Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:09

Fribi schreef:
HH en Ziezo, hoe was het Freibergerweekend?

Het is komend weekend! Heb er zin in *\o/*

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:04

Hi girls,
Jeetje wat 'n leuke/mooie foto's weer. Kiara wat 'n lekker beestje is het toch en Belker wat ziet Sav er onder het zadel al '(ge)beleerd' uit. En ja HeidiRoos zelfs bitloos lukt het jou om zo profi te rijden, petje af! =:)
Ik heb me een tijdje zorgen gemaakt en niet 'online' geweest! maar ik ben terug en gelukkig met goed nieuws! Lara is de afgelopen maand door de molen geweest, ze was niet zuiver en onderzocht door kliniek De Raaphorst; wat een profi team werkt daar! Bij de 1ste check kwam naar voren dat ze oneffen was door haar LI knie maar ook links voor was niet geheel zuiver, vooral op de voltes. Op de rontgen was gelukkig niks verontrustends te zien maar op de echos zagen ze wel wat vocht in haar meniscus. Ze hebben hyaluronzuur in haar knie gespoten en na de delen te hebben 'uitverdoofd' liep ze weer goed. Ook was er wat vocht zichtbaar in de slijmbeurs LI in haar hoef LI voor (bursa podotrochlearis). Ik heb me afgevraagd hoe dit kan want zo intensief trainen we doorgaans niet!!! Maar met geduld en een boel stappen zou dit weg moeten gaan, volgens arts komt dit vaker voor bij jongere dieren die nog niet goed in balans zijn en nog geen bespiering hebben.
We hebben nu 4 weken aan de hand gestapt (meestal gewerkt aan de lange teugel - wat ongelooflijk leerzaam en leuk is). Na 2 weken handstappen mocht ik er ook 30 minuten op, alleen in stap. Lara ging wel gewoon de weide in (met graaskorf) want eten is haar hobby. Alleen stalrust daar geloof ik ook niet zo in en vind ik sneu. Nu zijn de vocht overvullingen weg zo bleek gister bij de 3de check up! Ik ben zo blij, we kunnen weer opbouwen. :):)
Die Freibergers, ik vind het zo'n fijn karakter, zo voorbeeldig, Lara in ieder geval, ze loopt zonder aarzeling de wagen op in haar uppie en is zo meegaand bij alle onderzoeken!

Ik had komend weekend Lara graag mee willen nemen (had stal gereserveerd maar weer geannuleerd) de Veluwerit is nu niet haalbaar. Mijn man en ik komen wel logeren en ik kijk er naar uit om jullie te ontmoeten en jullie mooie Freibergers te zien.

Ik heb tribunekaartjes voor Concours Marche besteld, je kan dan ook kiezen waar je wil zitten, je krijgt ze keurig thuis gestuurd.

Tot zaterdag :evaw:

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:10

Fribi schreef:
Gaan wij dan ook doen, ik ben heel benieuwd. Ga ook alvast wat sparen om mijn slag te slaan bij de kraampjes :D

Haha, jaaaaa!!! :D :D

Heb er echt zin in. Ga binnenkort maar eens een camping opzoeken en reserveren daar in de buurt. Mijn vriend ziet het hele gebeuren met angst en beven tegemoet... 'koopt ze een veulen of niet'... :Y) O:) :D Ik kan me waarschijnlijk beheersen. Denk ik. Hoop ik. 8-)

edit: wat toevallig Monica, jij schrijft net een bericht terwijl ik hier ook zit te typen. Wat goed dat je door bent blijven zoeken. De Raaphorst een fijne en goede kliniek inderdaad. Ik hoop op een vlot herstel van Lara. Wel jammer dat je nu het weekendje moet missen.

Ik heb as zondag mijn eerste wedstrijd... *\o/* *\o/* Voor mijn verjaardag heb ik mijn wedstrijdpakje gekregen. De Kolonel ziet er sowieso echt belachelijk goed uit dus de looks zijn in orde. Nu het rijden nog. :') Ons doel is plezier maken en meer niet. Ik ben echt belachelijk competitief en kan mezelf helemaal verliezen in iets perfect willen doen. Dat is helemaal niet leuk, niet voor mij maar vooral niet voor De Kolonel. Daarom gaan we nu toch gewoon rijden, terwijl we lang nog niet klaar zijn voor een proef. Het gaat om de fun. Ik merk wel dat ik het moeilijker vind dat motto vast te houden nu de wedstrijd dichterbij komt. Mooie oefening. :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:48

Goed dat je doorgehakt hebt en fijn dat het weer de goede kant opgaat.

