[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:06

Jammer dat Pit niet naar huis komt, kan ik begrijpen dat je die graag wat dichterbij hebt. Maar ze ziet er goed uit!

Wij hebben vandaag weer genoten van Picasso en de heerlijke herfst sfeer in de bossen <3 donderdag in de les liep hij weer als een zonnetje, we komen er wel :D
Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:17

Lys_PPA schreef:
Jammer dat Pit niet naar huis komt, kan ik begrijpen dat je die graag wat dichterbij hebt. Maar ze ziet er goed uit!

Wij hebben vandaag weer genoten van Picasso en de heerlijke herfst sfeer in de bossen <3 donderdag in de les liep hij weer als een zonnetje, we komen er wel :D
[ Afbeelding ]

Hé! Dat pad ken ik (denk ik). Prachtig plaatje zo! En was fijn weertje. Ik ga iedere week onder het zadel het bos in, ik wou dat ik dat net zo gemakkelijk ook voor de kar deed.

Jelske, dat leek me idd nou net wat voor jou inderdaad om even de reglementen in te duiken. Er is ook nog een leuke vacature bij KFPS, is dat niet wat voor jou? En bofkont! Mee op stamboek reis, super leuk! Komt mij ieder keer qua planning onhandig uit met onze eigen vakantie. Volgend jaar Amerika, dan wil ik ook graag mee, dus wie weet lukt het nu wel.

Jammer dat je Pit niet bij je merrie hebt. Hopelijk vliegt de tijd en dan komt ze alsnog. Is ook leuk om ze bij elkaar te hebben. Maar zien er goed uit! En die jaarlijkse fotoshoot is een goede traditie. Zijn vaak waardevolle foto’s,en echt weer een geluksmomentje.

Vandaag was ik bij Indoor. Daarom gisteren mijn bosritje al gemaakt: wat een heerlijk weertje erbij zeg!

Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:25

SunnyHorse schreef:
Hé! Dat pad ken ik (denk ik). Prachtig plaatje zo! En was fijn weertje. Ik ga iedere week onder het zadel het bos in, ik wou dat ik dat net zo gemakkelijk ook voor de kar deed.

Noord-Limburg... vgm niet echt bij jou in de buurt? Maar je ging ook nog wel eens te paard op vakantie toch.
Dit was onze eerste keer met Picasso zonder instructeur erbij. Mn vriend wou dat al heel lang maar ik heb dat lang tegengehouden, te bang dat er iets gebeurde en mn paard verpest zou zijn. Maar inmiddels kan hij heel goed mennen (en Picasso doet het ook erg goed). Dus voor herhaling vatbaar.
Onder het zadel ga ik tegenwoordig te weinig naar de bossen.

Mooie foto ook, dit weer is idd heerlijk.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:34

Lys_PPA schreef:
SunnyHorse schreef:

Noord-Limburg... vgm niet echt bij jou in de buurt? Maar je ging ook nog wel eens te paard op vakantie toch.
Dit was onze eerste keer met Picasso zonder instructeur erbij. Mn vriend wou dat al heel lang maar ik heb dat lang tegengehouden, te bang dat er iets gebeurde en mn paard verpest zou zijn. Maar inmiddels kan hij heel goed mennen (en Picasso doet het ook erg goed). Dus voor herhaling vatbaar.
Onder het zadel ga ik tegenwoordig te weinig naar de bossen.

Mooie foto ook, dit weer is idd heerlijk.

Noord Limburg :D oeps, dat is idd een ander pad. Zal eens een foto maken welke in gedachten had. Klopt, over paar weken gaan we weer op vakantie met de paarden. Wat een mooie ontwikkeling dat je vriend inmiddels zo goed kan mennen en jullie het bos in kunnen. Gaaf om zo samen bezig te zijn en op pad te kunnen. Waren jullie met de trailer?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:27

Ja heel erg leuk. Wie had dat verwacht toen we elkaar ooit leerden kennen :') ik reed niet eens meer paard en hij had er helemaal niks mee. En nu zoveel pony's en moet ik Picasso soms delen.

