Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:36

Oh jeetje wat een vervelende situatie Autumnn, ik zou ook echt niet weten wat je zou moeten hiermee :=
Jaa zo blij dat m'n maatje weer goed gaat <3
En ja, hij is alles behalve subtiel hahaha, ik wist gewoon dat het wel goed zou komen met die 2, Fuego heeft gewoon altijd een beetje tijd nodig :') En hij weet nu ook dat hij een streepje voor heeft bij mij en op de eerste plek staat, zal vast ook helpen :')

Net ook nog even een update gestuurd naar de oude verzorgster van Fuego van de vorige eigenaren toen. Die stuur ik zo nu en dan een update, even alles verteld dat het niet goed ging en hij nu aan de betere hand is en misschien komt ze binnenkort eens even voorbij, zal ze vast leuk vinden om hem weer te zien!

Maartje_M

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:40

Met mij gaat het weer goed! Alleen nu stom weer dus last van andere delen van mijn lijf :+

Die kop van Fuego :')

Lastig zeg Autumn! Ik zou misschien op zoek gaan naar een stalling waar hij veel buiten komt zodat hij nooit alleen hoeft te staan :=

StellaPRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:24

Mooie wedstrijd uitslagen weer, netjes :j

Houden jullie paarden het nog een beetje warm met dit weer?
Amigs wel onder de deken maar hoofd toch wel wat cooler, dus we zijn begonnen aan deken domino (bestellen- past niet - terugbrengen, nieuwe dekens mee etc #zoektocht)

BugsFunny schreef:
Kreeg ook wat foto's van puppy <3

Wat fantastisch! en leuk dat je reactie kreeg :D

Contemplate schreef:
Over een paar jaar hoop ik mijn eerste paard aan te kunnen schaffen, waarschijnlijk een PRE. Ondertussen kan ik me nog verder ontwikkelen als ruiter en meer ontdekken over dit ras.

Welkom!!! Je mag altijd een PBtje sturen als je wat meer wilt weten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:26

Hier staan ze warmer zo dan met regen en wind.

Vanmiddag weer lessen, ik ga maar met de trailer.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:31

Nero heeft z’n 300 grams op en staat daar nog lekker warm onder. Ze hebben buiten gelukkig wel beschutting.

Robijn doe je voorzichtig met de trailer?

Mijouxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:33

Hoi allemaal !

Even een vraagje..
welke dekens hebben jullie voor jullie Spaanse vrienden ?
Ik heb bucas, lag steeds goed maar sinds hij meer in de bespiering is gekomen gaat hij nu aan de voorkant schuren :(

Deze winter wil ik even uitzingen maar wil wel een nieuwe 100gr deken alvast kopen van een ander merk dat meer geschikt is

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:41

Ik heb Amigo (Horseware), andere stalgenoten met PRE’s Bucas. 1 daarvan heeft de big neck

StellaPRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:43

Mijouxx schreef:
Hoi allemaal !

Even een vraagje..
Ik heb bucas, lag steeds goed maar sinds hij meer in de bespiering is gekomen gaat hij nu aan de voorkant schuren :(

Deze winter wil ik even uitzingen maar wil wel een nieuwe 100gr deken alvast kopen van een ander merk dat meer geschikt is

om hier een goed antwoord op te geven is het handig te weten hoe je PRE gebouwd is, heb je een foto.
Want ik lees al veel front, maar je hebt ook super veel front....
En korte rug op verzonken rug speelt allemaal mee.

