[HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:06

Dank je wel Eef Haha!
Ja, Goya heeft er ook last van.. Dacht al dat het aan mijn gevoel lag, hij doet het nl. op buitenrit ook vaak. Bedankt voor je tip, en als je er meer hebt, altijd welkom Haha!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:24

@Mies: Die tinker schijnt nogal pittig te zijn, maar wel braaf. Tis een "natural", en het paardje is erg gevoelig, zal idd wel goed gaan maar ben ook wel benieuwd Haha!
Lekker dat die mensen weg zijn op stal! Zondag wedstrijd, alvast veel succes! En vet dat je misschien wel met Encanto mag starten bij de KNHS!
@_Saida_: Balen dat je les niet doorging, ken het gevoel als jeinderdaad veel zin hebt is het toch wel even balen!
@Sanne: Cool, foto's van de shetjes met hoofdstelletjes Haha!
@Jolynn: Alle tips zijn welkom!
Ik weet gewoon niet waar/hoe ik moet beginnen.
Als ik de lange lijnen erbij pak stap en draaf ik een beetje maar wil graag meer afwisseling en tips hoe je het handigst bezig bent, bijvoorbeeld ook hoe te beginnen met wijken aan de LL? Gewoon alles echt alles is welkom want op dat gebied ben ik echt een leek Knipoog
Ik heb trouwens ook een wintec op Furia, ligt inderdaad prima! Dat lichte (paard van je foto) is ook niet echt mijn ding, maar wat loopt hij mooi, ziet er heel ontspannen uit!
@Prinslover: Jaa, kan ik echt wel van genieten zo ontspannen lekker dingen doen met fuur! Furia begint nu ook wel conditie op te bouwen, in het begin was hij altijd bezweet na een trainng (half uurtje dus), tegenwoordig niet meer. Dus denk dat ik af en toe de training wel wat langer kan doen Ja
@He zusje, das wel balen van lab!
@Soeske: Ziet er goed uit! Inderdaad lekker blijven oefenen, je voeten vielen mij eigenlijk als enigste op, steken wat naar buiten/af.

Furia heeft dat idd ook, gelukkig wordt dat de laatste tijd al veel beter!

Gisteren Furia echt uitgebreid gepoetst, hij begint echt weer helemaal een mooi fijn vachtje te krijgen.
Ook even laten rennen, ging helemaal uit zijn dak, nog steeds last van energie teveel Haha! Maar wilde hem niet weer aan het werk zetten, morgen ga ik wel even lekker rijden!
Dan komt ook een vrouw, die vaker op stal komt (www.bio-care.nl). Wat ze precies doet is lastig uit te leggen, maar mijn nuchtere staleigenaresse zweert erbij dat de paarden er echt beter van worden! Dus ben benieuwd...
Vanavond etentje met mijn werk, heb mijn vrije middag naar morgen verplaatst dus lekker vroeg weekend morgen!
Danielle gaat vandaag naar Furia...

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:58

Ik ben met Xantha begonnen met werken aan de hand, dus gewoon met de teugels en dan ernaast lopen.
Als je paard goed kan wijken voor druk is het redelijk gemakkelijk dit op deze manier te doen.
Ik heb het mezelf gewoon een beetje aangeleerd.
Eerst in stap, later in draf en dan zo zachtjes dat ik niet hoef te rennen.
Later ben ik er schter gaan lopen en dan zijn de hulpen eigenlijk hetzelfde alleen houd je dan de lijnen aan een kant van het paard en laat je dmv de lijnen het paard wijken,moeilijk uit te leggen.
Zo ben ik begonnen, hier ren ik nog mee.
Afbeelding

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:04

ik val ook even binnen, ben zo druk met yippes dat ik bijna niet online ben Bloos maar ik lees wel mee!