Leuk Ir111. Hou je motto vast. Plezier is al 3/4 gewonnen. De rest volgt vanzelf :D

Ook ik start zondag voor het eerst. Onderling bij de buren :+ Hoeft nog niet zo perfect, toch? Dat mijn rechts aanspring knop stuk is is toch niet erg 8-)

Iedereen veel plezier dit weekend. Ik gad wel met iedereen kennis willen maken maar ben geen lid....
Ik vind de administratiekosten niet in verhouding staan tot de lidmaatschapskosten.

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:01

He Ir111, toevallig, jij ook online! Haha die vriend van jou, die kan z'n lol op daar tussen al dat gehinnik. Mijn man is geen paardenfan maar hij vindt de CM echt zo leuk! Hij stelde zelf voor om weer te gaan. De sfeer is gewoon al bijzonder. En ja, veulens genoeg om aan te schaffen. In de ochtend zijn er veulenkeuringen, zo enig om te zien. Een gekrioel van 't jonge grut, zo mooi! Hopelijk kan je beheersen.
Ik ben - nu ik weer kan gaan opbouwen - om me heen aan het kijken voor andere stal waar paarden meer buiten komen en waar de paddocks niet mul zijn en waar ik meer begeleiding kan krijgen met het 'rechtrichten'. Gisteren via De Raaphorst, stal De Vrijhoeve, als aanbeveling gekregen, ook omdat ze daar aan Aqua training doen wat enorm goed is voor training van de spieren. Ik had op Bokt de naam van de Vrijhoeve ingetoetst om wat info in te winnen. En ik kwam jouw naam ook tegen, weer toevallig! Je had comments over deze stal gepost in het verleden. Heb je ervaringen met deze stal?

Kom je zaterdag wel naar het overleg van de vereniging? Ik ben er wel bij maar zonder Laartje, of moet je je 'mentaal voorbereiden' voor je 1ste wedstrijd! Oh dat perfectionistische herken ik, goed dat je dat weet van jezelf en dat je je hebt voorgenomen het maar gewoon op je af te laten komen, ook fijner voor De Kolonel. Good Luck!

NB. Hoeveel paarden rijden er mee op de rit as weekend, weet iemand dat? of staat dat op de website van de verenging als je inlogt.

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:01

Jammer Belker, had je graag ontmoet, je bent altijd zo trouw hier op Bokt. Veel suc6 zondag ook! :)F

MonicaLara

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:33

Ir111, sorry ik zie dat je in het verleden iets had geschreven over Stal de Groene Meer in Hazerswoude en in niet over de Vrijhoeve

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:30

MonicaLara schreef:
Jammer Belker, had je graag ontmoet, je bent altijd zo trouw hier op Bokt. Veel suc6 zondag ook! :)F

Ik wil wel ff komen buurten op zaterdagavond :+ Bekende route voor me.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:35

@Monica, nee ik kom zaterdagavond niet. Ik zit midden in een tentamenperiode. Mijn leven bestaat tot 8 juli uit het schrijven van papers en het in mijn hoofd prakken van lesstof... Jammer maar helaas.

Wat leuk Belker. Dus we kunnen zondagavond allebei foto's showen! :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:42

Als er bij mij foto's gemaakt worden wel :+
Even kijken of ik iemand de camera in handen kan geven.

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:53

he jammer Ir111, volgende keer geen tentames tijdens een Freiberger activiteit hoor. ik wens je veel studieplezier! Tot in Saignelegier dan maar, ik heb 'n FM petje op! haha

Belker & Ir111, waar gaan jullie zondag starten? Als dit in de buurt van hotel De Cantharel is, dan kom ik kijken hoor!
Belker kom in de avond even een drankje doen in het hotel, leuk!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:15

Hierna nog twee jaar, dan ben ik van de tentamenstress af. :D

Ik start in Bilthoven, niet erg in de buurt dus voor jou. Wel heeeeel dicht bij de wei waar De Kolonel staat.

Supergrappig, degene die voor mij start rijdt op een paard dat General heet. Een Zwitserse kolonel en een Engelse generaal. :')

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:05

En ik start aan de andere kant van Bilthoven :+ Gewoon simpel onderling. Ik heb met Sav net 1 keer wat onderdelen geoefend :o Misschien als het koeler wordt eens een heel proefje oefenen. Anders is het gewoon op ervaring rondsturen.