Wij rijden vanuit huis (en Picasso's stalling) nog geen 10 minuten tot aan de bossen. Dus gelukkig kan de trailer en extra auto voor menwagem thuis blijven.

Heerlijk vooruitzicht, paardenvakantie!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:47

Ik ben geloof ik een redelijk eind gekomen :)

Inmiddels heb ik het Huishoudelijk Reglement, het Registratiereglement en het Reglement Hengstenselectie doorgespit en ben tot de volgende conclusie gekomen.

De hengstenkeuringscommissie is op basis van het Huishoudelijk Reglement verantwoordelijk voor het selecteren van hengsten voor het Centraal Onderzoek (met het voorgeschreven traject dat daaraan voorafgaat in de vorm van een eerste en tweede bezichtiging en de voorrijdagen). De selectie omvat zowel de toelating van de hengsten voor het centraal onderzoek als, na overleg met de verrichtingsjury, de advisering omtrent de voorlopige inschrijving van hengsten in het stamboekregister. De adviezen worden schriftelijk en gemotiveerd voorgelegd aan het bestuur en dat advies is in principe bindend. Er zijn maar bepaalde mogelijkheden waarin het bestuur de adviezen onverbindend kan verklaren en dat is wanneer het advies in strijd met het reglement tot stand is gekomen, of wanneer het in het algemeen belang van het stamboek wordt geacht om het advies naast zich neer te leggen. De hengstenkeuringscommissie wordt in het CO bijgestaan door de verrichtingsjury, die verantwoordelijk is voor het testen van de paarden tijdens verlichtingsmomenten, waaronder de verschillende examens. De verrichtingsjury treedt hierin op als adviseur van de hengstenkeuringscommissie. De verrichtingsjury adviseert de inspectie met redenen omkleed omtrent het goed- of afkeuren van de hengsten op basis van de gegevens uit het afstammelingenonderzoek zoals bepaald in het Reglement stamboekwezen.

Om voor opname in het stamboek in aanmerking te komen, moet de hengst om te beginnen voldoen aan het fokdoel. Samengevat luidt het Fokdoel: Een functioneel gebouwd gebruikspaard in het bezit van de Friese raskenmerken, dat gezond en vitaal is, aanleg heeft om in de sport te presteren, een betrouwbaar karakter heeft en bewerkbaar is.

In het selectietraject worden de hengsten getoetst aan minimumeisen van meetbare- en niet-meetbare kenmerken. Aan het eind van het selectietraject, na het Centraal Onderzoek of Verkort Onderzoek, wordt op basis van alle verzamelde informatie/beoordeling besloten of een hengst wordt ingeschreven in het stamboekregister. De Selectiecriteria zijn: afstamming, mate van verwantschap met de populatie, exterieur (rastype, bouw, beenwerk), beweging, eindbeoordelingen Centraal Onderzoek of Verkort Onderzoek (sportaanleg), kwaliteit beenwerk op basis van röntgenologische beoordeling, spermakwaliteit, veterinaire klinische beoordeling, gezondheid, karakter en stalgedrag. De hengstenkeuringscommissie adviseert het bestuur over inschrijving van hengsten in het stamboekregister; op basis van deze adviezen beslist het bestuur over inschrijving van hengsten in het stamboekregister.

In het Reglement Hengstenselectie zijn ook de aanleveringsvoorwaarden beschreven. Zo moet de hengst worden voorgereden onder het zadel, vindt er een veterinair klinische keuring plaats en wordt het exterieur opnieuw beoordeeld. Indien de hengstenkeuringscommissie van mening is dat het een te groot (gezondheids)risico is voor de hengst of de andere hengsten, om het paard toe te laten tot het CO, wordt ter plekke alsnog besloten hem niet toe te laten. Dat paard mag dan bij de eerst volgende voorrijden weer instromen. Echter - en hier wordt dit voor het eerst in alle reglementen genoemd - als de eigenaar erop staat dat de hengst toch instroomt, dan heeft hij het recht om de hengst op eigen kosten te laten deelnemen aan het CO.