eigen ervaring
- Eerder had ik: HKM of Equitheme tyrex en Kavalkade ligt ook goed, Harry's Horse valt ook goed bij PRE. Dit zijn gewoon goed betaalbare merken en ligt zelfs bij mijn PRE van 16 die goed in de bespiering zit goed.
- Maar nuuuu heb ik besloten over te gaan op liner systeem van Horseware. DE amigo XL (hilarisch) is veeeel te ruim bij mijn pre. De Disk sluiting is te smal. De plus sluiting of V sluiting is goed en ligt bij veel PRE's goed daarom stap ik daar nu naar over.. Ik heb gister een Rhino plus en Amigo bravo Plus gepast, beiden liggen goed. Maar nu ben ik met de liners aan het k#tten, ik had de verkeerde liners besteld (hadden geen klittenband op de schoft)

StellaPRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:44

Autumnn schreef:
Ik heb Amigo (Horseware), andere stalgenoten met PRE’s Bucas. 1 daarvan heeft de big neck

Welke Horseware heb je? (welke sluiting)
en welkeeee liners gebruik jij?

Mijouxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:50

StellaPRE schreef:
Mijouxx schreef:
Hoi allemaal !

Even een vraagje..

om hier een goed antwoord op te geven is het handig te weten hoe je PRE gebouwd is, heb je een foto.
Want ik lees al veel front, maar je hebt ook super veel front....
En korte rug op verzonken rug speelt allemaal mee.

eigen ervaring
- Eerder had ik: HKM of Equitheme tyrex en Kavalkade ligt ook goed, Harry's Horse valt ook goed bij PRE. Dit zijn gewoon goed betaalbare merken en ligt zelfs bij mijn PRE van 16 die goed in de bespiering zit goed.
- Maar nuuuu heb ik besloten over te gaan op liner systeem van Horseware. DE amigo XL (hilarisch) is veeeel te ruim bij mijn pre. De Disk sluiting is te smal. De plus sluiting of V sluiting is goed en ligt bij veel PRE's goed daarom stap ik daar nu naar over.. Ik heb gister een Rhino plus en Amigo bravo Plus gepast, beiden liggen goed. Maar nu ben ik met de liners aan het k#tten, ik had de verkeerde liners besteld (hadden geen klittenband op de schoft)

Dankjewel voor je antwoord.
Ik pak er even een foto bij.
Deze is van deze week. Weet niet of ik momenteel een foto heb zonder zadel. Zou ik dan even moeten maken.
2 foto’s die ik nu heb. Waarbij je dan een beetje zn bouw kunt zien en zijn voorkant.
Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk zal het waarschijnlijk toch ook veel passen zijn maar ik vind het zo lastig dat ik alvast wat merken zoek die over het algemeen goed liggen.

Mijouxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:52

Autumnn schreef:

Ik heb dus nu 4 bucassen.
De irish turnout (geloof dat die hrt is) van 300 gram geeft schuurplekken op zijn borst/schouder.
Hoor veel dat bucas vaak niet goed ligt op een Pre. Vandaar op zoek naar een goed alternatief

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:11

StellaPRE schreef:
Autumnn schreef:

Welke Horseware heb je? (welke sluiting)
en welkeeee liners gebruik jij?

Het is een deken van 1,5 jaar terug, ik moest het even opzoeken voor je, maar het is de Amigo Bravo 12 lite. en wat bedoel je met welke liner? Er is er maar 1 :Y)
Qua vulling heb ik 100, 200 en 300 waarvan hij nu 300 opheeft.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:12

Mijouxx schreef:
Autumnn schreef:

Ik heb dus nu 4 bucassen.
De irish turnout (geloof dat die hrt is) van 300 gram geeft schuurplekken op zijn borst/schouder.
Hoor veel dat bucas vaak niet goed ligt op een Pre. Vandaar op zoek naar een goed alternatief

Oh echt? Bij ons op stal is Nero de enige PRE zonder Bucas. De andere hebben allemaal Bucas, die liggen echt heel goed al zeg ik het zelf. Ik ben zelf meer fan van Horseware vanwege de liners, maar ik sluit niet uit dat Nero ook ooit overgaat naar de Bucas. Ik zeg er wel bij dat een stalgenootje (met best wel een barokke PRE, dus brede borst), wel de big neck variant heeft want de normale lag bij hare ook niet goed. Heb jij ook de big neck geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:15

Ik heb allerlei merken.

