[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 15:50

SunnyHorse schreef:
Morgen zadelexamen van de hengsten! Ik hoop dat ik via de live stream nog even een glimp op kan vangen. Maar wat is er weer weinig overgebleven zeg. Tussen zadelexamen en men examen kunnen er ook nog afvallers zijn, dus dit jaar vrees ik maar een klein groepje. Jammer.

Poeh ik denk even checken, maar zijn inderdaad nog een hoop afgevallen zeg. De leuke Waander zit er nog wel in zie ik.

Barb

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 19:31

Als de Waander niet doorgaat vreet ik mijn schoen op.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 23:12

Barb schreef:
Als de Waander niet doorgaat vreet ik mijn schoen op.

Daar hou ik je aan :D
Ik heb hem gereserveerd :+

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 08:09

:D Dat is goed!
Groot gelijk dat je hem hebt gereserveerd. Ik ga voorlopig niet meer dekken maar anders had ik hem zeker gekozen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 15:34

Oei Barb….

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 16:58

Heeft iemand het gezien? Zijn cijfers op de gangen zijn slecht. Toch wel door op eigen kosten zie ik. Bij de eerdere filmpjes die ik van hem zag vond ik hem er echt uit springen

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 18:09

Je kunt het terugkijken Marjolein :j
Het is een mooie hengst maar stap was echt niet best. In de draf wil je toch wat meer rug gebruik en wil je achter toch ook wat meer ondertreden zien. Heel mooi front en mooie hengst maar voor mij is daar alles mee gezegd.
Ik ben alleen fan van de Jurre x Alke eerlijk gezegd. Ik vind deze lichting erg tegenvallen >;)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 18:51

SunnyHorse schreef:
Oei Barb….

De Waander gaat wel door maar op eigen initiatief?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 19:36

Jinthe2 schreef:
Je kunt het terugkijken Marjolein :j
Het is een mooie hengst maar stap was echt niet best. In de draf wil je toch wat meer rug gebruik en wil je achter toch ook wat meer ondertreden zien. Heel mooi front en mooie hengst maar voor mij is daar alles mee gezegd.
Ik ben alleen fan van de Jurre x Alke eerlijk gezegd. Ik vind deze lichting erg tegenvallen >;)

Klopt maar dat werkte vanmiddag toen ik dit typte bij mij nog niet :P en vaak blijft het er dan bij.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 19:51

Ja en je raadt het nooit, ik liep net bij de schoenenwinkel toen ik het lijstje met cijfers door kreeg vanmiddag hahaha!

Ik heb het niet gezien en zal het nog even gaan terug kijken.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 20:49

Hebben jullie het bericht bij Janet van der Ark gelezen?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 21:32

Ja klopt die heb ik gelezen inderdaad.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:34

Ja hier ook gelezen.. volgde het al een beetje sinds het eerste bericht.

Zal ik ook even terugkijken, wij gaan wss niet dekken komend jaar. Want mijn plan om beide merries even in de sport te houden wordt ook steeds verder uitgesteld. Dus het dekken ook maar :Y)

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 15:00

Nou heb wel respect voor je boemel, het is een lange adem, begrijpnjenkeuse volledig. Fijn dat Diekke helemaal goed is.

Heb de hengsten niet gevolgd, maar wist niet dat je op eigen kosten nog door kan gaan. Desondanks vind ik dat een hengst een eerlijke kans op beide onderdelen moet krijgen.dus zadel en mennen.

Hier gister de enter naar de kliniek moeten brengen, flinke diarree en was flink uitgedroogd. Had niet nog een nacht moeten duren. Gelukkig vanochtend goed bericht dat ze weer op leek te knappen... Dus duimen dat het goed blijft gaan en we haar gauw weer kunnen ophalen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 15:26

Hè wat naar Getty-Maan.
Gelukkig goed gehandeld. En hopen dat het even een dip was en snel opknapt.
Hebben ze een idee waar de diarree vandaan komt?