Jolynn, ik heb xantha nog gezien toen ze nog op de website stond van de fokster, vond het toen al een plaatje. Wat is ze prachtig uitgegroeid, echt een mooie merrie Ja

Met yippes gaat het allemaal lekker, ze is erg druk en aanwezig (en lomp Koe ) maar ze doet het erg goed voor zo'n jonkie. Heeft me alleen een gekneusde hand bezorgd door te gaan hangen op het moment dat ik haar vast aan het zetten was op de 'enge' poetsplaats en ik bekneld kwam tussen het touw en de ring Clown Ben rustig aan het beginnen met grondwerk en vd, en ze vind het erg leuk en pakt het goed op. Ben erg trots op haar en nog steeds stapelverliefd Haha!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:17

Jolynn: Bloos Ben nu inderdaad gewoon nog aan de hand bezig, zoals op die foto van je, nog niet echt lange lijnen dus.
Maar ik vind het zo lastig, wat voor oefeningen kan je doen? Beetje stappen en draven oke, maar wat is dan de meerwaarde (behalve ontspannen werken). Ik wil zegmaar echt wat te doen hebben (nouja, Furia dan Pling), maar vind het lastig om dan bv een mooie stille aanleuning te creeren (duikt al snel diep etc).

Kjoetie! Leuk dat je wat van je laat horen, balen van je hand sterkte!
Maar nog steeds erg happy zo te lezen Haha!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:32

Rechtrichten?
dmv schouder binnenwaarts en travers.
Meerwaarde, afwisseling, paard rechtmaken, onstspanning, sterker maken. Het onbelast gymnastiseren van je paard.
Je kan ook allemaal figuren maken, lastig hoor een mooie ronde volte of een slangenvolte.
Ik ga (als me arm het weer toe laat) beginnen met de lange lijnen.
Ik kwam nog een paar foto's tegen
Afbeelding

Afbeelding

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:36

Ik ben er ook zeker van overtuigd dat het een meerwaarde heeft, maar zoals ik het nu doe lijkt mij nog niet.
Volte is idd lastig! Foto's geven al een beter beeld, dankje!
Onderste foto, wat voor hulpen geef je hiervoor?
En rechtrichten, dat is inderdaad een goed idee, want lastig met het rijden (meer linksgebogen), hoe geef je dit duidelijk aan?

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:17

soeske: Ziet er erg leuk en plezierig uit Haha!
_Saida_: ooh das inderdaad dan balen!
Jolynn: Leuke foto. En wat een leuk paard! Haha!
Zag even later een ander paard. Ook erg leuk, ziet er ook lekker ontspannen uit. Word ze nog witter of blijft ze grijs?

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:31

Even denken hoor, buitenstelling en met de buitenlijn(die over haar billen ligt) tegen de binnen achterhand aan duwen.
Eventueel kriebeltje met de zweep tegen haar binnen achter bil, zeg maar Knipoog

Als je aan de hand ook al kan wijken en schoeder binnenwaarts kan dan gaat dit allemaal veel gemakkelijker.

Rechtmaken aan de hand.
Kijken of ik dit kan beschrijven.
Je kan het beste beginnen op de lange zijde.
Laat je paard naar binnenkijken, dmv de binnenhand.(je gebruikt gewoon hoofdstel met teugels over de nek of een kaptoom)
Blijf bij de binnenschouder lopen, zodat je paard niet naar binnen valt, eventueel met zweepje begrenzen.
Waar je op moet letten is dat het buiten achterbeen in het spoor van het binnen voorbeen loopt, schouder binnenwaarts is het eigenlijk.
Links en rechtsom oefenen.
Belangrijk is ook dat je paard zijn hele lichaam buigt en niet alleen zijn hals.