Ja hier is het niet glad hoor. Vooral heel kkkkkoud.

Mijouxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:23

Autumnn schreef:
Oh echt? Bij ons op stal is Nero de enige PRE zonder Bucas. De andere hebben allemaal Bucas, die liggen echt heel goed al zeg ik het zelf. Ik ben zelf meer fan van Horseware vanwege de liners, maar ik sluit niet uit dat Nero ook ooit overgaat naar de Bucas. Ik zeg er wel bij dat een stalgenootje (met best wel een barokke PRE, dus brede borst), wel de big neck variant heeft want de normale lag bij hare ook niet goed. Heb jij ook de big neck geprobeerd?

Dankje voor je antwoord.
Nee die heb ik nog niet geprobeerd. Dat is evt dan ook nog een optie.

StellaPRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:42

Mijouxx schreef:

Hij lijkt wel vrij standaard voor een PRE, dan heb je mijn antwoord ook direct.

Is de vraag of je een Liner systeem wilt of gewoon losse dekens,

Autumnn schreef:
wat bedoel je met welke liner? Er is er maar 1 :Y)
Qua vulling heb ik 100, 200 en 300 waarvan hij nu 300 opheeft.

Je hebt amigo liners die passen, Amigo ECO, Amigo XL, Rambo Optimo, Van Drunen Ruiterhuis past er onder, etc.
maaarrr de gewone Amigo liner als ik het zo lees?

de XL paste mijne dus niet, heb nu bij DR een 300 besteld om ook eens te passen, las ik goede recensies over onder een horseware, aantrekkelijke prijs ook.

Mijouxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:44

StellaPRE schreef:
Mijouxx schreef:

Hij lijkt wel vrij standaard voor een PRE, dan heb je mijn antwoord ook direct.

Is de vraag of je een Liner systeem wilt of gewoon losse dekens,

Ja hij is niet heel breed. Hij is juist meer hoog op de benen. En wat meer sportpaard gebouwd.
Ik gebruik graag Liners. Dat heb ik nu ook met Bucas en dat vind ik wel fijn
Laatst bijgewerkt door Mijouxx op 15-12-22 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:45

Oh oké, maar ik heb gewoon de Horseware liners eronder

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:11

Elvie heeft ook een Amigo Bravo 12, maar dan de Turnout 50g. Nu met 300gr liner eronder. Ik heb een 100gr en een 300 gr liner, en een 0gr, 50gr en 200gr Amigo dekens. Alleen de 50gr heeft het liner systeem, maar als ze het nu nog te koud heeft, prop ik die 300gr liner onder de 200gr deken := Ze lijkt het nu wel ok te hebben.
Lissy heeft gewoon heel veel haar en staat dus lekker zonder haha

StellaPRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:28

Mijouxx schreef:
Ja hij is niet heel breed. Hij is juist meer hoog op de benen. En wat meer sportpaard gebouwd.
Ik gebruik graag Liners. Dat heb ik nu ook met Bucas en dat vind ik wel fijn

Dat pad heb ik net bewandelt.. Van horseware las ik dat de : V-borstsluiting / dat rondje met die 2 clips ruimte geeft voor de nek en borst. Hij heet plus dan als toevoeging.
en die zitten inderdaad als gegoten! *\o/* Die heb je ook bij sommige Amigo Bravo als bij Rhino / Rambo.

De disksluiting is helemaal prut en sluit een stuk hoger, als ook de standaard haken/t sluiting. (beiden ook gepast en terug gebracht)

Ik heb zelf nu deze uitgezocht die top ligt, en dat extra laagje aan de binnenkant spreekt mij wel aan, goed waterdicht!
https://hypostore.nl/rhino-plus-turnout-lite-100g.html

Maar de bravo plus, met V sluiting was ook fijn qua pasvorm! alleen deze was 250 gram, en ik had een 100 gram en 400 gram nodig.