Ik ben net thuis van een buitenrit op Diekke.
Foto van zicht op ons huis. Afbeelding

Gisteren Mir even onder het zadel gestapt. Dat ging prima en ze was ook weer relaxed met zadelen.
Chillweekje heeft haar hopelijk goed gedaan.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 19:03

Wat wonen jullie mooi Boemel! Lijkt me echt genieten zo de paarden aan huis.

Jeetje Getty wat schrikken. Gelukkig waren ze er op tijd bij. Weten ze indd al waar het vandaan komt?

Hopelijk gaat het doel van beide merries de sport in toch ook lukken Meya!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 19:32

Dankjewel, ja lekker in het groen <3

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:53

Wel fijn Boemel dat jullie nu van beide paarden onder zadel kunt genieten.

De berichten op Facebook trekken veel reacties van mensen aan, waarvan een groot deel slechts meelift op de emotie, zonder het volledige verhaal te kennen. (Voor de helderheid, ik ken het volledige verhaal ook niet). Ze lezen een eenzijdige versie op Facebook en reageren daarop. Daarnaast is er een grote groep die passief meeleest en niet reageert, genietend van de “sensatie”. Echter, er is ook een groep mensen die hierdoor daadwerkelijk beschadigd wordt en zich machteloos voelt over de manier waarop dit gebeurt maar niet/ kunnen reageren (wat verstandig is!)

Dit soort berichten brengen niet alleen schade toe aan de betrokkenen, maar ook aan het stamboek en de organisatie. Er zijn al veel mensen vertrokken afgelopen periode vanwege dit soort praktijken, uit zelfbescherming en voor hun eigen welzijn.

Het is betreurenswaardig en ik vind het persoonlijk zeer smakeloos en erg jammer dat dit soort praktijken ongestraft doorgang vinden. En vind het voor de vele mensen die veel (vrijwillige en betaalde) tijd hun liefde en aandacht stoppen in het stamboek en de leden vreselijk dat zij keer op keer worden blootgesteld hieraan.

Ik zeg hiermee niet dat het allemaal 100% goed gaat binnen het stamboek, net zoals overal kunnen dingen beter. Maar ik weet ook, dat deze aanpak absoluut niet tot verbetering zal gaan leiden, de neerwaartse spiraal zal weer ingezet worden.

Gelukkig is er een grote groep die net als wij “gewoon genieten” van onze mooie Friese paarden en elkaar daarin positief vinden.

Daarom nog maar eens een mooi “vredig” plaatje.

Afbeelding

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:09

Dat heb je heel mooi verwoord Sunny!! Ik denk dat mensen die de Friezen echt volgen 'gelukkig' ook weten uit welke mond dit verhaal komt :+
Heel jammer dat ze het (weer) op deze manier doet. We horen het verhaal maar van 1 kant en eigenlijk is dat ook maar goed. Het zou wat zijn als het stamboek openlijk zou vermelden wat er specifiek met een hengst aan de hand is. Dat gaat alleen de eigenaar iets aan. Ik ben het eens dat de communicatie een werkpunt is maar de dierenartsen die altijd van de partij zijn waren er afgelopen zaterdag ook gewoon bij. Dat zegt al genoeg....ik neem het hele verhaal met een grote korrel zout en kan alleen maar hopen met heel mijn hart dat ze het besluit van het stamboek zal accepteren. De keus om de hengst naar huis te sturen zal echt wel een reden hebben. Er is genoeg afgebroken en het wordt tijd dat we er samen de schouders onder zetten en gaan werken aan een opbouw. Daar draagt deze manier van doen zeker niet aan bij :')

