Denise: Des heeft de sint weer bijgestaan. Hij was weer Sint paard. Frank heeft er ergens een topic over geopend. Was een heel geslaagde dag. Morgen concours voor Sam en mij. We hebben het druk. Er is veel veranderd hier. Maar dat zet ik allemaal niet online. Nogal persoonlijk en dat hoeft van ons niet op internet.
Angela: Balen joh, dat het zadel zo'n miskoop was! Een geluk dat je er niet te veel mee gereden hebt. Raar dat de fysio dat niet heeft opgemerkt? Die vond het zadel wel redelijk goed toch? Of heb ik dat verkeerd onthouden? Hopelijk heeft je pa er van geleerd. En fijn dat je een zadel kan proberen. Let wel op met boomloos. Het is absoluut niet mijn bedoeling om boomloos af te kraken. Ik vind het altijd interessant om de voor en nadelen van iets op een rijtje te hebben om me niet blind te staren op iets. Dan neem je vaak het meest weloverwogen besluit. Ik ken globaal 2 bezwaren bij boomloos. Mensen met een zwakke rug en heupen hoor ik soms klagen over het gebrek aan steun wat ze hebben van zo'n zadel. En op een breed paard, kan je het gevoel ervaren in de spagaat te zitten. Maar dat is persoonlijk hè? En let er op dat een boomloos zadel vaak wel aan de voorkant een pommel heeft. Dat is engels voor boombeugel. Die zit ook in de 'reguliere' zadels. Vaak is die boombeugel wat smal aangemeten en daardoor de veroorzaker van de rugklachten bij paarden. Dat geldt voor boomloos én met boom. Een klein aandachtspuntje. Ik ben natuurlijk benieuwd hoe jij een boomloos zadel ervaart. Je kan ze lenen ook hè?
Persoonlijk vond ik het startrekk zadel echt een dramatisch zadel voor mijn rug. Maar weer: Mijn persoonlijke ervaring. Ik verkies een zadel mét boom, puur ook, omdat mijn bekken het dan wat minder zwaar heeft.

En als je het zadel met gebroken boom in de vuilnisbak gaat gooien, houd ik me aanbevolen. Een mooi zadel om van te leren voor mij.

Ellis: Wit is geen verrassing hoe het onder het scheerapperaat uitkomt blijkt! Mooi gedaan hoor! En die manen... om van te kwijlen.