer beweegt, minder stress heeft van de piranha-merrie in de groep en lekker z'n ding kan doen met z'n maatje. En een paard wat happy in z'n hoofd is, is ook happy/happier in z'n lijf.

Overigens heb ik ook gefokt met een merrie met lichte CPL. Die is 26, scharrelt er nog steeds. Dus dat zegt niets... Flynn heeft het ook in heftigere mate dan zij. Maar hij is ook flink groter en zwaarder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 22:49

Er zijn zoveel factoren die meespelen. :j

Maar ik heb wel besloten dat ik niet weer een (nieuw) paard met CPL wil, puur om ook mezelf de ellende te besparen.
Ik wil gewoon graag dat één van onze paarden minstens 25 jaar wordt bij ons. :o

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 23:43

Voor mij hetzelfde. Ik ben dol op trekpaarden, maar dit nooit weer. Ik vind het voor het paard vreselijk, het kost mij zelf veel tijd, energie en verdriet. Ook heb ik er moeite mee dat het op een gegeven moment een keer ophoudt, eigenlijk de fase waar Kim nu in zit. Wanneer is het genoeg, dat is toch de moeilijkste vraag ooit..

Als het nou alleen chronisch was, prima.. maar het progressief maakt het voor mij zwaar.

Nee, geen trekpaard weer.. mijn vriend wil het wel nog eens proberen, maar die heeft makkelijk praten aangezien ik de verzorging doe. :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 09:43

Tja, mijn merrie heeft het in lichte mate en is dus 26. Heb haar nu 15 jaar. Flynn, zelf gefokt, is 10 en heeft het erger. En toch heb ik drie weken geleden weer een Tinker erbij gekocht. Wel een kleintje hoor, ze wordt morgen 1 maand :)) <3

Afbeelding

Maar met wat ik nu weet kan ik haar wel zo goed mogelijk op laten groeien, met zoveel mogelijk CPL-beperkende factoren. En andere rassen hebben ook zo weer hun dingen/kwaaltjes.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 09:52

Ik denk dat er hier later ook zeker weer een trekpaard komt. Bij fleur ging het destijds prima om het onder controle te houden. Tych heeft de pech dat ie naar de CPL nog van alles heeft, wat mekaar helaas negatief beïnvloed.
Maar ik ben een te horen fan van het ras om ze te laten staan. Wel ga ik kritischer zijn op de benen. Bv dan liever een veulen van een wat oudere hengst en merrie.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:12

Wat een prachtig veulen Berdien!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:33

Oke even onze situatie mbt het land.

Eerst stond ze op een klein stukje, niet gemaaid oid. Dat werd steeds kaler en kaler en toen heb ik haar tijdelijk in de paddock gezet tot ze het grote land op gingen. Geen strookbegrazing, is gemaaid, toen bemest (=nu mega veel suikers of niet?).

Is het een idee om haar elke dag van 9 - 14 ongeveer op het land te zetten met een graasmasker? Zou dat eventueel een goede uitkomst kunnen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:33

En Berdien, wat een knap ding! <3 <3

izzy1985Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:34

Jaan81 schreef:
Ik denk dat er hier later ook zeker weer een trekpaard komt. Bij fleur ging het destijds prima om het onder controle te houden. Tych heeft de pech dat ie naar de CPL nog van alles heeft, wat mekaar helaas negatief beïnvloed.
Maar ik ben een te horen fan van het ras om ze te laten staan. Wel ga ik kritischer zijn op de benen. Bv dan liever een veulen van een wat oudere hengst en merrie.

Zegt ook niets :+ kijk maar naar Lindy.. mams was 20...

Benen wel proper, maar een ander groot probleem....

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:25

guppekop schreef:
Hoihoi
Onze merrie heeft denk ik ook CPL. De wonden heb ik nu heel goed onder controle. Alleen de ribbels zijn zoals die op de foto hierboven. Alleen heeft zij achter vrijwel niks en voor juist wel.
Wat zou je kunnen doen om de ribbels weg te krijgen? Helemaal niks of zijn er toch dingetjes tegen te doen?

Hello, daar ben ik weer.
Ik ben nu twee weken bezig met mijn onderzoekje en echt al zo onwijs veel geleerd. Heb inmiddels 2x dit hele topic doorgelezen en ook de facebookpagina, ook al zo veel gegoogled. Ik schrik er vooral heel erg van als ik eerlijk ben. Ook dat precies niemand het kent. Bij ons op stal loop ik ook tegen problemen aan ivm voer en stalling. Nu staan ze bij ons een half jaar 24/7 buiten en een half jaar 12u buiten.
Nu merk ik dat het in tinkerwereld meer voorkomt dan dat ik dacht.
Ik was bezig met mijn onderzoek en ik schreef hierbij alles op wat ik tegenkwam. Nu wil ik mijn onderzoek delen met mijn lesklanten en ook de eigenaren van de pensionstal waar ik sta (voornamelijk om een oplossing te vinden met het kuil)

De vraag aan jullie is vooral:
- Jullie zijn al veel en veel langer bekend met CPL dan ik dus willen jullie mijn onderzoekje controleren en zeggen wat er wel en niet klopt? En misschien mis ik hele stukken.. Ik vind het werkelijk zo onwijs moeilijk om informatie te vinden..
Dus een soort extra controle voordat ik het laat lezen aan de rest...

Verder heb ik nog wat vragen aan jullie..
- Mag ik foto's van jullie gebruiken, voor bij mijn onderzoekje (deze wil ik vooral voor de eigenaren van de stal waar ik sta omdat zij het nog steeds zien als mok)
- Ik ben er nu nog steeds niet achter wat ik nu kan doen om de ribbels te verminderen. Waarschijnlijk kan je ook niks, behalve beweging.. Maar klopt dat?

Als jullie de tijd hebben, willen jullie mijn onderzoekje dan even lezen?
http://www.evy.nl/nieuws/cpl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:38

Je mag mijn foto's sowieso wel gebruiken. :j

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:59

Die van mij mag je ook gebruiken hoor