Als je dit onder de knie hebt kun je het ook op de volte doen, ook hierbij is het heel belangrijk dat je paard in zijn hele lichaam buigt, niet alleen in zijn hals.
Kijk uit dat de achterhand niet uitzwaait.
Dit alles mag in een heel rustig tempo.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, geef je paard de tijd. De moeilijke kant is soms lastig omdat het paard de spieren aan de buitenkant moeilijk kan strekken, dit kost tijd, dus blijven oefenen!
Enne, lekker af en toe een snoepje tussendoor en uitgebreid belonen als ze het goed doen! Knipoog

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:32

KiMmK schreef:
soeske: Ziet er erg leuk en plezierig uit Haha!
_Saida_: ooh das inderdaad dan balen!
Jolynn: Leuke foto. En wat een leuk paard! Haha!
Zag even later een ander paard. Ook erg leuk, ziet er ook lekker ontspannen uit. Word ze nog witter of blijft ze grijs?

Xantha wordt helemaal wit! Haha!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:38

Thnx, super Haha!
Hier heb ik wel wat aan Ja
Ga het nog een keer op mijn gemakje doorlezen van het weekend, zit nu nl op mn werk Knipoog
Meer tips (van iedereen) zijn natuurlijk altijd welkom!
Heel erg bedankt Jolynn!!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:44

Graag gedaan hoor Knipoog

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:11

Jolyn, is dat niet een travers wat jij beschrijft? Schouderbinnenwaarts is dat zijn binnen achterbeen in het spoor van buiten voorbeen komt

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:28

Suzanne, leuke foto's en ik zie echt verbetering! Goya ziet er ook goed uit.
Saida, ik weet niet of dat het is, dat is nou juist het probleem dat we het niet weten. Ik denk dat de DA dit advies heeft gegeven omdat hij er idd achter wilt komen of het iets met spieren oid is.

Zo, vandaag met dit stormachtig weer ook nog een stuk buiten gereden Nagelbijten / Gniffelen. Ze was wel nerveus maar goed te houden. Ook hoefjes en sokjes gewassen Haha!.
Daarna nog even wat foto's gemaakt (zie hieronder Knipoog). Alleen wel jammer, eerst had ik de flits aan, maar omdat het op mn schermpje leek dat de foto's overbelicht werden had ik de flits uitgedaan, maar dan zijn ze gelijk een stuk minder scherp. Ik wilde eigelijk buiten nog foto's maken, maar had toch niet zo'n zin weer die storm in te gaan.

Dr manen zijn weer aan een wasbeurt toe Bloos
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:35

Dank je Lachen Leuke fotos! Kben er vandaag niet op gestapt, anders waren we van de dijk gewaaid hahaha

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:38

Haha, ik woei er ook echt bijna van af hoor. Reed oook op een soort dijk, iig heel open Nagelbijten / Gniffelen.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:04

Jolynn schreef:
Even denken hoor, buitenstelling en met de buitenlijn(die over haar billen ligt) tegen de binnen achterhand aan duwen.
Eventueel kriebeltje met de zweep tegen haar binnen achter bil, zeg maar Knipoog

Als je aan de hand ook al kan wijken en schoeder binnenwaarts kan dan gaat dit allemaal veel gemakkelijker.

Rechtmaken aan de hand.
Kijken of ik dit kan beschrijven.
Je kan het beste beginnen op de lange zijde.
Laat je paard naar binnenkijken, dmv de binnenhand.(je gebruikt gewoon hoofdstel met teugels over de nek of een kaptoom)
Blijf bij de binnenschouder lopen, zodat je paard niet naar binnen valt, eventueel met zweepje begrenzen.
Waar je op moet letten is dat het buiten achterbeen in het spoor van het binnen voorbeen loopt, schouder binnenwaarts is het eigenlijk.
Links en rechtsom oefenen.
Belangrijk is ook dat je paard zijn hele lichaam buigt en niet alleen zijn hals.