Autumnn schreef:

TOP! :)

Mijouxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:16

StellaPRE schreef:
Dat pad heb ik net bewandelt.. Van horseware las ik dat de : V-borstsluiting / dat rondje met die 2 clips ruimte geeft voor de nek en borst. Hij heet plus dan als toevoeging.
en die zitten inderdaad als gegoten! *\o/* Die heb je ook bij sommige Amigo Bravo als bij Rhino / Rambo.

De disksluiting is helemaal prut en sluit een stuk hoger, als ook de standaard haken/t sluiting. (beiden ook gepast en terug gebracht)

Ik heb zelf nu deze uitgezocht die top ligt, en dat extra laagje aan de binnenkant spreekt mij wel aan, goed waterdicht!
https://hypostore.nl/rhino-plus-turnout-lite-100g.html

Maar de bravo plus, met V sluiting was ook fijn qua pasvorm! alleen deze was 250 gram, en ik had een 100 gram en 400 gram nodig.

Autumnn schreef:

TOP! :)

Wat fijn! Dankjewel voor je antwoord en je tijd ! Ik ga me hier ook meer in verdiepen en dit soort dekens passen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:33

Hoop bij te lezen weer, was even afwezig hoofd stond er niet naar.
Hoop gezeur met de verkoop van mijn merrie.

Pegaso heeft een Harry Horse Thor 200 gram en een Horseware plus a 400 gram.
Beide liggen prima op hem.
Moet wel zeggen dat ik erg te spreken ben over de Horseware sluiting voor, erg fijn en kan niet zomaar open staan door alle sluitingen.

Afbeelding

Ik heb ook nog een foto gekregen van toen hij net in Nederland was aangekomen..

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:33

Ik ben toch te voet gegaan. Op de heenweg was het lekker. Op de terugweg erg koud brrrr.

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:51

Wat gaan jullie hard hier de laatste tijd!!

Ik heb trouwens de 100gr deken van epplejeck bij Jenara op liggen, fijne betaalbare dekens! Maar Jenara heeft ook niet zo de typische barokke bouw, dus ik ondervind niet echt problemen.
Ik merk bij haar dat de dikte van de deken niet altijd zo veel uitmaakt, als ze maar wat beschermd is van nattigheid en wind, vorige jaren stond ze zelfs de hele winter met een 0grams regendekentje, maar die was helaas kapot nu.

Verder heeft ze deze week een bezoek gehad van de ostheopaat en bleek in de achterhand, vooral rechts toch wel wat vast te zitten. Ik denk persoonlijk dat het wel vrij recent was, aangezien ze de laatste week plots terug enorm veel last had met galop, waar die voordien toch echt wel beter begon te gaan. Ze is in ieder geval los gemaakt nu, dus als we weer gaan opbouwen, ga ik het in de gaten houden!

Heel vreemd trouwens, maar ze is eigenlijk plots héééél gevoelig geworden aan prikken. Ik heb haar nu bijna 4 jaar en nooit problemen gehad met inentingen of tandarts ofzo. De laatste keer werd ze mee geënt met de rest van de stal en was ik er niet bij, maar blijkbaar was ze zo'n vreselijke draak dat ze haar een dubbele dosis verdoving moesten geven. De staleigenaresse zei me zelf dat ze Jenara totaaaaal niet herkende.
Ook bij de ostheopaat werd ze echt boos als die probeerde los te maken met dry needling, wat ze trouwens al eerder heeft gekregen. Dus ik weet niet wat er gebeurd is, maar plots moet ze echt niets meer hebben van prikken ...

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:32

Wat is Pegaso opgeknapt zeg, Bugsfunny <3

Hoe ging je les Robijn?

Vreemd zeg, Jenara. Is het sinds het koude weer?