Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pronkje_vdp

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:27

Ik kwam gisteren voor het eerst een andere Friezel tegen in de B! Toch wel leuk dat ze hier ook nog wel rondlopen :D

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:36

Oh das inderdaad leuk! Ik kom er meestal 1 of 2 tegen. Heel wat anders dan in Friesland :+

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:54

Hier in Zuid-Holland was ik pas op wedstrijd met 4 (!) andere Friezen, dat komt helemaal niet vaak voor haha!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:45

Haha hier wel natuurlijk:-p

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:17

Ik moest laatst op wedstrijd ook tegen drie andere friezels.. Waarvan eentje echt machtig mooi.. wat was dat een verschijning.. Prachtig gespierd, gitzwart.. Ontzettend dikke en lange hengstenvlecht en een enorme voorpluk.. En toen ie de baan inging.. Wauw.. Wist meteen weer waarom ik zo gek ben op het friese ras.. Helaas heb ik die ruiter niet meer gesproken, had haar met plezier een compliment gemaakt overhaar paard..

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:37

Laatst met de brabantste ruiterdagen waren er 5 friesjes van +- 175 combinaties...

Waarvan ik er met trots één was :D

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:39

Soms, als mijn rare eigenwijze troelala weer eens haar eigen gang is gegaan op concours, denk ik weleens: de volgende wordt een kwpner of zoiets. Maar als ik dan de friezen bekijk, dan weet ik dat dat echt niet gaat gebeuren! De volgende wordt ook weer een fries!

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:12

Caro_MarjaH schreef:
Soms, als mijn rare eigenwijze troelala weer eens haar eigen gang is gegaan op concours, denk ik weleens: de volgende wordt een kwpner of zoiets. Maar als ik dan de friezen bekijk, dan weet ik dat dat echt niet gaat gebeuren! De volgende wordt ook weer een fries!

ik las dit net in een blunder topic, hoe hilarisch! In eerste instantie dacht ik ook altijd dat friesen zo lief en braaf en rustig waren..... tot dat ik er zelf een had :P hierbij gekopieerd:

Schiet me er nu eentje te binnen van mijn eerste wedstrijd met mijn paard zo'n ruime 2 jaar geleden.
Uit voorzorg maar aan de longe gedaan van tevoren en dat was ook wel nodig, paard liep behoorlijk te stuiteren. Vervolgens ging ik erop en op een gegeven moment wilde ik mijn jas uitdoen (die had ik over mijn wedstrijdjasje aan) waarbij ik op zijn rug bleef zitten. Verkeerde keus :+ paardjelief wilde al niet te graag stilstaan en juist op dat moment blijf ik met mijn hand in de mouw van mijn jas steken. Dat veroorzaakte de kortsluiting in het hoofd van mijn paard die er toch al aan zat te komen :=
Hij heeft me dus een sightseeing tour over het hele wedstrijd terrein gegeven (nadat hij mijn moeder op de grond had gegooid toen ze hem vast wilde houden := ) terwijl ik verwoed probeerde hem te stoppen met èèn hand en een soort stompje gewikkeld in een mouw :')

Grappige is dat ik een Fries had gekocht omdat die zo veel koeler in de kop zijn dan kwpn'ers. Hoe ironisch dat die kwpn'ers aan de kant moesten duiken voor mijn zwarte gevaarte :+
Mensen hadden het na afloop nog over die wilde Fries, haha.
In de proeven was hij weer doodbraaf (en moe) en had ik twee keer prijs.

Nu gedraagt hij zich trouwens keurig op wedstrijd :D

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:31

Ja daar had ik ook op gereageerd. Typisch mijne ook..

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:54

Het grote verschil met een kwpn-er vind ik dat ze meer 'opstarttijd' nodig hebben en voornamelijk meer moeite kunnen hebben met lengtebuiging en het ondertreden van het achterbeen. Qua oprichting hebben ze de neiging eerder te kort te blijven, maar rijtechnisch kan je vrij veel oplossen en als je weet wat het paard nodig heeft :j
In het begin had ik nogal last van wat 'vertraging op de lijn' met een hulp, maar dat is vrijwel verdwenene.

Ik heb jáááren alleen maar kwpn-ers gereden en dat blijven toch mijn favoriet (sorry!) Al moet ik eerlijk zeggen: het maakt eigenlijk niet uit wat voor ras het is, als het karakter maar goed is en ze lichamelijk niet te veel beperkt worden waarvoor je ze wilt gebruiken.