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:24

Ik ken het verhaal ook niet, behalve wat online te lezen is. Er moet zeker niet publiekelijk gemeld worden wat er mis is met zo’n paard. Maar als eigenaar niet ingelicht worden of je paard mogen halen is toch ook kwalijk?
Ik ben het met Sunny eens dat het hele verhaal alleen maar verliezers kent.
Maar ik snap de frustratie wel. Daar gaat zoveel geld in om, het paard aanhouden, laten trainen etc. Dat is voor hengstenhouders misschien nog soort van te betalen. Maar als niet-hengstenhouder kom je er bijna niet tussen (of je het moet willen is een tweede).
Zou bijna hetzelfde zijn dat je je paard ergens in training hebt staan en die zegt: “Je paard is niet fit, hij moet weg. Ohja, ik vertel niet wat er is en je mag hem nu ook nog niet ophalen.”
Dat is gewoon niet oké. Ik kan geen situatie bedenken waarin ik dat als eigenaar acceptabel zou vinden, of dat paard nu €1 of €100.000 waard zou zijn. Ik snap wel dat ze niet de eigenaren elke dag langs de baan willen hebben staan, dat lijkt me wel logisch. Maar dit is ook niet oké. Ik had overigens verwacht dat daar gewoon een vast protocol voor wordt afgewerkt op het moment dat een hengst niet goed is. Iets als: we raadplegen eerst arts en stellen behandeling in indien direct noodzakelijk zonder tussenkomst met eigenaar. Anders wordt binnen x uur de eigenaar ingelicht met informatie door persoon y (maakt me niet uit of dat dan de trainingsleider is of de dierenarts of..). Na overleg.. bla bla bla.
Dan is het ook als eigenaar duidelijk wat je kunt en mag verwachten. Iets met verwachtingsmanagement..

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:58

Ze hadden het paard prima op kunnen halen. Maar als een paard uit het CO opgehaald wordt door de eigenaar heeft het geen kans meer om terug in te stromen. Daarbij hebben ze de kans gehad maar konden ze zelf niet. Wanneer de trainings leider ervoor had gekozen om het paard wat niet fit was toch verder te laten deelnemen was het huis ook te klein geweest. Zeker toen bleek dat het paard ook nog een dikke kogel kreeg. Ze zijn toch heel voorzichtig geweest. Dat diegene aan de telefoon niet alle ins en outs weet is niet slim. Ik zou dan geen dergelijk telefoontje willen plegen. Maar dat staat los van de keus om de hengst naar huis te sturen. De hkc heeft altijd deze keus en wanneer een hengst niet fit is is dat ook de beste keus. Er staat in het reglement toch niet dat er dan een onkostenvergoeding tegenover staat. Ze mogen volgend jaar weer instromen. Ik zie hier niets fout vanuit het CO traject. Daarbij is het heel goed dat je niet te pas en te onpas binnen kan lopen. Er lopen daar mensen die de verantwoordelijkheid hebben voor meerdere hengsten en dan wil je niet dat een eigenaar zomaar binnen kan vallen. Daar kun je dat een afspraak voor maken :+

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:44

Ik denk dat wijbenga al wat minder ruimte heeft bij stamboek door alles wat er gebeurt is de afgelopen jaren. Maar als ik lees directie hangt op geen mogelijkheid tot een afspraak of afspraken niet nakomen is stamboek geen haar beter...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:48

Ik denk dat het hele verhaal alleen maar verliezers kent en dat is jammer. Want wat zou het ontzettend gaaf en bijzonder om een dekhengst te mogen fokken/bezitten.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:06

We waren er niet bij dus we weten het natuurlijk niet. Ophangen is heel erg laag natuurlijk. Aan de andere kant kan ik begrijpen dat dit wellicht de enige oplossing was. De betreffende persoon is nu ook echt niet altijd even makkelijk, subtiel en eerlijk...

Wij hebben ook ooit een hengst in het CO gehad en die had het zadel examen gehaald. Daarna moest hij eruit. Kun je moeilijk over doen maar je kunt het ook accepteren. Hij is om een of andere reden niet goed genoeg op dat moment. Jammer maar so be it.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 20:28

Lastige situatie inderdaad we weten het niet. 2 kanten, 2 verhalen. Er zal een hoop emotie bij gekomen zijn wat begrijpelijk is.

Lees net dat er weer 2 hengsten naar huis zijn. De Bastiaan en de Bene. Nog maar 5 over.