Kennelijk en interessant genoeg blijkt het dus een recht te zijn, dat de eigenaar bezit. En dit recht ontstaat zodra de hengst met succes het hengstenselectietraject tot en met de voorrijdagen heeft doorlopen.

Voor de eindconclusie van het CO, brengt de hengstenkeuringscommissie op basis van de conclusies van de veterinair(en), de verrichtingsjury (en evt. andere adviseurs) schriftelijk en gemotiveerd een advies uit aan het bestuur over het wel of niet inschrijven van de hengst in het stamboekregister. Een hengst die wordt ingeschreven in het stamboekregister zal een duidelijke meerwaarde moeten bezitten voor de fokkerij. Op basis van het advies van de hengstenkeuringscommissie besluit het bestuur over al dan niet inschrijving van de hengst in het stamboekregister. Tegen dit besluit is geen klacht, bezwaar of beroep mogelijk.

De beschrijving van dit deel van het reglement, bevat geen verwijzing naar de mogelijkheid (of het recht) voor de eigenaar, om de hengst op eigen kosten de deelname aan het CO voort te zetten. Dat komt in artikel 12.2.6 wel weer terug, dat gaat over de beëindiging van het CO:

De hengstenkeuringscommissie heeft het recht om een hengst van verdere deelname aan het Centraal Onderzoek uit te sluiten. De eigenaar van de betreffende hengst heeft in dat geval het recht om de hengst op eigen kosten verder aan het Centraal Onderzoek te laten deelnemen; wordt daarvan gebruik gemaakt, dan vervolgt de hengst het Centraal Onderzoek. Hengsten die van een verdere deelname aan het Centraal Onderzoek zijn uitgesloten kunnen door de hengstenkeuringscommissie aangewezen worden om in het volgende traject opnieuw deel te nemen, startende bij de eerste Voorrijdag. In het geval een hengst het Centraal Onderzoek na de eindbeoordeling onder het zadel beëindigt en de hengstenkeuringscommissie de hengst aanwijst voor het volgende Centraal Onderzoek, dan hoeft de hengst alleen aan het tweede deel van het Centraal Onderzoek deel te nemen. De eindbeoordeling onder het zadel uit het vorige onderzoek blijft in een dergelijk geval geldig. In het geval de hengst in het volgende Centraal Onderzoek opnieuw het onderzoek moet beëindigen, vervalt de aanwijzing.

(Indien de hengst tijdens het Centraal Onderzoek, anders dan op aangeven van de hengstenkeuringscommissie, door de eigenaar of namens de eigenaar bij het onderzoekscentrum is opgehaald, kan de hengst niet op een later tijdstip opnieuw aan het Centraal Onderzoek deelnemen.)

Vervolgens kom je uit bij het artikel dat eerder aangehaald is door Sunny. Het paard moet aan het einde van het liedje minstens 122 punten hebben behaald voor twee van de drie disciplines 122 scoren om überhaupt te kunnen worden ingeschreven in het stamboek (en dan mogen er geen veterinaire tekortkomingen zijn aan het paard). Een paard met een totaalscore van 115 of lager voor de drie disciplines, kan überhaupt niet worden ingeschreven.

Mijn conclusie is dus: ook al besluit de eigenaar van de hengst, om het paard op eigen kosten de deelname aan het CO te laten voortzetten, geeft dit eigenlijk geen garantie. De eigenaar moet dan toch overtuigd zijn dat het paard de minimale score van 115 op de drie disciplines haalt en bovendien aan de minimale eisen voldoet op de overige beoordelingsaspecten, zijnde:
    - afstamming;
    - mate van verwantschap met de populatie;
    - exterieur (rastype, bouw, beenwerk);
    - beweging;
    - eindbeoordelingen Centraal Onderzoek (sportaanleg);
    - kwaliteit beenwerk op basis van röntgenologische beoordeling;
    - spermakwaliteit;
    - veterinaire klinische beoordeling;
    - gezondheid;
    - karakter en stalgedrag.

Het moet namelijk nog steeds leiden tot een positief advies van de hengstenkeuringscommissie... :Y) :Y)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:15

Lys_PPA schreef:

[ Afbeelding ]

Dit ziet er zo lekker uit! Lijkt mij heerlijk om zo de bossen door te struinen.