Grappig Ir111. Succes zondag.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:09

Ik heb vandaag voor het eerst de proeven doorgenomen. Viel nog vies tegen, ik kan wel een nette overgang rijden maar hem precies timen is hele andere koek. :') Dat wordt fun zondag. :D Het wordt maar een graad of 20 dus valt mee. :j

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:43

Dat klopt Ir111. Ik kan precies timen maar Sav is het er niet mee eens dat alles opeens snel na elkaar moet dat ze voor het eerst boos en heet wordt. We gaan het zien, het is voor ons maar onderling bij de buren. Hoewel ik eigenlijk wil winnen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:08

Dus eigenlijk samen kunnen we een prima proef neerzetten. Ik schijn erg nette lijnen etc te rijden, de oefeningen krap op elkaar zijn ook geen punt. Maar het timen van overgangen terug vind ik moeilijk. :+ Als jij dat doet, rij ik jouw lijnen wel. :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:17

Samenwerking +:)+
Even een tip, je overgangen zijn tussen de letters. Begin bij de eerste letter met bewust ademenen. Overgang terug is uitademenen en zwaarder zitten. Overgang sneller is inademen en bovenbenen wat knijpen. Werkt vaak wel fijn :+ Niet de manier, maar wel een steuntje.

Fribi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:33

Hahahaha, Belker, de kleine lettertjes! Succes met jullie proeven hoor, ik durf het nog niet aan, word dan veel te zenuwachtig. Eerst nog maar eens jaaaaren oefenen ;) .

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:34

Thanks! Het punt is dat hij bij een overgang terug of in elkaar stort of door mijn hand heen loopt. Wel interessant want ik dacht dat ik dat probleem getackeld had maar nu het preciezer moet val ik door de mand :D Overgang naar voren gaat wel fijn gelukkig. Ach we zien wel.

Bij jullie al regen? Hier dikke onweer en wat spetters.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:14

Grappig idd. Dat heb ik met aanspringen rechtergalop. Dan last ik me op buitenstelling zetten en springt ze links aan. Overgangen terug rij ik standaard op gewicht en uitademen. Die gaan wel fijn. Naar voren is een ander verhaal, dan gooi ik los. Ach, we gaan zien hoe het gaat. Anders oefenen we nog even door.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:57

Succes dames met de wedstrijdjes! Leuk!! Ben benieuwd hoe het is gegaan (En ook met studeren natuurlijk (; )

Zit zelf toch ook stiekem te denken om in zevenaar eens oefenB te starten. Gewoon voor Casti zn sociale ontwikkeling zeg maar... heb alleen niet zoveel zin om knhs lidmaatschap etc weer allemaal aan te schaffen, en idd, die eeuwige wedstrijdspanning, ookal gaat het om niks :')

Kwam dit toevallig net tegen op fb, en vroeg me af wat voor een paard jullie Freiberger is. Niet dat ik van de holistische dingen ben, maar vond het wel grappig! https://www.bitmagazine.nl/fun/welke-type-paard-heb-jij/5869/
Casti is 100% het metaalpaard :=

Fribi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:01

O, ik ben dol op die typologie! Ga meteen kijken...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:14

Metaal! Duidelijk. :)

Fribi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:18

Renato is een echt waterpaard, veel geduld hebben, anders raakt hij over zijn toeren. Voor Hermes zit er niet echt een uitgesproken type bij: beetje hout (maar dan zonder hard werken), beetje aardepaard (eten als prioriteit) en een beetje waterpaard (vooral het eigenwijze).

De typologie met de horsenalities van Parelli vind ik ook leuk: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html

en http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html

Hermes is daarin overduidelijk een left brain introvert. Renato is denk ik een right brain extravert, hoewel hij soms ook wel introvert is. Als hij je in de rijbaan niet begrijpt, gaat hij stilstaan en snuiven, aaaah.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:44

Oh met die dingen van parelli kan ik niet zoveel Fribi... Casti is altijd vaak heerlijk voorwaarts en scherp aan het been, maar als hij bang wordt staat hij altijd doodstil. Ook als hij zenuwachtig is en moet wachten staat hij alsnog stil. Maar hij is ook weer verlegen en timide en snel onzeker... niet echt in een parelli hokje te plaatsen dus? Maar inderdaad lr111, wel precies in het metaalvakje :')