Als je dit onder de knie hebt kun je het ook op de volte doen, ook hierbij is het heel belangrijk dat je paard in zijn hele lichaam buigt, niet alleen in zijn hals.
Kijk uit dat de achterhand niet uitzwaait.
Dit alles mag in een heel rustig tempo.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, geef je paard de tijd. De moeilijke kant is soms lastig omdat het paard de spieren aan de buitenkant moeilijk kan strekken, dit kost tijd, dus blijven oefenen!
Enne, lekker af en toe een snoepje tussendoor en uitgebreid belonen als ze het goed doen! Knipoog

Erg intressant en grappig om te lezen. Grappig omdat Enno dit heel goed kan en ik wat minder en ik toevallig net deze week een spaanse kaptoom met seretta gekocht heb om dit vaker te doen en meer lengtebuiging in zijn lijf te krijgen.
Vanmiddag was het rotweer om te rijden en ik ben vanmiddag dus ook met een enkele lijn en met een dubbele aan de gang geweest hihi. Enno deed het super. Hij liep veel meer lang laag en veel losser in zijn rug met de spaanse kaptoom. Ook met de oefeningen: wijken, schouderbinnenwaarts en op de volte onderstappen (zoals ik dat altijd noem met zijn binnenachterbeen)

Ik heb al aan vriend lief gevraagd of hij eens foto's wil maken zodat ik wat tips verder nog kan krijgen.
Ik heb jou verhaal gelezen maar als ik het zo lees deed ik het gevoelsmatig dus toch goed.
OVerigens zou ik iedereen dit werk aanbevelen want het is erg leuk en voor elke paard ongeacht leeftijd erg goed!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:40

Debby -> Als ik heel eerlijk ben, en dan zal ik de meesten hier behoorlijk tegen het been schoppen, dan was ik nooit echt fan gvan schimmels.
Sorry dat ik het zeg, maar ik hou van heel donker (liefst zwart gekleurde) paarden in barokke stijl.
Maar hoe meer ik er zie, zoals bijv. hier, en des te meer foto's ik te zien krijg, hoe mooier ik ze ga vinden.
En die hengst van jouw foto is toch wel eentje om van te kwijlen, hoor!
Ziet er goed uit dat grondwerk zo op de foto.
Een meisje bij ons op stal doet aan VD, krijgt er 1x per week les in van ene Joost ...., en doet ook regelmatig zo grondwerk.
Misschien is dat ook wel iets voor Gryts en mij om ons daar wat in te gaan verdiepen, aangezien ik haar nu toch niet meer zoveel wil belasten.
Ik zal eens met haar gaan praten daarover of het mij ook aanstaat en of ze mij misschien wil helpen daarmee.
Als ik Grytsje hiermee soepeler kan krijgen en wat meer rechtgericht, is dat al een goede stap lijkt mij.
Plus dat ik haar zo toch lekker bezig kan houden zonder haar rug verder te belasten.

Suzanne -> Lijkt mij ook heel erg leuk om jou eens in het echie mee te maken en uiteraard Bram en Goya eens in het echie te bewonderen!

Madelief -> Veel plezier vanavond!

Bianca -> Leuk te lezen dat het jullie goed gaat en dat je nog steeds tot over je oren bent op Yippie!
Geniet er maar van en sterkte met je hand!

Jasmijn -> Als de kniespieren niet goed ontwikkeld zijn dan zou een goede DA of eventueel een masseur het moeten kunnen voelen.
Dit was bij mij iig wel het geval, beiden konden ze het duidelijk voelen.
Mij was ook aangeraden geen wendingen en voltes van niet kleiner dan 15 meter te maken.
En idd veel rechte stukken draven op een verharde ondergrond.
Ze is wel een schatje om te zien, hoor!
Ze heeft veel weg van een haflinger bij ons op stal, alleen hebben de dochters van de vrouw die haar huurt de manen van dat arme beestje verknald......
Ze kregen de elastiekjes van de vlechtjes er niet meer uit en hebben het er toen uitgeknipt.
Gevolg kan je wel raden, de manen waren net een grafiek geworden........