Ik vind het namelijk ook fijn om wat basiswerk qua springen in de trainingen er bij te doen, maar met deze.... :n In stap presteert hij het al om te struikelen over n balk op de grond.. :o

Wat écht een groot verschil mbt KWPN-er is de lompheid die ze hebben... en de kracht waarvan ze soms niet beseffen dat ze het hebben :D

@nine1987
Hebben wij een tijdje geleden niet samen gestart in Ter Aar? Zie in je profiel dat je daar ook wel eens hebt gereden?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:57

Oh, toen het zo dramatisch slecht ging? :P Dat kan heel erg goed.. Ik zit idd bij de viergangruiters en start daar dan ook.. Alleen de 31e niet, want dan heb ik bardienst.. En heb geen zin om om 5 uur mijn bed uit te gaan om om 8 uur als eerste te starten.. :P

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:10

nine1987 schreef:
Oh, toen het zo dramatisch slecht ging? :P Dat kan heel erg goed.. Ik zit idd bij de viergangruiters en start daar dan ook.. Alleen de 31e niet, want dan heb ik bardienst.. En heb geen zin om om 5 uur mijn bed uit te gaan om om 8 uur als eerste te starten.. :P

Haha dat is ook mijn vereniging! 31ste start ik idd dus ook weer :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:35

Spreek me vooral aan als je me ziet.. Ik ben die import-uit-limburg-met-die-zachte-G achter de bar (vanaf 12.00) :D

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:56

Weer terug van dag twee. Ze was behoorlijk heet en het ging voor mijn gevoel minder als gisteren maar ik had toch 190 & 188 :D

Wij hebben altijd friesjes gehad. I heb op de manege wel altijd op een kwpn gereden vroeger. Maar dat valt niet echt goed te vergelijken.

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:05

Volgens mij hadden we elkaar kort op wedstrijd ook gesproken. Ik was volgens mij de enige fries met een ingeknotte voorpluk... maar ik zal je de 31ste aanspreken ;-)

Enne.. reed jij pasgeleden ook niet mee in Hazerswoude-dorp?

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:06

pronkje_vdp schreef:
Weer terug van dag twee. Ze was behoorlijk heet en het ging voor mijn gevoel minder als gisteren maar ik had toch 190 & 188 :D

Wij hebben altijd friesjes gehad. I heb op de manege wel altijd op een kwpn gereden vroeger. Maar dat valt niet echt goed te vergelijken.

Gefeliciteerd! Lekkere punten!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:11

Maaaikea schreef:
Volgens mij hadden we elkaar kort op wedstrijd ook gesproken. Ik was volgens mij de enige fries met een ingeknotte voorpluk... maar ik zal je de 31ste aanspreken ;-)

Enne.. reed jij pasgeleden ook niet mee in Hazerswoude-dorp?

Toen ik de bak doorbokte? Jep that's me.. God, wat moet ik intussen een figuur slaan.. :') Maar ECHT.. Thuis loopt ie de sterren van de hemel.. We vinden vreemd terrein alleen nog spannend allebei.. :D

Oh, dat kan best.. Maar ik vergeet echt heel gauw gezichten, sorry.. :o
Al heb je wel kans, dat als ik je paard zie, dat ik wel weer weet wie je bent.. Ik herken mensen meestal aan hun paarden.. Heel erg, ik weet het.. :')

Mooie punten pronkje!!

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:23

Haha ik moest als 2e en ben daarna meteen naar huis gegaan dus heb je niet in de baan gezien (gelukkig voor jou zo te horen ;-) )
Paard staat ook in mijn profiel! Misschien herken je me dan :D

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 05:35

Stond hier altijd bekend als ''het meisje met die mooie Fries'', was dan ook zo goed als altijd de enige Fries op wedstrijd :')

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 07:57

Rondom Utrecht is er altijd wel 1 fries extra in. Je klasse.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:05

Bij ons op de vereniging is het soms zwart van de friezen, en de andere keer ben ik de enige met een fries.
Maar als je bij de donderdag avond les gaat kijken is 90% fries :')

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:09

Ik vind het altijd wel leuk als ik de enige Fries heb. Merk dat veel mensen het nog steeds bijzonder vinden dat een Fries zo fijn kan lopen. Krijg vaak complimenten.
Maar vind het ook wel leuk om naar de echte Friezen of Barokke wedstrijden te gaan. Dan zie je zoveel verschil tussen de paarden, ook erg leuk om te zien!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:11

Lijkt mij ook machtig om te zien alleen maar barokke rassen op een wedstrijd :D

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:18

Ik vind dat ook leuk, veel friezen, schept een band :+
Gister heeft mijn instructrice Isanne gereden. Ik had heel erg last van mijn schouder. Heerlijk om naar te kijken, ze kan 't wel! Sjouwen.. <3

We kwamen wel tot de conclusie dat haar zadel wat krap wordt nu ze wat gegroeid is. Ik had daar alleen nog niet echt op gerekend.. Ik heb nu een Kieffer Lech Pro 18 inch medium boom. Volgens mijn instructrice moet ik wel meer kniewrong hebben. Iemand een idee welk zadel hiervoor geschikt is? Ik wil niet teveel bijbetalen.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:22

Poe een zadel voor een Fries is nog niet zo'n makke geloof ik. Ze hebben vrij veel schouderpartij waardoor veel zadels naar achter gestuwd worden. Maar de Phryso zadels zijn daar wel op berekend geloof ik. Deze zijn ook wel tweedehands te verkrijgen. Ik heb zelf een Hulsebos. Deze heb ik op hem liggen sinds hij 3 jaar is en hiervoor ook op KWPN'ers. Is tot nu toe makkelijk aan te passen.

Hier in de buurt heb je vaak een Barokke wedstrijd in Heteren Laura. Veel Friezen, PRE's etc. En in de zomer in Lunteren de Postkego selecties!