Thanks btw! Ik denk dat Pit momenteel wel wat aan de volle kant is, maar ik heb denk ik liever aan de volle kant dan tekorten.

SunnyHorse schreef:
Jelske, dat leek me idd nou net wat voor jou inderdaad om even de reglementen in te duiken. Er is ook nog een leuke vacature bij KFPS, is dat niet wat voor jou? En bofkont! Mee op stamboek reis, super leuk! Komt mij ieder keer qua planning onhandig uit met onze eigen vakantie. Volgend jaar Amerika, dan wil ik ook graag mee, dus wie weet lukt het nu wel.

Jammer dat je Pit niet bij je merrie hebt. Hopelijk vliegt de tijd en dan komt ze alsnog. Is ook leuk om ze bij elkaar te hebben. Maar zien er goed uit! En die jaarlijkse fotoshoot is een goede traditie. Zijn vaak waardevolle foto’s,en echt weer een geluksmomentje.

Vandaag was ik bij Indoor. Daarom gisteren mijn bosritje al gemaakt: wat een heerlijk weertje erbij zeg!

Ik had de vacature gezien ja en bovendien moet ik bekken dat je niet de eerste en niet de enige bent die mij erop heeft gewezen :o

De reis volgend jaar gaat naar Michigan en Ontario heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen ;)

Jij ook al zo'n mooie rit door het herfstlandschap achter de rug zie ik!

Ik had aanvankelijk ook nog wel een beetje het plan om Jels mee te nemen naar het bos, maar het is er niet helemaal van gekomen. Vrijdag/zaterdag heb ik het tamelijk laat gemaakt en daardoor was ik zondag niet vooruit te branden. Bovendien had ik het plan opgevat om de trailer even goed te wassen voordat ik hem weer in het vet zet en dat bleek een beetje meer tijd in beslag te nemen dan ik had bedacht. :')

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:37

Wat heb je de reglementen goed gelezen Jelske :j
En eigenlijk is het heel simpel. Het hangt voornamelijk af van het oordeel van de jury. In dit geval heeft de jury aangegeven hem niet verder mee te nemen in het onderzoek. Je kunt er dan eigenlijk wel vanuit gaan dat ze daar niet meer op terugkomen (zeker ook met een vijf op de stap). De jury zal zichzelf anders niet meer geloofwaardig opstellen. Het is uit het verleden voortgekomen dat mensen mogen kiezen om op eigen kosten verder te gaan. Er waren mensen die een compleet rapport wilde en vonden dat ze daar recht op hadden omdat hun hengst aan het CO was toegelaten. Uiteindelijk brengt het niets op. Sterker nog, de hengst krijgt een minder goed cijfer rappor. Eigenlijk brengt dat niets bij :Y) Er kan hooguit gezegd worden dat hij het CO heeft doorlopen.
Ook al zou de hengst verkocht worden naar het buitenland als hengst met een dekvergunning, zal hij ook aan bepaalde vereisten moeten voldoen. O.a. een AA aanlegtest. Deze hengst zou dat niet halen op dit moment.

Wat mooi dat enkele zo'n fijne herfst ritten maken. Het is prachtig in het bos! Ik ga ook weleens een rondje maar ben toch het meest in de bak te vinden :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 17:49

Ik zag een hele gave herfstrit voorbij komen. Prachtig daar!

Welke terug Jelske! Jammer van de stalling. Wel heel fijn dat het de paarden zo goed gaat.

Eh, hoe test je je paard op waterhoofd gen?
Wat houdt het precies in?

Mir haar papier schijnt toch wel interessant te zijn voor fokkers. Er is o.a. interesse vanuit het buitenland, maar er wordt naar gevraagd omdat haar grootvader drager was.

Ik ben zelf geen lid van het KFPS.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 18:53

Dit wordt getest doormiddel van haar, bij Maan als veulen al laten doen, omdat haar moeder drager is en ik het graag wou weten.

Maan haar veulen kan het niet hebben, omdat Maan en Auwert beide geen drager zijn.