Grytsje heeft vandaag een day off.
Vandaag overdag had ik de oppas en vanavond zijn er lessen in de binnenbak, is de buitenbak weer één groot zwembad en waait en regent het behoorlijk hard, dus kunnen we toch niets doen.
Morgen is mijn hele dag weer voor haar!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:41

soeske schreef:
Jolyn, is dat niet een travers wat jij beschrijft? Schouderbinnenwaarts is dat zijn binnen achterbeen in het spoor van buiten voorbeen komt

Je hebt helemaal gelijk het moet het binnen achterbeen zijn Frusty

@Saida, ik hield ook nooit zo van schimmels, maar het lijkt wel of je er van leert houden Haha!
Ik wilde altijd een valkkleur, maar ja een goed paard heeft geen kleur zeggen ze toch?

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:04

Het enigste wat ik ooit zeker wist was dat ik nooit,maar dan ook nooit een schimmel wilde.
Tot ik Ligon zag Lovers
Sindsdien ben ik heel anders naar schimmels gaan kijken en vind ik er steeds meer leuk.
Moet wel zeggen dat ik wat poetsen betreft wel errug blij ben nu met mijn zwarte Knipoog

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:13

Saida, altijd gezellig Lachen Ook voor jou geldt natuurlijk, als je in de buurt bent Lachen
haha Jolyn, geeft niets hoor, maar ik dacht al, ligt t nou aan mij offuuh hahaha
Ik vind zelf de donkere barokkies minder mooi.. Bruine andalusiers (sorry :p ) vind ik vaak minder mooi en zwarten ook.. Weet niet wat t is.. Schimmel vind ik gewoon het mooiste Lachen Daarom Goya ook haha

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:16

Jasmijn: je hebt wel erg goed je best gedaan op dat poetsen! ze straalt gewoon! Balen van de bloeduitslag!

soeske: Ergens vind ik dat anda's gewoon schimmel horen zijn Knipoog maar toch zijn andere kleuren soms wel mooi...ik vind de kleur van enno mooi, maar dit zou ik ook mooi vinden bij kwpn ofzo, en ik heb een keer een palomino anda gezien, die was schitterend!!!! maar duur!
rijfoto's van goya zien er goed uit, en je hebt het vast wel ergens gezegd maar waarom rij je met zo een bit en dubbele teugel (niet veroordelend bedoeld ofzo, of dat je met trens moet rijden want ik rij een paard ook met stang, ben gewoon benieuwd Knipoog)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:36

ik moet zeggen dat ik ook wel erg van de schimmels ben Bloos heeft toch wat extra's zo'n paard, tussen alle bruinen.. Zwart vind ik dan ook wel weer heel stoer voor een anda, bruin en vos weer wat minder.. maar ik vind bij andalusiërs eigenlijk vooral effen kleuren zonder aftekeningen mooi, apart omdat ik voor een warmbloed veel wit (vos met bles en 4 witte benen) weer geweldig vindt.. Maarja, het gaat uiteindelijk toch om het individuele paard he, een mooie knol is een mooie knol, wat voor kleurtje hij ook heeft Haha!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:03

haha, mies, dat vind ik ook, durfde het bijna niet te zeggen Knipoog
Ik rij met Pelham, ongebroken, dit omdat hij op een dubbelgebroken/enkel heel moeilijk te rijden is. Hoofd in de lucht, alles vast zetten en blabla. Hij komt uit spanje, zal daar met een stang ingereden zijn, denk dat al het andere veelste druk is in zijn mond. Dus op aanraden van mensen dit bit gaan gebruiken en werkt super

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:06

ken het probleem..die merrie die ik dan met stang rijd is ook niet met gebroken te rijden....heb ook een pelhalm dus na dr zwangersschap is even proberen Lachen

het mooiste vind ik nog een wit paard met donkere manen Tong uitsteken om maar even idyllisch te worden