Staat er niet iets vermeld bij haar papieren? Sinds 2023 of 2024 wordt dit automatisch getest bij veulens.

Als ik Mir opzoek, kan ik het niet zien, alleen de eigenaar van het paard kan het zien bij het kfps.

boemel

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:03

In Mir zit ook Fetse. Hij is drager begreep ik. Ja inderdaad via haar. Ik ken de fokker niet die op haar papier staat.
Het is dus of de fokker achterhalen en hopen dat hij het weet van de merrie. Of zelf laten testen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:18

Nou we wisten een paar details van de fokker van Mir en het telefoonnummer kunnen achterhalen. Zijn reactie: ik heb al zoveel veulens uit die merrie gehaald, nooit wat mee gehad. Testen is niet nodig.

Niet eens vragen van goh welke nakomeling heb je dan? Wil je zelf gaan fokken. Gewoon niks. Geeft wel aan uit wat voor een nest dat arme dier komt. Ze heeft daar tot haar 3e gelopen met een buik vol zand en parasieten :(

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 20:04

Joh, wat een aparte reactie Boemel >;)
Ik heb even gecheckt en het staat in ieder geval niet op het stamboekpapier. Mogelijk staat het wel in het paspoort maar die ligt in de auto, dus dat kan ik niet checken (Jels is namelijk drager van het waterhoofden)

Maar ik denk dat de enige manier om dat met zekerheid te weten, in eerste instantie een lidmaatschap van het stamboek vraagt - zoals ook Getty aangeeft. Want mocht ze al getest zijn, dan kun je dat gewoon eenvoudig aflezen. Zo niet, heb je een lidmaatschap nodig als je het wil laten testen...

Het is wel zo dat als moeder en vader beide geen drager zijn, het veulen sowieso geen drager is. Dus afhankelijk van hoever in de stamboom ze van Fetse af zit, hoeft niet niet perse iets te zeggen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 20:33

De potentiële kopers denken een paar dagen na. En dan wordt op hun kosten het onderzoek gedaan. Als dat goed is en daar verwacht ik eerlijk gezegd niets geks van omdat haar moeder al 6 nakomelingen heeft die het waterhoofd gen hebben, dan gaat ze naar het buitenland in een kudde Friezen op 26 hectares. Klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn, dus we wachten af :D

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 20:51

Ik denk ik ga nog eens naar het één en ander zitten vissen op de website van het stamboek, maar jeetje was is die website ineens weer traag... :=

Ik zie dat Mirtje een veulenboekmerrie is. Dat betekent dat er mogelijk wel een DNA-monster is afgenomen, want dan moet de afstamming herleidbaar zijn. En aangezien Mirtje nooit naar de keuring is geweest volgens het stamboek, zou dit via een DNA-monster gebeurt kunnen zijn. Als er DNA is opgestuurd naar het stamboek is er dus mogelijk ook bekend of ze drager is of niet. Heb je al geprobeerd het stamboekkantoor te bellen en gewoon eens de vraag te stellen of zij je kunnen vertellen of ze drager is?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 21:40

Ik heb het inmiddels gecheckt - toch even naar de auto gelopen voor het paspoort - maar is jouw paard drager, dan staat dat dus niet op het stamboekpapier, niet in het paspoort. Je moet daarvoor bij het stamboek zijn. Ofwel door in te loggen (maar dan moet je lid zijn), ofwel je moet even zien of je die informatie telefonisch van het stamboek kunt krijgen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 21:55

Het is niet bekend van de moeder, dus van Mir dan ook niet. Ze moet hoe dan ook getest worden.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:01

Jinthe2 schreef:
Wat heb je de reglementen goed gelezen Jelske :j
En eigenlijk is het heel simpel. Het hangt voornamelijk af van het oordeel van de jury. In dit geval heeft de jury aangegeven hem niet verder mee te nemen in het onderzoek. Je kunt er dan eigenlijk wel vanuit gaan dat ze daar niet meer op terugkomen (zeker ook met een vijf op de stap). De jury zal zichzelf anders niet meer geloofwaardig opstellen. Het is uit het verleden voortgekomen dat mensen mogen kiezen om op eigen kosten verder te gaan. Er waren mensen die een compleet rapport wilde en vonden dat ze daar recht op hadden omdat hun hengst aan het CO was toegelaten. Uiteindelijk brengt het niets op. Sterker nog, de hengst krijgt een minder goed cijfer rappor. Eigenlijk brengt dat niets bij :Y) Er kan hooguit gezegd worden dat hij het CO heeft doorlopen.
Ook al zou de hengst verkocht worden naar het buitenland als hengst met een dekvergunning, zal hij ook aan bepaalde vereisten moeten voldoen. O.a. een AA aanlegtest. Deze hengst zou dat niet halen op dit moment.

Wat mooi dat enkele zo'n fijne herfst ritten maken. Het is prachtig in het bos! Ik ga ook weleens een rondje maar ben toch het meest in de bak te vinden :o

Dit denk ik dus ook inderdaad.

Wat een vreemde reactie Boemel maar ik denk dat er helaas wel meerdere oudere fokkers zijn die daar helaas wat anders in staan.

Klinkt als een mooie plek in het buitenland!

Leuk al die bosritten ben jaloers !

Fetse was inderdaad drager, mijn merrie was een dochter van hem. Lijkt me als zijnde grootvader een stuk minder kans. Maar wel fijn om het even te laten uitsluiten.

Lys ook heerlijk genieten zo zeg! En zo leuk dat je deze hobby samen met je vriend deelt!

Is er al meer info bekend over die Amerika reis? Ik hoor het nu via jullie voor het eerst.

Lekker doorgespit zo die reglementen Jelske! Prachtige foto’s ook.

Leuk naar Indoor Sunny! Ik ga donderdag, vrijdag en zaterdag

Spannend morgen de controle Getty!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:04

Zolang je niets weet van moeders kant, kun je er niets over zeggen. Dus maar gewoon testen, dan weet je het 100% zeker.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:05

Ja, dat gaat ook gebeuren.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:47

Iemand die even met mij mee wil kijken naar afstamming Fries veulens?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:56

Janinevv schreef:
Iemand die even met mij mee wil kijken naar afstamming Fries veulens?

Ja hoor, roept nu maar *\o/*

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:39

Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig om wat voor veulen dit gaat B-)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:28

Lekkere bijlees actie ook Jelske *\o/*
Ik ben daar niet zo goed in -O-

Ik verwacht net als Jinthe dat de jury nu niet zo erg geneigd is om het paard alsnog goed te keuren. Maar goh, je weet het niet. Misschien is het wel een onwijze topper voor de wagen en blijkt ie daarin beduidend meer uit dan onder het zadel. Dat kan natuurlijk ook gewoon.

Het lijkt hier (afkloppen op alles!!) eindelijk iets progressie te maken in dat de twee jongens ook echt vriendjes gaan worden. Ik had er inmiddels al weken buikpijn van, want mijn lieve zachte Cheffie was als de dood voor mijn grote stoere, tikkie wilde Cyseau. Toch bijzonder hoe ze zo hetzelfde gefokt zijn, maar zo verschillend in karakter.
Dus de een moet wat stoerder worden en de ander moet zich wat meer beheersen. Maar ik begin nu wel weer moed te krijgen dat het goed gaat komen. Ik wist echt niet wat we anders moesten doen, ik wilde er niet nog meer paarden bij. En verkopen wilde ik ook niet en dan blijven er niet veel opties meer over eigenlijk… dan dat ze gewoon beste vrienden moeten worden.

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:41

Prachtige friese veulen, merrie met vol papier. Moeder heeft merriestam 025.

Maurus 441 Sport AA x Alwin 469

En nog eentje te koop maar dat is half papier vader is Willem 508 Sport AA
moeder geen papier ook geen volle Fries.

Maar de afstamming qua karakter en ohz en of het wat is weet ik te weinig van.

Qua naam herken ik het wel maar verder zegt het mij weinig ben daar niet zo in thuis maar ja ik hoor soms hengsten die “rot” karakters door kunnen geven